Et nytt bakverk måtte selvfølgelig prøves…

 

Nå ble det vel mye baketips,og bake fokus kanskje her.Og det er nok bare for noen interesserte,men jeg måtte jo bare prøve dette og. Og hva ‘dette’ er skal vi altså komme tilbake til. Først en liten oppsummering -Det er ikke så lenge siden jeg kom over et artig nordlands bakverk som jeg måtte selvfølgelig kikke nærmere på og ikke minst prøve ut. Og det var altså de her kamkakene som jeg laget et innlegg om tidligere. Jeg har jo som noen vet og som noen også følger der,en instagram konto. Det har ikke vært siste tiden eller er ikke så mye aktivitet der herfra akkurat nå, for det er så mye her som er pakket ned i esker.Ellers er og  ting og tang  stuet på lager her og der,så det blir så vanskelig å ta bilder av det som jeg egentlig kunne tenke meg å tatt bilder av. Men det har likevel vært noen innskytelser innimellom,sånn i ny og ne da der jeg har klart å skrape sammen noe for å ta et bilde. Men,men en får bare se på det som en periode og at man kan komme sterkere tilbake når vi får flyttet videre og får ting mer stabilisert. Iallefall,jeg hadde lagt ut her tidligere et bilde fra kamkakene som jeg hadde laget sist,og  da var det en dame fra Nordnorge,akkurat der kamkakene var en tradisjon som kom med en tilbakemelding. Først synes hun at det var artig at noen prøvde seg på slik tradisjonell bakst,hun selv kjente godt til bakverket og hadde ofte slik i hus.Men så hadde hun et annet forslag som hun mente jeg måtte prøve å teste ut. Hun sa navnet på det,og jeg måtte jo selvfølgelig sjekke dette nærmere ut. Det er jo typisk det. En annen dame som følger og på instagram lurte jo på om jeg baket hver dag her i huset…ha ha  for hun såg stadig vekk og veldig ofte ting jeg baket m.m Vel jeg baker nok ikke hver dag,men det går nok i perioder det der som mye annet.Men jeg liker godt å bake og synes og det er kjekt å ha noe ‘godt’ i hverdagen å gi til resten av gjengen her hjemme. Det er jo ikke noe galt i å ‘kose’ seg litt i hverdagen med noe ekstra innimellom,eller variasjoner som skoleboller,banankake,kanelboller,pannekaker,lapper/sveler,vafler  m.m Og så er det nesten hver mnd fremover et bursdagsbarn her i hus,og da er det klart vi må ha en kake eller to (3 🙂 ha-ha ) Og da kan det se litt ‘mye’ ut for noen. Men så må en jo tenke å at det er alltid 12 personer her og det blir liksom bare en bolle på hver,noen to. Og her i huset er det ingen som spiser usunt eller legger på seg unødig -her er mye frukt og grønt tilgjengelig. Så en må jo se på helheten.

Men så over til det andre bakverk som altså måtte testes ut. Det er jo ikke så mye å rope hurra for,ikke er det vanskelig og heller ikke noe store greier dette her. Men likevel synes jeg at det er kjekt med litt variasjon,kjekt å lære og prøve noe nytt,og ikke minst som vanlig, den gamle historien og mattradisjonen her til lands. Og så må det klart være opp til hver enkelt om dette er noe interessant eller ikke. Men,men jeg deler det no likevel jeg.

Jeg måtte altså i følge denne lokalkjente damen fra nordnorge sjekke ut Rengakake. For det er det hun sa jeg måtte prøve. Det var et lokalt matprodukt fra Rana i Helgeland,og er altså et sterkt tradisjonsrikt bakverk i mange hjem nordpå. Og jeg måtte jo klart sjekke dette ut,og ikke minst prøve det ut ved å bake det. Så sånn er det,enkelt og greit. Ha-ha

 

Rengakake er altså fine spiralkaker som kan lages med forskjellige meltyper. Det sies at rengakaka skal ha 7 ringer,men det er ikke alltid like lett å få til. Rengakaka var lenge hverdagskost i bygder der bygg var den viktigste kornsorten.Dette bakverket har nok eksistert i flere hundre år,for bøndene dyrket altså byggmel og da kunne man bruke byggmelet til å bake rengakake.  i dag brukes det mest til høytider,påske,jul,fester m.m Rengakaker som var sprø holdt seg godt,og de er veldig gode med smør og noe salt pålegg på. Men kan fint ha annet pålegg som ost m.m Egentlig er ikke Renga kaka noe kake,men heller mer en slags brødbakst som altså serveres med smør og pålegg på

Jeg har halvert oppskriften,men den kan gjerne dobles

 

Oppskrift på Rengakake:

4 dl lunken melk (gjerne H-melk)

150 g margarin

2 ss hornsalt

2 ts sukker

400 g byggmel

100 g hvetemel

stekes ca 20 min på 225 grader

 

 

Så da var det bare å finne frem det en trenger,og sette i gang.

 

 

Bland det tørre,mel,byggmel,sukker og hornsalt

 

 

 

Smuldre i  150 g margarin

 

 

 

 

Spe på med 4 dl  melk

 

 

 

 

 

Bland alt til en smidig deig,jeg brukte kjøkken maskin for da blir den enda smidigere og lett å jobbe med.Så var de gode hjelpere på plass

 

 

 

 

Deigen trilles ut til tynne pølser som er ca 30-40 cm lange og tykke som en blyant. Vi gikk ut etter målene på en linjal. Men pølsene var nok litt tykkere enn en blyant.

Rengakakene skal ha spiralform,snurr derfor de lange pølsene i en spiral. Vi laget små rengakaker,etter originalen skal det være oppi 6-7 ringer,vi lagde med 3 ringer.Grunnen er at det tar en del tid å rulle ut de her lange pølsene,og i dag ble det litt knapp tid til det,så vi tok en enklere versjon.Men smaken skal være lik.

legg de så på et stekebrett og pensle de med  litt melk, stekes på 225 grader i ca 20-25 minutter

 

 

 

 

En gutt som fikk teken på det til slutt og synes det var gøy å prøve å lage,derfor ble noen større og tykkere enn andre,men hva  gjør vel det…!

 

 

 

Så omsider ble Renakakene  ferdigstekt,og man kan vel si at det luktet litt kakemenn på kjøkkenet. ha-ha Og de smakte og litt som en blanding mellom kakemenn og scones. Renakakene kan og lages  kun fine,altså uten byggmel i,noen har surmelk/rømme i.Så noen variasjoner er det.

 

 

 

 

Men de likte de her i huset,og de ble spist med både smør og pålegg på. Vi fant nok ut at de passer nok perfekt  til et tapas bord med smør og diverse oster til,druer,kiwi og ulikt salt kjøttpålegg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så da lærte vi noe nytt i dag og,selv om de ikke ble helt slik som mattradisjoner fra Nordnorge er på de her Rengakakene at de skal være større,men gode var de iallefall. Uansett alltid kjekt å prøve noe nytt, og her i huset takker de ikke nei til ei mor som skal prøve ut mye rart. ha ha Men anbefaler absolutt om noen tenker en gang å prøve seg på denne oppskriften til å lage de større,altså flere ringer,slik de opprinnelig skal være.  Kommer nok til å prøve de her igjen en annen gang når vi har bedre tid til  å lage de større.

 

 

 

 

Følg oss Gjerne på Facebook : ‘Huset med de 11 barna’

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg