Fine høstferiedager !!

Da må vi bare legge bak oss årets gjennomførte høstferie her i huset,med flere opplevelser rikere . Og nå begynnes det på en ny uke og hverdagen er tilbake,mens andre steder i landet begynner høstferien.  Mandags morgen er jo alltid litt tung for de her skolebarna,og spesielt denne årstiden vi gå inn i nå som er kaldere og med mørkere kvelder og morgener. Men slik er det ,vi har uansett prøvd å få noe utav denne høstferien,og joda det har absolutt  vært noen fine dager ,og noen  andre overraskende dager.

De fine dagene gikk altså til tur i skog og mark,mens de overraskende dagene gikk til å finne frem luer ,votter,dress m.m for her kom altså årets første snø  i løpet av høstferien. Og det var jo klart noe gjengen her i huset synes var veldig stas,spesielt de minste. De løp ut og danset rundt og rundt mens snøfnuggene virvlet i luften og traff de både på nesen og på en utstrakt tunge,mens de sang og jublet. Det var nesten som å se det snødde på julaften…ha ha Og faktisk seinere  på kvelden og man kikket ut vinduet, var alt dekket med snø,da fikk man nesten litt julestemning rett og slett. Men heldigvis så pleier en slik ‘førstesnø’ å ikke ligge så lenge,så 3 dager etterpå var det meste smeltet vekk igjen.Men for all del liker veldig godt snøen, og kaldt har det vært, nedi -2 til 4 minus  flere kvelder,MEN jeg synes at vi må ha  litt til høst ,det er så mange fine farger ute enda. Og for all del det blir mer enn tid nok for vinteren og snøen etterhvert.

Men altså når de fine dagene var her,før snøen dalte ned,så fikk vi enda en fin tur i skogen og fjellet. Da valgte vi å gå et annet sted,og oppdage et nytt område.

Men da snøen kom,det var surt og kaldt,og ingen hadde så veldig lyst å gå på fjelltur,så ble det mer innetid. Men her i huset er de no vant med å gå ut uansett vær og vind sånn sett. Og vi har og  klart å lære de at ‘ det finnes aldri dårlig vær,men bare dårlig klær. ‘ ha ha  så da  er det  bare å kle godt nok på seg det. og så etter to snø og slapsete dager,ble det enda en tur til skogs,men den skal vi komme tilbake til,for da hadde vi et annerledes oppdrag.  Men på slutten av høstferien og solen skinte igjen ,ble det igjen enda en tur til fjells. Så vi kan si vi har fått godt med frisk fjell luft denne uken. Men det er så fint i naturen,og så godt å komme seg ut,vi ser og at resten av gjengen her koser seg masse når vi er ute  på tur.

Dagen før snøen kom var det så fint og tørt i været,da ble det en tur på Blefjell,der hadde vi ikke vært før ,men kun hørt om. Det var sur vind på toppen,men absolutt et fint sted.

Vi kom og opp til en fjellstue,der var det visst mulig for folk å leie stedet,både til bare overnatting eller til å ha feiringer av ulike slag,bryllup runde dager,konfirmasjon  m.m ute var det og en badestamp, badstue m.m

Ellers kunne man gå videre nedover i skogen,bortover ulike  stier på fjellet m.m

mange muligheter.

og alltid noe å finne på underveis…

Vi fant og massevis av blåbær lenger ned  i skogen,her hadde ikke folk vært å plukket blåbær iallefall. Og det måtte vi klart  plukke og smake på.

Det var små trebenker flere steder,der en kunne sitte å kikke utover fjelltoppene. Om vinteren er det og et yrende skiliv her oppe med ski løyper alle veier.

Men før vi drar på tur ,er jo det en tradisjon her da at en har alltid noe godt med i sekken. Og denne gangen ,før vi dro baket vi en stabel med ekte skillings boller,som vi sier i Bergen,eller kanelsnurrer,sukker boller osv

Og joda her er det alltid god hjelp å få.

Og det ble absolutt  noen store og gode boller som  vi hadde med oss i sekken på tur.

Så tilbake til fjellet. Flere ganger har vi vært så heldig å fått med oss solnedgangen,og da blir himmelen så fargerik

Og slike boller er faktisk veldig greie å pakke i sekken og  ha med på tur,og smaker veldig godt ute i frisk fjellluft

Og der oppe kunne man tatt mange bilder,men solen har gått ned ,og stillheten senker seg over fjellet.Og gradene kryper til 0

Dagen etter våknet vi altså med Snø, Og det var  altså en av de dagene med overraskelse.  Men det hadde altså begynte på kvelden etter fjellturen.   Og  da hadde altså de yngste allerede hatt  seg en snødans ute før de la seg. ha-ha

Men på morgenen når det ble lyst var det omtrent ikke tid til å spise frokost før de skulle ut i snøen. Og jeg overhører om at det var visst planer om både aking og snømannlaging ute…ha ha

Men det er sørpete med slik snø,så det blir etterhvert både vått og kaldt,og planene om snømann og aking måtte da utsettes

Men inne er det alltid noe å gjøre med flere søsken av samme interesse.Og her har det gått mye i togbygging i alle varianter.

Ellers har det blitt noe filmkvelder,spill og annen lek de dagene det var ruskevær.Og et par turer på butikken.

Her er en som har funnet ut,  på en lekebutikk som vi svingte innom,om hva han ønsker seg til jul.

‘ Mamma,ta bilde av det jeg har bygget da…’..

Men så forsvant nesten snøen,men solen skinte og himmelen var blå. Da ble det atter en tur til en Gapahuk vi tidligere har vært i,men der hadde vi altså et spesielt oppdrag,men det kommer vi tilbake til seinere. Ellers blir det alt for langt dette innlegget.

Men dagen derpå kom solen igjen på en blå himmel og vi kunne atter ta en annen fjelltur. Men på veien dit hadde de store gutta her  i huset fått med seg at forsvaret hadde utsalg  av diverse militær ting,og det ville de så gjerne innom for å se om det var noe interessant.

Og her var det mye  spennende for liten som stor.

Det var kikkerter i alle størrelser,kniver,verktøy,telt,soveposer,primuser,lommelykter,fiskestang,jakt og fiske utstyr,og mye annet diverse militær utstyr..

klær,jakker,bukser,dresser,luer,votter,gensere,sokker osv osv alt til en billig peng.

mamma se!!!!!! du må ta bilde av oss…. To svarte skumle barn kikker opp….

Ha ha…nei  finnlandshette er vel ikke så dumt å ha…

og det var og noe en av de store gutta kjøpte med seg. ‘Ikke alle har slik’,sier han og gliser …

Ja det var absolutt mye interessant der,og nesten en godteri butikk for de store gutta,ryggsekker,fjellsko,støvler,flasker ,termoser osv..

Og her ble det noen julegaver med tilbake. varme sokker til noen av de yngste gutta. Alltid kjekt å ha på en kald vinter dag. Og to av de store jentene kjøpte seg ekte ullgenser.

Og der kunne de altså gått hele dagen,det var så mye kjekt å se for alle. Men vi er jo på vei til fjells,så vi må bevege oss videre. Og her kommer vi på toppen av spiralen og ser utover Drammen by.

En av de gamle kanonene som står der oppe er fin å klatre på

Men innover går vi og planen er å stoppe ved de gamle husene/bygningen som vi flere ganger før har vært,men der er en stund siden nå. Dette tunet er bare så koselig.

og i dag hadde vi pølser med i sekken som planen var å grille der.Og gutta er  virkelig blitt godt trent  nå etterhvert på å tenne opp et bål.

og så ble det grilling av pølser,både koselig og sosialt det…

ikke minst er det godt og varmt  ved bålet,også er jo ilden fascinerende…

ja pølser smaker også veldig godt ute i naturen

siden siste vi var her,som er nok 1 år siden,så har det kommet opp en trebenk,og den var absolutt vel godt tatt i mot,iallefall av oss.

og denne jenta gikk å ruslet rundt hun ,

med hunden hakk i hel,

så stoppet de,

tok seg en liten pause,

for så å rusle videre…

joda de er to gode venner de her….

det er bare så koselig her med de gamle bygningene

Og de gamle bygningene passer så  godt inn i de fine høstfargene som er her nå

Men solen er på vei ned til et annet land,som vi alltid ble fortalt som små,også er det jo skoledag i morgen,så da er det beste å sette nesen hjem .

Men det skal ikke sies iallefall at det har vært en del liter fjellluft som har fylt lungene denne uka på både den ene og den andre her. Det har vært absolutt mange fine turer og dager denne høstferien.