Litt forberedelser

 

 

I slutten av April i fjor hadde vi en flott ungdom her i huset Ruben, som ble ‘konfirmert’. Men det var ikke i en vanlig statskirke,men vi har hatt våres barn på et frikirkelig konfirmasjons alternativ som heter ‘Tentro’.  Etterpå hadde vi feiring for han som klart hør og bør 🙂

Men i år igjen har vi og en like flott ungdom som skal ‘konfirmeres’,og det er Joachim. Han har dessverre ikke fått gått gjennom dette året på ‘tentro’ slik vi hadde tenkt og hadde ønsket. Grunnen er  både bosituasjon,flytting,Bv m.m og da  har det vært et ganske turbulent hele dette året ,ja det hr pågått helt siden juni i fjor. Så det er mye som har preget familien og vi har ikke fått gjort det vi hadde ønsket for flere situasjoner b.l.a dette. Men Joachim tar det som en mann,han sier det går så fint så,han har ikke gått glipp av noe,selv om de konfirmasjons gruppen pleier å dra på både leirer og turer,så har vi likevel prøvd å erstatte det med andre turer. Han var både i Latvia i høst som var med storesøstrene og storebroren. Vi var alle til Polen en tur,og enda har han en tur som de ‘store’ har planlagt i løpet av seinsommer/høst. Så han føler langt i fra at han har gått glipp av noe.Han er veldig fornøyd han.

Men en feiring og en fest,det skal vi selvfølgelig ha for Joachim .Og det har vi planlagt en god stund allerede. Vi hadde valgt å ta det seinere i år enn andre år,for det har alltid vært helger alltid noe har skjedd,noe kommet i veien eller en ikke har hatt mulighet da. Ikke minst at det har ikke passet for andre i familien å komme. Og så var vi selv til Ålesund i konfirmasjon til fetteren.

Så for å slippe all stress,kresj og når alle andre har som jeirer sine ungdommer i april og mai,så har vi bare valgt å ta det nå i juni når alle andre har roet ned,og det passet og mye bedre for alle,og da ble det slik.

Men ikke bare det. Vi hadde jo tidlig tenkt på hvor vi skulle feiret denne dagen til Joachim. I fjor leide vi et selskaps lokale på en gård.Veldig kjekt og koselig på alle måter. Men denne gangen hadde vi veldig lyst å gjøre noe annet,gjøre en vri,noe mer spesielt for alle. Ikke minst noe som alle kunne se tilbake til som en minnerik og opplevelse rik helg . Og så har vi gått en stund å tenkt,sett,leitet,drøftet m.m for ulike muligheter. Men ved påsketider,da blinket lyspærer over hode på oss. Og siden påske har vi ‘jobbet’ en del med å få dette til. Og jammen santen for et par uker siden så gikk det i boks. Så det gleder vi oss alle til,det blir veldig kjekt. Men selvfølgelig må vi jo komme tilbake til det…ha-ha Vi kan ikke røpe helt enda hva eller hvor,men vi er fornøyd og Joachim er fornøyd,og familien som kommer virker og fornøyd..ha-ha, så da kan det bli bra !!!

Men forberedelse må det være,for det er ikke mange uker igjen.Mat,kaker,borddekking m.m  Og selvfølgelig når det gjelder meg,så har jeg selvfølgelig alle planer og ideer klar i hode.Men klart Joachim har et ord med i bilde,han har sagt hva han ønsker av mat,kaker m.m ellers resten har ikke han så mye peiling på ,så det overlater han til meg å finne ut. Joda fint sånn sett…ha-ha Takker gjerne ja til det.  Men det hjelper lite med ideer om de ikke iverksettes da.

Når vi bor slik vi bor og enda alle våres ting er nedpakket i esker rundt om,eller ting  står på lager,så der det mye jeg skulle og kunne brukt,egentlig alt,men det går ikke alltid slik man vil. Og Dd tenker jeg alt av bordpynt,lysestaker,vaser,duker osv…For de andre er jo ikke dette så veldig store greier,men vi ‘damer,joda vi synes jo klart dette er jo litt viktig da. Det skal jo være fest,det må jo se fint og trivelig ut,og da er det jo det stas å kunne dekke på litt fint innimellom.

Så jeg har funnet ulike alternativ og vrier som kan gjøres,både enkelt og fint,samtidig at det går en rød tråd gjennom alt. Jeg er jo veldig glad i naturen og bruker gjerne noe en finner der. Så her en dag i helgen visste jeg om en plass det var akkurat ‘noe’ slikt jeg trengte. Så da var det å ta gjengen med,så tok vi samtidig å kombinerte en tur. Og det takket ingen her i huset nei til.

 

 

 Stedet er videre oppi dalen og til et sted vi har vært noen ganger før. Vi selv sier bare ‘opp til skvulpene’ vi,for der er det jo mange fine badeskvulper,eller vasse skvulper eller bare mange hull å utforske. Elven heter Nummedalslågen. Og her er det altså ‘noe’ jeg har sett før at de hadde,som passer supert til det som jeg har planer om å lage .

 

 

 

Her er det bare så fint og stille,fint sted og mange fine plasser for barn å utforske

 

 

Selv om det enda ikke er sommer,så påstod noen i gjengen her at når kalenderen bikket 1.juni,ja da var det jo sommer måned og dermed sommer…ha -ha Så de var ikke sen med å ta skoene av og brette opp buksa…

 

 

 

uti vannet skulle de…vel rettere sagt elven,og skikkelig kaldt,men neida de er jo hardbarka de her.

 

 

 

 

 

temperaturen i luften var heller ikke noe å skryte av,og det regnet faktisk lett fra vi kom til vi dro. Men hallo vi vestlendinger blir ikke stoppet av litt ‘duskregn’…ha-ha  planen deres var å lage en ‘bro’ over ,og til det måtte de finne seg noen steiner til..

Leah er i farta…

 

 

 

…og en stein fant hun,her skal de visst bygge en bro,over skal de…

Selv om det var ikke lange biten over

 

 

 

‘mamma,kom å se …en dø mus ligger nedi der’

…Ja alle måtte komme å se. Her skal det utforskes og sjekkes…et perfekt sted for både store og små…

 

 

 

og når vi er på tur,så blir vi sultne og  vi tok det enkelt denne gang og tok med oss pølser og karbonader som vi grillet,og kjeks til dessert… 🙂

 

 

 

 

noen som vil være svarteper…ha-ha

 

 

jau,jau det ble en aldri så liten picnik tur dette da…tross litt regn…

 

 

og der satt de to jentene og koste seg med kjeks….

og mamma sier ‘SMIIIIIIL….’ ja da var det ikke måte på ‘smil’ de gjorde de då…. HA-HA :):D

 

 

 

….eller skal vi ta et ‘slikt smil mamma’??? 😀 😀  tulle jenter altså !!!!

 

 

 

Men nå må vi ikke glemme hvorfor vi var her,og hvorfor vi skulle hit i det hele tatt. Eller ‘jeg’ da. Og mens noen av de tøffeste barna påstod at de skulle ta en super rask dukkert nedi vannet,(noe det ble visst dårlig med…:D) så var jeg på leit etter noe annet bestemt jeg…..

 

 

 

 

Og det var altså ‘drivved’- de her fine fant jeg etter litt leiting her og der i vannkanten,og de her skal få bli med og bli noe fint utav

 

 

 

Det er alltid en hjelpende hånd å få her i huset.

 

 

 

Og minstemor,hun bare  rusler rundt i blomsterengen hun..

 

 

 

..og finner noen blomster og en løvetann….

 

 

 

 

 

Ja  jeg var godt fornøyd jeg med fangsten,og gjengen fornøyd med en tur. Og de var no helt likegyldig de  med hva jeg skulle med de her trepinnene som lå bak i bilen.Men de lurte jo selvfølgelig på hvorfor i all verden jeg skulle ha med meg de her pinnene tilbake og da… Men nå må de bare vente de,så skal de se hva fint jeg tenker å lage utav dette. he-he

Så nå en litt av forberedelsen til konfirmasjons feiringen til Joachim i boks,og resten får vi ta i rykk og napp innimellom alt annet som skjer om dagene fremover. Bra blir det iallefall !!! 😀

 

 

 

Følg oss Gjerne på Facebook : ‘ Huset med de 11 barna’

2 kommentarer
      1. Hei du. ja denne har vi sett,men no er det vel jeg da som ikke har så lyst å flytte tilbake Sogn og Fjordane siden jeg har bodd der hele min barndom. Sogn og Fjordane er fint å dra forbi eller oppholde seg en stund,men å bo er jeg ikke så veldig gira på akkurat,men absolutt et flott tilbud. Tror ikke gjengen her er sånn super gira på Sogn og Fjordane heller,siden vi fikk et tilbud tidligere ikke langt derfra.Jeg synes og at det er viktig å trives der en bor,og Sogn og Fjordane er et fylke verken jeg eller familien trivdes å bo i,så er ikke så veldig lysten på det. Men dette var absolutt ikke dumt,og kanskje noe andre kommuner skulle gjort, eller iallefall vært mer behjelpelig for familier å etablere seg. Men tusen takk for tips altså…. 🙂 🙂 fin,fin dag og helg til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg