hits

Vi ble ikke valgt denne gang heller.

 Det er mange som spr oss om hvordan det gr angende bosituasjonen, flytting og slikt. Om vi har funnet noe, funnet et hus, nr skal vi flytte, vi skulle jo ha flyttet osv? Og vi har klart svart folk som spr, og vi har forklart de situasjonen m.m Men jeg har ikke skrivet s mye om det her  p en liten stund, og det er helt bevisst gjort. Og det er ikke fordi jeg ikke vil det, eller at jeg ikke har noe skrive om angende det, om det ikke er noe nytt p den fronten, eller at det er noe nytt? Nei det er ingen av de delene, det er noe helt annet som gjr det, men det skal jeg komme tilbake til i neste innlegg,alts  grunnen hvorfor.

Men no har jeg valgt si litt i alle fall om den situasjonen vi er i no.

Alts vi har ikke flyttet enda, men for hver dag som gr, s er vi en dag nrmere. Men en ting er i alle fall sikkert. Hver eneste dag og mye av tiden om dagene,og dagene og ukene som har vrt, gr kun til dette, leite etter et hus, ringe, sende melding, e-post,avtale, g p visning osv?

S er det noen som lurer p det, at vi ikke gjr en dyt for situasjonen, s trenger de ikke lure lenger p det. For det gjr vi. Og vi har holdt p i flere mneder no leitet, og som jeg sa en gang tidligere, s drmmer vi omtrent om finn.no, hus, eiendommer,e-poster,sms  osv ha ha ha 

Dessverre s er det mange som tror at det er bare knipse med fingeren, s fr en et hus. Vel kanskje noen er s heldig at det skjer s raskt, men med 12-13 personer i familien, knipse og f et hus, er dessverre og laaangt i fra noe enkelt. Og ja det er faktisk antall barn som er veldig mye av rsaken. Dette er faktisk noe vi aldri har gjort fr, ske om f leie bolig med s mange barn p slep. Alle andre eiendommer vi har hatt oppover ca 20 r har vi selv vrt egne eiere av. Vi har aldri skt p leie av hus med barn noen gang.

Men etter denne perioden har vi  ftt erfare at det leie med barn er ikke enkelt, og i alle fall ikke med s mange barn.

Alts vi har skt og skt og skt og skt.

Resultat:

Vi har ftt utallige avslag p e-poster, meldinger og via telefon. Eller forresten det var en bolig som vi fikk napp p, en bolig som var egnet for barn, det var flere soverom der, bra strrelse p huset osv?Men husleien var p 20 000 mnd og et depositum p 60 000. Eier var virkelig interessert i f leietakere til huset, (hadde tydeligvis problemer med det? ha ha ) Men han var veldig, og det veldig og, opptatt om hvordan vi skulle klare det konomisk betale 20 000 i mnd.(det skjnner jeg godt han var opptatt av) Vel vi takket fint for et godt tilbud, og tenkte at nei, s dumme er vi ikke alts ikke.20 000 er mye penger det.

Men ellers er det samme grunn som det har vrt hele tiden. Enten er husene for sm, alts 3 soverom, noen har 4,men eiere vil ikke ha s mange som 12-13 personer i hus?forstelig nok. Eller s er husene allerede utleid, eller noen var fr oss, som ble valgt? Noen hus er alt for dyre,17 000,15000,20 000,noen hus ligger midt i et byggefelt,ikke egnet for oss,( uansett er de husene ofte  for sm ) flere plasser er heller ikke dyr er tillatt.(det var den hunden vr da ) ogs er det skole barna her da,som nsker helst ikke mtte bytte skole... ja ja rektor p skolen nsker det heller ikke da.. ha ha ha

Men den siste grunnen som har og dukket opp er at utleiere tar faktisk kreditt av oss. Ser de da at du ikke har god nok inntekt blir det avslag av den grunn. Og eiere godtar ikke noe Nav innbetalinger,heller ikke noe garanti fra Nav. No mottar ikke vi i utgangspunktet noe fra Nav,men Pappen sin sykemelding er jo under Nav,og han vil klart p sikt begynne i jobb igjen,men det er ingen god grunn likevel.

Men s like fr jul kom vi over to store hus? det var to store presteboliger som skulle leies ut. Skikkelig flotte, l landlig til, stor hage m.m  Den ene presteboligen hadde 8 soverom, den andre (p en annen plass da, ) hadde 6 soverom. absolutt midt i blinken for oss.Vi skte frst p den med 8 soverom, vel utleier hadde aldri ftt e-posten vr... hm hm merkelig (det var kun kontakt via e-post,ikke telefon) og det visste vi,  fordi vi skte opp navnet p gule sider og ringte direkte nr vi ikke hrte noe..Vi sendte ny mail. Men fikk beskjed to,nesten 3 uker  etter at det var 35 andre interesserte og vi var helt utelukket. akk ja. Ja ja den andre presteboligen var vi faktisk den frste til sende mail og ringe p. Vi ventet p svar, ogs kom mailen, det var 15 andre interesserte,og selv om vi var frst,s hadde de gitt tilbudet til noen andre, asj, og grunne?? nei den fikk vi no aldri vite selv om vi spurte.

Men s dukket det opp et nytt stort flott hus som vi var nesten frst ute p,bare en annen familie var fr oss, rett fr jul.

Vi tok kontakt og de var veldig positive, de var og veldig positiv til s mange barn.Og vi mtte bare komme p en visning.

Og vi dro vi.

Det har blitt noen visninger her og der siste mnedene...en del mil kan en si...

Som alltid s er det s mye finere p steder vi har sett enn bildene har viset...intet unntak denne gang heller..

Et koselig sted, landlig med skog og ker rundt hele eiendommen.Perfekt...

Og ikke minst et veldig gammelt vakkert hus...slike liker jeg veldig godt...like fint inni...

Det var flere familier p visning denne dagen...

Dette var et smbruk med hovedhus, lve og stabbur...her kunne de som leiet ha ulike dyr , hest,hner,sauer m.m man kunne bare bruke hele omrdet, jakte og fiske osv... 

 

Det var absolutt en veldig,veldig  fin plass.Men no var det bare vente, og vi var klart spent p om de ville velge oss,de var iallefall veldig positiv,og det var ikke mange plasser de hadde vrt.

s lille julaften kom meldingen....

 

 

 

asj...d ble det ikke oss denne gangen heller.

Ja ja vi m bare se p det slik, at da skulle vi bare ikke bo p noen av de her plassene,

eller ha noen av de her husene ..

da finnes det noe annet for oss.

skulle vi ha viset alle meldinger og mailer like som denne hadde det blitt mange sider...

Og ellers som mange lurer,og mange har og sagt vi br gjre,er kontakte bde kommune og Nav. Vi har og kontaktet utleiefirma. Resultat,det er ingen hjelp der f. Vi m bare leite sjlv p det pne markede,og det er det vi gjr. Kommunen og nav har kun noen sm kommunale boliger,eller akutte boliger som skal brukes i akutte situasjonen,og vr situasjon kommer ikke under det. Dette visste vi p forhnd,men no har vi i alle fall snakket med de og avkreftet det. Beskjeden var og den,at det er ikke s enkelt i dag, bare kontakte kommune og Nav for f hjelp,at en bare knipset med fingeren s lste situasjonene seg. Det var alltid en lang og omfattende prosess.Og det var kun i krisesituasjoner de hjalp folk.

Og utleiefirmaet hadde pr i dag bare sm hus og leiligheter til leie,uansett ble vi nok sist prioritert med s stor familie sa en jeg snakket med der.. Uansett der var de og  veldig opptatt av god konomi,og de tok alltid kreditt av interesserte leietakere.

S da leiter vi bare videre vi da. Seineste i gr ringte vi igjen p et ledig smbruk som skulle leies ut. Frst av alt var de positive,tross mange barn,for huset hadde 5 soverom. Men s spurte de hvilken jobb Pappen hadde. De var veldig interessert i f en familie med gode inntekter snn at de visste at husleien ble betalt. Pappen fortalte at han hadde operert vekk magesekken pga kreft og hadde vrt over et r sykemeldt m.m At han enda ikke var klar for 100 % jobb pga Helsen. Nei da ble de veldig skeptisk og kritisk med en gang.Og de mtte i allefall ha oppi 60-70 000 i depositum. For tenk om vi ikke betalte for oss,og tenk om noen av barna knuste et vindu...eller varmepumpen ble delagt...??? ( vel vi har ikke barn som pleier delegge noe som helst...) Uansett mtte de kreditt sjekke oss frst....Men mange ville nok ta kontakt...s noen andre fikk de uansett..."

Huff huff....

Nei no har vi bestemt oss,vi orker ikke leite p leie lenger,no har vi snudd,og vi leiter kun p eie....alts vi kommer til kjpe noe. S no ser vi etter KUN noe kjpe. Vi vil eie vrt eget og da kan vi gjre som vi vil. Leie er faktisk ikke noe for oss. No har vi leitet i langt over 5 mnd og det er ingen plasser som pner seg.

s snn er stet her no....Vi kjper oss en eiendom!!!

Og med den bestemmelsen har vi falt til ro med. Det kjennes virkelig mest rett no rett og slett kjpe vrt eget.Da kan vi endelig velge sjlv.

 

 

 

Flg oss Gjerne p Facebook : ' Huset med de 11 Barna'

 

 

 

 

 

 

 

18 kommentarer

13.01.2018 kl.23:21

Enig! Tror kjpe er bedre! Masse lykke til!

vabofamily

14.01.2018 kl.01:02

Anonym: jaaaaa helt enig...gidder ikke se p leie lenger....no ser vi p eie??????

due

14.01.2018 kl.00:43

Det er ikke lett finne noe leie, s dere gjr smart i kjpe. Hvor lenge fr dere egentlig bo der dere bor n? Hva er grunnen til at dere m flytte? Jeg har selv i det siste vrt inn p leiemarkedet sett. og det er stort sett 1-2 soverom. Prisen er hy og for ikke snakke om depositumet. Vi eier i dag, men vi trives ikke s godt med miljet. Vi fr se om vi blir, eller om vi fr kjpt noe annet.
Jeg nsker dere masse lykke til med kjp av hus, og jeg hper dere virkelig finner et med stor plass og hvor alle vil trives :)

vabofamily

14.01.2018 kl.01:12

Nei leiemarkedet er ikke enkelt og ikke minst som du sier dyre depositum .due:Nei anbefaler kjpe noe rimelig. leie kaster man og p en mte penger ut vinduet. Da vi flyttet til stlandet var planen kjpe et smbruk.for vi vil drive noe.og det er det vi ser enda p
Men her fikk vi bare leie midlertidig.men dette er bare et lite hus og alt for lite for s mange som vi er.planen var flytte sommer 16, men da ble pappen syk og opererte vekk magesekken.s flytting ble utsatt.og no har vi leitet i over 1/2 r....og i okt skulle egentlig noen jenter flytte inn, men de har ombestemt seg.s det er ingen hast.Men vi kan ikke bo her pga det er s lite.og alt er pakket ned i banankasser.Men vi nsker eie eller ha vrt eget.og i allefall nr vi er s mange som vi er. Og s har vi lyst drive noe utifra et smbruk. Men vi satser og tror at noe dukker opp.vi fr bare leite videre.??lykke til dere og.hper du finner noe dere trives med.

mammatilhjertesyktbarn

14.01.2018 kl.01:29

veldig smart tenkt. Lykke til nsker dere bare det beste 💕

vabofamily

14.01.2018 kl.15:59

Tusen tusen takk mammatilhjertesyktbarn: ja vi hper kunne finne noe rimelig kjpe.og satse p f igjennom en lsning...????

14.01.2018 kl.11:33

Mtte dere ikke leie for dere ikke fikk ln i banken da??

vabofamily

14.01.2018 kl.15:58

Jo det stemmer Anonym: men no velger vi prve finne noe rimelig.Alts evnt et gammelt smbruk til rundt 1 mill.( vi har sett at det ligger flere p finn.no til den summen +/.og kommunen har lovet oss startln.og da hper vi en bank kan gi oss et ln til den summen....enn at vi bet 12,13,14 000 osv i husleie. Som ingen tror vi klarer bet.
Tidligere da vi skte p alle banker,var det p en hyere sum .og kommunen gav ikke startln.men pga pappen sin situasjon med sykdom m.m s sa kreftkordinaten at han har rett til f startln.og mulig bosttte.s fr vi hpe at det kan hjelpe...men vi m bare finne noe frst...????

Edel

14.01.2018 kl.14:54

Har dere sett p V.Toten, n er det to smbruk til salgs det ene med to bolighus, det mtte passe perfekt for dere. Kan bruke begge, eller leie ut det ene.

vabofamily

14.01.2018 kl.20:59

Tusen takk for gode boligtips snille deg Edel: ja vi har kikket litt p alle omrder rundt om.og skolebarna her vil helst unng flytte.Men m man s m m.De boligene i Toten er flotte, men er desverre alt for dyre.vi m nok holde oss til et smbruk til 1 - 1 1/2 mill.ellers fr vi ikke noe ln.tross at det er utleie.men tusen takk for super engasjemang.Det setter vi stor pris p.god klem herfra

Frn en syster i Herren

14.01.2018 kl.18:35

Hej!

Ber verkligen fr er att ni finner ngot som ni kan kpa! Det r stor skillnad att hyra och att ga! Herren har allting i sin hand! Guds rika vlsignelse ver er!!!

P.S Har ni tnkt p gamla kapell????

vabofamily

14.01.2018 kl.20:52

tusen tusen takk snille deg for gode ord.Frn en syster i Herren: Tusen takk for at du str med oss.takk for for.Ja det er skilnad p eie og leie. Vi m bare stole p Gud og s m vi tror Gud at han har kontroll.vi skal sjekke ut alt.Tusen takk.Gud velsigne deg.klem herfra

Bjrg

14.01.2018 kl.19:40

Hper for deres skyld at det ordner seg. Kanskje DERE kan legge ut en annonse om at dere nsker kjpe et nedlagt smbruk eller noe snt? Kanskje finner dere noen som har tenkt selge, men ikke har kommet s langt at de har annonsert? (Ikke alle nsker budrunde og mange beskende heller, men i stedet avtale pris om "de rette" melder seg?
Ogs sier jeg, igjen: La det vre nok med elleve barn n. Gled dere over de dere har. Dere blir ikke enda lykkeligere om dere fr enda flere. Dere er srbare med s mange sm. Om du f.eks blir syk, hva da? Pappaen er ikke helt i form enda, og det er tvilsomt at noen vil ta p seg passe hele ungeflokken, til du blir frisk igjen.
Det er jo litt "upraktisk" med s mange, samme hvor herlige de er :-)

vabofamily

15.01.2018 kl.00:02

hei kjre deg Bjrg: ja vi m bare ha troen p at det ordner seg. Ja Noen ganger kan ting ta tid,men vi fr bare lre oss vre tlmodig og ikke gi opp....og heldigvis s er vi veldig tlmodige personer. ha ha tror kanskje de som har mange barn er tlmodig p en annen mte og joda vi har faktisk lagt urt flere annonser bde her og der. Men ikke p finn.no for der koster annonsen 500 kr. Ellers har vi snakket med en del folk rundt om her,og har ftt noen tips.Men det var p leie da. og flere lokal kjente har sagt det finnes flere tomme eiendommer rundt i kommunene,Men flere har vrt oppi 50 minutter reisevei fra skolen og mer,og det med smale og svingete veier.og det har vi synes vrt litt langt ,for det blir nesten 4 timer kjring daglig. Men vi tenkte prve i en lokal avis,men s sa mange at det er s f som leser avisene i dag,det meste gr p nett,men vi vil prve det likevel. nei det er flere folk som kikker over alt. skolen ikke minst er veldig aktiv,rektor har kommet med flere tips. s flere er engasjert. det synes vi er veldig flott gjort.
vel hesesster spurte en gang jeg var p kontroll med minstejenta,og da spurte hun smilende om vi hadde noen planer om flere barn. "Nei det visste jeg ikke helt enda,det hadde vi ikke tenkt p. sa jeg, og s er det s mange som mener vi ikke burde f flere,for no har vi nok. ha ha
Ja ja Uansett, sa hun,om dere velger f flere barn,s er det KUN dere som velger det,er det noe vi nsker kan ingen,uansett hva andre mener bestemme det.t.o.m ssken hadde ingen ting med det gjre. s det var kun opp til oss.Men det er langt i fra noe selvflge f barn,heller ikke flere barn,det er s mange som sliter.og vi ser p hver og en som en stor velsignelse og rikdom.
S det var egentlig godt sagt av helsesster.Hun respekterte oss i alle fall om vi valgte f flere,og hun respekterte oss og om vi ikke gjorde det. Men uansett s kan vi ikke tenke at noe vil skje her,for da kan man ikke kjre bil en gang,for en ulykke kan skje.ha ha eller noe annet uforutsigbart. Og her har barna begynt p bli store og vokse til,s det er ikke s mange smbarn lenger,men mest tenringer. og vi er sammensveiset og hjelper og stiller opp for hverandre. Men no tar vi en ting om gangen,vi fokuserer p f finnet et hus og hjem,og s fr vi ta ting derifra.Men tusen takk for at du flger oss,det setter vi pris p. ha en fin fin uke.

Bjrg Rnshaugen

14.01.2018 kl.21:34

Ja, jeg vet n hvor mye og grundig jobb dere har gjort for finne noe, og alt har gtt mot dere. Lurt tenke p eie nr dere fr sttte og ln p lavere sum, for da kommer dere jo inn p boligmarkedet igjen ogs. Masse lykke til, og tommel opp for at det beste dukker opp👍❤

vabofamily

14.01.2018 kl.23:33

joda vi styrer p vi vtt du Bjrg Rnshaugen: kan da ikke gi opp s lett nei...ha ha neida vi tenker som s at det beste venter..ha ha s fr vi satse p finne noe vi kan kjpe...og om vi fr noe resterende ln...Tusen takk snille Bjrg for alle dine tomler som alltid har vendt opp...ha ha :)klem til deg

Unni aaserud

14.01.2018 kl.22:58

Kjre dere. Takk for all god info.Dere er enestende positive😀👍Tenke s p dere. N skal dere st verst p bnnelista🙏Godt vi har en allmektig Gud😊Han vet hva dere trenger, og svarer i rett til. Takk Jesus at bnnesvaret er underveis🙏😊 varm klem til dere alle😊 Guds rike velsignelse over hele familien😊❤️🙏

vabofamily

14.01.2018 kl.23:37

tusen tusen takk snille deg Unni aaserud: for gode ord og alle dine bnner. Du er fantastisk. vel vi kan aldri gi opp vtt du. vi m bare stole p Gud. han har absolutt kontroll. og det str skrevet,
" Den som ber han fr,den som leiter han finner,den som banker p skal det lukkes opp for..." Tusen takk igjen. mange gode klemmer tilbake,og vr du og rikelig velsignet... ;)

Skriv en ny kommentar

+ Legg meg til som venn!
Velkommen til vr familie "Huset med de ti barna i skogen"! Vi er en familie som bor p landet. Her bor Mamma og Pappa og vi har 10 barn i lag mellom 2 r og 18 r og diverse dyr. Her i denne bloggen som mammaen i huset driver, vil du f innblikk i livet p landet, Hus, Hjem, Hverdagsliv, Familie, Dyr, Natur ogs mye mer!



Kontakt

din epost adresse


Kategorier




Arkiv









Gratisdesign laget av Tonjemt