pinsehelga ble en ‘smak av sommer’

No når det har regnet her noen dager og man hører regnet trommer på vinduene,så er det helt innafor  å se tilbake til helgen som var både solfylt  og fin. Er klart veldig godt med regn, og naturene trenger det virkelig,men det er ikke så ofte det regner her øst alt for mange dager. Men det har det gjort noen dager nå.

Men i helgen som var,altså pinsehelgen, ble det en liten tur på oss. For når vi såg at det skulle bli fint vær og en ekstra fridag ble det altså en liten tur med campingvogna. Målet var å finne en barnevennlig campingplass i en max radius reise tid på 4 timer.Og en av de store gutta her fant en som såg interessant ut. Vi hadde ikke vært på den før,men stedet hadde vi passert noen ganger før. Når Pappen hørte hvor det var visste han også godt om det stedet. Han var der nemlig i militæret i sin ungdom.Men i dag er militærleiren nedlagt og det drives folkehøyskole og noen andre bedrifter der.(næringspark)

Vi var ikke ute etter noe store greier eller hadde noen store krav til campingplassen,bare at det var en fin plass for barn å være. Joda der var det og  en fin badestrand de kunne bade eller leke på. Et flott sykkelområde,mange fine tur områder ,og mulighet for leie båt/kano  m.m var dert også.  Joda dette var vi mer enn stor fornøyd med vi.Der kunne vi være noen dager sammen.Det er alltid godt å komme seg vekk litt innimellom, Her vi bor nå er så lite og trangt og ingen mulighet for å ha et ‘hage liv’ eller noe annet utenfor bostedet. ,noe som er fint når det er fint vær og på denne årstid.Så det å bare ta en tur bo på et lite område å være ute,selv om det ikke er så langt eller noe store opplevelser på gang. Så er det stor stas det for alle. Og her finner alltid gjengen på noe. Og det gjorde de her og. Det ble jo virkelig en smak av sommer også de her dagene siden været var så fint hver dag.

Og siden vi har campingvogn bør den jo brukes også  om man har muligheten til det da. Ikke bare at den står der. Det skal ikke mer til enn å pakke litt klær,dyner og noe kjøkkenutstyr med seg og dra.

Og det ble mange fine opplevelser likevel på de dagene vi var der,og ikke minst mange bilder ble med tilbake på fotorullen. Det er jo det som ofte er minuset,det er så mange fine ting å ta bilder av,mange fine plasser og situasjoner,og da blir det så alt for  mange bilder.Det er ikke alltid like  lett å velge ut.Så beklager,men her kommer det en hel del. 🙂

Det tar alltid litt tid  å koble på og gjøre alt klart til å dra vogna med. Men Gutta her  fikser opp de,hekter på,skrur opp støttene,sjekker hjula ,kobler strøm og sjekker at alle lys virker,og noen av de andre hopper og danser i gresset mens de venter…

Men så omsider kom vi oss av sted og det var et varmt og fint vær å reise i. Selv om det var bare 4 timer å kjøre måtte det noen små do stopp til underveis ,slik er det med småunger (og en far som drikker kaffe…) ha-ha Og i tillegg ble det en flott utsikt å skue utover fjord og fjell. Måtte ta med den fine steinen som stod der oppi fjellveien med en  flott innskrift på nynorsk. Tror ikke vi har sett en slik stein før…Artig.

” Eg Lyfter mine augo til Fjella

Kvar kjem mi hjelp i frå

Mi hjelp kjem frå Herren

Han som skapte Himmel og Jord

salme 121″

Men etter yttligere to timer i bilen med tur over fjell,via fjord og bygder kom vi frem til reisemålet. En veldig flott Campingplass og vi fikk tildelt en plass rett ved siden av stranden.

Det var jo midt i blinken det…

alldeles vakkert,stille rolig og nydelig utsikt. Ja her kommer vi til å trives  noen dager.

Allerede dagen etter var de tidlig oppe for å utforske mer området og campingplassen. Det var mange andre folk som var  kommet til samme sted, med både vogn og bobil dagen før. Mange hadde og fast bosted med spikertelt/campingvogn stående der. Solen varmet og det var bare å ta med solstoler til den fine stranden.

Og siden vi visste på forhånd at det var en sandstrand her,så ble baljen med strandleker med bak i bilen. Og de kom fort ut etterhvert på stranden. Flott temperatur,stille og fredelig.

alltid kjekt når storesøsken inkluderer seg i lek og tilstedeværelse med de yngre.Og her ble de lek i sanden og i vannkanten i mange timer.

hver dag ble det tur på stranden for lek.Det bygges og vei lages. Og noen soler seg i stolene.

Mange fine turer ble det i nærområdet på turveier. Noen fine blomster måtte vi klart plukke med oss,de er så fine nå og pynte med både utenfor og inni campingvogna. En kveld ble det steikte pannekaker med jordbær til kveldsmat.

ja det var alltid noe å gjøre på campingplassen,det var en liten lekeplass der,som de yngste likte godt,ellers mange fine sykkelveier for både store og små. Og en fin strand å leke på. Ikke minst mange andre barn som de ble kjent med og lekte med. Rart det der,men typisk at på campingplasser ‘finner’  de ulike camping barna hverandre og leker sammen.Og mange av barna gjengen her ble kjent med synes vi hadde både stor bil og stor vogn,ikke minst mange barn i familien. Det hadde ikke mange av de sett før. ha-ha  Campinglivet kan absolutt være sosialt det.

Det er også alltid stas å ligge å sove i campingvogna. Og i år klarte vi også å trykke inn 11 pers i vogna,alle sov godt og nøt å ligge i senger… ha-ha

Neste morgen ble det  først litt  frokost,enda en ny fin,varm dag,og planen var å ta en tur ut med kano. Det var muligheter for å låne både kano og båt på campingplassen. Det er og gode fiskemuligheter for de som ønsket det.

Så var det ut på kano tur. Vi klarte å plassere 11 pers i tre kanoer. Både store og små fordelt .

Og dette er noe som er virkelig stor stas. Både for de store og de små barna.Båtliv er gøyt,selv om det er bare kano.Og flere av de hadde så lys ut på flere båtturer etter denne.

Etter en runde rundt en øy og videre utover var det noen av de yngste som måtte på do,så da ble det er lite stopp på den ene øya…Og der måtte jo klart en del annet utforsket før vi satte kursen videre utover.

Ja her koser de alle seg-

men etter en tid ,både tur her og der,rundt der,bort der og bakom der,oppover og rundt…osv,ja alle de ulike veier,var det tid for å sette kursen innover mot land og stranden igjen. Stranden var faktisk 700 m lang foran campingplassen.

Det ble og en liten kjøretur  for  å kikke på den tidligere militær leiren han far var i for en del år siden.Han måtte jo vise gutta hvor han var og hadde mange minner i fra. Og når de kom tilbake merket de at det var noe galt med ene bakhjul. Og det var heilt skeivt og måtte byttes. ellers vil det eksplodere om man kjørte videre med det. Da kan det gå skikkelg galt med campingvogn bakpå. Heldigvis har man alltid reserve hjul med under,så det ble skiftet på.Og der igjen, gutta fikser opp de.

Når det var så fint og varmt vær i flere dager, var det  fint å sitte ute.Så nesten hver dag ble det grilling til middag.Det var også noe gutta tok seg av.  En dag ble det og brownies og jordbær til dessert. Er jo viktig å kose seg på tur.

Siste dagen der,måtte de altså bare hoppe uti og bade.De mente selv at de kunne ikke komme tilbake igjen,etter en så fin, solfylt, og varm helg uten å ha badet. Og når det i tillegg var på en slik fin plass med sandstrand å allting tilrettelagt,så måtte de ta en dukkert eller to. Og dukkert ble det av både de små og de store. Og selv om ikke minstemor hoppet uti,fant hun sin egen måte å ‘dukke’ på… ha-ha

Vi har en liten vannmåler i campingvogna og en av gutta målte temperaturen i vannet,det  lå på ca 16 grader.Ikke så ille det da. Ekte bergensk sommer vær det…ha-ha

Siste middags måltidet ute for denne gang…

Det ble også tid til en liten tur for å kikke på den store elven som å like ved der.

Flott natur og svaberg

konkurranse om å hoppe fra stein til stein,svaberg til svaberg,finne småstein og kaste stein i elva m.m Veldig fint her. Dette hadde vært en flott telt plass…

Men selv fine dager tar slutt og hverdagen kaller igjen. Og vi må dra tilbake.Selv om ingen hadde lyst til det.Men heldigvis er det ikke så mange uker igjen før skolen slutter og det blir sommerferie..

Det var  virkelig noen fine dager her med minnerike opplevelser å se tilbake på. Kanskje det blir en tur hit en annen gang også,hvem vet.Det var iallefall veldig fint her og de som driver campingplassen sa det var en av de best besøkte  pinsehelgene de hadde hatt på mange,mange år.

Vi hadde iallefall hatt en fin,fin  pinsehelg,ikke minst med en liten smak av ‘sommer’.

Følg oss gjerne på Facebook : ‘Huset med de 11 Barna’

1. Ja d var en flott helg.
      Vi ligger fast der og jeg kan heller ikke huske å ha sett d så fullt før.Ikke alle som skjønner at vi orker å kjøre så langt (fra Sandnes) men vi er så glad i den plassen.
      Når ungene var små hadde vi campingbuss og hele familien pleide å samles i sommerferien.En hel haug med unger, voksne og 5-6 campingbusser.Gode tider 😊
      Veldig mange flotte bilder du har tatt.
      På d ene bildet har du fått med både campingvogna vår og svogeren min sin.
      Mannen min hadde en hyggelig prat med mannen din og jeg fikk verdens nydeligste smil av minstejenta deres.Nydelige barn dere har.
      Ønsker dere en strålende fin sommer 🙂

1. Hei på deg Vigdis. Så koselig melding.Tusen takk for det. Ja var en flott helg og en flott plass. Vi koste oss alle. Ja pappen her i huset snakket visst flere ganger med mannen din. Veldig kjekk kar sa han. Han hadde fortalt dette du sier at dere brukte campingbuss før og møttes der flere familier. Fin tid og mange minner fra det. Veldig artig med det. Det angående camping buss er også noe flere her i huset også har snakket om å,men jeg synes det er så upraktisk…ha-ha Vi liker veldig godt campinglivet og er utrolig glad for å ha muligheten. Dere er heldig som har fast plass der.Absolutt et flott sted på alle måter. 🙂 Ikke minst veldig koselig vertskap. Ja hu minste både snakker og smiler/vinker til alle mulige folk hun…ha -ha så tviler ikke på et smil fra hun. Hørte flere menn som gikk forbi og hun roper…’hei mannen’, svarer de ikke roper hun igjen’mannen.mannen,mannen…’ ha-ha liker nok en dose oppmerksomhet også hu der.
        Veldig kjekt at dere var på samme sted da. Og tusen takk igjen for koselig hilsen. Ønsker deg og dine også en fin,fin sommer.Mange hilsener fra alle oss. (måtte hilse til mannen din fra han far her…) 🙂

2. Hei! Dette så ut til å være et veldig flott sted dette, ja, og mange flotte bilder! Men går det an og spørre hva stedet heter…? Jeg kan ikke se at du har skrevet stedsnavnet noe sted, men det var det kanskje en mening med… 😉

1. Hei du. Ja dt var et kjæmpe fint sted og en veldig flott campingplass.Ja klart du kan spørre hvor det er.Ser at stedsnavnet er ikke skrevet ja…ha-ha Nei er ingen mening med at det ikke er det. Har egentlig ikke tenkt så mye på det faktisk. Men er ingen reklame forstedet sånn sett iallefall…Men reklamerer gjerne for det-for det var veldig fint der på alle måter. Anbefaler virkelig et besøk der skal dere den retningen. 🙂 Dette var på Evje,eller rett utafor,et pr. minutter og campingplassen heter Hornnes camping.

1. Takk for svar 🙂 Da vet vi det. Det er et godt stykke unna der vi bor da….så da får vi nesten bare se! Men hvis dere bor i Kongsberg er det jo et godt stykke å kjøre for dere også..;-)

1. da vi valgte å dra et sted hadde vi max en omkrets på ca 4 timer de dagene. Og dette var akkuratt på grensen,så vi brukte ca 4 timer dit. Gikk veldig fint.Men har vi bedre tid og flere dager tilgjengelig ,så blir det lenger strekninger. Som ferie m.m Var passe langt og for ungene. Men å da et stykke for en helg er inga vits.Må ha noen dager.Men absolutt fint der. 🙂 fin sommer til dere.