Jeg synes det er viktig

 

 

Det er fortsatt sommer og skolebarna her i huset  har enda fri et par uker før de igjen setter seg på skolebenken. Men fra den dagen de hadde sommerferie er det mange uker fri. Og det er absolutt vel unt både for barn og unge.Ikke minst lærere.  Det er både krevende og kan være slitsomt for mange skolebarn å gå på skole, lekser,innleveringer,presentasjon,pugging,prøver osv,og man må prestere så godt man kan. Klart kjekt å lære men det kan og være tungt for noen. Uansett så er ferier innimellom skolehverdagen absolutt viktig og nødvendig. Ikke minst både tenke på gjøre og prøve noe annet enn bare tall og bokstaver selv om det er viktig det og. Det kan fint brukes og repeteres og i ferier og fridager.

Men så er det noe som jeg synes er viktig,egentlig synes jeg det er veldig viktig. Og det er å lære både barna og de unge å jobbe eller arbeide. Man begynner klart å ta barna med og innvolvere de når de allerede er små.De kan ta del i både støvtørking,røre i maten,lage boller,rydde leker i lekekassen,brette sammen håndklær,sokker m.m Etterhvert når de blir større få de mer ansvar og andre oppgaver,ta ut søppelet,støvsuge,vaske opp,vaske gulv,vinduer,klær,legge sammen klærne sine osv Og ta dette gradvis som en normalitet i hverdagen. En dag vil de stå på egne ben,ha sin egen hybel,leilighet,familie,hjem osv Og da er det så godt å ha med seg god gammeldags erfaring i ryggsekken hjemmefra.Det synes jeg er viktig i allefall,og det har vi og gjort hele veien for gjengen her i huset.

Men når de blir enda større de her barna så kan de og begynne å arbeide utad. Jobbe på butikk,male,hagearbeid,barnepass,lagerjobb,gårdsarbeid osv osv det er mange ting å gjøre. Ikke minst få et innblikk i yrkeslivet og tjene sine egne velfortjente penger.

Og da er altså denne årstiden og skolefri perioden en ypperlig mulighet til å kunne gjøre noe slikt av de største skolebarna. Og jeg er altså stor fan av sommerjobber. Og her i huset var jeg på størstejenta for en del år siden at hun skulle få seg en sommerjobb når hun hadde skolefri. Det er ikke alltid nødvendig å jobbe hele skoleferien,noe fri og pause må en ha selvfølelig,men noen uker,eller  en mnd kan de godt jobbe,gjøre noe, få erfaring og tjene sine egne penger.

Jeg for min del begynte allerede som 8-9 åring å passe barn,gå på trille tur og leke med de og var altså super stolt over å ha tjent min første 5 kroning.

Men sånn min første skikkelige sommerjobb det var da jeg var 11 år og begynte som jordbærplukker på en bondegård. Der var jeg 8 somrer på rad. Og jeg var så stolt den første sommeren da jeg tjente såpass at jeg kunne kjøpe min første rosa og hvite sykkel med 3 gir. Det var stort. Og ellers på den bondegården i løpet av de 8 årene var jeg med på å plukke bringebær,rips og solbær,og  poteter og gulrøtter om høsten,ikke minst være med i slåtten om sommeren,jobbet og med tømmer i skogen om vinteren som skulle bli ved og mye mer. Og det var alltid veldig kjekt å være der. I perioden var jeg og på to andre  bondegårder, der plukket jeg bare bringebær noen år,og en plass var det slåtten noen somrer.Noen somrer var jeg og med på å slå med ljå og hesje.Det er bare artig. Og premien var jo ofte å  få hoppe i høyet etterpå.  Ellers hjemme hjalp jeg til med husarbeid,både inne og ute.Om sommeren og noen ganger om høsten  hentet jeg og min bror  ofte ved sammen med pappa,etterpå måtte vi sage med motorsag vedkubber mens den andre stablet. Når broren min var i militæret var det jeg som måtte måke plassen om vinteren og sage med motorsagen og stable veden alene høst og vinter. Pappa var på jobb. Og  som 16 åring begynte jeg å jobbe i barnehage,( 4 ulike over noen år ) seinere på syke og aldershjem,( 2 ulike over noen år …) på hotell,( og to ulike…) satt i kassa på butikk ( også to ulike…) vaskejobb,kiosk osv innimellom var jeg og barnepasser for flere småbarnsfamilier.   Etterhvert tok jeg sertifikat innimellom alt og fikk kjøpt min egen bil,en grønn Opel Ascona. Det var og virkelig  stort altså. Da slapp jeg sykle 4 mil på den ene jobben…ha ha

Så jeg har bare gode opplevelser,erfaringer og minner fra  arbeidslivet som ung å se tilbake på. Dette var og en arbeids periode fra jeg var 11 år og til 19-20 år og veldig mye erfaring innom ulike yrker. Seinere da flyttet jeg som 20 åring til Bergen og begynte på skole der og tok hjelpepleien.jeg jobbet og da på et aldershjem innimellom skolen. Så møtte jeg pappen her i huset som 22 åring,giftet oss og så har det gått slag i slag…

Men alle de her jobbene har jeg ønsket selv å holde på med. Jeg har villet det og funnet de og selv. Jeg har trives med alle jobbene og var  veldig interessert i å jobbe med akkuratt de type jobber den gang. Jeg er og veldig glad for all erfaring enn kan ta med og for å ha prøvd ulike yrker.

 

Så da er det ikke rart at jeg er en stor tilhenger av at unge skal få arbeidserfaring og jobbe når de har mulighetene.For barn har godt av å lære praktisk arbeid og ikke minst  ta del i yrkeslivet. Det tjener de mye på seinere når de skal ut i arbeidslivet.

Men så er jeg og en person som liker å arbeide da,har alltid likt det og fortsatt liker å jobbe,være aktiv,gjøre noe m.m uansett hva det er. Er vel ikke rart at noen ganger pappen her lurer på om jeg driver arbeidsleir…ha ha

Men det er bare slik jeg er,og det er og sikkert derfor jeg kanskje kan ha så mange barn og,for jeg liker å rydde,lage mat,bake,vaske,ordne og styre på…ha ha men har og likt å jobbe utenom og tross mange barn.Men for all del vi er alle ulike og det er slik det skal være.Noen har ikke mulighet for å jobbe pga ufør eller sykdom m.m Men alle kan gjøre noe,og bare det er mer enn godt nok.

Så her har jeg altså vært ‘på’ barna angående dette tema og. Oppfordret,fortalt,oppmuntert og vært litt pågående når de er i tenårene at de kan få seg ‘noe’ å gjøre og jobbe med. Der vi bodde før utenfor Bergen var det noe som kommunen hadde Hver sommer som hette ‘Ung jobb’-der de hjelper unge f.o.m 15 år til å få seg sommerjobb. Det kan være alt fra butikk/lager hjelp,hagearbeid,barnehagehjelp,m.m

Da møter de opp i 8-1/2  9 tiden om morgenen og får utdelt jobber som er ledig. Det kan vare uker eller dager m.m Veldig flott tiltak for unge. Så der begynte de to eldste jentene første gang, og fikk div. jobb.  Ellers har vi og alltid tatt med gjengen her på ulike ting. Gutta her på no 14 og 16 begynte for 2 år siden med noe jobb om sommeren,i fjor fikk 14 åringen og en jobb som hjelp på et bilverksted. Lærte mye om å skru på bil,ellers var han assistent til mekaniker,polerte biler m,.m og fikk tjene seg noen kroner og få jobb erfaring. I år har de begge vært flere ganger i sommer i Hallingdal og hjulpet han mannen vi kom i kontakt med med mange ulike arbeidsoppgaver. (de kom igjen her nylig etter en ny arbeidsperiode) og skal tilbake igjen. (de har jo og vært der i vår flere ganger) Maling,snekring,hagearbeid m.m

 

 

En av gangene de var der å jobbet, var det snekker arbeid på gang.Veldig kjekt med all variert jobb en kan få med seg.

 

 

 

ja det er bare å jobbe på

 

 

 

 

Ei hytte som skal settes i stand…

 

 

 

Storbil eller trailer entusiasten vår var og så heldig å få være med en uke på jobb sammen med sjåføren han tidligere i år hadde arbeidsuke hos. Frakt og levering av lærum produkter.Da var det tidlig i seng og grytidlig opp.De har en last å levere.Men du verden så stas.Ikke minst bare det å kunne overnatte i ‘bilen’,det var stort.

 

 

 

 

‘vaskesjefen’ i følge sjåføren,  i full sving…viktig å rengjøre bilane…og godt med hjelp fra ungdommen.

 

 

 

 

Ellers Hun eldste her i huset jobbet videre som 16 åring på syke og aldershjem utenfor Bergen,og hadde jobb på to ulike sykehjem under vidergående skolen,og hele somrene. Siste årene nå på sykepleien, har hun jobbet på 3 ulike steder.

Nest eldste har gått på vidergående skole,tok et år fri fra skole og da var hun barnepasser for de to yngste her da vi jobbet  i 1 1/2 år  i bruktbutikken vi drev her tidligere. Ellers har hun tatt etter det noen flere fag med avsluttende eksamener. Nå har hun igjen begynt på noen andre fag og nettstudier,men jobber i Oslo på et bo og behandlingshjem/sykehjem sammen med hun eldste. (en av de 3 arbeidsplassene til hun eldste)

 

 

 Det er klart ekstra stas når begge søstrene er på vakt samtidig…Og ikke minst at storesøstra er sjefen…ha ha

 

 

 

ja de kan ha det godt på jobb og…ha ha

 

 

 

 

joda…

 

 

 

 Gøy på jobb,

ja noen ganger er det ekstra kjekke ting hun får være med på,selv om hun sier at det meste er kjekt.

 

 

 

 

 

joda her er det flere som har det fint på jobb… men det er jo viktig det og,for både miljø og trivsel !!!

 

 

 

Mestringsfølelse,og i tillegg når man treffer…

 

 

 

Og det siste nye er jo at nå har hun blitt valgt blant 6 andre søkere til å få minst 1 års vikariat stilling på gastro,og det synes hun var virkelig stas. Det er samme avdeling som pappen lå på. Og noen av kollegene husker spesielt ‘han’ fra Bergen,’han’ med alle de barna. ha~ ha  Så det er klart  stas !!!

 

 

 

ja dette er det sanne øyeblikk….det kan være hardt noen gang..!!!

men de liker det… ha ha

Greit å ta både T-bane og buss til jobb iallefall.

 

 

 

 

 

men ikke bare det at begge de eldste jobber i sommer i oslo,men eldstejenta vil i tillegg hjelpe andre selv om hun jobber. Og for noen år siden da vi bodde utenfor Bergen passet vi en sommer mange hunder og litt andre dyr som høner,kaniner m.m for folk som var på ferie,og det var noe som absolutt gav mersmak. Ellers har vi jo hatt mange ulike dyr oppover årene. Så de to eldste kom på at det kunne de og gjøre selv om hun eldste  bodde i leilighet i Oslo. Så de la ut annonse om å passe smådyr i bur som hamster,fugler,kaniner,marsvin m.m Og det strømmet på med tilbakemelding på folk som trengte pass. Så da ble det enda noen ekstra kroner å tjene,og koselige dyr å kose og snakke med. Så det er ikke noe å si på  kreativiteten  iallefall. ha ha

 

 

 noen artige undulater som likte daglig å fly litt ute,sitte på hode og gjerne hånden…Skravle var de og god på…

 

 

 

Emilie var og heldig og fikk komme dit å passe de ….

 

 

 

 

 

G…o…’      D…a….g

Absolutt artige fugler,men kan og være slitsomme,når de skravler i ett. Så godt når de omsider ble hentet,og alle de andre dyrene. !!! ha ha

 

 

 

 

Så over til de litt yngre her i huset. Vi har og noen barn som vil gjøre noe, og de har lyst å gjøre noe.

Og da må vi sette oss ned å finne på HVA. Først Hva de kan,hva de er god på og har erfaring med. Og hva de kan være som en hjelp til andre med. ikke minst hva liker de å gjøre.

Hun som ble nylig 13 år og ene broren på 9 år ville gjerne gjøre noe,gjøre en jobb og tjene seg noen kroner. Og hvorfor ikke. Jeg selv begynte jo i det små å jobbe i den alderen. Så det er bare bra det.

Nå vet jeg at gjengen  her er både dyrekjær og dyrevant,de er og vant med barn,søsken m.m Så 13 åringen og 9 åringen laget en fin lapp og skrev at de kunne passe både dyr og barn. Så gikk de på butikken og hengte den opp på oppslagstavlen der.

 

 

 

 

 

mange lapper med telefon nr på er tatt,og respons har det blitt.Og det er kjekt.

 

 

 

 

 

Nei for det gikk ikke så lang tid før en dame som bor borti bygefeltet her ringte og lurte på om de to ville passe deres 3 katter mens de var på ferie. De skulle gå hjem til de to ganger for dagen,gi de mat og kos. Ellers ta inn posten m.m  Og gjett om hvem som ble glad her da. Så hver dag både sykler og går de dit,gir mat  og koser med de tre store kattene.

 

 

 

 

 

 

viktig å gi kos når eierne er på ferie.Og så er de veldig kosete og da…skikkelig skjønne puser.

 

 

 

 

og t.o.m noen av småsøskene fikk være med å hilse på pusene.

 

 

 

 

 

 

De andre yngre her i huset vil jo og så gjerne tjene noen kroner og gjøre noe,så de begynte som i fjor, å samle flasker som vi hadde hjemme,ellers som de fant rundt om kring og putter på egne produserte sparebørser. I fjor klarte de å samle til en sykkelvogn. I år har de en annen plan, og bare etter turen på Gokart banen var det så fint og varm,så de fant mange tomflasker og bokser som var slengt på veien flere plasser. Bare på campingturen vi har hatt siste tiden har det blitt både saft og brusflasker hos oss,men og mange andre som de fant rundt om.Det har jo vært så varmt og fint så folk drikker da mer og da blir det og mer tomgods. Så de flaskene og boksene har de og pantet og puttet på ‘børsene sine’. Ellers er de gira på å kunne gjøre noe ekstra hjelp for å tjene seg noen kroner. Så da har de hatt litt sommer  jobb de og. 5 åringen synes dette er veldig stas da og synes det er gøy å tjene egen penger å putte på spareflasken.

 

 

 

Egne produserte sparebørser…ha ha

‘Man tager hva man haver…’

 

 

 

 

 

stas å kunne putte på egne tjente penger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Følg oss Gjerne på Facebook : ‘Huset med de 11 barna’

 

4 kommentarer
    1. Himla koselig innlegg på bloggen .
      Så gøy å få en titt inn på alt som rører seg hos dere. Både ferieinnleggene og dette med arbeidsoppgaver i ferien sin.
      Dere er gode alle sammen!

    2. Fint at barna får mulighet til litt småjobbing 🙂 Men det var ikke nymfeparakitter på bildene. Det er undulater 🙂

      1. Jaaaa du har så rett,like etterpå sa hun eldste det samme,”mamma det er undulater jeg passet ikke nymfeparakitter” Rakk ikke å endre det da,men det er det nå….
        Og da hun hun holdt på å passe de snakket hun hele tiden om de undulaten hvor de sang og skravlet ha ha .tenkte på nymfeparakitter siden det har vi hatt tidligere og de skravler fælt. Men vi har og hatt undulater.Går litt fort noen ganger.
        Ja synes det er flott at de unge får litt yrkeserfaring med seg på veien.
        Fortsatt fin sommer til deg og dine.🌞😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg