Høst tid…

Her er virkelig naturen i stor forandring for tiden,og det har gått gradvis litt etter litt. Og det er virkelig flotte farger som  har vist,og viser seg nå om høsten.Gule,røde,oransje…

Men så har det jo kommet litt hvitt på bakken,dalende fra himmelen ulike steder rundt om i landet. Og vinteren tar en kikk innom. Og slik kan det være på denne årstiden,men vi ser oss litt tilbake et par uker,til  høsten,og den fine naturen høsten er…. Så får vi etterhvert hilse på vinteren når den kommer for fult.For det har jo vist seg mange ganger ,at det hvite pleier ikke alltid å ligge så veldig lenge,før det forsvinner,og så kommer det tilbake etterhvert.

Noen av høstens vakreste farger…

🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂

Det blir ofte turer med den firbeinte  bestevennen til eldstejenta,og et favorittsted å gå på tur,er b.l.a gjennom parken/ gravparken på tur. Og når man går der ofte,ser man virkelig hvordan parken forandrer seg fra det grønne og frodige til det fineste fargekart noen ganger….Og parken har mange fine turveier,og noen dager skinner solen,og da er det fort gjort å knipse et knippe bilder…

Men samtidig  artig å se de ulike forandringer etterpå…

En siste smak av  blomstrene,før de takker for seg for i år

Fra det grønne til det gule…🍂🍁

Og på skolen for minstejenta har det og gått i ‘høst- lek’.  fargerike Blader passer yppelig i en god ‘høstsuppe’, eller ‘høst pai’,og ‘høst drikk.’…..🍁

En aller siste smakebit av noen varme solstråler på høsten…Fremover vil det vært tjukk jake,lue og votter… (selv om vi fortsatt har en del fine tilbakeblikk på en fin høstmed fin sol mange dager)

Og så ble det plutselig kaldere, og tynne  jakker og sommerklær er byttet ut med noe varmere…

og noen steder dominerer virkelig den ‘gule’ fargen..

…og noen steder er det røde…flott er det iallefall

noen artige høylandsfe som vi såg i forbi farten …

de bryr seg lite om høst tid, de har så tjukk og god pels de …🦬

For ikke så lenge siden fikk vi en melding fra hun eldre damen vi har hjulpet en del ganger at nå var hun virkelig lei av å være ensom,å sitte alene i huset sitt. Så no hadde hun kommet frem til at nå skulle hun rett og slett bare selge huset og flytte nærmere noen venner hun har og nærmere sentrum. Men det å selge hus er absolutt ikke bare å knipse med fingeren. Det er litt av en prosess i gå igjennom på mange måter. Helt fra bare det å ta kontakt med megler, rydde, ta bilder,lage prospekt, annonse, visning, pakke, nedvask osv….. Det tar mange uker med slikt. ikke minst spenning med om det kommer folk på visning? blir det solgt? osv… Og hun som er åleine og ikke er helsemessig i form, spesiwlr beina,så trenger hun  hjelp til ganske mye. Og vi visste at med en gang hun sa at nå ville hun selge og flytte, så ble vi nok garantert inkludert. Og joda, det stemt det. Først ville hun,om vi kunne da, få hjelpe med å slå plenen ,den aller siste gang for i år. Rydde ellers ute i hagen m.m Men og det å rydde inne, pakke ned ting,vaske, gjøre rommene fine  m.m til både megler og fotograf skulle komme for å ta bilder. Så da ble det å ta turenbort en lørdag til en søndag, siden da kunne  skolebarna  være med,og de liker godt å være med å hjelpe.Men det har faktisk blitt både 2 og 3 turer dit,for alt som må ordnes og ryddes m.m

De yngste synes det er alltid spennende å gå i skogen like ved tomten,og her vet de at en gang før hadde de funnet sopp….

så da måtte de leite litt denne gangen…

og sopp fant de.. og den tok vi med oss,og ble steikt seinere🍄

Det var et veldig fint vær den helgen,og solen skinte og man kjente t.o.m et snev av litt varme i sola… Og da fikk vi både vaska kle, skifta sengeøy og de store  gutta og pappen  begynte med den siste klipping av plen og gress for i år…

Å joda, de yngste var på oppdagelsetur i hagen de,og fant flere padder. Det er altså de med vorte på ryggen… ha ha  Og det er jo like stas hver eneste gang 🐸

gutta i aksjon

Viktig med samarbeid…

Noen klipper,noen raker og noen kjører gresset vekk…💪💪

Det går  kortere tid når  traktor klipperen brukes…

og så ville hun så gjerne at vi hjalp henne med å ‘høste’ inn alle de gode og smakfulle vindruene som hang uti drivhuset. Og det var noe jenten synes var stas. De er utrolig søte og gode de druene.🍇

Og så måtte vi pynte litt på hagebordet ute,og kjøkkenbenken inne,som de kunne ta bilde av å ha i prospektet…

Og noen av gutta fylte godt på med ved oppe i stua, så hun kunne fyre med i ovnen på kalde høstkvelder. Og vi har faktisk vært borte et par ganger til ,både å vasket og bært opp en del ved. Og da blir hun så veldig glad og takknemlig.

Så var det dette med å utnytte fine høstdager,ved å gå på turer,i skogmark og fjell. Og eldstejenta er gira noen ganger ,og vil gå ulike steder på tur. Noen av stedene har hun vært før, andre er nye. Og vi henger oss med vi, for vi liker å gå på turer.

Og denne gangen skulle vi bevege oss ganske så bratt oppover en topp… passe langt og bratt, men ikke minst en flott utsikt på toppen. Vi parkerte bilen helt nede og gikk litt oppover veien ,før vi kom til et kryss…

og rett frem oppå toppen der skal vi …Og vi kunne se flere folk som satt helt oppå toppen…

og så var det bare å legge i vei. Det var fin sol denne dagen,selv om det var ganske surt,men når man begynner å går,får man fort varmen i kroppen.

Det ble egentlig bare brattere og brattere jo lenger op vi kom. På noen partier var det trapp og rekkverk… Skikkelig bra treninge for lår og legger dette… ha ha

Og de store gutta ,de forsvant som hjort oppover de, de skulle først til toppen,så såg ikke mye til de akkuratt

Men de jentene de skal se på mye, prate, utforske,og ha noen puste og drikke pauser innimellom. Og slik skal det være. Det er jo viktig å kose seg på tur…Ikke bare løpe opp….

og så etter enda en stykke,så kom vi til toppen… yeeee, hvilken utsikt🤸‍♂️

De var en skikkelig fin utsikt, langt utover i fjorden. Og det var ganske mange folk,familier,hunder,barn osv som var på tur denne dagen.

Og så må vi klart ha litt energi – påfyll…. Alltid godt med niste,og den smaker ekstra godt ute på tur…😋

Og så ble det en liten pause på toppen,i sola og nyte utsikten…

og så var det noe ekstra spennende å se der på toppen…..

og det var altså flere klatrere som var ute å klatret opp den bratte fjellveggen….Litt lenger borte var det og en gjengsom drev med  paragliding…Og de landet lannnngt nede og ute på jordet…

og man kunne fakstisk ‘gjøre noe på toppen og…Der var mye skog og boltreplass for liten og stor,hund og barn…. En lang bratt stein,ble en fin sklie….

og litt lenger borte hang en postkasse pået tre. Og der skrev vi oss inn,at vi hadde vært på toppen…Og minstejenta måtte klart skrive sitt eget navn, med ‘tunga beint i munnen’. Ha ha 😅

og så en siste pust… før vi satte kursen nedover igjen…

Og det er like bratt ned som opp. Bare at nedover går det fort noen gang…

Men klart det måtte ‘ta  to pust i bakken’, eller på benken….sånn halvveis nedover…

og så tok vi en litt annen sti og vei ned, for der kunne vi og få med oss en ekstra utsikt….

‘The Girls’🥰

Og på turen både opp og ned, både såg og smakte vi  litt ‘høst ‘ i naturen…Og de eplene hadde falt på utsiden av gjerdet…men like gode for det.

og så var det siste turbiten før vi kom helt ned igjen..Det er Gøy med Tur!!!!

🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂

Vi har fortsatt noen andre  turer vi har vært på,og fine opplevelser. Vi var og på en liten høstferie tur  når skolebarna hadde høstferie,for et oar uker siden.Og den må vi jo og dele litt fra.

Men det får bare komme etterhvert