Vi har ‘hoppet ut for et stup’!!

Ja, da kommer det endelig og langt om lenge en forklaring på hvorfor det har den siste tiden vært så veldig hektisk og travelt for vår del. Som tidligere nevnt så var jeg ca 7 mnd uten telefon og i tillegg var vi flere uker på farten med campingvogna sørover,så det ble lite og har vært lite aktivitet herfra,og ikke minst på nett på grunn av det. Men no har eldstejenta fått tak på en telefon som kan fint  brukes,så da er det lettere med det iallefall .Men altså  nå har det vært veldig travelt og full fart for oss av helt andre grunner. Vi har nemlig,som vi kan beskrive det med,tatt et stort steg,og omtrent hoppet utfor et bratt stup.

Det hele begynte med at vi fikk et ganske så overveldende spørsmål da vi var på camping på sørlandet. Det var pappen som ble kontaktet. Det var både et spørsmål,men samtidig et rop om hjelp. Vi har tidligere vært innom samme spørsmål uten at det ble noe av. Men nå kom altså denne henvendelsen og vi fikk ikke lang tid på å verken tenke eller svare.Det var et stort behov. At det var et behov er jo greit i seg selv,men at vi ,altså vi,familien kork (som vi er.. ha ha ) blir kontaktet og spurt er jo i seg selv en stor ære. Det er iallefall noe vi synes selv da. At det er så stor tillit og tro til oss er absolutt overveldende. (det er også noe vi synes…) Klart vi er en familie,vi er en sammen sveiset gjeng som kan mye,vi får gjort mye,vi jobber,gjør noe og utfører ting sammen. Altså vi gjør noe. Vi er og kreative og vi finner både på ting og finner ut av ting. Så klart vi er kvalifisert til mye vi,og det er ikke får å skryte,men vi synes det er stas likevel at vi kan få prøve oss på noen nye muligheter,prøve noe nytt sammen,selv om vi kan mye, ikke minst så har vi ulike erfaringer bak oss.Så det tok ikke oss lang tid å svare ja på den henvendelsen vi fikk,og det spørsmålet vi ble stilt.

Vi har valgt å hoppe i det,valgt å gjøre det,ikke bare for at vi har ikke annet å gjøre på,men rett og slett for å komme oss vekk og videre derfra vi har bodd i 1 1/2 år. Vi har prøvd mange muligheter for å komme oss vekk og finne noe annet å flytte til,men ikke noe har åpnet seg,selv om vi har sett på mange eiendommer og hus. Og man blir ganske lei etter en stund. Så det er og en av grunnene til at vi svarte ja. Ikke minst,pappen har,og gikk nylig på jobblearn kurs og var på vei og har vært det siste halv år på vei ut i arbeidmarkedet for fult igjen. Så han var absolutt klar for noen nye utfordringer og nye gjøremål. Hans ønske har jo vært å begynne å kjøre stor bil igjen,altså sjåføryrket,men det var enda ikke noe som gav napp,ikke i nærmeste området i allefall.Da måtte man uansett flytte lenger vekk. Men når dette tilbudet kom ble dette veldig aktuelt.Og Ja for det er mer enn nok av gjøremål,det er og mer enn  nok av utfordringer .Men vi har vært i mange ulike stormer før vi og utfordringer har vi møtt rikelig av også.

Så vi stå ganske støtt med rak rygg. Likevell kan vi si at vi har våget oss utfor et stup,vi har tatt et stort steg utfor stupet uten at det er noe negativt i det.Noen ganger er det veldig bra å ta noen nye steg og våge seg på andre ting.  Men vi angrer ikke på at vi sa ja til dette,vi angrer ikke på at vi tok steget utfor.Vi kan vel heller si at vi  hadde ikke så mye annet å gjøre,så dette passet egentlig midt i blinken for oss,og vi stor trives med situasjonen nå,selv om det er pr no og har vært ganske så travelt siste tiden.Døgnet skulle hatt mer enn 24 timer.

Men så er det jo mange som lurer nå da.Hva i all verden er det vi har hoppet uti,hva i alle dager har vi takket ja til.

Og det er absolutt en spennende greie altså….

Vi fikk altså spørsmålet om å dra til Fjells. Og til fjells dro vi. Stedet er Hallingskarvet,midt i mellom Bergen og Oslo. Vi  fikk altså spørsmål om å drive eller være driftsledere på Hallingskarvet Hotell. ‘Hallingskarvet Hotell er et avholdshotell som er basert på kristne verdier og er åpen for alle! Her kan dere kose dere og slappe av i naturskjønne omgivelser’.-

Vi selv synes nok stedet passer mye bedre å hete Hallingskarvet fjellheim og leirsted enn ‘hotell’.For bygget er slitt og gammelt og det er mye å gjøre for å stille opp til dagens krav for ‘hotell’. iallefall enda. Men oppussing har begynt og vårt mål er å fortsette med det og få stedet oppgradert noen hakk. Men det er en fantastisk plass og et fantastisk naturområdet. Beliggenheten på Bygget er og alle tiders topp.  Men uansett stedet har utrolig mange muligheter og det er bare å komme på mange gode ideer for et slikt sted. Det er mange rom for overnatting,en flott utsikt,storkjøkken og spisesal til plass for mange ,både forbireisende,weekendopphold,familie,barne/ungdomsleirer eller skoleklasser på leir. Det kan holdes jubileum og ulike store dager,eller bare noen som vil bruke tiden på fjellturer og fisketurer i fjellheimen.Her er alle velkommen og her er hjerterom og husrom.

Da vi ble spurt om dra oppover var det ganske så travelt og kaotisk her oppe,med lite bemanning og mye forbipasserende folk. På et slikt sted skal folk få et rom,de skal få god mat og ikke minst god service. Det var altså kommet skeivt ut,så noen måtte komme å gi en hjelpende hånd. Ikke minst få oversikt og kontroll på ulike ting.Det var ingen driftere her. Det ble nok en stor overraskelse for mange fjellhotell,pensjonat,stuer og fjellheimer  i år pga corona situasjonen, der mange nordmenn ferierte i eget land og brukte mye fjellet som reisemål. Og folk må jo ha et sted å overnatteår de er på tur. Det som er viktig da er at reisende blir tatt vel i mot og at de får en service som er tilfredstillende på alle måter når de kommer som gjester.

Så vi valgte å dra opp ganske få dager etter vi kom igjen fra campingturen på sørlandet og være med å hjelpe. Vår plan var å dra tilbake å pakke alle våres ting og flytte når ting hadde roet seg litt på fjellet. Og det er mye som skal gjøres på et slikt sted midt i sommersesongen. I tillegg i år hadde mange vaskeri stengt ned ,så det ble dårlig med levering av sengetøyvask for mange hotell i Norges land. Og intet unntak på fjellet her,men vi ‘hoppet’ i klesvasken og fikk den unna etter en uke. Det var mye å rydde ute og inne, rom skal og vaskes,skiftes på og gjørs klar til nye gjester. Noe hjelp på kjøkkenet ble det og. Ellers ble det maling her og der,noe golv som det skulle byttes teppe på. Det var to som kokkelerte der da,men som er sluttet nå. Og de store gutta her de begynte på området rund,de slo gresset både med plen klipper og humle.De ryddet og ordnet. Inne ble det vasket og ryddet i alle slags rom,både boder og ganger.

Og så etter noen uker,så var det sånn noelunde  ryddet og fint rundt omkring og gjestestrømmen roet seg. Da planla vi noen dager nedigjen for å pakke tingene våres,flytte de  og sette det på lager,vaske og rydde og dra opp igjen. Da hadde vi flyttet offisielt.

Og da var det å tre for fult inn i rollen som driftere. Og nå i flere uker har vi altså stått på her og jobbet. Det går i kjøkken,rom,vaskeri,rydding,resepsjon,service,gjester,arbeidere,besøkende,vaktmesteroppgaver osv.

Og når vi bestemte oss for å flytte oppover til fjellet har vi altså dessverre måtte ta barna ut av skolen de har gått på snart i 5 år og flytte de opp her til fjells. Vi ønsket først å bare søke om permisjon fra skolen i 1 år,men det er regler som sier at det går ikke. De må tas helt ut av skolen og inn i en annen. Men vi har altså valgt å ha hjemmeundervisning  dette året for 5 av skolebarna. De to store gutta fikk dessverre ikke skoleplass her oppe slik de ønsket og ville,så de er igjen i lavlandet og går der,men de kommer opp omtrent hver helg å bidrar. Så i tillegg har vi altså hjemmeundervisning  for barna her. Det passer oss helt utmerket siden jobben er så variert med mange ulike tider på døgnet.Men hjemmeundervisningen  skal vi komme mer tilbake til etterhvert.

Så da er vi altså flyttet,vi har hoppet uti noe både spennende og interessant,men til nå etter vel 6-7 uker her oppe har vi gjort veldig mye,så det kunne fort blitt en bok av det… ha-ha Men det har vært veldig travelt,for den siste uken og pr nå er taket på hele bygget under omskiftning.Her på fjellet ligger vi nærmere vestlandet med en del regn,men det er og mye snø her om vinteren.Så taket er gammelt og det er viktig å få skiftet ut før en ny vinter setter inn. Så det har vært oppi 9-10 ulike arbeidere i ulike perioder som har jobbet med dette taket,noen av og noen på. noen har vært og noen er og noen kommer. Alle de her arbeiderne skal ha både frokost,lunch,middag og kveldsmat. – helpensjon.Så da er det bare å komme med alle mine kokkekunstner og trå til.For som sagt så sluttet de som har laget mat,og de er flytta til Oslo.Og da må jeg stille som kjøkkentjeneste.  Men til nå har iallefall alle vært fornøyd,og det er bra å høre. Det skal vi og etterhvert komme mer tilabake til.

Som sagt så kunne vi altså ønsket at dette stedet kunne inneholde noe mer med  ‘leir’- Det er jo klart muligheter for mange andre aktiviteter.Men likevell enda mer fokus og tyngde på det. Vi selv er store fan av leir, vi elsker leir og vi dro både vi selv,men og sendt våres egne barn på mange ulike leirer oppover årene. Og å dra på leir er både spennende og interessant for mange barn. Ikke minst for familier,lag,grupper, organisasjoner,vennegjeng,ungdommer,barn,pensjonistgjeng,slekt   m.m  Ja hvem som helst. Og no når vi er her og skal verte opp og vise gjestfrihet på et høyt plan,bør folk virkelig stille lang kø…  ha ha…Vel det er bare å reklamere…

Vel,vi har altså lyst å legge en del vekt på dette med leir. Vi mener og ser at det er et behov for tilbud om flere leirer mellom Vestlandet og Østlandet. Det er ikke mange timer noen av veiene. heller å reise. Vi har og veldig lyst å bygge opp og skape et miljø for en slik aktivitet. Men å få bygget opp en lavo, gapahuk,få tak på noen kanoer å ha på vannet,båt, noen andre aktiviteter er pil/bue , luftgeværskyting,overnatte i lavo,hengekøye o.l aktivitets løype,eller natursti,turer i fjellet,fiske, bål panne, bursdagsfeiring,kanskje noen dyr m.m  Om vinteren skiaktiviteter,vi ser rett bort på skisenteret.

Men vi såg når vi kom her at det er ikke mye laget til for barn. Så vi fikk på sikt anskaffet oss en jumpking trampoline,og satte den opp. Det er ett opplegg for huskestativ,eller dissestativ som vi på vestlandet sier. Men ikke noe mer,så vi fikk saget,pusset og kjøpt tau,så var noen nye hjemmelaget husker,disser hengt opp. Vi har og klippet gresset ,flytte søppelcontaineren så det kan bli volleyballbane. Og det er mange planer,men det må bare komme etterhvert i andre innlegg.

Det kom og nylig en nabo forbi,han ble så glad for at det endelig ble noe aktivitet for barn. Han var en bestefar og hadde ofte barnebarna på besøk og han likte ta turer ut.Og nå ble det noe kjekt for barn her og.Det var stas.Jaja en fornøyd nabo…ha ha

Vi har og gått til innkjøp av maling og vil begynne etterhvert å male gjesterommene ,så de blir lyse og fine. (de er fra før mørke åttitalls stil…Det er overhode ikke fint.)

Så her kommer  nå først en del bilder av det flotte fjell og natur livet her oppe. Og litt om vår nye tilværelse. Uansett her er alle hjertelig velkommen når som helst,det er bare å ta kontakt,vi er her 24/7 store,små,unge gamle og familier,Ja ALLE kan komme.

Så det blir absolutt  spennende tider fremover for både store og små her,men vi tar utfordringen og hopper i den vi. Og vi angrer heller ikke på det valget vi har tatt,selv om det er og vil bli travelt og mye å gjøre fremover. !!!Men det liker vi altså.

Så her på fjellet blir altså vårt oppholdssted et år frem iallefall.

Fantastisk natur og fjellandskap.

Det er mange flotte turløyper, tur stier og tur områder over alt her,både sommer og vinter.

Flotte fossevell

Fjell og skog omgir en uansett hvor man kjører og går.- og dype daler.

Og her blir altså vår arbeidsplass en stund fremover. I huset opp til høyre skal vi bo etterhvert,så det blir ikke lange veien til ‘jobb’. I mellomtiden er det campingvognen som er huset vårt.

Jeg som er så detaljert av meg synes det er veldig viktig med et koselig inntrykk ved inngangen. Vi er tross alt på fjellet og skog og natur omgir oss på alle kanter. Da må det klart være noe som preger stedet. Så ved inngangen har jeg bare laget et enkelt ‘miljø’- Det skal jo tross alt være koselig å komme her og være her. Førsteinntrykk er viktig synes jeg da.

En ettermiddag fyrte vi i bålpannen bare for å sjekke at den fungerer…..og joda det gjorde den…

Men en ny og større bålpanne  trenger vi på sikt.

tidliger her ved inngangsdøra stod det kun et stygt søppelspann og en dunk med  strøsand oppi. Det er jo mye koseligere med litt ‘miljø’-jaja dette får duge inntil videre.

det er ikke bare fjell,natur,vann, og skog som omgir området her,men noe dyreliv er det og. Både kuer…

…..koselige og tamme sauer….

…og søte humler…(som drikker den siste blomstersaft skvetten…)

vi ønsker og

på sikt å skaffe noen kaniner i et bur og kanskje noen høner som kan gi ferske egg som kan selges…. … Vi får ta en ting av gangen.

Iallefall her er bak bygget.En veldig stor plass og uteområde. Ikke minst flott utsikt rett bort til skisenteret. Der er det full aktivitet om vinteren i skitrekket. Her bak har vi også lyst å ‘bygge’ opp og lage et miljø.Her bak står en dumpe og det var en ødelagt ‘huske stativ/disse stativ.Men det har vi fiksa.

Her bak har vi lyst å sette opp en lavo,og en gapahuk litt lenger borte. Ellers bygge et gjerde rundt. Det er vi allerede i gang med. ute området er stort og strekker seg videre mot høyre langt bortover. Et slik fint uteområde bør virkelig utnyttes. Ikke stå livløst og tomt.

Dette er fra da vi var i gang med å fikse stativet. Vi fant noe plank som vi kuttet opp,pusset og laget hull i. Vi kjøpte tau og gutta fikk det hengt opp…

Vi laget en litt lav,en mellom…..

……..og en dobbel,der to kan sitte på.

Og så var det å teste de ut…

.Å joda de fungerte så det suste.Og den store vi kan sitte to på,eller tre  barn var ganske populær.

minstemor likte den store best hun

Med et så stort ute område,både foran og bak må gresset klippes innimellom.Og der var gutta i godt gang. De store tok de store gressklipperne som gikk på bensin,men jammen var minstegutten så stolt over at han fikk også prøve en annen klipper som stod der,den lille grønne elektriske klipperen. Og det var stor stas.Han hadde sååå lyst å prøve

De andre større gutta klipper på fremsiden.Det står en traktor klipper også der i garasjen,men den må det skiftes reim på først,så da får de andre klipperne duge.

Det som er en fordel med skog rett utenfor døra er at det finnes masse bær i skogen.Og her er det mye blåbær og tyttebær å finne. Her plukker noen i gjengen blåbær.

‘Se blåbær busken jeg fant’

Men så etter noen uker her oppe først,måtte vi altså ned å flytte. Vi hadde ikke så mange dager på oss før vi måtte dra opp igjen. Så det ble tre intense dager med flytting. Pakke ned, pakke ut, kjøre til lager,stable ,bære og vaske ned.Men når det er mange som står på så kom vi omtrent i mål til slutt. Innimellom så måtte vi og feire bursdagen til minstejenta. Hun hadde bursdag akkuratt når vi var der å flyttet. Så det ble ganske så travelt innimellom,men kake måtte vi ha for det.

Et lite pusterom for flinke hjelpere…

Etter at alt var pakket og kjørt på lager,som pr nå rommer alle våres ting,så ble det nedvasking. På det området bidrog alle mann også. Det er er i slike omstendigheter man er veldig glad for å være mange i familien. Vi hadde også fint vær de dagene vi flytte.

Og så ble det tur  oppigjen på fjellet,og nå blir vi her fremover.Det var virkelig godt å flytte vekk fra der vi bodde.

Med oss  hadde vi en jumpking trampoline som vi kjøpte på finn.no og den skulle settes opp også her bak. Noen hjelper,noen fortsetter plenklippingen og noen bare løper rundt og gleder seg til trampolinen er klar. Viktig å lage et miljø for barn også.

utsikten fra 3. etasje ,snart er trampoline  klar.

Og så endelig …

Ikke noe å si på utsikten innover dalen iallefall…

Ned på vannet lenger fremme er planen å få tak på noen kanoer som vi kan ha liggende til bruk ved leir o.l  Eller et par båter til fiske eller bare rotur. Det er bare noen få minutter kjøretur bort dit.

Det er så mange fine steder langs vannet…

her blir nok fint å få båt utpå.

i andre enden av vannet er  det fine turstier innover fjellet

så fint,stille og rolig her oppe…virkelig balsam for ånd sjel og kropp….

men det finnes og flere vann rundt om,flere elver,og bekker…Det omgir enn over alt.

høst fargene har allerede begynte å prege naturen,og mer fargerik vil den bli etterhvert…

Da vil det nok bli enda flere bilder.

Egentlig er alle bilder her tatt i sekunder og forbi fart stort sett på vei til butikken for å handle inn matvarer  til gjester og andre besøkende. Pr.nå har vi og mange arbeidere her som er med å skifte tak på bygget. Til nå har det og vært fullt opp med arbeid fra morgen til kveld.Så desverre det er lite tid til verken turer eller noe foto,men noen blinkskudd blir det innimellom øktene. Men som sagt vi trives godt her oppe i fjellheimen så lenge vi blir her.Veldig kjekt å være med å skape noe,bygge opp noe og ikke minst få gjøre noe.Da trives vi alle veldig godt.

Og etterhvert kommer mer av vår hverdag her oppe,så veldig kjekt om du forsatt vil henge med oss.Det setter vi virkelig stor pris på.

Følg oss Gjerne på Facebook: ‘Huset med de 11 Barna’

1. Fantastisk flott 😊 Lykke til 😊 Dere er på rette plass nå 😊 Stor klem til alle fra alle oss her på Ostereidet 😀 😀 😀 😀 😀
      Nydelige bilder 😊 fint skrevet 😊

2. Fantastisk å lese!!
      Høres ut som dere er de rette menneskene på rett plass! 😊
      Flotte bilder! Heng de på veggen inni hotellet😉
      Lykke til, det blir såå bra! Spennende å se og følge med videre!

3. Du og da,her har det virkelig skjedd saker og ting i sommer! Ikke rart at det har vært så laber aktivitet på bloggen.
      Dere er helt fantastiske som hiver dere ut i nye eventyr.
      Dette blir kanongøy å følge med på 👍

1. tusen takk snille deg for gode ord. beklager så mye for seint svar,men ja,det er veldig travelt og full fart hver dag…men håper det går seg til etterhvert. så desverre blir det lite aktivitet både her og andre steder…:) men takk igjen :)Takk for at du fortsatt henger deg med oss.

4. Imponerende! Men får dere lønn for allt strevet og penger for all innkjøp eller er allt dugnad og frivillighet?

1. Hei du. Takk for gode ord snille deg. Neida dette er ikke verken dugnad eller frivillighet.Dette er en bedrift som heter ‘Skarvet AS’ og De har i snart 2 år søkt etter daglige ledere på stedet uten at de har fått noe napp på det eller noen stabile folk ansatt. Det er og som alle andre bedrifter med egne regnskapsførere,eget styre osv. Så vi har ingen utgifter på noe her. Alt går på bedriften.Det har vært en som har vært der siste halana året som har fungert som en daglig leder,men avgikk med pensjon i vår.Men han hadde med det administrativet å gjøre.ikke det andre.Men de måtte ha og noen som kan ta ansvar og ha oversikt over alt. Både for all innkjøp,mat,bestillinger,resepsjon, renhold og annet. Vi ble som sagt spurt for halan år siden,men ble ikke noe av det den gangen. Det har vært noen daglige leder for ca 2-3 år siden,men konen ble syk og de måtte slutte. Før det var det og noen daglige ledere som drev i flere år,men de ønsket å start sitt eget,så de og sluttet. Så egentlig siden den gang har det vært mye ustabilt drift.Og det har ikke vært noe skikkelig orden på ting.Så de ble veldig glad at vi kom nå og fikk orden på mange ting,ikke minst få kontroll over bygget,renhold,kjøkken,gjester,service m.m og alt som må gjøres. Men vi er driftige av oss og har mange planer for å få en drift på stedet. Så det blir absolutt spennende fremover.

1. tusen takk for gode ord. Beklager seint svar,men det er full fart. Nei dette er et eget hotell, men han kjøpte det en gang i 2011 sammen med en annen fra Bergen. Men han solgte det ut,så det er et eget selskap som heter HallingSkarvet hotell as med eget regnskap og eget styre. Så han har ikke noe eierskap i dette nå.

5. Så roligt att läsa detta… blir spännade att följa er! Spännade även med hemundervisning…(visste inte att det var tillåtet…här i Sverige är det inte det.)
      Otroligt att du hinner med allt alltså!

Även otroligt fint dekorerat vid ingången…du/ni kommer få hela stället att blomstra🌻🌼🌷🌺😀

1. tusen tusen takk snille deg for alle dine gode ord. ja dette blir et spennende og rikt år. garantert. det er best slik dette året for oss å ha hjemmeundervisning. Og det er lov i Norge med det. Det blir flere og flere som velger det for barna sine. veldig mange fordeler med det. ja vi må bare gjøre det vi kan og så godt som vi kan,så får det duge. ha-ha tusen takk igjen. beklager for seint svar,men det er travelt om dagene.- 🙂

6. Så tøffe dere er, som bare hopper i det! 😊 Og for en plass! Absolutt et sted jeg kunne tatt en tur. Lykke til videre, med oppussing og drift. Dette var morro å lese. ❤️

1. Hei Marit .Tusen takk for gode ord.Rører virkelig hjertet. Ja dette blir spennende.Men veldig kjekt å gjøre noe.Om ikke annet gjøre ‘dette’ mens vi venter på å komme videre i vårt liv og familie…SÅ ja du må bare ta turen,alltid hjertelig velkommen vætt’u. 🙂 🙂 Er utrolig fint her oppe… we love it…

7. Så tøffe dere er,men om det er noen som kan gjøre det stedet til et koselig fjellhotell,så er det dere. Bare utfra bildene,ser det skikkelig koselig ut. Tror jeg må ta med familien dit/kanskje innom når det byr seg.
      Lykke til med videre oppussing og drift. Dette får dere til!!