En enkel og supergo’ Eplekake

Siden epleblomstrene står  i full blomst, blir det fort att man tenker på ‘eple’ ,og hvor mange epler det vil bli på trærne i år,

og ikke minst eplekake ,,,

så har man lyst på noe godt og

har  epler i hus så går det fort å sveive sammen en eplekakedeig selv på en uke dag.

og det er sååå godt med krem eller is til ,vaniljekesam er og veldig godt.

 


Denne oppskriften har jeg brukt i mange år…faktisk helt tilbake til 8.klasse da vi hadde heimkunnskap på skolen.

og denne grunnoppskriften bruker jeg og om jeg skal lage blåbær pai.

Jeg pleier å tilsette litt havregryn for å gjøre kaken litt sunnere 😉


-EPLEKAKE-

250 g smør

2 dl sukker

2 egg

4 ss vann

6 dl mel

2 ts Bakepulver

1 dl havregryn

4 epler   + kanel/sukker på toppen


Smør og sukker røres mykt,vann og egg røres inn

Mel og bakepulver,havregryn røres i til en glatt deig

 

 

Vi er så heldig å ha egne egg som hønsene våres legger ,

og har man egg så har man og mange muligheter til å lage mye foreskjellig godt. 

 

Man begynner med å røre sammen smør og sukker,

så tilsette egg og vann

 


 

 

 

 

 så tilsettes mel evnt. havregryn og bakepulver (ønsker man ikke havregryn i ,kan det kuttes ut og heller tilsettes 1 dl mel )

Rør sammen og trykk den jevn t en rund form

 (oppskriften på bildet er ikke denne,har prøvet den og en gang og den var helt ok den og)

 

Del opp 4 epler og putt både inni kaken og oppå kaken

strø med sukker og kanel på toppen.

Stekes ca 200 grader ca 30-35 min

 

 

både krem is og vaniljekesam er kjæmpegodt til…

 


 

-ENJOY-


 

14 kommentarer
    1. Eplekake trur jeg må være en av mine favoritter! 🙂 Bestemor har alltid laget det til bursdager og den er suuper god ! 🙂 Takk for oppskrift, denne må prøves 🙂

    2. Eplekake er kjempe godt, og så er de så lette å fryse ned slik at man har noe “godt” til en hver anledning:-)
      Kakene såg gode ut:-)

    3. ja helt sant Jeanette:er og blandt favorittene her og…så koselige minner ang bestemoren din.hun er nok superflink .annbefaler denne oppskriften..er veldig god…;)

    4. ååååå så koselig å se deg her da liv <3 <3 liven:
      ja gubben maset om det næmli..haaa...men har lite peiling på sånn blogging,så det blir bare til att man får prøve seg frem...tusen takk du er go du...:)

    5. Ja da er jeg enig med gubben din 🙂 Kjekt å få se mer hos deg….og nå lurer jeg på om du har handlet litt hos meg også ?…..er noen ting hos deg som jeg kjenner igjen 🙂 bl.a et putetrekk i skuvsengen din…..
      Ha en fin helg. og håper på litt godvær 🙂

    6. ååå så koselig.Liv..liven: åå så arti da…Husker ikkejeg altså ,men var det du som kanskje solgte på finn.no en gang så stemmer det nok…er såå mye rart jeg har kjøpt på finn i løpet av de siste årene så jeg husker overhode Ingen igjen ha ha ha…men husker iallefall att jeg kjøpte ett putetrekk ja på finn…og det er jo superfint…så kan helt sikkert stemme att det kan komme fra deg….morsomt,,,
      bare pipe om du selger mer.ha ha super helg til deg og

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg