Jeg har et gammeldags syn.

Det er no ikke noe nytt da at jeg har flere ganger sagt at jeg har et litt gammeldags syn på mange ulike ting. Og det kan bare være det at  her i huset skal ikke barna til enhver tid passes på,de trenger armslag og de trenger ikke å fotfølges til enhver tid. Og det var jo slik vi vokset på på 70 tallet og 80 tallet. Vi klatret i trær,syklet,spikket pinner,var i skogen å lekte,var over alt…vi hadde verken barnepass eller mobiltelefon den gangen.Og vi klarte oss vi,og det gikk bra,men sånn var det før. No for tiden blir barna overbeskyttet mer på en helt annen måte,og det tror ikke jeg er helt bra for barna alltid. Klart man skal bruke sunn fornuft,ha kontroll,men uten å være å til enhver tid opptatt hva barna gjør,eller hvor de er. og ikke minst la de få oppdage og utforske,prøve og mestre.Det gjør også barna selvstendige og selvhjulpen,og de får en ansvarbevissthet.Og det er klart de fleste er enig i,men likevel så er mange alt for bekymret for barna sine i dag.

Så derfor mener mange,og mange har og sagt det at jeg har et ‘litt’gammeldags syn på dette. Men jeg har mange andre ‘gammeldagse ‘ syn på ting. Det at mange barn i dag har alt av ulike apparater som ipad,nettbrett,iphone,mac,pc,tv osv. Og det har ikke vi til våres barn her. Og Ikke vil jeg ha det heller. Først i 8.klasse får barna her mobiltelefon.Vi har kun et tv,og en pc, og det får de bare dele på.Mange barn i dag bruker alt for mye tid på de ulike apparatene til å både spille,se på ulike ting og være på sosiale media m.m Og det som en dame sa en gang,og de bodde i et byggefelt. Hun så omtrent aldri barn leke i gatene lenger,alle var inne. Og det er ikke bra heller for barn i lengden. Og for mye skjerm bruk er og skadelig  på barn på sikt,det er det forsket på. Så her i huset får de og minimalt med skjermbruk. usosialt er det også.,og det skaper  vrange barn. Uansett er det ikke mange skjermer her å se på,for de må dele.Men våres barn er vant med det,for de vet ikke annet.så derfor krever de ikke noe av det heller. Og så må barn ut…ja ja det må de uansett,gå på ski,ake,lage snøhule m.m og om sommeren sykle, spille ball eller/og  de må leke med andre ting inne,og det er alltid noe å gjøre på. Og Turer kan en og ta i lag,hele familien.

 å gå på ski er veldig gøyt…

 

det er alltid noe å finne på inne og…..

Man kan male,tegne,perle,bygge lego,togbane,leke med biler,spille brettspill m.m eller bake boller.m.m

Eller bake…..det er alltid stas…

og i det siste har de tester de ut litt ‘leire’ laging her. Det kan gjøres enkelt. Man kjøper billig balsam,feks first price på kiwi (koster 6.90) og en pk maizenamel,eller potet mel.Det blandes til en deig klump,og da er barna aktivisert en god stund. De lager figurer og elter på denne leire klumpen i lang tid,lukter godt gjør den og…ha ha  

men å puzzle er og veldig artig

Nei barn spiller for mye for tiden,det er ikke bra,for det er og vanedannende og de blir avhengig.De klarer ikke kontrollere det,og det er så mye dårlige og stygge spill,dreping,skyting m.m barn ned i 1 klasse og enda yngre spille stygge spill,synes ikke det er bra i det hele tatt,selv om mange mener det er jo bare uskyldig. Er barna her med noen andre hjem fra skolen får de heller ikke være hos de å spille eller se på tv m.m Nei da får de finne på noe annet å gjøre,gå ut,leke,lage noe m.m Man går liksom ikke på besøk for å sitte å se på en skjerm,uansett om det er en mobiltelefon,en pc eller et tv.  .

Så med det synet er jeg nok litt gammeldags ja….ha ha 

Men jeg har mange andre ‘gammeldagse’ syn. Jeg er jo veldig glad i barn,og det er og grunnen til at vi har valgt å få mange barn,men jeg ser på barn som en stor rikdom,en velsignelse og en ressurs i livet.Jaja mår jeg først nevner’ å få mange barn’~ så er jo bare det en ‘gammeldags tanke.’ Det var jo noe de fikk som regen før i tiden, ikke så mange velger det i dag.Men mitt syn er og at et barn er  et lite liv, like verdifullt og unikt allerede ved befruktningen. Og det varer gjennom alle stadier i fosterlivet til barnet blir født. Hele prosessen er et stort stort mirakel. Det er så fantastisk skapt og formet at de som ikke tror på noe Gud kan bare se på et nyfødt barn,hvor unikt alt er,hvordan alt fungerer,nervesystem,blodsystem,hjerte,hjerne,øyner,ører…alt er så utrolig finurlig og fantastisk skapt. Derfor er jeg totalt i mot abort,og jeg ser på det som drap av et annet lite uskyldig menneskeliv. Ja det er nok kanskje et gammeldags syn,men det for heller være. Men det er ikke derfor vi har fått mange barn,for at jeg er i mot abort,eller prevensjon,nei alle våres barn er ønsket og alle er like velkommen. Og jeg har alltid ønsket meg mange barn.Og har ingenting med at de ikke er planlagt.For det er de.

Et barn er et stort mirakel…alt er så perfekt formet og skapt…helt fra ytterste tåspiss til hodets isse…

tenk hvor fantastisk bare et øye er…oppbygning,funksjon,detaljer..

Jeg er opptatt av familien,og ser på en kjerne familie som en helhet. I en familie med barn skal det være en mamma og en pappa.Slik er menneskene skapt,og slik er det naturlige og. Men klart noen ganger dør en mamma,en pappa,eller foreldrene blir skilt,m.m men fortsatt skal barna få vite hvem de er,hvem foreldrene er,og ikke minst få ha kontakt med begge foreldrene så langt det lar seg gjøre og de ønsker. 

Jeg er og stor fan av hjemmemammaer,eller den gode gammeldagse husmoren.Min mamma tok utdannelse og arbeidet frem til hun fikk barn,men da ønsket hun å være hjemme med oss når vi var små. Men klart sånn var det mer av før enn no. Jeg husker at mamma alltid var hjemme når vi kom fra skolen,middagen var klar,det var trygt og godt å vite,hun var der tilstede for oss. Det er gode barndomsminner å se tilbake til.Og jeg ønsket og å være en slik mamma når jeg fikk barn.

 

 

Jeg tok og utdannelse (hjelpepleier)og arbeidet og før barna kom….vel rakk det nesten da…

Størstejenta ble født noen dager før siste eksamen på hjelpepleien,men jeg tok hun med på skolen  i vognen,så det gikk så bra så…(Læreren var i alle fall overlykkelig…ha ha) Ellers var jeg hjemme med de tre minste på fulltid i begynnelsen,en fin tid å huske tilbake på. Jeg jobbet b.l.a før jeg selv fikk barn i flere ulike barnehager over flere år,og der ble små barn nedi 7-8 mnd levert. Jeg synes det var alt for tidlig,det var jo bare babyer.Og da bestemte jeg meg for at mine barn skulle ikke leveres i barnehage.Derfor ønsket jeg selv å være hjemme med barna.

 Men så kjøpte vi oss hus,og for at vi skulle få lån krevde banken at vi hadde to inntekter. Vel jeg ønsket å være hjemme med barna,så jeg måtte finne en god løsning på den inntekten. Plutselig så jeg en annonse om sovende nattevakt på en bolig for psykisk utviklingshemmede. Ja det var jo perfekt, den lå like opp for huset vi kjøpte,bare 5 minutter å gå. Så jeg søkte og fikk jobben.Men jeg var der kun i 1 år for da kom nestemann,og da fikk jeg permisjon med lønn. Seinere søkte jeg på noe helgjobb og kveldsjobb innimellom,og noen ganger natt. Jeg fikk likevel være hjemme med barna,og når jeg jobbet kveld/helg var pappen med de.

Og etterhvert kom den ene etter den andre. og vi har ikke ønsket å ha de i barnehage,og vi har alltid laget oss gode løsninger. Enten var jeg hjemme med barna,eller pappen. Og dette fungerte supert for oss,og mange var misunnelig på at vi slapp stress og hverdags kav med å få barna ut om morgenen,stresse avgårde i barnehage og deretter på jobb…så hente de etter lang dag,hjem å lage middag, osv osv…Nei hos oss ble det rolige morgener,lek,kos og frokost,alt i barnas tempo og på barnas premisser.Og dette var noe vi alle trivdes med,og angrer ikke på at vi valgte det slik.

Det var først når nr 10 kom for 4 år siden at jeg valgte å ikke begynne å jobbe igjen i det hele tatt og det angrer jeg heller ikke på, og 2 år etter flyttet vi nedover her til Østlandet. 

Altså i dag er det alt for mye stress i hverdagen i familier og alt er så travelt i samfunnet. Jeg er ikke i mot barnehager,men helt små barn har ingen ting der å gjøre,og dagene må bli kortere. I dag er det samfunnet som omtrent presser mamma’en ut igjen i jobb etter permisjon, og samfunnet skal oppdra våres barn. Dette er ikke bra for en 1 åring,den trenger mamma eller en pappa/omsorgperson i sine første år. De små trenger verken å sosialiseres eller integreres i samfunnet eller med andre barn. En 1 åring trenger trygghet og omsorg. Å tilbringe tid hjemme med de minste barna noen år betyr så mye mer,enn å komme seg ut i jobben igjen,å prioritere karriere når de er små.Da er det barna som bør få all fokus..

Barna er små kun en gang,jobbe kan man gjøre seinere,oppi 40 år til t.o.m . og mange mener at mammaen ‘går jo bare hjemme og diller. Å være husmor og mor å gå hjemme med barn på fulltid er ingen dilling,det er en jobb det,en stor og viktig jobb,man oppdrar fremtidige samfunns borgere og skattebetalere. Å være mamma er en 24/7 jobb det,man jobber i utgangspunktet  døgnet rundt.

Det var en som hadde regnet på en evnt. lønn til denne jobben som husmor/mor gjør,og gikk uti fra en sats fra omsorgsyrket,og det inkludert overtid og nattillegg.(..jaja helge og ferie tillegg og da…ha ha) og da tjener ca en husmor over 2 millioner i året,det er noe noe å tenke over.Og hva får de egentlig i utgangspunktet,ingenting!! Vel i dag får noen kontantstøtte i 11 mnd, men der diskuteres de i dag om å fjerne.

Men likevel,en mor ser verdien i barnet,familien og hjemmet. Og tross null lønn,så er det absolutt verdt det.

ha ha liker denne

….kan klart være travelt,men absolutt verdt det…

Så ja,jeg har et gammeldags syn,jeg roper hurra for hjemme mamma/husmoren og for barna som henger i mammas skjørt. Jeg skal love deg,det er ikke mange år de henger der,plutselig går de på ungdomskolen.Tid for å både utdanne seg og jobbe kan gjøres og når de små barn blir litt større.

Men det er trist at barn må i barnehage i alder av 8 mnd,og noen rundt 1 år i dag, for mammaen må ut i jobb igjen.Mange mødre ammer enda på den tiden og. 

Det er trist at samfunnet skal få se når barnet tar sine første steg,at det er ikke mamma som fanger det på kamerarullen da,at samfunnet skal få høre de si ‘mamma’ (til de) for første gang,at samfunnet skal trøste mitt barn når de har falt,at det er egentlig mamma de vil ha trøst hos,men hun er jo ikke der og at det er samfunnet som trøster når mamma forlater de,og gir de til ‘fremmede’….

Vel mange har ikke valg sier noen. I dag trenger man penger,og mange har ikke økonomi til å være hjemme med barn.Alt koster. Vel av erfaring kan jeg si at joda det går,det går faktisk å leve på en inntekt. Om prioriterer man litt,lager budsjett,ser hvor man kan spare,hva man kan spare m.m så går det,i alle fall et par år,en periode.

‘Alt går,det må gå’,sa mannen på gamlehjemmet en gang. Han har rett,det er jo barnet som er viktigst,en tid man aldri får igjen.Man bør prøve i alle fall.  Hva ønsker man å høre fra barnet når det blir litt større. “Takk for at du valgte karriere foran meg mamma, eller takk mamma for at du var der for meg.” og det er ikke for å lage dårlig samvittighet for de som ikke har valg,men jeg setter det bare på spissen litt…

 

 

Likestilling, ja jeg vet jeg har et gammeldags syn der og. Joda likestilling på lønn i arbeidslivet er jeg veldig for. Det skal ikke være forskjell når både kvinne og mann gjør samme jobb.

Men på hjemmebane…nei ingen slår mamma der altså.  Og en mamma og en pappa er ikke lik..alt er ulikt egentlig,både utvendig og innvendig. ha ha  og det er jo derfor de utfyller hverandre så bra. Men at mammaen har en nedlagt omsorgsevne er ikke noe å skjule. Det er mammen som har båret barnet i 9-10 mnd,født barnet,og ammer barnet,klart det er mamma som er mest poppis. Den rollen kan ingen pappa ta uansett. Klart fedre er flink på hjemmebane,de kan både lage mat,synge og bysse,vise omsorg,vaske og bytte bleie,bygge klosser og leke klovn. Altså være den kuleste pappen i verden,men han slår fortsatt ikke mammaen. Mammaen er helten over alle helter i barnas liv,og da hjelper det lite hva samfunnet sier,eller stortinget,eller naboen..ha ha 

Og jeg har hørt mange eldre på over 90 år, på det sykehjemmet jeg jobbet på tidligere, at de lå der i sengen og ropte på ‘mamma’-eller ‘ho mor’. Så det viser hva en mamma betyr.

 

Mamma er best…!!!!

Vel det er mange som klart mener at jeg har mange rare meninger og har et merkelige syn på ting. Ja at jeg er skikkelig gammeldags,…ha ha 

Og mange er nok uenig med meg,eller enig på noe,eller til en viss grad. Men vi er alle ulike,bra er det at ikke alle mener det samme,at man kan ha rom for ulike syn på ting.Og noen kan og riste både vel og lenge på hode av et slikt tåpelig syn…ha ha  men det for no heller  bare være. Jeg vil nok ikke forandre syn av den grunn,og jeg står 100 % for det gammeldagse synet mitt,og jeg har enda en lang liste med mange andre meninger,og de er sikkert like gammeldagse…ha ha men det for no heller bli til en annen gang. 

 

 

 

Følg oss gjerne på Facebook , ‘ Huset med de 11 Barna’

 

16 kommentarer
    1. Eg liker å lese innleggene dine. Det du har skrevet her er eg veldig enig med. Fordelen med å være hjemme er når du har mange barn som du får barnetrygd for, i tillegg blir barna sosialisert blant mange søsken.
      Eg er i barnehagebransjen sjøl, så eg ser det er fint med en god kombinasjon. Kanskje gi barna litt kortere dager i barnehagen, og gi de fri i forbindelse med ferier. Tanken om at barna og barndommen er en epoke som vil gå forbi, har eg sjøl hatt som mor….

    2. Det er fint å ta med seg gode verdier, minner og idealer fra sin egen barndom, samtidig som det er viktig å huske på at egne barn vokser opp i en annen tid enn en selv gjorde. Verden utvikler seg hele tiden (spesielt med tanke på teknologi), og da er det også viktig at også den nye generasjonen får ta del i dette. Selvfølgelig tilpasset alder og modenhet. Barn vil lett føle seg utenfor hvis de ikke får lov til dette, da dette er blitt en viktig del av barn og unges hverdag i 2018.

    3. ja det er sant Liv: barndommen er en epoke,og den går så alt for fort,synes det er en viktig tid å ta vare på. med selv med bare et eller to barn er det mange muligheter for mor å være hjemme og i dag er det mange tilbud med åpne barnehager rundt om.det er et flott tilbud. finnes ulike familegrupper,barsel grupper som føler i mange år. Mange har familie og venner med barn,så barn får oftes mye sosialisering.
      joda å ha mange søsken gir mange gode fordeler og. og klart barnetrygden spiller inn,men i følge bankens satser koset våre barn 35 000 i mnd, da er barnetrygden ingenting. og da skal man i tillegg betale hus,bil strøm og andre regninger. Og barnetrygd gjelder heller ikke som inntekt i følge bankene. Men vi klarte oss og i begynnelsen med bare 1-2-3 barn og en inntekt.
      og i dag er jo alt tredobblet seg.
      ja barn i dag skulle hatt mye kortere barnehage,og ikke kommet før de skjønner hvorfor de må være der. Og det er rundt 3 år.da vet de i allefall at mamma kommer igjen å henter de. nei mye skulle lagt mer til rettes i samfunnet egentlig for familier. mer valgfrihet. tror mye stress hadde sunket bettraktelig. Tusen takk at du følger oss det betyr mye…ønsker deg og dine en fin uke…:)

    4. joviss Marita: klart en må følge med teknologien og det gjør de her og. men jeg brenner mest for dette med spill og skjerm bruk hos barn. det er det veldig mye og alt for mye av. og barn i dag tilbringer svært mye tid foran skjermer. og bare på et foreldre møte for 3 år siden med ene gutten her,som da var 10,så spurte lærer om dette med skjermbruk på de her 10 åringene. da måtte samtlige,og da var det samtlige av foreldrene innrøme at de hadde null kontroll på hva barnet spilte,eller hvor lenge. Og når 8 åringen jente og hele klassen hennes ,den gang, fikk spørsmål av lærer å skrive hva de var god på, ( da mente hun feks si fine ord,tegne,lage mat,hjelpe til ,svømme,sykle m.m ) så skrev alle i klassen utenom vår jente og en annen at de var god på å spille .det sier sitt. klart skjermbruk kan ikke forbys,men alt med kontroll angående tid og innhold. og dette har vi fulgt i alle år og barna her føler seg ikke utafor,mange foreldre og ikke minst lærere synes det er flott at vi tar tak i dette med skjerm bruk. lærere ser mange trøtte og uopplagte barn på skolen. og barn blir avhengig,barn lever seg inni roller,barn lever seg inn i en annen verden…og de klarer ikke å ha eller ta kontroll over skjermbruken i dag.Og selv om det er en viktig del av de unge i dag,går det an å snu den trenden litt igjen. alt med måte heter det. og det går helt fint. det er en måte å vise at en bryr seg om barna,at en er opptatt av hva de gjør og.

    5. Jaså I r l i n: tror mange egentlig er ganske enig og ønsker å gjøre det, men mye i samfunnet går i mot slik tenkning, så ikke mange våger å kjøre slik stil…haha

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg