Mange fine ferie opplevelser

Ja det er som sagt mange fine og flotte  opplevelser vi har fått med oss her i Spania.Og som tidligere sagt ,ingen vil hjem igjen…noen er t.o.m villig til å flytte ned hit,så godt liker de seg…ha ha

Men hverdagen kaller,og man kan jo ikke bare ha det kjekt hele tiden heller.Livet består og av kjedelige ting og,sånn er det bare.

Uansett ,vi har i allefall mange flotte minner å lagre,og bare strandlivet her nede i spania ,med Middelhavet i skue,er noe helt eget.

Utrolig fin sand,strand,vann og  temperatur ikke minst,og så er jo bølgene noe for seg selv og da.Her er i allefall de fleste glad i sjøen og strandlivet da,men ikke alle liker like godt sand og saltvann.

Så det har vært flere turer på stranden,og der har de kost seg mye,men og mange andre opplevelser har det vært.

Et Skue ned mot det flotte  Middelhavet og  stranden.Det går en halvtime å gå ned,men vi kjører i flere omganger.

Klar for en ny dag på stranden.Vi pleier å variere på å gå i bassengene like ved og på stranden.Det er best å være med vannet når det er varmt.Som er midt på dagen.Enn ser og at spanjolene gjør det samme.

Fint ned mot stranden

Det er noen minutter å gå borti fra veien til stranden

På stranden kan man leie både solstoler,parasoll og som her ‘

føle seg som en sjeik i Dubai…ha ha…300 kr koster det å leie for en dag.Og  det er alltid opptatt…

De her koster 150 å leie for en dag…

Men nei,vi klarer oss med teppe og håndduker vi.Og i leiligheten lå det både strandparasoll,strandleker og strandstoler vi kunne bruke.Så det var ingen problem.

Det er jo Veldig fint på stranden da…blå himmel og blått hav.

Og her leker og koser de seg alle,vannet har nok en temperatur på minst 25 grader

Hm…denne jenta altså…

Strand løve…? eller sand løve…? Haha Hun elsker å rulle seg i sanden…

Men elsker like mye å både bade og skylle seg i vannet…

Og alltid mange søsken som passer på og leker med lillesøster

Men og alltid godt med en matpause innimellom

Yeee,det er så stas å hoppe i bølgene…

Men det er og like kjekt med lek på stranden,bygging av borg,demning,sandslott,sandkake m.m og ikke minst stas når storebrødrene er med å hjelper å bygge…

” mamma,mamma se han jeg har laget da,han der  må du og ta bilde av…”

Ja de koser seg her og det er alltid vanskelig å få de med seg opp igjen fra stranden.De kunne sikkert  vært der til solen gikk ned

Klart det å grave hverandre ned hører til på stranden…

Og de bader og bader ….vi var og en annen dag på en annen strand.Noen ganger må de bade med T-skjorte siden solen er så sterk

Og koser seg enda mer

Å ja her kunne vi vært i månedsvis….slippe å tenke på verken skole, tidlig opp,lekser,bokstaver eller tall…bare skue ut mot havet,badet og leker…

Joda er klart lov å drømme seg vekk…

Fotspor i sanden:

Viktig å “vandre i de gode fotspor, og å sette gode spor etter seg. “

En dag var vi og på marked,omtrent kilometer på alt mulig ting.Fra mat og klær,utstyr m.m til en billig peng

Ellers ble det noen turer innom matbutikker,det går en del mat med en gjeng på 13.Her i spania er mange kjøpesentere åpent til kl 01.00 om natten.For det er på kveldstid spanjolene er på shopping.På dagtid er de ved vannet,eller de tar siesta pga varmen.Men matbutikker har stort sett lik åpningstid som Norge.

Mat er generelt billigere her enn i Norge.Men på noe er det samme pris.

Myye kjøtt som henger på rekke og rad,det er ikke plastikk på en gang….

Myyye ulik fisk og sjømat,her er jo blekksprut veldig vanlig,og kaninkjøtt

Men vi tar det enkelt vi.Når dagene tilbringes for det meste på strand,eller ved vann,så blir det enkle ofte best.

Det er mye ulikt pasta i dette landet,så de fåes i ulike farger og fasonger.Så er eggene billig og frukt og grønt,så det blir mye salat.

Så eggerøre med skinke og purre løk, salat,pasta og brød,det blir enkelt og godt i varmen.

Hjemmelaget hamburger med salat er og enkelt og godt.Og fint å sitte på terrassen på ettermiddag og kveld.

Men  noen ganger må vi og lage noe av det de liker ekstra godt… Pannekaker!!!

Pannekaker med nutella med utsikt på 3.etasje..og iste..det er ikke  så ille det…

Ellers kan en spille ulik ball spill og tennis m.m luke nedenfor,som og har vært kjekt.Spesielt tennis er stas for ungdommen.

Hawai rose….det er det mye av her…de er så fine..

Dagene her nede går desverre snart mot slutt,men vi har mange flere fine opplevelser å dele fra dagene vi har hatt her. Vi må bare igjen si at vi er veldig takknemlig for muligheten vi fikk.Og vi er utrolig privilegert som fikk oppleve denne fine turen vi har hatt,og kommer til huske den lenge.Ikke minst se tilbake på mange fine bilder vi har med oss i kofferten.

Følg oss Gjerne på Facebook: “Huset med de 11 Barna “

1. Åh vad härligt med resa till Spanien! Otroligt fina bilder o huset/området ser inte ut som ett typiskt uthyrningshus/område…

Hoppas nu när ni är hemma att ni får tag på ett boende så att det även få bli “…men hemma bäst!” 😀

1. ja veldig stas med en tur alle sammen. vi tar med oss mange fine minner og opplevelser tilbake. ja var en fin plass,og det var mange av de leilighetene der som leies ut. til svensker,nordmenn ,engelskmenn og franskmenn. Det var fåtall spanjoler som bodde der fast. Dette er et ‘samfunn’ av mange leiligheter som ble bygget i 1987,og mange eier de,men leier ut til feriegjester. Så det var mange nordmenn der,svensker,dansker,engelskmenn m.m ved bassenget. ja vi håper det snart åpner seg for bosted. vi hadde nesten et hus/eiendom nå i sommer,men manglet egenandelen,så det var utrolig trist,var såååå nære på. men misstet det… utrolig dumt. Men vi må bare ikke gi opp. Tusen takk snille for gode ord…

2. Kansje det hadde vært fint for dere å flytte til Spania.. ettersom det er vanskelig å finne bosted hjemme 😊 så ut som en fin tur. Dere er jammen tøffe som drar med så mange barn på tur 👍🏻👏 vi har «bare» 5 og vet bare hvor mye man må ha med når vi drar på tur

1. joda det var absolutt en fin og flott tur med mange opplevelser. Njei….vi synes ikke det er så tøft gjort å dra med så mange egentlig.ikke i våres øyne i allefall,men klart det kan være det for andre og i andres øye. Vi er liksom så vant med å være mange hele tiden,så man tenker ikke på det.Det er så naturlig . Vi har og alltid hatt en holdning at ‘barn er ingen hindring’. så vi tar de med både her og der.Om vi reiser eller drar på turer. og det har vi gjort i alle år,og selv om det er en til og fra,så merkes det knapt…ha ha Men en må klart ha ekstra tid til det meste,ikke minst tenke litt større på det meste. Vi kjenner og så godt både barna,åssen de er og hvordan de er for hverandre,for de er ganske ansvarfulle,og alle er ikke ‘små’. Så tross mange så blir det likevel en ‘ro’ over slike turer,selv om det både krangles og kjeftes innimellom…ha ha men det hører med. Og så er vi ganske sammensveiset,og gjengen er liksom ‘alt’ vi har,og de er de beste venner og vi liker å gjøre ting sammen. Det er jo klart spennende for de yngste å dra på slike turer og,så de er utrolig flink å følge med og ta ansvar.
        ja det nevnes av flere dette med flytting,men tro nok at skulle en valgt å flytte utenlands så finnes det mange ulike alternativ land. Spania er liksom så kjedelig…ha ha og utdatert.Men det finnes absolutt andre land som kunne vært spennende å besøke om ikke annet for et år eller noe. Men så er det en del ‘styr’ angående skole,og spesielt han som begynte på vidergående skole dette året. Så det er en del praktisk som må ordnes m.m men dette er noe vi har tenkt på noen år allerede,selv om det har vært andre land som har kunne vært aktuelle. Vi Ønsker heller ikke flytte bare for å flytte. Da må vi ha ‘noe’ å gjøre på der,jobbe med o.l ike bare bo liksom…men ,men vi får se hva som skjer fremover. Men vi kunne fint vært ‘gal’ nok til å gjøre det altså…ha ha
        og angåenbde at dere har ‘bare’ 5′,er ikke bare bare…digger andre familier som våger ,om de har mulighet da,å få flere barn enn de fleste får. så heier på dere..hurra hurra. !!!

3. Så deilig for dere og komme til Spania! Virkelig vel unt til dere alle sammen! Og som dere setter stor pris på alt dere opplever. Dere har gjort en strålende jobb med oppdragelsen på barna deres hvertfall, maken til mer takknemlige barn for det meste her i livet skal en lete lenge etter! Og så kult at dere fikk til denne turen. Jeg finner sjelden billige turer, men skjønner jo at alt er mulig når jeg leser denne fine bloggen:) Kan jeg spørre hva en slik tur kom på med 13 stk? Fly,hus,spennepenger osv? Jeg har tatt opp mange fine økonomiske tips av deg ang mat og handling av datovarer, så d hadde vært veldig stilig om jeg kunne fått sett hva det er mulig å få en sydentur ned til med 13 stk:) Masse lykke til videre med høsten,skolestart og husjakt! Både ber og tenker mye på dere:)

1. ja absolutt en fin tur vi ikke angrer å vi tok. mange fine opplevelser og fine minner å se tilbake på. Ja det er jo ikke en selvfølge at vi kan gjøre slikt,eller ta slike turer alle. men å dele opp å ta noen då og då har jo storesøstern gjort noen ganger. Og det er klart mye lettere å få billig turer og billig billetter til kanskje 4 stk,eller maks 5. men så mange som oss kan være ganske vanskelig og ikke minst dyrt.
        men reiser man mange uansett,blir det smarteste å leie leilighet. Og det er mange på finn.no og så kjøper en flybiletter utenom. Skal en dra 4 stk,eller 5 kan det være billigst å bestille pakkeløsning når det er utenom sesongen. vi dro for mange år siden,når de største var små og fikk turer til 1500 pr person i 14 dager inkludert både bosted og fly. men det er klart dyrere i sesongen. og spesielt om sommeren juni,juli og august.
        da vi dro til polen var vi og innom et par nettsider som er rimelige på turer. Men nå er det og billig å dra til polen. Men de samme nettsider kan og ha billige flybiletter,og pakkeløsninger både til Spania og andre sydensteder. restplasser er og lurt å sjekke ut. m.m den ene siden heter Solfaktor.no og den andre er Tripex,en side en kan finne mange billige reiser.
        Men denne gangen visste vi at det er veldig dyrt i august uansett hvilke nettsider,og det er det siden det var sesongtid. Og heller ikke lett å få tak på bosted til så mange. Hotell ville bli uaktuelt,veldig dyrt. uansett var det ikke ledig nok hotellrom i perioden til så mange. Så vi sjekket en del først. Uansett når vi var der sist for 12 år siden og med 6 unger,så leiet vi leilighet og bestilte flybiletter seperat. det ble og en rimelig tur på den måten. så vi har alltid vært heldig å finne billige turer. men så er de to store jentene veldig oppdatert på de her reisebyråsidene,og følger med og leiter og finner gode,fine og rimelige løsninger. Så hver gang de drar,har reist noen plass har de fått billige turer. Det har vi og fått oppover årene da barna var små. Siden vi og har en gutt i hus som ønsker å bli pilot har han en del flyinnsikt,tider,nettsider,priser m.m
        uansett først måtte vi finne bosted,så flybilletter etter hva bosted som var ledig og aktuelt.
        som jeg skrev så dukket plutselig denne annonsen opp på finn.no om at det var ledig en periode for storfamilier. Den annonsen hadde vi ikke sett før,for ellers var det fullt før og etter. og det var bare utrolig. men ellers er man ute i god tid er det mange rimelige leilighet til leie . Ofte rundt 4- 5000 i uken. Og billige flybilletter på ulike nettsider.Og deler det etterpå på antall personer blir det bare rimelig.
        vi valgte iallefall å ta denne leiligheten selv om den kostet mer nå i sesongen enn utenom sesongen. vanligvis var den 5000 i uka utenom sesongen,men i sesongen var det rundt 7000 i leie. Deler man det på antall personer blir det ikke så mye.
        så var det flybiletter. Ned var vi innom selveste ryanair sin egen nettside og bestilte rett fra selskapet. Der fikk vi flybiletter til 179,- pr person,så det ble veldig billig. opp igjen var det fult på alle fly,siden vi bestilte så seint,men fikk omsider klaff på norwegien sitt fly. De var mye dyrere opp,men det er og siden ALLE skulle hjem etter ferien. to dager etter vi kom hjem,lå flybilettene på 599 pr.pers. men vi betalte vel rundt 1000 -1200pr pers oppigjen. så totalt kom vel turen på rundt 25000. og det er ikke så mye deler man den på alle. og for 14 dager.
        Men hadde vi tatt utenom sesongen,og fått flybilletter til 599 oppigjen hadde nok alt kommet på rundt 18 000. Men det er ikke ille uansett for så mange. en kollega av hun eldste hadde reist to familier på totalt 7 personer i sommer. de hadde bestilt billett til 60 000. og det synes ikke de var ille… ha ha DET synes vi var fryktelig mye.Me4n nå fikk vi altså de her pengene uten at vi visste det,og kunne klart brukt det på noe annet,men vi valgte å gjøre det. så vi har fått turen gratis. ellers der nede er mat mye billigere enn i norge. og vi er slike som ikke går ut å spiser,det betyr ikke så mye for gjengen heller,så vi laget middag hver dag hjemme og hadde med niste og frukt/drikke hver dag. et par dager bestilte vi pizza som vi hentet hjem. men den var veldig billig. .uansett mat må vi ha om vi er borte eller hjemme.
        så tips er å leite og søke. finn.no har mye. og evnt bestille tidlig.eller utenom sesongen. tusen tak for at du følger oss,takk for gode ord,og at du ber,det betyr mye.tuuuusen takk :)klemmer fra oss

1. Jeg glemte helt av å svare på denne i sommer jeg. Bare helt fantastisk å lese det du svarer, jeg har virkelig myyye å lære av deg!! Programmet «Luksusfellen» burde komt med et program med motsatt konsept der de besøker familier som klarer å få veldig mye utav mindre penger. Og der DU kunne vært programleder! Bare helt rått dette her. Godt nytt år 2020 – håper det blir fint 🙂 klem

1. kjære deg Line. Beklager for tilbakemelding.At du har glemt å svare på noe har gått meg hus forbi i allefall..ha ha ,men alltid koselig med meldinger. tusen takkfor alle gode ord. takk for at du henger deg med oss,det setter vi stor pris på. ha ha ja du får det sagt du ang. luksusfellen. vel føler ikke jeg hadde duget til noe programleder…ha ha men mange tips kunne det blitt. synes dt programmet er både interessant og tragisk samtidig. men det er absolutt noe i det du sier. ja vi håper på et bra år 2020…alle de beste ønsker for deg og dine og. Klem herfra oss igjen. 🙂