Tur i Villmarken

Vi er jo den ‘glade natur familien ‘  og elsker livet i naturen.  Alt med vann, fjell, skog og mark.

Og for noen uker siden kom vi tilfeldig over et tilbud der noen leiet ut kanoer,enten timer ,eller dager. Man kunne kjøre nedover ulike vann,elver ,innsjøer m.m og få med seg mange fantastiske natur opplevelser. Når man er på vannet,så ser man og naturen fra en helt annen vinkel og et annet perspektiv. Man blir litt mer ett med naturen. Og livet under vannet er og spennende.

Så en helg sjekket vi ut om de her kanoene var ledig å kunne leies et par dager. Vi foreslo dette for gjengen her og de var veldig gira og synes dette var helt topp. Eldste jenta skulle jobbe og kunne ikke være med.Heller ikke storebror som er i militæret nord. Men resten av de 9 ble med.

Det som og var fint her,var at man kunne padle nedover vannet og finne seg ulike camp steder langs vannkanten. Faktisk noen steder var det ute toalett. Noen steder var det  gapahuk m.m Man kunne  og ha med telt og telte på ulike steder man selv ønsket.

Og vi har noen telt ,men og noen hengekøyer som de store kunne bruke.

Etter pakking av utstyr som vi måtte ha med oss, dro vi av sted.

Og det ble virkelig en opplevelse rik tur på mange områder.

Det var og gode fiskemuligheter,så vi hadde og med oss noen fiskestenger. Og storebror sørget for fiske delen,for han er veldig interessert i fiske.

Etter å parkert bilen på parkeringsplassen, var det å ta med seg  ting å tang og gå ned til vannet…

Her lå både kanoene, årene og redningsvester  og et kart man skulle/kunne bruke.

Vi hadde valgt 3 kanoer, og da er det plass til alle fordelt på de 3

Det er alltid mange som hjelper og vil helpe,og de er alle ivrige på å komme av sted.

Vel. hvor skal alle sitte no da? når 11 soveposer og liggeunderlag ,sekker m.m er fylt oppi båten…. Nei i må nok fordele pakkinga litt ja… ha ha

Da er alt fordelt, alle er klar, og det er klart til ‘sjøsetting’.

Da er alle fordelt i 3 kanoer, og vi legger fra kai….

og så legger vi i vei utover vannet.

joda de koser seg gjengen nå..

Det var såå fint ute på vannet, og kun små skulp og fuglekvitter å høre…

🐦🦅🦆🦢🦤🦉🐦🦅🦆🦢🦉🦤

Så måtte vi ha et treff utpå vannet for å lese litt på kartet hvor vi skulle finne et sted å campe. Det er flere steder å campe,og det er fritt frem for å finne seg en plass.Men veldig greit om det var noe toalett muligheter.  Noe det var flere steder…

Man kunne gå nærmere og padle nedover langs land,  se og høre mange ulike fugler synge og kvittre. Det sies at det er et rikt dyreliv ved dette vannet, men og i vannet, er visst  mange ulike fisk.

Og etter mye frem og tilbake,opp og nedover ,og absolutt en god del kanopadling, fant vi omsider det stedet vi hadde tenkt og sett på kartet. Og så var det å gå i land…

Her var en veldig fin og koselig plass….

mens noen utforsket stedet,og andre pakket saker og ting utav kanoene,så var det noe som såg et tre og klatret oppi…

… og så var det å begynne å sette opp telt.

og noen begynte å henge opp hengekøye…

De fant ut at 5 av de store skulle sove ute i hengekøye….Så da måtte 5 henges opp….

Det var helt stille på vannet….og solen forsvinner bak fjellet…

Man blir sulten på tur,og det er noen timer siden sist måltid. Så storesøster har vært i full gang med matlaging,mens gutta har holdt på å sette opp telt / henge opp hengekøye m.m.

Det ble bare ‘kjedelig’ tur mat som hamburgere og pølser,men,men  gjengen synes det var godt og maten fikk virkelig ‘bein å gå på’….

🍅🥬🍅🥬🍅🥬🍅🥬🍅🥬🍅🥬

noen hadde knapt tid å spise noe,for det var så mye spennende å utforske…Både på land og i vann…

Og noen begynte å tenke på hvor de skulle fiske…

Det begynner å gå mot kveld, og en halv måne har kommet på himmelen…

Storesøster tester ut den ene hengekøya, Nyter utsikten og stillheten…

Og gutta er allerede godt i gang de.. for å prøve fiskelykken….

hm… mon tro om de får noe napp…. eller er det bunnen som napper mest….

En lillebror som virkelig fikk stor sans  for fiske. han kunne nok fisket i timesvis. Det var utrolig gøyt og han fikk stor og god hjelp fra storebror som viste alle  fiske triks..

🐟🐟🐟🐟🐟🐟🐟🐟🐟🐟🐟🐟

Og så var det en annen bror som ville prøve…og prøve…og prøve….

Men klokken går og både store og små trenger noen timers søvn. Så da var det bare å krype til sengs… eller til telt eller hengekøye…No var det kun en svak lyd av en ugle som sa ‘Uhu…uhu’… langt vekke….

og månen lyste ekstra mye og speilte seg i  det blinkende vannet

🌛🌛🌛🌛🌛🌛🌛🌛🌛🌛🌛🌛🌛🌛🌛

En ny strålende dag  med sol og blå himmel. Noen gule blomster som danser i den svake brisen…🌞

🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻

Når man er på telttur våkner man ofte opp til fuglekvitter og solen som skinner rett på teltveggen. Og intet unntak på denne turen.

⛺️⛺️⛺️⛺️⛺️⛺️⛺️⛺️⛺️⛺️⛺️⛺️⛺️⛺️

noen tidlig våkne barn.

De har overhode ikke tid å ligge å sove… de har nemlig noen planer på lur.

….og mens en trøtt pappa lager seg kaffe.

☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️

….har de yngste for lengst funnet frem fiskestanga og begynt å fiske. Og no skal storesøster vise minstejenta hvordan dette gjøres….

I vår familie,som det er nok i de fleste andre familier, så har vi både ‘morgen fugler’ og ‘syv sovere’… Og de ungdommene som lå i hengekøya sover godt der de,selv om det er lyst,sola skinner og fuglene synger. Og de yngste står ved vannkanten og fisker og derfra høres det ikke alltid like stilt ut…

Men de har godt sovehjerte…❤️

Frokost laging. Egg er absolutt en favoritt på tur…

🐔🍳🥚🐔🍳🥚🐔🍳🥚🐔🍳🥚🐔🍳🥚

To jenter som koser seg med frokost…

Det var det der at maten smaker alltid bedre ute i naturen

Etter litt mat i magen vil gjengen ut å prøve fiskelykken lenger ute på vannet. Og noen vil bare ut å padle noen turer.

I denne kanoen var det en ekstra ivrig gutt som virkelig var giret på  å fiske…

…og det fiskes…og det fiskes….

💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦

og så vil og minstejenta prøve litt

og så traff vi på ‘to andre’ som var ute å skulle liksom prøve litt fiskelykke,men det ble nok heller en avslapnings tur.. ha ha

Noen som nyter livet… ha ha

😃😄😅😃😄😅😃😄

Joda vi koser oss vi… er absolutt utrolig fint å være ute på vannet, høre stillhet, bølgeskvulp og fuglesang…❤️

joda det ble turer ut og inne. padle og fiske…

Det er iallfall en gutt som har kost seg max, og han var ute på vannet mange ganger for å prøve fiskelykken…

Men noen ganger henger fiskekroken seg fast, og då er det greit med en storebror som fikser…

og så måtte storesøster prøve fiskelykken…

og det prøves fra både den ene og den andre siden…

🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾

og noen andre slappet av i hengekøya…

Og gutta sparket fotball. Tror nok ikke de går mange plasser uten å ha med den fotballen…

Og jentene måtte vasse litt i vannet…

Og ingen tur uten frukt og dessert…

🍓🍫🍓🍫🍓🍫🍓🍫🍓🍫🍓🍫🍓🍫🍓🍫

Men så etter nedpakking av telt og hengekøyer, for klokken går så alt for fort når man er på tur, så var det tid for å begynne å tenke å padle tilbake. Bare det tok nesten halan time og…

Og tenker andemor var glad for at vi dro, så hun kunne få fred til å ruge ut ungene sine. Vi såg faktisk et rede like ved teltet  ble slått opp da vi kom,og der lå andemor gjemt innimellom å ruget på en del egg. Hun tok seg bare noen få turer ,før hun kom igjen…

Og så var det å padle tilbake. Og da padlet vi ganske nær vannkanten for å se om vi fikk med oss litt av dyrelivet…

Og vi såg faktisk veldig mange ulike fugler , svaner,ender,hegre,stork,og mange småfugler…Det sies at man kan og se beverfamilier om man ser  ekstra godt etter. Men ser man godt på bilde,står det en gråhvit hegre oppi treet på en grein. Den  gjemte seg i sivet og fløy opp da vi padlet forbi

Og så var det å padle videre ned mot kaien igjen…

og der var kaien og vi måtte svinge innover til venstre…

Og så var det å gå i land…

Og de stora gutta  ryddet kanoer,årer og vester på plass igjen…

Da vi gikk fra vannet og opp mot parkeringsplassen var det noen søte geiter som gikk bak et gjerde og spiste gress….

Å de måtte vi selvfølgelig hilse på,de var tamme og kom helt bort til gjerde…

de var ganske tjukk rundt magen,så det såg ut som at de skulle ha noen små geitekillinger

🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐

Da var denne turen over , alle hadde hatt en fin tur,selv om det var litt sur vind lenger ute på den lille, fine, idylliske øya. Det var en tur som absolutt fristet til gjentagelse av alle. Mange fine natur opplevelser å ta med seg videre.

Og selv om det ikke ble noe fisk på noen denne gang,ikke et napp en gang,selv om det nappet flere ganger i bunn og flere sluker ligger igjen….ha ha . Så henger ingen med hode av den grunn, for det var bare moro med hele opplevelsen…og bare det å fiske…

Og da vi stod med geitene og klappet på de, kom det et koselige ektepar fra Sunnmøre som begeistret og høylytt viste stor glede ved å se oss… Nei er det ikke familien Vabø da???

øhhh. jo.. det er vi… Joda de husket oss fra da vi var på fjellet, for der hadde de vært en tur med bobilen sin. Men så fulgte de oss her inne også,og synes det var så koselig å lese om storfamilien.

Ha ha … joda det er absolutt koselig å møte slike folk langt uti ødemarken…Da ser man at verden ikke alltid er så stor.

“ååå… mamma kan vi få geit en gang,de er så søte….”