En liten spontan høstferie -tur.

Som oftes så pleier  vi ikke alltid  å planlegge så mye, når det gjelder ulike ting, og vi er ganske spontane av oss, og ‘tar ting på sparket’.  Ellers går det mye på ‘vi tar en dag’ om gangen. Og så er det noen ting vi snakker litt om, og løfter ideer og forslag, hører litt med både de store og de små. Og ‘ser’ utifra det hva man gjør.

Og slik fungerer det veldig bra på mange måter.

Og slik ble det også no når det var høstferie. Vi hadde ikke så mange planer for den uka,for det var flere i gjengen som skulle jobbe. Og samme med Pappen. ( litt om det på slutten av innlegget) Men ved å endre på noen dager og datoer,ble det en liten tur på et  par dager med mammen og 8 av gjengen. Og det synes de klart  var veldig stas. Og dette stedet hadde vi heller ikke vært før,så det var og et nytt sted å se.

Daer det bare å gå nedi gata… Først buss til by’n,så buss ut til båtkaien…

Og ca halan time før avgang ankomme vi kaien,da er det bare å hente billetter ,vente litt,også begynne å gå ombord…

Så måtte vi finne hvilken etasje og rom vi skal ha. Og omsider fant vi det rommet vi skulle sove på,og vi fikk t.o.m et rom med utsikt ut på sjøen.

Og det var jo veldig koselig  da med utsikt. Og kosedyrene som var med de yngste fikk sitte i vinduet å kikke ut under båt turen over havet.

Og så måtte vi ut  og  opp på dekk. For vi måtte jo klart se og få med oss når båten  kjørte og la fra kai.

Det var et veldig fint vær denne dagen,men ganske surt og kaldt. Vi var derimot ikke like heldig tilbake, då regnet og blåste det ganske kraftig.

Og så begynte  båten o kjørte  utover fjorden….

Og ingen hadde spist så mye på en del timer, så da hadde vi kjøpt med oss noen hamburgere på veien,om de satt ute å spiste på. Men jo lenger vi kom ut,ble vinden sterker og sterkere…Og det ble skikkelig sur og kald vind tilslutt,så da var det bare å gå inn….

Men  inne var det klart en del som måtte sjekkes ut…

‘Hadet Norge…no drar vi til havs…’

Det var flere  ulike  båt modeller utstilt, det synes guttungen var skikkelig interessant…

Ellers hadde de jo hørt at det skulle finnes både en leke avdeling, noen småbasseng man kunne bade i,spillerom m.m Men de var mest opptatt av å finne lekerommet. Og etter litt leiting fant de det.

og DER var det mye gøyt,og mange ulike ting å gjøre…

Og ja, de hadde og noen småbasseng og boblebad m.m like ved lekerommene som man kunne benytte seg av,og der var det folk hele tiden.Men så var det og noen boblebad og basseng oppe,og ute på dekk. Og gikk man gjennom en laaaaaaang gang,med dører inn til mange rom,så kom man ut på andre siden av båten,og der kunne man bade.

Og klart denne glade badegjengen vi har benyttet seg av et slikt tilbud. Det var nesten ikke folk der ute heller,og det var og gratis,og hvem som helst kunne gå der å bade.

Og de koste seg masse de,og var der omtrent til solnedgang…

Men etterpå inne, var det ulike arrangement og aktiviteter for barn, både hesteløp konkurranse, Quis, man kunne lage/tegne  ulike ting, klipp/lim, en pop up lek osv…

Og etterpå fikk alle jordbær smootie…nam..nam..

Neste morgen skinte solen,snart var det land i sikte….

Vel i havn,var planen å ta en tur innover til byen,der hadde vi ikke vært før.

kart over ulike steder og veier man kunne gå turer…

Men da storesøster hadde vært her tidligere med en kollega, hadde de tatt turen langs havnen innover til byen, og tipset om det.Så da tok vi turen nedom havnen.

Og der var absolutt mye spennende å se… den kjente statuen ‘ den lille havfruen’ var og der ved havna.Den var tydlihvis.

En skulptur basert på et av eventyrene til HC Andersen,og visst nok veldig populær i Danmark.

Men ellers var det både andre statuer,vannfly,båter  m.m å se…

Når vi gikk videre  mot byen,kom vi til en veldig fin festning.  Kastellet !!!

Faktisk en av de best bevarte festningene i Nord Europa. Og utenfor Kastellet  står en kirke og en statue…

kirken heter St. Anglikanske kirke. Det betyr at det er en engelsk kirke,men og en nasjonal kirke som består av 25 ulike nasjoner. Den ble bygget i 1885. Og no hoholdte på å fikse litt på spiren.

Utenfor Står ‘Gefion – fontenen’.

det er laget av en billedhugger i 1908.

‘Gifion’- var visst i følge ‘myten’ en norrøn gudinne som pløyer  jord  og landområder med oksene sine.

kirken

Veldig mange kaster mynter i fontenen,da de tror at dette vil bringe  ‘ lykke’

Går man videre,rett over elven rundt festningen og gefion broen kommer man bort til kastellet.

Rett utenfor står en statuen til minne om de falne soldater under krigen…

Kastellet /festningen er veldig stor og har mange ulike bygninger.  Den skulle egentlig bygges som et slott der kongen skulle være trygg,men det var ikke økonomi til ,så det ble en festning. Og ble etablert i 1662.  Ble og brukt til å forsvare byen mot engelskmennene i 1807 .

Vi tok bare rusle turen gjennom og kikket litt her og der…. I dag brukes kastellet til militæret,ellers en arbeidsplass til mange hundre ansatte. Ellers er stedet fritt for folk å ferdes rundt,og benytte den som et turområde. Det er mange museer der,kirke, fengsel,vindmølle,ulike bygninger til forsvaret osv.. Mye historie og flott område.

Vindmøllen… De er bare så fine….( dette  bildet er fra nettsiden til kastellet)

En hovedinngang på den ene siden av kastellet

på andre inngangen stod det flere militære vakter fra forsvaret

flott parkområde

og så måtte klart  kanonene  som stod plassert rundt ,sjekkes litt på turen rundt…

så ruslet vi videre innover mot byen, gjennom gater og veier… Og såg mange ulike ting der og….

og mange fne gamle bygninger,kirker m.m

Og så kom vi til statuen av den gamle kongen.

Det er var Christian X, han var Danmarks Konge fra 1912 – 1947, Han var den eldste broren til daværende  Kong VII av Norge.

og så endelig,langt om lenge og lenger enn lengst,kom vi inn til byen.

Og bortover den fargerike havnen…

Absolutt en koselig del av byen dette her….

Og eller mye annet fint å se i byen, gamle fine bygninger og kjøretøy…

Men man blir sulten av å gå i byen,og noe er vi langt på dag,så da tråler vi etter et sted vi kan kjøpe med oss litt pizza.

Omsider fant vi et sted. Og så var det bare å vente til pizzaen ble laget…

og omsider kom den ene pakken etter den andre og var ferdig.

Og så tenkte vi å gå å sette oss på en benk i parken. Der var så fint,og så skinte solen akkurat da.

Men da vi gikk forbi en gate,såg vi noe veldig artig.

Og det var et Guiness rekord museum… ÅÅÅ det er et veldig artig museum. Her må vi gå en annen gang. Alle mulige verdens rekorder finnes på museumet. Og ute stod statue av ‘verdens høyeste mann’. 15 åringen i gjengen vår som er høyest i familien, synes han ble veldig liten i forhold til denne karen… ha ha

Så kom vi bort til parken tilslutt.

Så fin en park med sesongens siste  blomstrer som stod der,og så kom solen gløttende frem…

Og der fant vi en lang nok benk,som var plass til alle.og vi kunne spise pizzaen der.

joda,pizzaen var god den…

Og så kom Duene flygende,et håp om å få noen smuler å spise…

Og etter litt mat ble det litt annet å se ulike steder.

Noen artige speil som stod der i parken…

Ellers skulle de store jentene inn på noen kjøpesenter,innom butikker m.m før vi som smått begynte å rusle tilbake mot båten.

Og på veien tilbake er det alltid noe å kikke på og utforske ..

Og det passet bra å dra tilbake mot båten no,for plutselig  begynte det å regne og blåse veldig mye.

Men så såg vi omsider båten ligge langs havna, innimellom noen bygninger,og det var ikke lenge til båten skulle dra.

Vel ombord,så lysnet det litt og regnet gav seg.

Så måtte vi oppå dekk for å vinke hade til København.

“Hadet bra,og takk for visitten, vi kommer helt sikkert tilbake en annen gang ..”

De yngste i  gjengen hadde store planer allerede de,  på med badetøy,for de skulle selvfølgelig bade på vei tilbake og.

Ellers ble det flere turer på lekerommet,ulike andre aktiviteter,og tur i tax free butikken m.m De hadde mer enn nok å finne på…

Neste morgen  var vi tilbake,og de var alle godt fornøyd med den lille turen over havet.De hadde kost seg mye,og som nevnt,tok de gjerne en slik tur en annen gang og.

“så rusler vi hånd i hånd…du og jeg storesøster”

Det ble b.l.a nevnt i begynnelsen av innlegget at det var noe usikkert i fht noe høstferie tur på gjengen, pga pappen sku jobbe,men og noen av de eldste.

Så når det gjelder pappen og jobb,så har han prøvd seg noen mnd allerede med på å jobbe.

Og det har vært distribusjon kjøring og levering av alt mulige varer og leveranser til bedrifter og firma ulike steder.

Han kjører  en egen lastebil, og det er mange mil og lange dager bak rattet.

Og noen ganger har de yngste fått være med på noen kjøreturer ,og det er alltid stor stas.

Men dette er bare noen han vil prøve ut litt og se.

Men ikke noe han vil gjøre for lenge på sikt,siden det er ganske slitsomt med så lange dager.

Men helt greit å prøve litt nå .Han har uansett 6 mnd prøvetid,selv om noen av de mnd har gått.Så får man bare se litt etter litt hvor veien går videre.