Et spennende bakverk er oppdaget !!!

 

De fleste vet jo at jeg liker å bake,lage mat m.m men og veldig interessert i å lage ‘tradisjonell mat, viderføre gamle oppskrifter,matretter,bakverk m.m  Og ikke minst til barna  her så de ikke glemmes. Men for all del,viktig og å prøve mye nytt og importert fra andre land. Er veldig fasinerende med bakverk og matretter fra ulike land og verdensdeler,og det må og prøves i ny og ne  Men tror absolutt en balanse er viktig. Tidligere har jeg laget ‘stompe kaker’/natron kaker’ som er en gammel tradisjon på bakverk,og jeg fikk oppskrift en gang av en eldre dame på over 90 år på det siste sykehjemmet jeg jobbet på tidligere. Det var vanlig at de laget ‘stompe kaker/natron kaker før i tiden .

Her er oppskrift på stompekaker/natronkaker  om noen er interessert:   https://vabofamily.blogg.no/1428616902_natron_kaker__stompek.html

Men jeg har ikke alltid vært så super ivrig etter å leite frem ulike tradisjons’mat’-men har altså kikket på og  tatt og prøvd det,om det dukker opp,eller jeg har kommer over noe interessant som en vil prøve.Liker og veldig godt historier bak ‘retten/bakverket,hvor det kommer fra, hvordan det lages og hvorfor de laget det m.m.  Og Her en dag kom jeg altså tilfeldigvis bare over et ‘bakverk’ fra gammelt av. Bakverket hadde historie og røtter helt tilbake til Petter Dass på 1600 tallet. Jeg hadde, eller har aldri hørt om det før,så derfor ble det veldig interessant å sjekke det mer ut. Det var uansett noe som var vanlig å bake på 1800 tallet og oppover århundreskiftet og bakverket har sine gamle tradisjoner fra Nordnorge.I dag lages det fortsatt i ulike lokale bygder for å beholde tradisjonen.Og det er flott.  Og når det kommer der ‘oppe’ i fra,rundt Helgelandskysten,så sier det jo seg selv at både vestlendinger,sørlendinger eller østlendinger har ikke hørt så mye om det. Så da er jo det på tide at man drar det nedover hit og ikke glemmer norsk mat kultur og norske bake tradisjoner ha – ha  Jeg synes det er utrolig interessant og elsker alt som er ‘gammelt’/nostalgi, og en slik oppskrift med både fremgangsmåte og historie bak er jo midt i blinken for meg. Så da måtte jeg klart sjekke ut hvordan dette lages. I utgangspunktet skal bakverket stekes i bakerovn. Men jeg har jo ikke noe mulighet for det,så da blir steikeovnen nest best. Men drømmen hadde vært å hatt en bakerovn så en kunne laget slikt og mye annet godt i bakerovn. Det som er spesielt med dette bakverket er at en må ha to viktige redskaper. Og et av de er enkelt og greit en vanlig kjevle. Men så trenger man og en ‘settarkjevle’.Og det er noe man omtrent ikke får tak på. Vel kanskje på et museum eller i kjelleren i et gammelt hus anno 1890 fra Nordnorge. Selv bygdefolket i nord leiter etter en slik kjevle. Det er kun de lokale bydedamene som bruker de i forbindelse med tradisjon baking på gårdsbakeri o.l . Men alternativ finnes jo. Og jeg har jo leitet og søkt på noe alternativ til denne ‘settarkjevla’,for denne oppskriften ‘må’ jeg jo prøve og da ‘må’ en og ha dette redskapet. Men selvfølgelig er det noen som vet om en slik original kjevle så er jeg interessert i å ha en slik…

Dette tradisjonelle bakverket heter altså ‘kamkake’ eller på nordlansk sier de ‘kamkakæ,og noen sier ‘kamkaka’. Og kamkake er noe jeg aldri har verken hørt om eller sett før. Men det høres veldig spennende ut,og de sier de som har smakt det at det er veldig godt.

Kamkake er et tradisjonelt bakverk fra nord som kan minne om boblete flatbrød. Jeg for min del synes det ligner litt på polarbrød med ruter. Og det er de rutene som er hele poenget med de her ‘kakene’. Og for å få slike ruter på kaken må en ha denne settar kjevlen. Kakkene bakes i bakerovn i et eldhus der mye annet som lefser,brød,flatbrød m.m bli og har blitt baket i århundre. Det spesielle med det rutemønsteret er at det eser,blåser seg opp under steking. Og det er ulike resultat på stekingen,noen mer,da de blir hardere og sprøere,noen mindre da de blir mykere og lyse. jeg opplevde her under steking i stekeovn at rutene ikke ‘blåste’ seg opp,men hele kaka…ha-ha det lignet først på pitabrød,men etterhvert når jeg fant ut en løsning på det,ble det ganske så bra. Det er og vanlig å ha smør og ost på,men og smør og sukker eller syltetøy. De er og fine å bruke til ulike supper. Kamkakene ble brukt mest om sommeren når det var varmt og de  skulle ha lettvint mat,ofte under slåtten. Ellers var det like populært året rundt  til hverdagsmat som festmat, eller innslag på julebordet. Når kakene var stekt ble de lagt utover,eller på hyller så de skulle tørke,da var de mer holdbar. Siden ble de lagt i tønner og kister. No har altså jeg testet ut denne oppskriften selv uten bakerovn eller settarkjevla,og resultatet ble veldig bra det.

Jeg fant altså ut alternativ til denne kjevla.Eller trinse som det og heter. Den skal altså lage mønsteret eller rutene på kakene. Så etter leiting og søking på google hadde altså jernia et alternativ. Og dit dro jeg og fikk tak på.

Så da er det bare å sette i gang. Her er oppskriften først av alt på ‘kamkakæ’

 

Oppskrift  kamkaker

2-2,5 kg hvetemel

¼ kg grov rug
2 l væske (blanding av vann og melk)
250 g margarin
2-3 pk gjær

        Fremgangsmåte:

 

  1. Smelt smør eller margarin i en kjele. Tilsett melk og la deigen nå kroppstemperatur (37 grader). Rør inn gjær.
  2. Tilsett de øvrige ingrediensene og elt til en jevn og smidig deig. Tilsett mer hvetemel om nødvendig. La den heve en halvtimes tid.
  3. Trill ut emner av deigen på størrelse med en kongle. Kjevle ut hvert emne med slettkjevle til de er på størrelse med en stor asjett.
  4. Lag ruter i kakene med kamkake-kjevlen. La kakene ligge lunt for etterheving.
  5. Bakes i bakerovn.(eller stekeovn)Vend undersiden på kaka opp, legg den på kamkakspaden og legg den på hella i ovnen. Hvis kaka nå er passe hevet, ovnen er passe varm og ellers alt stemmer, skal kamkaka nå heve seg slik at den blåser seg opp i rutene. Dette gjelder IKKE i stekeovn,der går alt av seg selv…ha-ha

 

Dette er en stor oppskrift og gir minst 40 kamkaker,om ikke flere,kom egentlig utav tellingen,for her var det hele tiden noen som spiste etterhvert som de ble steket ha-ha Men halver gjerne. Ser og at det er mye gjær i oppskriften,men det er visst rett.Uansettt de er fine å fryse ned og tas opp og lunkes i ovn før bruk igjen.

 

Først ble ingrediensene funnet frem. Jeg skal love deg at det tok minst 4 timer å leite etter kjevlen her. Måtte sikkert gjennom 70 kasser før jeg fant den i nest siste kassen…da kan du tro jeg ble glad…ha ha  På jernia kjøpte jeg den kake trinsen,fin å bruke.men kjekk og å ha til seinere bruk som sirupsnipper til jul.

 

 

 

 

 

250 g smør skal altså smeltes i en kjele

 

 

 

 

 

2 liter melk skal blandes i,noen bruker 1 liter melk og 1 liter vann,det går og å gjøre.Uansett 2 liter veske skal tilsettes.og det skal oppnå en temperatur på 37 grader,er det over skal det avkjøles.om en bruker ferskgjær skal det blandes i den lunka væsken.

 

 

 

 

 

 

Vend inn resten som er mel og rug. Bruker en tørrgjær blandes den med melet

 

 

 

 

 

 

Elt alt sammen til en smidig deig og hev en halvtime.

 

 

 

 

 

 

Trill ut så emner  av deigen som str på en liten tallerken og lag mønster med kamkake kjevlen.,eller trinsen kjøpt på jernia. La de så etterheve på stekebrettet.Før de steikes skal de pensles  med vann.Stekes til de er gyldenbrune.  ca 10-12 minutter på 200 grader . Pensle godt med vann og lag mønsteret en gang til før de stekes,da blåser de seg ikke så mye opp(fant ut etterhvert)

 

 

 

 

 

 

Her i huset er det alltid hjelp å få av en eller annen. Det går knapt å ta i melet før noen kommer å spør om hva jeg skal lage,og om de kan hjelpe.Men det er slik det skal være.kjekt med ivrige hjelpere.

 

 

 

 

 

kake trinse kjøpt på jernia. Denne er opprinnelig til  b.l.a sirupssnipper. Men går og til dette. Men hele hjulet på ikke brukes,kun hjulet på ene siden ellers får du ‘sirupsnippe mønster’ på de her kamkakene.Poenget er kun det taggete mønsteret.

 

 

 

 

 

Så rulles mønster på ‘kakene’

 

 

 

 

En gutt som vil prøve seg og han klarte det fint han…Gjør ingenting om det er litt skeivt,det er bare sjarmerende det.

 

 

 

 

Etterhvert kom skolebarna hjem og lillemor våknet av formiddagsluren,da var det enda mer hjelp å få.

 

 

 

 

 

la de hvile etter steking. Et ferdig resultat.Supergodt med smør,hvitost,brunost eller syltetøy på,men ellers hva du liker. De er og fin til supper

 

 

 

 

 

da er det bare å invitere noen til kaffimat

 

 

 

 

 

 

 

Her i huset ble det som vanlig godt mottat,de smakte veldig godt,en ny tradisjon er vist til gjengen her,håper de tar den videre med seg. Men altså dette er ikke noe vanskelig,ikke noe hokkus pokkus å lage og ligner på mye annet gjærbakst. Men artig likevel at det heter ‘Kamkaker’ og er en norsk tradisjon mange ,mange år tilbake  Så anbefaler å prøve,de er jo bare ‘kopi’ da siden de verken er bakt med settarkjevle eller i bakerovn,men,men man tager hva man haver heter det. !!! smaken er nok den samme iallefall,og det kan noen ganger være like bra det å ikke ha alt orginalt.. Men igjen veldig artig og veldig interessant og anbefales !!!

 

 

Følg oss Gjerne på facebook: ‘ Huset med de 11 barna’

4 kommentarer
    1. Kamkake kjenner jeg godt til,men aldri laget det selv. Tradisjoner i Nord-Norge har flyttet seg langs hele landet opp gjennom tidene. Ettersom folk flyttet på kryss og tvers.
      Men artig at det er derfra selv om jeg som søring er vandt til det her også 🙂
      Lærer stadig noe nytt!
      Og du gjør det jo bare så lekkert som bare du kan. De bildene og den pynten . Virkelig innbydende.

      1. takk igjen snille deg for alltid gode ord.Ja liker jo å styre på jeg vætt du…ha-ha Ja artig med noe nytt.og ikke minst lære noe nytt. Og veldig bra at dere søringene har ‘fått’ det med seg og. ha-ha Er sant som du sier, godt er det og at nordlendingene har dratt tradisjonen med seg over alt. var enkelt å lage,så det må du prøve en gang du har litt tid…

    2. Hei! Jeg er ei dame fra Mo i Rana ,som liker å bake . Jeg har fått oppskrift på kamkaka ,og da lure jeg på hvor jeg kan få tak i ei trinse til utbaking av kamkaka 🙂 Vennlig hilsen Ragnhild Grytemark 🙂

      1. hei på deg Ragnhild. Så koselig da at du kikket innom her. Og ikke minst så stas at du er fra Mo i Rana. kjæmpe artig. ja den oppskriften på kamkaka er virkelig interessant,jeg synes og at slike historiske bakverk er veldig spennende. Det sies visst at det er ganske så vanskelig å få tak på slik trinse som etter rett skal brukes til dette bakverket.I følge de som vet,så må en i såfall kontaket evnt et bondekvinnelang i nordnorge som driver denne tye bakst,for de har kontakter videre for evnt et kjøp. Men jeg fikk et tips om å bruke en annen trine som de solgte på jernia. Det er en kombinert trinse til sirupsnipper,men kan og brukes til kamkaka,det er samme mønster. så jeg kjøpte en slik til 98 kr og det gikk fint. trinsen må holdes litt skeivt ellers fungerte det bra. nå har jeg og trinse jeg kan bruke til sirupsnipper til jul…ha ha håper det kunne være til hjelp,ellers gi et ord,så kan jeg evnt sjekke mer ut hvem i nord som kan selge slik. ha en fin uke. Mvh Esther

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg