Hvordan er vår hverdag no.

Om vi går tilbake omtrent 3 år eller i alle fall 2 1/2 år,så skrev jeg et innlegg om hvordan hverdagen med 10 barn var. Den gang som no, er nok ikke hverdagen så mye annerledes, selv om vi har ei lita prinsesse i tillegg. Vi har og til tider 11 barn i hus,men største jenta bor stor sett på hybelleilighet i Oslo så hun regnes ikke så mye i hverdagen. Så antallet barn her i huset no,er egenlig det samme som den gang.

Men Situasjonen vi er i no i dag,er klart annerledes enn den gang. Den gang for ca 2-3 år siden  bodde vi i et stort hus,som vi eide,vi hadde mange soverom, og oppi 5 mål tomt uteområde. Vi hadde og flere dyr,og mange andre ting som vi holdt på med og gjorde.

Uansett er nok totalen på en storfamilie som vi er, mye likt som det er for en annen familie med kanskje bare 2-3-4 barn. Og når jeg har fått spørsmål om hvordan min hverdag som hjemmemamma er pr no,så er det litt vanskelig å sammenligne den situasjonen vi er i no,med den som vi hadde for 2-3 år siden.

Da minstemann her i huset Benjamin ble født,hadde jeg jobbet ca 50 % på forhånd, så jeg gikk uti permisjon 3 uker før.(som jeg pleide alltid å gjøre med de andre.)

Men underveis i permisjonstiden bestemte jeg meg for å ikke begynne igjen i 50 % jobb etter det året. Jeg søkte om 1 år forlenget, ulønnet permisjon. Jeg ville heller være hjemme med de minste på fulltid. På den tiden var det de 3 minste som var hjemme og de var under skolealder. 4.mann begynte i 1.klasse,og hadde fri hver onsdag.

Men jeg angret aldri på at jeg tok et år ekstra permisjon og var hjemme med de små,selv om det var ulønnet og vi hadde da kun 1 inntekt. Men den gang hadde vi mange høns,vi hadde en gris,noen ender,kaniner,katter,og vi var mye ute,matet dyrene,koset med de og ellers leket ute i hagen,de hoppet på trampoline,disset/husket,leket i sandkassen m.m

Vi hadde stort hus og nesten et kjøkken på 40 kvm. Vi baket,de tegnet,puzzlet,perlet,malet m.m

Oppe lekte barna på rommet, med biler,togbane,og dukkehus,lekekjøkken m.m og vi var 2 ganger i uka på en åpen barnehage. Det var absolutt høydepunktet. Der var det mange artige aktiviteter,der fikk de hilse på andre barn og voksne.Ellers gå i løvegruppe,førskolegruppe,de hadde sanggruppe m.m 

og ellers var det jo ( 6-)7 andre barn som kom fra skolen ,som skulle ha middag, hjelp til lekser m.m  så det var ingen hverdager som var kjedelige,og det var alltid noe å gjøre og finne på. Men vi merket uansett oppi alt at det var en mye mer ro og stabilitet over hus og hjem etter at jeg valgte å være hjemme 100 %,og det var godt for alle parter. 

Etterhvert bestemte vi jo oss for å selge huset,og flytte østover. Noe som kan virke både sprøtt og reine galskapen for noen. Men dette hadde vi tenkt på i over 2 år,så det var ikke noe impuls handling. Vi følte det var rett å gjøre det,og mener no 2 år etter det samme,selv om det ikke helt har ordnet seg med hus og hjem enda her øst.Vi hadde sagt opp begge jobbene,men  da vi kom hit fikk pappen seg jobb etterhvert,og jeg bestemte meg for å fortsatt være hjemme med de 3 minste. Vi hadde fått leie et lite hus,men det var bare midlertidig. Vi ønsket å kjøpe vårt eget hus.

Vi hadde hele tiden sette etter et hus/eiendom å kjøpe her på Østlandet,og hadde i utgangs punktet funnet et som vi ønsket oss,men vi fikk ikke lån. Men vi var veldig gira på å flytte videre. Vi hadde hele tiden et ønske om å kjøpe oss et småbruk ,der jeg kunne være fortsatt hjemme med de små ,men likevel ha en ‘jobb’. Jeg har nemlig en del planer med det småbruket.

Men så en dag,bare noen måneder etter at pappen hadde begynt i ny jobb, ble han syk,magesekkreft ble oppdaget,og han måtte operere vekk magesekken. Så har det tatt lang tid for å komme seg etter den operasjonen,med drastisk vektnedgang og problemer med mat m.m  Men han kom seg litt etter litt. Det har da vært veldig godt å ha mammen hjemme da hele tiden,å vite at hus og hjem ble tatt hånd om,og ikke minst barna. Dette var sommer/høst 2016. Pappen ble sykemeldt fra jobben sin. Jobben han hadde var å være sjåfør,kjøre lastebil for nødhjelp. Han skulle hente ulike varer og utstyr m.m rundt om i landet som skulle sendes videre ned til Østeuropa. En absolutt  meningsfull jobb. Det var og et ønske om  at det skulle startes en bruktbutikk utifra nødhjelpen,der alle inntekter skulle gå til Østeuropa. De trengte noen som kunne starte denne bruktbutikken,og jeg ble spurt. (jeg er jo veldig glad i brukt og gjenbruk…) Vel jeg måtte tenke meg om flere ganger før jeg kunne svare. Jeg var jo hjemme med de 3 minste,og 3 mann skulle begynne på skolen den høsten.Jeg hadde valgt å være hjemme med de,og ville ikke at evnt. denne bruktbutikk-jobben skulle gå utover de. Men den høsten bestemte samtidig nest eldste jenta her i huset om å ta et friår fra skolen, (hun var skolelei) og sa hun kunne passe de to minste de dagene i uken som jeg var i bruktbutikken,og da visste jeg at de var i trygge hender og takket ja til jobben. Det som var og fint med denne jobben var at jeg kunne ofte ta med barna ,selv om jeg var i bruktbutikken og skulle ordne og rydde.(og vi skulle hente varer m.m) Men de dagene det var åpent,var de med storesøster. Det gikk veldig fint,og pappen ble og med etterhvert noen dager i bruktbutikken i uken. Det ble veldig kjedelig å gå hjemme sykemeldt i lengden,da var det bedre å være ute å treffe og snakke med folk. I over et år brukte vi mye av vår tid til denne bruktbutikken,en flott,minnerikt og meningsfyll tid. Noe jeg ikke angret på,selv om jeg var lite ‘hjemme mamma’ det året,så hadde jeg ofte og mye barna med, og rundt meg. Ellers hadde jeg nok ikke gjort det,for det  var langt i fra noen 8-4 jobb.

Men så har vi måttet komme til det punktet, pga av flyttingen som vi har stått i no en stund ,å legge ned bruktbutikken. Det var absolutt trist og vemodig,men slik er det bare. No i de seneste tider har vårt fokus vært på flytting og husleiting. Og vi har vært lenge klar til å komme oss videre,kjøpe en egen eiendom og skape vårt eget hjem. Men så underveis kom jo ei lita prinsesse til oss for 6 mnd siden.5 åringen Leah begynte på skolen,og har blitt 6 år,og jeg er no hjemme med de 2 minste.  

 

No er det de to her som er hjemme med mamma.

Hverdagen vi har  med alle barna her er som nevn ganske normal, stabil,ganske vanlig,som nok hos de fleste andre hjem med barn. Der barna står opp om morgenen,kler på seg,spiser frokost,smører niste og drar på skolen.Pappen kjører de 7 barna til skolen.

Når de kommer hjem,(to dager i uka har de 3 minste skolebarna korte dager,og er hjemme tidligere.) så er det middag,leksegjøring,lek,og man begynner på legging. Da er det evnt. dusjing,mat,rydding og God natt.De minste barna legger seg først,deretter de andre. En dag i uka går barna  på bading i svømmehallen,innimellom kan det være handleturer på butikken, de er ute å leker hver dag, og i helger bruker vi tid på turer,gjøre noe sammen m.m 

Sist gang vi var på helsestasjonen med minstemor. 

På dagtid hjemme med de to små,kan variere,minstemor sover innimellom mat og lek. 4 åringen  liker godt å leke alene og leker mye med biler,tog m.m Han er ute,maler,puzzler,leker med dukker,med lillesøster,ser litt på barne tv m.m  Men hele tiden er jeg til stede med han og lillesøster. Han er flink med lillesøster,han hjelper å legge sammen klær,vaske vinduer,rydde,støvsuge,lage middag,skrelle poteter m.m Han er en jobbegutt og veldig hjelpsom. Han prater,synger og er en fornøyd liten gutt. Ellers baker vi sammen,og han er med på butikker om vi skal handle. Ellers innimellom er det både helsestasjon besøk og tannlegebesøk med enten de store eller de mindre.Og han er med å henter de andre på skolen.

Å leke med biler,tog og lego klosser er noe denne gutten liker veldig godt. Og Lillemor følger godt med,og får gjerne låne et helikopter av storebror.

ja det er mye kos med de to her,men storebror er og veldig glad i lillesøster,og koser mye med henne,synger og ler…og joda lillesøster er alltid underholdt hun…ha ha 

Det er alltid noe å gjøre ute…og no når det er snø må vi klart måke.

ellers blir det turer i vognen,og Lillemor sover i den ute…

noen ganger  er vi på butikken å handler da sovner Lillemor i bilen

vi er minst en gang i uka å gir ender og svaner  brød,det er stas og…

og når de andre skolebarna som slutter tidligere, kommer hjem leker han med de.Enten er de ute,eller inne å bygger lego,togbane m.m 

Når middagen er inntatt,er det tid for lekser…

Da sitter skolebarna sammen,så alle de som trenger får hjelp.

 Men sånn ellers innimellom alt av hverdagen med barn,så jakter vi på hus,vi leiter,setter inn annonse,sjekker ut,ringer m.m  For vi skal jo flytte. Og jeg har mange planer videre når vi flytter. Men pga av flytting,og usikkerheten på hvor vi havner,har jeg enda ikke involvert meg i noe åpne barnehage. Men det er noe jeg har lyst å sjekke ut evnt seinere, for det har vi veldig god erfaring med og noe som var veldig kjekt for barna å gå i. Ellers er det et småbruk vi ønsker å kjøpe oss,det vil og si anskaffelse av div. dyr, derfor vil og etterhvert hverdagen preges av det. Ellers har vi og mange andre spennende planer,så hverdagen vil absolutt endre seg på sikt. Men inntil videre,får vi bare ta en dag om gangen.

 

de to her koser seg og trives veldig godt  sammen i alle fall,og det er jo det viktigste av alt.

Følg oss Gjerne på Facebook: ‘Huset med de 11 Barna’

2 kommentarer
    1. Fint innlegg, så kos å lese og med bilder som er så helt utrolig flotte til. Vakreste barnebilde med de to minste, rørende søtt, gir glede. Tålmodet og omsorgen dere har er helt topp.👍❤

    2. ååå takk snille deg Bjørg Rønshaugen: takk for gode ord. vel vi får ta en dag om gangen,og satse på at ting og tang skjer snart. klær litt i hendene no etter å få flytta å liksom få gjort noe…om du skjønner..ha ha føler jeg ser banan kasser når en lukker øya og…ha ha

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg