En høsttur med litt historie.

Høsten må klart nytes.Og i flere dager og denne helgen som no var inkludert,har det jo vært virkelig et fint vær med flott temperatur.Og det har det og mange andre steder her til lands.Og med en natur som viser seg med alle de fine høstfargene er det bare å pakke sekken og komme seg ut.

De største ungdommene her i huset var på leir i helgen til fjells sammen med mange andre ungdommer. Og pappen hadde blitt spurt tidligere om å være sjåfør siden vi har mini buss,så han var ikke mye til stede her i helgen da. Så da var det de andre ynge her som ble med på tur.

Det er mange flotte turområder her til fjells.Egentlig er det bare å velge å vrake hvilken vei eller retning man vil gå.Og har man valgt en vei,så kommer det 3 nye alternativ lenger fremme,og enda flere deretter.Det er og ulike distanser,korte og lengre.Og ikke minst ulike tilstander på veier.siden vi hadde vogn med kunne vi ikke gå på en sti,og det var flere her som ville gå.Vi har bæremeis,men den er nedpakket,så stier får vi velge en annen gang.Men en trøst var at noen av de syklet,og det gikk fint.Faktisk møtte vi mange syklister på turen,for det er flere terreng løyper rundt om her,og veldig populært for terrengkjøring.

Da er vi klar for en liten tur…

Alltid noe å sjekke ut underveis…

Sildrene bekk,høstluft,stillhet….og fornøyde barn….ja det er fint det…!!! Haha

Vi stod litt og lurte litt på hvilken vei vi skulle velge,vi hadde aldri vært her før,men så ble det avstemt en vei som såg grei nok ut med å gå med vogn og sykle,og så la vi i vei.

Og som helt normalt så tar det tid med denne gjengen,for mye skal sees,sjekkes,utforskes,spørres m.m underveis.Men vi har god tid vi,så det gjør ingen ting.Det er godt å komme seg ut,og det var mange andre ute på tur..

Høsten altså….

Aron oppdaget en gammel grunnmur på et gammelt hus underveis som stod i skogen

“Mamma dette huset kan vi jo bo i”….Vel.. er kanskje en smule lite da…jaja og så mangler det tak og..Men sånn ellers …beliggenhet ?…Joda,absolutt fint her i skogen… Ha Ha …..Vi må flytte videre herfra om 14 dager,så det er godt de engasjerer seg i husjakten…

Litt eller vel mye utenfor ‘stien’.Eller oppenfor stien.Men slik er det altså når de skal oppi berg og kratt for å sjekke ut…

‘Hei Mamma’~ det var fint å sitte her oppe.

En gammel steinmur, en koselig port,et fint høstvær…og jammensanten var det ei lita tulle der borte og jo…..ble nesten borte i bildet…

Men her satte de i fra seg syklene, for veien ble så bratt,humpete og kronglete….

Men det vi altså ikke visste,det var at dette var visst et historisk område.Og det oppdaget vi når vi kom  litt lenger opp.

Da vi kom frem såg vi noe interessant  inn i fjellveggen….

Det var altså ‘kronene i håvet’~ det betyr at det er ulike kongekroner i fjellveggen.

Da kan vi lese litt om historien:

“juni 1704 besøkte daværende Kong Frederik IV Kongsberg, og startet en skikk som er levende den dag i dag; å hugge inn de kongelige monogrammer i «Håvet». Kong Frederik hogg også inn monogrammer fra tidligere tiders kongebesøk.”

Altså her var det ulike kongelige monogram,og vi kunne se øverst både kong Olav og kong Harald sitt monogram.Det vil da si at neste monogram vil bli når Haakon en gang blir konge.

Og det var kong Christian som grunnla byen Kongsberg i 1624 og det er og monogram fra den gang.

Absolutt artig med historie.Da lærte både vi og barna no nytt i dag og.Morsomt å tenke og at her stod de for noen hundre år siden,sikkert med hest,og hadde høytidelig samling…osv…

Er litt høyt ned her oppe fra,men denne frøkena har ikke noe høydeskrekk i allefall.

Vi tok en pause her og spiste litt kjeks og popcorn som  vi hadde med oss.Et tre hadde og falt ned sikker av en storm tidligere,og den var morsom å klatre og hoppe på.

Etter en pause gikk vi videre,det gikk å gå videre rundt  og opp flere veier,men vi gikk tilbake samme vei pga syklene lå igjen.

‘Se jeg fant en stav mamma…’ ja stav må vi ha når vi går i skauen

Og på vei ned og tilbake såg vi en stubbe som var skjært den ut som en stol…Den måtte jo testes av minstemor.

Miriam testet den og,var faktisk veldig god å sitte på …

Leah !!!!

Vi fant mange blader som vi plukket med oss …vi har alltid pleid å presse blader hvert høst,men det ble dårlig med det i år…

Vel ned,ble det litt ulovlig sykling bortover veien…haha Vel …barndomsminner det der altså…!!!

Vi fant ut at plassene her måtte vi utforske flere ganger om det lar seg gjøre da.Og ikke minst vise pappen og de andre større søskena alle de ulike og fine turstiene som var her.For her var mange fine turstier.