Er vi ‘lat’ ??

Jeg skrev nylig et innlegg her om ‘hvordan er vår hverdag nå’- og der poengterte jeg at jeg har valgt de siste 4 årene å være hjemme mamma 100 %. Jeg har klart vært en hjemme mamma i ca 20 år,men har innimellom fødsler og permisjon kun jobbet litt for å spe på familie kassen. Men vi har ikke ønsket å få mange  barn for at jeg skulle gå i arbeid fulltid, og plassere barna i barnehage,men heller å ta oss av de selv.

Og vi snakket her en dag om hvordan egentlig barna har hatt det oppover. Når man velger å kun være avhengig av en fast inntekt og delvis en annen varierende inntekt i perioder,kan man klart ikke prioritere å bruke penger på alt mulig. Og når man i tillegg velger å få mange barn,ha de hjemme når de er små,og mammen delvis/helt til tider også,kan det være noe det vil gå utover. Men ikke nødvendigvis heller,det kommer klart an på både utgifter i forhold til inntekter,om man tenker smart,prioriterer rett, og har ulike meninger om ting. 

For noen kan dyre ferier og dyre sydenturer være en selvfølge å dra på. Men er det det? er det en selvfølge at barn i dag skal vokse opp med at de ‘må ha’ slike turer flere ganger i året? Eller må barna ha alt av elektroniske ‘dippe’ dupper’, egne pc’er og tv’er på rommene sine m.m  som mange barn i dag har ? Må barna ha merke klær? Må de få mange hundre kroner i uke lønn? Må de ha de dyreste og kuleste syklene,skiene,mobiltelefonene osv

Jeg tror i utgangspunktet så er det ikke barna som legger standaren i en familie. Hva vet vel en 3 åring om han har kun addidas klær til 500 kr eller klær fra H & M  til 150? Eller ski,sykler osv..som er helt nye,eller hva vet et barn at ‘alle’ må til syden hvert år. En plass har alt begynt,og jeg tror at det er foreldrene selv som styrer hele denne ‘ samfunnspress skuta’. Ja det er et press i samfunnet på alt mulig,fordi ‘de’ og ‘den’ har ‘det’ og det’ og då MÅ man og ha det,eller gjøre det. Og hvorfor Må man det da…Man må ikke ha alt mulig,heller ikke alt det dyre og fancy,og ikke minst man må ikke på dyre ferier.

Nei jeg fant ut at våres barn har hatt det bra oppover sin barndom,de har ikke hatt alt det fancy og kule som kanskje mange andre barn hadde,men de hadde hele,rene og fine klær,hadde det de trengte av leker,utstyr,og ikke minst  fått reise og oppleve mye fint. For vi valgte for over 11 år siden å kjøpe Campingvogn,og vi har reist til både Sverige,Danmark og Norge rundt med den. Mange flotte minner og opplevelser. Ikke så dyrt,eller fancy og kult,men mange fine stunder sammen alle.Og ikke minst de har fått omsorg, kjærlighet og trygghet.Men bare det å få ha en campingvogn er heller ingen selvfølge. Men klart barna har arvet klær,arvet sykler og ski,har måtte lære å dele,har nok ikke hatt lomme full av ukepenger,men de har vært glade og tilfreds.

Men det som rørte virkelig et mamma hjerte var når største jenta på 20 skrev dette for noen dager siden på sms til meg.Da snakket vi om barna våres hadde det så ‘ille’ liksom…

<><><><><><><><><><><><><><><><><><

“jaja vi  ungene har no hatt en mor som e tilstedeværenede hele tiden,og tar de med på turer og ski og lærer de til å være glad for små ting og være takknemlig.”

Sikkert ingen unger som har campa så mye som vi har, eller vært så mye på turer ute i naturen å leket,enn det vi har gjort, for mora har dradd de med ut i tide og utide….hahaha

Og ja vi har no vært i alle parka som e rundt om alle veier og vi, kem i klassen til de ungene har vært like mange plasser rundt om i Norge og sverige som oss liksom😂 nei vi er dratt med på alt, opplevet mye…det er samfunnet som har gjort dyre sydenturer som en menneskerett. 

Nei ikke synd på oss, vi har hatt det veldig bra vi, alle.Lett å se ka andre har, og så glemmer en fort ka man faktisk har sjølv, som ingen andre har.Og selv om vi ikke fik så mye penger har ingen av oss tatt noe skade av det. ka skulle vi med penger. hadde det vi trengte.

og så har du gitt oss en tro mamma,og det er viktig synes jeg. Troen har hjulpet oss så mange ganger,og takk for det.

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><>

 

da vet man i alle fall at man har tatt et rett valg,tatt den ‘rette jobben’,å prioritere barna først,selv om en har måttet innimellom jobbet litt,men da har alltid pappen vært tilstede og stillet opp. Og noen ganger er pappen like bra han…men bare noen ganger altså…ha ha  

Jeg tror absolutt at i utgangspunktet er ikke barn kravstore, men det er foreldre,venner,samfunnet som legger ‘listen’ alt for høy.Barn er i utgangspunktet tilpasningsdyktige på både steder og ting..Klart man kan unne seg ting i ny og ne,men blir det en livsstil,vil det skape kravstore barn, og barn som aldri blir fornøyd,men forventer både det ene og det andre og skal ha og ha.Og krever mer og mer.

 

Men i alle fall jeg valgte jo som sagt for 4 år siden å bli 100 % hjemmemamma igjen,og no når vi har fått ei lita tulle til her i huset,så er det en fin tid å bruke sammen mens barna er små,for som sagt er det en tid man ikke får igjen. Det gir barna en trygg og fredfull start i livet,og mye kjærlighet.

Det er med andre ord ikke noe latmanns liv å være hjemme – mamma og husmor. Man dekker faktisk veldig mange andre yrker når man er en mamma,både på det fysiske og det psykiske. Man er både sykepleier,lege,advokat,dommer,psykolog,politi,kokk,renholdersk,servitør,sjef osv. rett og slett en viktig jobb.

Likevel blir hjemme mammer sett ned på i samfunnet,de stemples omtrent som lat. ‘De går ‘bare’ hjemme å slenger liksom….Eller går på kafé,trilleturer og ikke gidder å bidra i samfunnet.

Men det har jeg aldri brydd meg om,jeg stortrives med den jobben,og begrunner igjen og igjen med at vi har fått  mange barn for å ta oss av de. Jeg ønsker ikke at samfunnet skal oppdra våres barn. De kan uansett ikke gi den samme omsorg og kjærlighet som en mamma og en pappa kan. Eller stille opp på samme måte. Det er derimot ikke sagt at familier med mange barn ikke har foreldre som kan gå ut i arbeidslivet. Nei det har vi og gjort,så vet alt om det også. Men hadde vi bare hatt 2-3 barn hadde jeg uansett valgt å være hjemme med de når de var små.Uansett er den  tiden  bare periode styrt. 

Men det hele begynte med at en av skole barna her kom hjem etter en skole dag,da flere av  klasse kamerater hadde diskutert hva foreldrene jobbet med. Den ene etter den andre fortalte hva deres foreldre gjorde og jobbet med,så kom spørsmålet om hva vi gjorde på…ja hva jobber mammen og pappen din med da?

ja hva skulle man si til det…

“jo mamma er hjemme – mamma hun no,for vi fikk en lillesøster for 6 mnd siden,og så er lillebroren min også hjemme.” 

ååå  hæææ, jobber hun ikke da?

nei hun gjør jo ikke det da…sånn sett…liksom…ehhh… hun kan liksom ikke det da når hun har en baby…

vel hvordan får hun penger i fra da liksom…

nei det det var ikke jo helt lett å svare på ..tror ikke hun har så mange  penger….

Og så var det pappen da. Han jobber vel???

ehh…jo,men samtidig ble det et n…ei….. 

Hæææ jobber ikke faren din heller…? er de lat eller??

“jo Pappa gjør jo egentlig det da,men han er ikke helt frisk enda,for han måtte operere vekk magesekken og da kunne han ikke jobbe…men han skal det da seinere….”

jammen hvor får dere penger i fra da…????

nei det var ikke helt lett å svare på…..

Men så måtte en klasse elev skyte inn da  at hun visste vi hadde  ‘jobbet’ litt i en bruktbutikk da…..så noe har vi da jobbet med.

Joa…men den er lagt ned den no,siden vi ikke vet helt hvor vi kommer til å flytte…

Nei det er ikke alt barn skjønner helt,og det er klart forståelsefullt. Og det er heller ikke alt barn skal forstå eller skjønne heller. Og det samme gjelder våres barna her i huset. Det er mye barna her ikke forstår,men barn skal ikke alltid ta del i de voksnes tanker og handlinger. La barn få være barn,de får tidsnok tenke i de voksnes rekker…og det er lenge,veldig lenge.

Men det er jo klart ikke helt lett for skolebarna her å svare på slike spørsmål når de kommer,selv om vi er veldig åpen her i huset om veldig mye. Men barna her,iallefall ikke det minste av barna forstår alt dette med penger og økonomi. Og noen ganger tror barna her at bankkortet fylles automatisk opp…ha ha 

Vel jeg måtte iallefall forsikre om at vi har noe her i Norge som heter sykepenger, og når man blir syk eller sykemeldt,så er det noe man får inntil man begynner å jobbe igjen. Og vi skal være virkelig takknemlig for at vi har et slikt system her i landet,for det er langt i fra slik i mange andre land.

Og no var pappen nylig på kontroll igjen på Rikshospitalet hos ernæringsfysiologen, og kurven går oppover i alle fall og ting er stabilt.Så no skal han kun ta kontakt med de om det er noe spesielt. Han blir ikke kallet inn flere ganger  som han har blitt tidligere hver måned. Men han skal seinere inn til både røntgen som CT og MR  på sykehuset for kontroll. Men han satser på at han snart kan begynne i en 50 % jobb i alle fall. For det er fortsatt dager han ikke er helt i form.Og legene har og sagt at han må ta tiden til hjelp og jobbe seg opp litt etter litt. Og det gjør han.

Men med 10 og til tider 11 barn så kan man umulig være ‘lat’ tenker jeg da….ha ha  og selvfølgelig heller ikke med 2-3 barn.

 

-Gjengen her altså……

Ja altså med denne gjengen her,(pluss noen til, inkludert ei lita tulle,) som skal oppdras til å bli folk av,så er det langt i fra noe latmanns liv.Sånn at det er sagt…ha ha  Med denne gjengen i hus må det lages mat,vaskes kle,ryddes,værer megler,være mellom mann,trøste,klemme osv.Og noen ganger trenger både 3-4-5-6 skolebarn hjelp til lekser,og det tar tid. Det skal vaskes opp,vaskes golv,legges sammen kler,finne frem kle…osv og ikke minst handles mat til alle sultne mager. 

Nei å ha hjem og hus,barn og en stor familie er faktisk en stor jobb det. Og siste tidens jobb som vi har her angående leiting av hus,flytting,pakking m.m er bare en egen stor jobb i seg selv. Men den er klart midlertidig.

Og følge opp  de her minste er langt i fra noe latmanns liv…

Men en stor,stor glede…..

Og bare de her 3 minste er i utgangspunktet en dagsjobb og de…ha ha  

Men det er en fantastisk givende dagsjobb.

 

Jeg sa iallefall at ‘stempelet’ vi hadde på oss at vi oppfattes som ‘late’ var iallefall ikke rett ordet. Vel det skjønner klart skole barna våres her,men utad,til andre skolebarn,der deres foreldre er ute i jobber i samfunnet, kan det klart oppfattes at vi sees på som late.Og spesielt når man ikke er ute i samfunnet å jobber. Men barn er barn de, og som sagt-det er ikke alt de ser,skjønner eller forstår. Så man kan ikke alltid innrette oss etter hva de sier. Men det er godt å se at de skjønner at i dag må man faktisk jobbe for å få penger. For uten penger stopper alt opp. 

Uansett vår situasjon er og midlertidig. Når pappen her i huset er ferdig med å ‘være syk’,for å si det slik,og blir helt frisk igjen,så er han ute i arbeidslivet igjen han som ‘alle’ andre. Og det går fremover. Og en dag når vi får eget hus og vi flytter,blir det og mer enn nok å gjøre. Vi er  i alle fall ikke arbeids ledig med andre ord,verken no eller i de neste årene fremover. Og det er akkurat slik vi vil ha det og valgt å ha det.  

 

Følg oss Gjerne på  Facebook; ‘Huset med de 11 Barna’

 

26 kommentarer
    1. Helt enig med deg i det du skriver om ferier. Syntes det er synd at mange barn vokser opp med forventninger om utenlandsferier hvert år, om ikke flere ganger i året. Kjempe bra skrevet, ha en fortsatt fin kveld 😀

    2. Så fantastisk lesning. Så lykkelig familie.Jeg tror disse barna har den beste oppdragelse.Å ha en mamma som alltid er der og stiller opp,er vel det beste som finnes. En rik hverdag for denne familien.Jeg er mektig imponert.Guds rike velsignelse for dere.😊❤️🙏👍

    3. Flott og oppriktig ærlig innlegg, som jeg er helt enig i. Dere har sannelig fått prøve mye, men står på og finn løsninger og barna har det så bra. Så supert at det går bedre med “papsen” 👍😊. Lykke til med alt😍

    4. Tusen takk for gode ord Alexandra Dagfinrud: ja du har så rett ~ mange forventer fine og dyre utenlandsreiser.og merker at barna her reagerer når flere i klassen deres reiser flere ganger i året både til Syden og andre steder.og klart dette er foreldre med mange penger, men det gir klart ikke helt de gode assiasjoner til barna.men samme barna får og alt de peker på liksom.Heller ikke så bra å lære barna.At de får alt de vil. Men ser og noen foreldre ‘kjøper’ barna sine. Bedre med kjærlighet og omsorg enn all verdens ting.

    5. Ååå tusen takk Bjørg Rønshaugen: for dine gode ord alltid. Vel vi tåler en støyt vi vætt du. Skal en del til før vi bukker unna…haha
      Og barna har vi no fått for å ta oss av de, sånn er det.men de blir gleden i livet og de beste venner.
      Joda han far i huset tar en dag om gangen.ligger på 70 kg no.Så det går oppover.haha tror nok formen kommer seg litt etter litt der og ja.
      Og så må vi bare satse på et hus dukker opp etterhvert…vi snakkes plutselig.god klem til deg

    6. ååå tusen takk snille deg for gode ord Anonym:ja jeg husker så godt at min mamma alltid var til stede,og det var så trygt og godt. både når vi kom fra skolen,og jeg skulle legge meg. er noe med mammene,ser og på de minste her at det blir enda mer knyttet til mammaen,de blir trygge og har det godt liksom. er slik barn skal ha det. får skikkelig vondt av små 10 mnd og 1 åringer som sendes i barnehage og gråter når mammen må gå. ja så vi er veldig priviligert som kan få det til slik. gud velsigne deg og dine,og tusen takk igjen for gode ord. de varmer klem herfra

    7. For et bra innlegg med mange gode poeng! Og jøss,for en herlig familie du har! Å være foreldre er den viktigste jobben som fins! Tror nok barna dine vil sette stor pris for at du valgte å være hjemmeværende mor<3 og masse god bedring til pappaen i huset. Lnsker dere alt godt:)

    8. vi var ikke halvparten så stor søskenfokk som det du har, vi var ” bare” to stk.
      foreldre med dårligråd ( har jeg skjønt etter jeg ble voksen).
      vi barna ( 2stk) fikk “bare” arvaklær, og min mor fikk utdelt sko til oss på butikken som andre kom inn for å kaste. Vi fikk alt av klær arvet fra søskenbarna våres, eller naboene. Ikke fikk vi ukepenger, ikke vi spesielt nye leker, eller ting… vi måtte ønske oss, og spare.
      vi var ALDRI på sydenturere eller storeferier reiser..
      MEN jeg fikk oppleve hytteturer, jeg hadde mat på bordet, jeg hadde besteforeldre som tok oss med på tur til der hvor de bodde. jeg ble tatt med på teltturer. jeg ble en reser på å spare, og GRÅT ofte over ting jeg fikk, fordi jeg ble så glad- takknemmelig.
      selv om mine foreldre ikke penger, så hadde vi rene, hele klær på oss, mat på bordet og reiseopplevelser.. FÅr jeg barn har jeg lært at en trenger søren meg ikke å sette de på et fly for at de skal få en fin opplevelse av ferie.. Sett barna i en skog med et syltetøyglass, og vær du sikker på at det er en fin opplevelse.. DET er det jeg vil gi videre om jeg får egne barn!
      sporet kanskje helt av i fht til det du skriver i innlegget ditt.. men er enig med deg!

    9. ååå tusen tusen takk snille deg Polarekspressen: sååå koselig da at du ville stikke innom her. såå artig…vel må vel bare si at med så mange barn så er vi rik…ikke på penger men på mange klemmer,mange minner,og de beste venner. Ja barn er en gave. Jeg har alltid vært glad i barn, og jeg ønsket med tidlig mange barn. laaangt i fra en selvfølge,men er utrolig heldig. heller ingen selvfølge at jeg skulle treffe en mann som var enig. så ja vi er veldig rik. og jeg har alltid ønsket å være hjemme med barna mine,og vi har alltid tatt oss av de selv. så inge har vært i barnehage eller på sfo,for en av oss er alltid til stede. tror det er godt for barna å vite. no er noen av barna så store at de store passer de små ,og det går veldig fint. ja husker alltid mamma var tilstede for oss.alltid trygt. ja mamma jobben er en viktig jobb. og du gjør en viktig jobb du også. 🙂 🙂 ja pappen blir bedre ,men må ta tiden til hjelp,så vil det gå så bra. tusen takk igjen for gode ord og masse lykke til med deg og dine fine. god klem.

    10. ååå tusen takk snille deg for gode ord Helena Westergren: jeg tror egentlig at de fleste foreldre er enig i en del punkter,men desverre det er mye press i dag.man vil jo at ‘sitt’ barn ikke skal være ulik andre,og man må liksom ‘henge’ med resten og trenden m.m men alt med sunn fornuft,noen gang går det litt over støvleskaftet…ha ha tror det er viktig å lære barna mange gode verdier fremfor mange fancy ting

    11. ååå så utrolig fantastisk skreve Moving On: det var virkelig rørende,og ikke minst mange minner om min egen barndom,nei vi hadde heller ikke allverdens,for mamma var hjemme med oss 3 barn,men husker det var trygt og godt å vite at hun var tilstede,så ville velge det med våres barn og. har aldri angret på det. .ja vi var på telttur vi og,det er slike minner som vi sitter igjen med. husker. desverre det er mye press i samfunnet i dag. man må bruke sunn fornuft. Trot og vet at du vil bli en flott mor en gang,og dine barn vil få den beste mamma.for med slike holdninger som du har er det ikke mange igjen av i dag. hold på de,man har så mange gode minner igjen. og nei du sporet ikke av,tusen takk for maaange gode ord. ønsker deg en fin uke og det varmet hjertet… god klem til deg

    12. Ja, i mitt hode er det det grunnleggende som er viktig, høfflighet, og skjenerell godhet mot seg selv og andre. Trygghet på seg selv og egen kjærlighet. det er det viktigeste.
      penger er IKKE alt, det er selfølgelig mye, men ikke alt – tenker jeg.
      samtidig så velger en det en selv vil, og ikke etter hva samfunne burde mene.
      DU vet best hva som passer deg og din familie.. at du/dere har muligheten til å ha en hjemme, så er jo det bare supert!! =D
      Det er det som er “gratis” som oftes skaper mest minner..
      ramle i bekken på fjellet.
      løpe etter sauene som beiter i fjellsiden.
      Isen på stranden, nr en egenentlig frøys..
      Sitte under papalyen når det pissregnet og tordnet som bare det, før en løp videre barbeint.
      DET er gode minner jeg sitter igjen med.. de hverdagslige tingene.. kanskje jeg til og med fikk være ute og bade i det oppblåstbare badekaret mitt i regnet en time etter leggetid.. DET var stort det!!
      JA men har mange gode minner igjen av “bare” reise på camping.. “bare” reise på hytta.. “bare” reise til mormor og morfar.. for meg er det de feriene jeg husker best!!!
      jeg veit vi var en gang i svergie, men det husker jeg ikke! haha!!
      nå håper jeg du kommer deg i sengs.. for meg huset fult i barn så håper jeg du får mer søvn en frem til nå!! haha
      God klem til deg også!!!

    13. Jeg kunne ikke vært mer enig, jammen godt og høre at det er flere enn meg her i landet som har sånne meninger! Jeg tror at hvis samfunnet hadde slike “gammeldagse”holdninger som dette så kunne mange skilsmisser også vært unngått, man slipper og krangle om hvem som skal være hjemme med syke barn, vaske klær og hus, rydde og lage mat…..Men det viktigste er at man alltid er tilstede, og at barna vet det. Det gir en trygghet som jeg tror mange barn dessverre mangler i våre dager. Og at man MÅ ha to inntekter når man har barn er bare tull, det handler om prioritering. (Snakker av egen erfaring) . Det handler heller om, som du også skriver, at det er noe nedlatende med det og “bare” være hjemmeværende. Synd det er blitt sånn! Ellers godt og høre at det går bedre med mannen i huset 🙂 Fortsatt god bedring, og lykke til videre med husjakt!

    14. Vet du hva? Eg tror barna deres har det helt fantastisk, med foreldre som har tid og mulighet til å gi kjærlighet og samvær i stedet for bare materielle ting 😉 Og ingenting slår en campingtur i Norge om sommeren! Alt trenger ikke vært så stort og råflott for at man skal være lykkelig vettu 😉

    15. jaaaaaa Moving On: jeg er sååååå enig med deg i alt. det er dette som du sier som gir mange gode grunnleggende verdier i livet. synes og at mange barn som vokser opp hjemme og ikke ute i barnehager faktisk er skånet for mange ting. alle slags omgangssyker,smitter m.m og ja det er nok mye mer ro i hus og hjem og. mange stresser så mye i dag.det er ikke bra for verken barn eller voksen. og det er så mye samfunnet vil at man skal prestere,og det er ikke alltid rett.Og mange i dag får heller ikke valg frihet. de blir presset til å måtte velge det samfunnet sier,ikke det en mener selv. nei la i allefall noen skille seg ut,være litt gammeldagse ,og skape gode minner for store og små.en tid man ikke får igjen,da har man bare minnene. vel her blir ikke alltid søvn prioritert først ha ha ,men jeg er en som ikke trenger så mye søvn,klarer meg fint med 4 timer…ha ha heldigvis har vi hatt flinke barn som sover godt. så vi har sluppet de her nattevåkene mange kan slite med…hahah ønsker deg og dine en god uke,takk igjen for mange gode ord.

    16. ååå tusen takk snille deg Berit:for gode ord. og ja jeg er så enig i det du sier også,og jeg må klart få returnere tilbake dine synspunkter,for det er faktisk dette som jeg garantert er den rette fasit. ha ha tror og samfunnet kunne spart seg for mange utrygge barn,det snakkes mye om separasjonsangst hos små barn som blir levert alt for tidlig i barnehage. Og ja vi er og et bevis på at man kan klare å være hjemme noen ekstra år når barna er små. det er en prioritering sak.men tror det er så mye mange vil ha og ønsker seg at pengebruken kommer før de små barna. Man kan jobbe de andre 40 årene liksom…ja å vokse opp i de trygge og vante miljøene sparer barna for mye. Men det er faktisk karriere press fra samfunnet,mange mener barna har godt av sosialisering og integrering,leke med andre barn m.m men i dag er det mange ulike ting man kan gjøre med barna så de får sosialisert seg. vi gikk mye i åpen barnehage,som det er mange plasser,og det var veldig stas her i alle fall.Nei vi for holde fast på det ‘gammel dagse synet’- og formidle det videre,vi trenger enda de som går litt mot strømmen. Jeg tror iallefall at det er dette som og skaper gode barndommsminner og ikke minst en trygg grunn for barna. jeg kan iallefall si det av erfaring. tusen takk for hilsen til han far,han takker så mye og no tror vi og håper at hus dukker opp. ha fortsatt en fin uke og gode klememr herfra.

    17. ååå tusen takk snille deg for gode ord Doc og Dask: vel jeg kan i alle fall selv erfare at jeg vokset opp i et trygt og godt hjem. Mamma var hjemme med oss barna når vi var små,og det var alltid så trygt å komme hjem fra skolen og mamma var alltid der,og når jeg la meg var mamma der. og vi kunne ikke dra på noe lange ferier,men vi var på fisketurer og campingturer og det er de jeg husker best, ingenting er artigere en det. så jeg bestemte meg og at når jeg fikk barna skal de vokse opp i et trygt og godt hjem der foreldrene er til sted for de. og ikke minst vi skal gå i skog og mark,mine barn skal ikke være en av de som ikke vet hvor verken egget eller hvor melken kommer i fra.ha ha mange barn i dag vet ikke det. men bare det å spikke pinne,tenne bål,lage mat på primus og bål m.m er flotte opplevelser å ta med seg. og vi elsker camping,men synes det er varmere og finer vær i sverige da…ha ha men å campe er virkelig gode opplevelser . og det er så sant,materielle ting gir ingen lykke nei. desverre kan mange barn tro det i dag og det er virkelig trist.nei vi får skape gode verdier i barna selv om det virker utad ‘gammeldags’.ha ha fin uke til deg og dine.

    18. Hei. Vi er og vestlendinger i øst 😉
      Har bittelitt igjen så har jeg lest bloggen din fra A til Å hehe for her er så mye interessant.
      Først må jeg si jeg støtter dere fullt ut!
      For det andre har jeg (som nærmer meg femti år), ennå til gode å høre enn forelder si:
      “Jeg kunne virkelig ønske jeg hadde jobbet mer nå barna var små”.
      Så nyt livet og de fantastiske barna – dere er så heldige!!!
      🌞♪♫⚘♪♫💕💕

    19. kjære kjære deg Belle: så koselig at du ville finne veien hit til oss,veldig kjekt,og hjertelig velkommen.<3
      ha ha ja kjenner meg igjen med det der ' å lese fra A til Å...men sånn er det,er det noe interessant så er det bare slik. Er bare slik jeg også. !!! ha ha
      uansett veldig stas å treffe andre vestlendinger og. Og Østlandet var i utgangspunktet langt i fra en plass vi hadde tenkt å emigrere til,men slik ble det bare. Og vi angrer overhode ikke på det...(selv om pappen noen ganger savner Bergen...)
      Tusen tusen takk for støtte og,det setter vi pris på.
      Ja har hørt mange si det du sier og.Nei her var jeg tidlig ute med å ønske meg mange barn ( tenårene) og jeg har jobbet mye med barn tidliger,så jeg har alltid vært glad i barn,og når jeg fikk egne ble det noe helt annet. Og da jeg jobbet i barnehage som 19 åring bestemte jegmeg for at jeg skulle ikke ha mine barn i barnehage,jeg ville ta meg av de selv. Småbarnstiden går så fort,og det er en tid man ikke får igjen. Så digger jeg hjemmemammaer.Men oppover årene har jeg jobbet litt innimellom,men mest helger,natt m.m og pappen har da vært hjemme. så en av oss var alltid tilstede. Men no etter Benjamin på 4 ble født sa jeg opp jobben,og vi flyttet året etter. Derfor ser vi etter et småbruk,for jeg har ønske om å jobbe med noe utifra det småbruket og tjene på det,da kan en samtidig være hjemme.Men det er ikke lett å finne småbruk,eller få lån til det.
      ja barn er absolutt en stor rikdom,fine skatter og vi er absolutt veldig takknemlig for alle og enhver. Men langt i fra noe selvfølge heller. fin dag til snille deg.

    20. Tusen takk for svar ⚘⚘ Mannen min ble og så engasjert – hadde ikke valg for jeg har bablet om dere og engasjert meg så.
      Selv er vi i samme situasjon – uten barn her hjemme men sykmeldt mann / NAV gir ikke penger til sykmeldte folk (eller jo. .noen kr.. men tror ikke folk som ikke blir rammet av langvarig sykdom mv skjønner hvor lite man får selv om man liksom har jobbet seg opp rettigheter 😓😓 det var før det..i tillegg til innstramming av lånemuligheter.. vi har det forferdelig. Så tenker sånn på dere!!)
      På Hedmark nære oss er det muligheter for gode kjøp for dere. Det finnes og skoler osv som passer deres ønsker, så om dere snur litt til høgre der (vet det er litt omveltninger ang lån osv og, men..) Så har dere muligheter her og. Ville bare nevne det. I tilfelle 😉😙😍😍

    21. ha ha Belle: du er ganske kul altså,digger både deg og mannen…faktisk så kommer pappen her i huset fra Radøy og,kanskje det er noe i ‘blodet’ …ha ha og her er det og slik. er det noe som engasjerer så blir det nevnt til ‘han far’ og så engasjere vi oss begge…artig…trist dere ikke har barn,det er myyye å være takknemlig for å ha barn,men langt i fra noe selvfølge. du har sååå rett ang det med nav. vi sees rett og slett på som late,og ikke minst pappen. men han er ikke frisk meldt før mars neste år. så han gleder seg til å begynne å jobbe. men først må vi flytte å få en plass å bo.nei mange skjønner dessverre ikke. godt å vite at noen forstår. tusen takk for det. og vi skjønner dere veldig godt. må hilse masse til mannen din.

      ja vi har sett over hele landet. vurdere å emigrere til sverige noen ganger der boliger er veldig billig i forhold til Norge. ja mange fine plasser i Hedemark. har kjørt forbi der en del oppover årene,både Lillehammer,Hamar m.m så vi er åpen der det åpner seg…tusen takk for tilbud. det liker vi.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg