Fine opplevelser og minner med i sekken

Da er vi godt uti hverdagen igjen etter en veldig fin opplevelse og minnerik påske tur som vi var så heldig å få være med på.Det er nå 1 uke siden vi tok den siste turen som  var altså en tur til fjells i Hallingdal. Vi har veldig mange fine opplevelser med oss i sekken igjen.Ikke minst mange fine bilder vi kan se tilbake til . Det var ingen her i huset som hadde lyst tilbake til hverdagen og skole m.m for det var så kjekt å være der,at flere av barna spurte om dette stedet vi var på var til salgs og at vi kunne flytte dit. Uansett her ville de tilbake en annen gang,helst så fort som mulig. ha-ha Så dette var en plass de trivdes på. Så vi gjorde rett i å dra til fjells selv om de var litt usikkre på begynnelsen. Hyttetur på fjellet med snø og vinter var de liksom ikke så gira på siden de var litt lei den snøen nå. Og bare det å gå på ski de dagene vi  var heller ikke det helt store nå akkuratt. Men med en tur til sverige først,for så å dra til fjells etterpå var absolutt en bra løsning det.

Denne turen til fjells var jo og et tilbud vi fikk av den snille mannen som tok kontakt med oss for litt siden. Han ville gjerne,om vi ville da,la oss få låne dette stedet for å komme oss litt vekk. Og det var jo utrolig snilt gjort,for vi fant ut etterpå at dette stedet koster litt å leie. For det er et sted som vanligvis leies ut til ferier,leirer m.m til familier,grupper,organisasjoner m.m . Det er og muligheter for å leie ulike  bygg til overnatting,leilighet,rom,hytte,stabbur,hus m.m Men og en festsal med storkjøkken til som bryllup,fester,konfirmasjon,runde dager m.m Så det er visst et populært sted sånn ellers.

Og vi visste jo ikke helt hva som ventet oss,hvordan det såg ut,hva man kunne gjøre m.m Men her ble altså iallefall ingen skuffet. Vi møtte mannen da vi kom frem for å få nøkkel og vist til området,så til fjells via en grusvei og så kom vi omsider frem. Flott natur og super utsikt, stille og fredelig. En veldig koselig plass. Dette stedet har tidliger for 100 år siden vært et stort gårds tun med stor låve, stabbur,og flere bygninger på tunet,hundrevis av mål og en stor hytte på sæter m.m Det ble kjøpt opp for mange år siden og tunet ble bygget om til drift,flere bygninger ombygget og nye bygg bygget,og blitt det som det er i dag. Låven er det bygget som ble bygget om til festsal,storkjøkken med mange overnattingsplasser nede,toaletter,dusj m.m Ellers andre bygg på tunet,hus,leiligheter m.m som leies ut etter familiers behov. Ikke langt verken til Geilo eller Gol eller til fjells generelt på ski,turgåing  m.m Veldig populært sted og vi så hytter og hyttetun gjennom  hele kjøreturen til dette stedet.

Da vi kom frem ble alle veldig positiv. oj her kunne vi gjøre mye kjekt jo. Trenger ikke gå så mye på ski en gang,som de trodde de nesten måtte gjøre hver dag. …ha ha

Virkelig flott oppi fjellheimen,fin utsikt og storslått natur

Her var mange køy senger å velge i ,stor stas å få velge å ligge oppe

Det var mange store  rom å velge i,med både kjøkken og stuekrok, noen med 4 senger,andre med 5 eller  6 senger.Noen rom større,andre mindre. Alle rommene hadde vedovn. Vi fikk 3 slike rom .

Men så var det ute området da…sååå utrolig fint og koselig….ja skjønner godt at gjengen her lurte på om dette stedet var til salgs.Og sol var det omtrent hver dag og vi var mye ute.Her kunne vi grille,gå på tur i skogen og mye annet kjekt som vi kommer tilbake til.

Et super koselig stabbur stod der og.Her oppe og inn døren var det og mulighet for 2 sengeplasser til overnatting.

En  koselig gammel stall stod der som en gang huset mange hester.i dag var det redskapsbod b.l. a

Ellers var det andre bygninger på tunet folk kunne leie,både leiligheter og rom. Vi fikk  3 rom og sove på og spiste sammen på et felles rom. Her var godt med plass i allefall

Der var og en stor peis en kunne fyre i. Spennende å se på for minstemor.

ingen hytte og fjelltur uten peiskos altså. Knitrelyden og lukten gir god følelse

Så var det ut å se videre på dette fine stedet. Fremover på tunet til endes lå en annen kjekk bygning som vi kunne og benytte oss av så mye vi ville.Den kommer vi snart tilbake til. Ved siden av det bygget var en flott skog og natur

…. ikke minst en elv som passerte forbi..der lå det fortsatt litt is på,men snøen smeltet mer og mer så det rant en del nedover…

men først påskeaften,og årets tradisjonelle påskejakt. Her var jo absolutt et supert sted å ha egg jakt,bygninger,naturen tunet og skogen…Og da vi var i sverige noen dager før kjøpte vi altså noe gotteri til en billig peng (3.90 hg) som vi skulle fylle i årets påskeegg

og så var det bare å samle de fylte og klare påskeeggene i sekken og gjemme de rundt om kring.

Og gjett om de stod inne og ventet og trippet etter å få begynne å leite.Men nå kan de få komme ut  å leite

klar ferdig gå!!! det leites høyt og lavt,over og under.bakom og innimellom…”var det ‘mitt’ egg som lå der”

….alle eggene hadde navn på seg.Og der…endelig…der titter no frem…

‘jaaaa…jippi’… Benjamin fant sitt egg…. skikkelig stolt for det…

og så var det flere og flere som fant eggene sine,både her og der…

“Hurra…. Se mamma … hva vi har fått…nam,nam..”

og denne lille ‘tøtto’…ja hun ‘ni koste seg med sitt egg….skjønte ikke noe av verken egget eller egg jakten,men ‘nam,nam var det oppi….og det skjønte hun… og det var jo klart det viktigste… ha-ha  og her i solveggen ble hun sittende en stund…

Og så tilbake til den kjekke  byggningen som lå så flott til med utsikt til skogen og elven,som vi kunne benytte oss av. Det var altså et stort badstuehus eller spa anlegg …’wow’ – ‘badstugo’ heter bygget

Her var det virkelig stort.I Spa-anlegget finner du i tillegg til badstuen et dusjanlegg,garderober,toalett,dampbadstue og relaxavdeling. I relaxavdelingen kan en nyte varme fra gassblussene. fotbad,drikke noe kaldt fra et kjøleskap i et minikjøkken. Ute kan en grille på terrassen og nyte den fine utsikten.

Det var godt å sitte ved gass blussene å varme seg og se på den fine utsikten.Og hele dette anlegget kunne vi fritt benytte oss av,og her var vi alene hele tiden…gjett om de koste seg alle mann.Nei dette hadde ingen trodd når de kom til fjells. Og her ble de mye og ofte.Det tok en halvtime å varme opp hele anlegget.

Og så om ikke dette var nok…ute stod altså høydepunktet.Men først av alt, bygget ligger rett ved elven og det er perfekt å hive seg ut i elven og tilbake i den varme badstuen. Noe som var nok populært på sommertid. Men altså På utsiden kan du varme opp den vedfyrte badestampen og nyte den klare og friske fjelluften…..Ja riktig…badestampen….og tror du gjengen her skulle gå glipp av en bade stamp…nei langt i fra.

Så her ble vannet tappet i ,og ovnen skal fyres opp med ved,så vannet blir varmt…

men for å få ved,var det å gå i skogen å hugge og sage ved. Noen sekker ved var det og tilgjengelig å bruke.

Men å fyre opp en badestamp på denne måten tar altså tid. Flere hundre liter vann skal varmes opp og det tar noen timer. I mens ble det grilling ute på tunet ,og her er alltid gode hjelpere på ‘kjøkkenet’

Det var ellers muligheter for pil og bue skyting,fotball,rett ved siden av der var et volleyball nett,så en kunne spille volleyball.Men det ble ikke mye av siden de lå fortsatt en del snø på bakken der. men pil og bue skyting ble det.

Dagens kokk var altså denne jenta. Hun laget pinnebrød av deig snurret rundt pølsene…

og de ble virkelig fine altså,og smakte virkelig godt utendørs

og så endelig etter ca 5 timer var alle de 350 liter vannet i badestampen varmt,og det var bare å hoppe oppi…jaaa dette var stas altså…

og her satt de,og gikk inn igjen i badstuen…og ut igjen i stampen..og til den utsikten….ja snakk om at de har det fint…

og god varme fra bålpannen var det og…

men så…..så har vi noen store hardbarka vikinger her i hus….Gutta kunne ikke dra derifra uten å ha badet i elven…..og slik ble det…Førstemann ut var Ruben…

Og nestemann var Joachim…

det var virkelig iskaldt…og man frøs bare ved å se på…men neida,de er tøffe og det ble mange dukkerter på de her…De store jentene dukket seg og under isvannet,så de var noen tøffinger de og.

men jammen godt at de kunne gå opp i en varm og god badstue eller badestamp etterpå….ja dette badstu anlegget var det virkelig stor stas med og et stort høydepunkt,ikke rart de ikke ville dra herfra…ha-ha

Men siden vi hadde ski med oss,måtte vi klart prøve skilykken en aller siste gang for i år før vi dro derfra Men det ble ikke lange turen,for det var andre ting som var mer kjekt

minstemor koser seg  iallefall fortsatt i snøen

For det var og noe annet de fikk gjøre som var veldig kjekt og stor stas med. Vi hadde fått lov å benytte oss av et større rom oppe i den ene bygningen til å spille innebandy.Og det er noe både liten og stor her er veldig glad i. Og det er jo dette som er en stor fordel å være mange og ha mange søsken. At de kan være et lag og spille mot hverandre. Så dert var og noe de gjorde så ofte som mulig.

Ja det er virkelig mange god opplevelser og minner vi har med oss tilbake i påske sekken fra fjellet. Det har vært fine og innholdsrike dager fra morgen til kveld. Og her ville de selvfølgelig ha blitt i mange dager til.Det er jo det full forståelse for. Og kanskje vi er så heldig å få komme tilbake en annen gang…hvem vet. Vi er iallefall veldig takknemlig for oppholdet her,at vi fikk låne dette stedet,det sa vi og til denne mannen etterpå . Og det ble han veldig glad for,det var akkurat det han håpet at det ville bli for oss.En minnerik og fin opplevelse.Og det ble det !!!!