Jeg skulle så gjerne ha vært en besteforeldre!!!!

Jeg kan vel tenke meg at jeg må vente enda noen år før jeg vil få tittelen mormor,eller bestemor,besta eller farmor. Jaja største jenta er jo allerede blitt 20 år,og kunne vært mor om hun var tidlig ute med å gifte seg å få barn,som mange andre unge i dag er. Men hun har ikke tenkt i de baner en gang,og for all del det skal hun heller ikke,men det tenkte jeg når jeg var 20 år. Men no er vi alle ulike. Jeg tenkte på det allerede som 18 åring at no ville jeg gifte meg med en mann som og ønsket å få mange barn. Vel måtte vente noen år før det skjedde,og den gang var det heller ikke en selvfølge at det skulle bli en mann som også ønsket mange barn.

I alle fall største jenta her har sagt at hun vil bli ferdig med sykepleien før hun kommer til å tenke på noe annet,og hun har enda 1 1/2 år igjen.Hun snakker og om å gå videre på spesialisering innom sykepleien 1 år og så vet hun ikke mer,men hun tenker heller ikke på det. Hun tar litt og litt omgangen,og det er like greit å gjøre det og. Så at vi har noe store forventninger å bli besteforeldre de nærmeste årene er altså ikke mitt poeng med dette innlegget. 

Vel jeg har noen ganger for vane å ro meg langt utover når jeg skal skrive om noe ,men jeg har et mål og en mening,og jeg vender alltid tilbake til poenget…ha ha  Så beklager at noen ganger blir det nok alt for lange innlegg,men sånn er det å ha mye på hjertet,og jeg må liksom bare få med alt,ellers føler jeg det er noe som mangler.

Men når det er sagt, så har jeg ikke som noe mål å være lik andre som skriver om alt mulig heller da….

vel da ble det en ny omvei- ha ha 

I alle fall skolebarna her i huset går på en flott privat skole. Den skolen er flink med å ‘sette sammen’ og lage fine avslutninger både til jul og sommer,påske osv De har et flott og et veldig dyktig skolekor,der barna både synger vakkert,men og kan vise skuespill m.m Dette er alltid kjekt å komme på og få med seg. Og gjengen her i huset er med og de øver og øver,de øver både hjemme og på skolen. Og ikke minst de gleder seg hver eneste gang de skal opptre for da kommer jo søsken,mamma og pappa,for å se på hvor flinke de er. Og ingen ting gjør et mamma hjerte mer stolt når barna viser noe flott de har øvet på mange ganger og gleder seg å presentere det. Da er liksom all øving  meningsfull. 

Men så har og denne skolen også noe annet flott som de arrangerer en gang i året,og det er en vinterfest. Og det er sånn ca på denne tiden av året. 

Barna øver på skolen på fine sanger de skal fremføre,elever i ungdomsskolen skal lage kaker,de må stille i hvit skjorte og svart bukse,for de skal servere m.m det pyntes på bord og invitasjoner har blitt sendt ut. Alt i alt så legges denne vinterfesten opp til å bli veldig vellykket, og det er noe den har blitt i flere år allerede. 

MEN….ja det er et MEN her…..Denne Vinterfesten er KUN for besteforeldre…..bhu…bhu… 

og da kom Aron på 7 år her en dag til meg, 

“Mamma hvorfor kan ikke du være en besteforeldre bare for en dag….”???

 

joda jeg skulle absolutt så gjerne vært en bestemor for en dag jeg …ha ha 

Eller pappa……kan være en morfar….

 

jaaaa,det var en god ide, skyter både 9 åringen og 11 åringen inn,og til slutt kommer Leah på 6 år,

“ja mamma, vææær så snill,kan ikke du komme å se og høre på oss….”

“vel,det er jo ikke for foreldre,det er kun for besteforeldre,det vet jo dere da”…prøver jeg trøstende…

Ja det visste Aron,han hadde nemlig prøvd å smiske og få smuglet,og meldt  på  mammen inn via kontaktlærer,men hun måtte skuffe han med å si at det er KUN for Besteforeldre. ha ha  

Og flere ganger kom skolebarna her og ‘sukket’ over at INGEN kom og hørte på de,så mye de hadde øvet,og så flinke de var….

Og det var så dumt at deres besteforeldre bor i Bergen,og ikke her. For da kunne de komme å høre og se. 

Men det som var veldig koselig da ,det var leksen de hadde forrige uke. Altså både 1.og 2 klasse har en lekse og en bok som heter ‘gjenfortellingsboken’-i den skal de ha i lekse å skrive noe de skal prøve å huske,feks noe som de har vært med på,en opplevelse,en tur m.m Så skal de fortelle,en voksen skal skrive,og eleven skal tegne noe fint til det de har fortalt.  

feks “hva husker du fra julen?fortell og tegn”?

“hva husker du fra skituren vi var på.”? fortell og tegn

“Hva lærte du da vi snakket om solen,jorden og månen på skolen?”

Hvordan var din sommerferie?

osv….

og denne uken fikk de altså.

“skriv noe fint om besteforeldrene dine -fortell og tegn.”- og noen av de her fortellingene skulle de altså lese opp på vinterfesten for besteforeldrene. 

 

ja ja dette skrev iallefall Leah om sine besteforeldre.

og så tegnet hun Morfar…

og dette skrev Aron om sine besteforeldre.

og dette tegnet Aron 

og det var skikkelig koselig….

 

Men ikke nok med det,altså 9.klasse hadde i oppgave å lage kake som de her besteforeldrene skal få smake på denne vinterfesten. Og Ruben her i huset som går i 9.klasse  fant ut at han skulle lage snickers kake,eller peanøtt kake. Og i år har 9.klasse ‘mat og helse ‘ på skolen,og Ruben gikk ut med en god 5’er no til jul,så noe har han iallefall fått med seg hjemmefra…ha ha og spesielt ble de kommentert at han var veldig flink med opprydding.Så denne oppgaven måtte no han klare fint.

Så Ruben satte i gang med å lage kaken han,og den ble fin den. Ellers måtte hvit skjorte finnes frem for både han og Joachim i 8.klasse. De skulle og være med å servere de her besteforeldrene som skulle komme på vinter festen. 

Ruben var veldig flink å lage kake han,og det ble en fin peanøttkake…og gjett om han kom hjem med et tomt fat ….??? jepp… det var jo bra,da tyder det på at det var nok en god kake…ha ha 

så var det Joachim da som hadde servert,ja det hadde Ruben og..

og de her 4 andre hadde vært med å sunget så fint….

og så måtte jeg få høre av Leah da, hva hun hadde sunget på vinterfesten…

hun hadde synget b.l.a en sang som heter. “min farfar….’-og det var en kul og morsom sang…♬♬

og så sang de en sang som heter noe med .du har noe som ingen andre har…..trallla ♭♬tralla la la la la…ingen er som deg…tralla lalla la la la la..♬♬♭

la la la …la la la …joda tekstene har jeg glemt…ha ha ha 

men Leah sang så fint i allefall….

Jeg må teste ut mer hvordan jeg legger inn videosnutter innpå her,for jammen santen når de her 4 skolebarna stemte i ,så var det virkelig flott,det skulle dere absolutt ha hørt. Så det må vi prøve å få til. 

Men uansett ,selv om vi kom på ideen å kle oss ut som en bestefar og en bestefar for å høre på våres ‘søte’ små,måtte vi bare skyve vekk den ideen,for vi ville nok bli gjennomskuet, og det var alle enig i. Men for all del,supert at skolen arrangerer et slikt flott opplegg for besteforeldre,og det er mange besteforeldre som gleder seg hvert år til denne vinterfesten. Men det var bare så dumt at ingen av barnas besteforeldre her kunne komme å se på de. Men slik er det når vi har flyttet og bor langt vekke. 

Men det gikk fint altså,de fortalte fra festen,og sangene de sang,og vi fikk vi høre de og,så da var jo alt greit. 

(og bare for å tilføye til slutt,dere som er besteforeldre,ta det ikke personlig de to bildene av ‘gamlemor’ og gamlefar’ lenger oppe altså, ha ha …det er ‘bare’et symbol.

I dag er det mange flotte unge,oppegående,spreke besteforeldre og noen blir besteforeldre bare 40 år også. Så for all del,ikke føl at selv om du er en besteforeldre,så er du gammel…nei langt i fra…!!!! )

men som plaster på såret da,så hadde jeg baket en saftig og god sitron formkake,og da var jo alt greit.

 

 

 

Følg oss på Facebook : ‘ Huset med de 11 Barna’

 

 

6 kommentarer
    1. Ser den problemstillingen. Da vi bodde på Stord I 8 år så hadde både skolen og barnehagen slike besteforeldre fester.Og selvsakt så Synst jo våre barn at dette var veldig vondt å aldri ha sine med på denne festen.mens andre kanskje hadde 4 stk. Vi ble enige med barnehagen og skolen at vi kunne låne en Bestemor./Bestefar og dette fikk vi ordnet. Vi kjente et par eldre damer som byttet på å gå . ungene satte stor pris på dette og de eldre damene var veldig glade for å være reservebestemor..jeg ville nok tatt det opp med skolen (FAU) så kanskje noe ordner seg.

    2. å javisst MARi: vi har mange artige stunder hver eneste dag,og ikke mist vi har hatt mange flotte stunder allerede. Noen ganger finner vi gamle bilder og mimrer,vi ler og synes det er så artig å minnes ting vi har gjort m.m og absolutt som du sier,mange andre er i vente også.

    3. sånn egentlig Karina Thilesen Hindenes: så er gjengen her slik at de tenker på det der og då om du skjønner,men så er det glemt dagen etter…ha ha så våres barn synes ikke det er ‘vondt’ sånn sett,men grunnen er og at de har ikke hatt noe særlig mye kontakt med besteforeldrene fra før heller,kun morfar og mormor da hun levde. Men har hørt flere som har gjort det du sier,med reserve bestemor m.m Men her har de liksom ikke brydd seg om ‘noe’ de ikke vet om .visst du skjønner… Men no er det snart en ny fest til påske,så da får foreldrene komme. Det er ikke så lenge til. Nei vi har for det meste holdt oss for oss selv vi,og har ikke hatt så mye kontakt med familien oppover årene.og her har vi ikke kontakt med noen heller,men det går bra. men absolutt gode tips til barn som ønsker det.

    4. Et morsomt innlegg, flott at den skolen er så flink til å arrangere og aktivere unga🤗. Skjønner godt de gjerne skulle hatt dere der, flinke som de er 👍. Gamlemor ligna nå svært mye på meg i fritt fall. Ha-Ha.😀😀

    5. ha ha Bjørg Rønshaugen: ja vætt du hva…tenkte faktisk på DEG når jeg fant det bildet…jajaj haka var vel litt stor,men eller stemte det meste. ja likte denne berta…skikkelig kul hun…ha ha akkuratt som du….og i farta…!!!!!
      joda skolen er jo flink de,og en dag blir vi vel en besteforeldre…ha ha

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg