Hurra for matvarer som går ut på Dato!!!!!!

At jeg er opptatt av bruktfunn og gjenbruk er ikke noe nytt. Det har jeg hatt flere innlegg om tidligere.Og ikke minst at vi har drevet en bruktbutikk,så da er det liksom noe en interessere seg for. Men ikke bare ting og tang, og gamle skatter opptar meg,men også når det gjelder mat  som datovare på mat .

For noen er det høyst uaktuelt å kjøpe mat og matvarer som går ut på dato,for noen er det rett og slett lavmål. Eller noen mener det er dårlig vare,dårlig kvalitet ,eller det er kun de ‘fattige’ / pengesvake som velger nedsatte varer og datovarer. Vel det er nok bare en myte. At bare de med dårlig råd velger å kjøpe nedpriset matvare stemmer ikke.

De Miljø bevisste er like aktive,og mange med gode inntekter og lønninger innser at her kan vi faktisk spare miljøet,og ikke minst samtidig spare noen kroner. Faktisk de er smart de, som velger å kjøpe mat som er nedpriset. Heldigvis så har de fleste butikker i dag innsett at en må gjøre noe med den enorme kast mentaliteten som foregår her til lands. Det er skremmende hvor mange tonn mat som kastes i året. Og no snakker vi ikke bare om butikker,restauranter,bensinstasjoner,bakeri m.m men enkeltpersoner,familier,barnefamilier m.m  og det er mange mange tonn. Det er utrolig trist når det er så mange barn og familier i andre land som sulter.Og her er det overflod og i tillegg kjøpes det mer, og det kastes mer. Bare den ‘kast’ mentaliteten som veldig mange har må forandres. Rett og slett folks holdninger må forandres.

Her i huset er vi veldig miljøbevisst,noe også barna er,for de er oppvokset  med det. Og det ser vi tydelig no når eldste jenta Caroline bor i leilighet i Oslo. Hun jobber,får lønn,går på skole og får stipend og klarer seg godt,men likevel er hun helt bevisst når hun handler mat. Hun sjekker først av alt av ukens tilbud på en ‘matapp’ som man kan laste ned på telefonen. Men når hun handler sjekker hun alltid oppi disken med datovare eller det som er nedpriset. hun forteller ofte at hun finner fersk laksefile,en gang 4 pakker,som hun frøs ned og hadde til 4 middager. Hun har funnet kyllingfilet,kjøttdeig,biffstrimler,torskefilet,ost og pålegg osv, og alt til 50 % bare for at det går ut enten dagen etter eller to dager etter. Men ved å fryse det ned,så holder det i mange måneder til. Dette er matvarer som i utgangspunktet skulle kastes,men no er butikker flinkere å sette de ned. Og ja man sparer miljøet,men og lommeboken. Noe alle tjener på.

 Men ikke bare det å handle mat  som er nedsatt på dato,men å bruke restemat er like viktig. Utrolig mange familier kaster rester som er etter feks dagens middag. Det er totalt unødvendig. For det er veldig mye godt man kan lage av restemat. Har man feks fiske kaker til middag og det er noen til overs,så er de super til å bruke på brødskiva eller inni et pitabrød med salat,agurk,tomat,løk på skolematen,lunchen,frokosten dagen etter. Det er så godt,sunt og mettende,og ikke minst om en har laget fiskekakene sjølv. Noen man kan og gjøre.

Og Her i huset kjører vi samme prinsipp som størstejenta. Og ja vi er veldig glad for at barna våres ‘tar’ etter, og Ja vi er miljøbevisst,vi vil ikke være med på å høye statestikken med familier som kaster mat enda mer. Vi kjøper mye datovarer,og ikke minst vi sparer mye på det. Vi bruker og  restemat omigjen,(om det er noe igjen da.). Og her i huset med så mange barn,og barn som er veldig glad i middager,og barna som er altetende er det ialltid noen barn som vil ha restemiddag enten til kveldsmat,eller dagen etter. Barna har og hatt med seg flere ganger på skolen restemiddag fra dagen før. feks hjemmelaget fiskegrateng,pasta man kan lage pastasalat av sammen med skinke,ost og egg…tortillalefser fylt med salat,laks,dressing osv.

Jeg Kommer nok en gang å lage et eget innlegg om ulik restemat,enkel lunch til voksen og barn/skolebarn  m.m 

Men så tilbake til datovarer.  Jeg kommer ofte over melk som går ut på dato,og med mye melk i hus betyr og mye ulik ‘kosemat’. Vafler,pannekaker,lapper,kakao osv…Og melk som går ut på dato er perfekt til slike ting. Men ellers finner jeg mye aner som kjøtt,kjøttdeig,svinestrimler,kyllingfile,,fisk,laks,torsk,pålegg,øst,juice,rømme,yoghurt…alt mulig faktisk…,frukt,poteter….og på den måten kan vi fint spise middag 11-12 pers til 50-60 kr dagen. Og all mat vi har kjøpt er god mat,holdt seg lenge,og den er like fin. Dette gjør vi først av alt for å spare miljøet,spare butikker for å kaste fin og god mat,og som bonus sparer man en del kroner på det og. En vinn-vinn sak. !!!

Jeg planlegger og ulike middager og mat utifra hva jeg har kjøpt,har i frysen,kjøkkenskap og kjøleskap. Og her tidligere så kom jeg over to liter surmelk/kefirmelk og en cultura melk som skulle gå ut på dato. Ja det kjøper jeg,for da kan jeg lage en ladning med lapper. Jeg har jo takke, og lapper er alltid populært her.

I en lapperøre kan man også bruke vanlig melk,men surmelk fungerer best synes jeg da. Men så ble de her to liter kefir/cultura melk glemt litt,ukene gikk og jeg tenkte at no er vel de sure…ha ha vel surmelk er jo sure da,men de var ikke sånn sure….de luktet og smakte like friskt…og selv om datoen hadde gått ut forlengst,så  hadde de stått kaldt og var like fine. Vel mange hadde nok bare tømt de ut etter å ha sett på datostempelet,men nop ikke her i huset….så lenge de er like friske og fine,og ikke sure eller råttne,så bruker vi det… ja både pappen og gjengen her fikk seg en god latter når de såg datostempelet,men ingen brydde seg om det…godt oppdradde barn…ha ha ha 

og lapper ble det,veldig gode ble de og,og det ble en stor stabel,nok til både kaffemat,kveldsmat og t.o.m til skolemat neste dag (som tillegg da…)

Lapper er veldig gode med smør og ost på…hvitost/som brunost,eller syltetøy og rømme.

så da var det bare å sette i gang med røra…og finne frem det en trenger…

Jeg pleier egentlig å følge en fast røre som jeg har brukt i alle år.Den er fra en eldre dame som laget den i en åpen barnehage vi gikk i utenfor Bergen.(Den ligger på et annet innlegg fra tidligere)

Men denne gang har jeg tatt en litt annerledes røre. 

Dette er en enkel røre, jeg laget dobbel siden jeg hadde omtrent 2 liter surmelk oppi.

Lapper/Sveler

4-5 egg

2 dl sukker

7 dl surmelk

1 liter Mel

I dl olje

4 ts natron 

 

Uansett egg og sukker vispes først

Så var det å finne frem den utgåtte surmelk da…haha…

den tilsette 

Mel finnes frem og røres i litt etter litt …

Natron tilsettes sammen med litt mel…

Og oljen røres i…

Tilslutt blandes og røres alt godt sammen.

Så er det å finne takken frem,og begynne å steike

Og de som ikke har Takke kan en steikepanne fint brukes 

Og lapper ble det…

 

Og de var veldig god, smakte fortreffelig, tross surmelk som var gått ut på dato.og her har alle forsvunnet. 

Så over til noen ting jeg har funnet  på nedsatt pris de siste dagene.

Her i huset går det mye ost, ost kan brukes til alt mulig.Og på Meny kom jeg over en stabel med ost her en dag som var nedsatt til 15 kr stk pga dato….førpris var 39.90 pr stk.

Perfekt!!!ost kan og fryses ned, super å raspe, ha på pizza, lasagne ,gratengene m.m 

 

Så her tidligere kom jeg over torsk som var nedsatt, perfekt til å bruke i hjemmelaget fiskegrateng (ligger i frysen pr no…)

Og bare seinest i dag kom jeg over to pakker  med kyllingfilet som var nedsatt. Jeg betalte noen å 80 kr på nesten 1.4 kg kyllingfilet.Her har vi til to middager. Super å ha i kyllinggyte, indisk gryte, i wok m.m 

 

Så anbefaler alle, bli litt mer miljøbevisst, kast ikke mat, mat kan gjenbrukes, kjøp nedsatte varer og lag restemat. På en mnd har du spart flere 1000 kroner.

og så tenker kanskje noen,jammen det å kjøpe datovarer er jo å utsette seg for bakterier og man kan bli magesyk og ikke minst for oss som har så mange barn,vi utsetter jo de unødig… 

vel datovarer har jeg vokst opp med fra min mor,har aldri vært syk,eller utsatt for noe. våres barn og her i huset  har alle barna vokst opp med datovarer og aldri har noen blitt syk eller dårlig. Konklusjonene er at datovare er en  like god vare,og kan holde lenge,er like fin fordet.

uansett man bruker klart sunn fornuft…smak,syn og lukt….men det gjelder all mat med eller uten dato…

Hurra for matvarer som går ut på Dato!!!

 

Følg oss på gjerne på Facebook : ‘Huset med de 11 Barna’

 

8 kommentarer
    1. Tusen takk for denne flotte reportasjen Esther. Du er da bare fantastisk😊👍❤️Helt enig med deg…, men din innsats er jo enestående.Selvom du må ha masse og gjøre,så tar du deg enda tid til å tenkeøkonomi.😀👍Guds rike velsignelse over hele familien….Så moro og oppmuntrende å lese det du skriver.😀❤️🙏

    2. Joda, jeg kaster ikke mat, jeg heller. Skal man få tak i bra datovarer, må man gå på butikken på formiddagen, og aller helst en mandag. Det skjønte jeg da jeg for en gangs skyld var på Rema på et slikt tidspunkt på slutten av høsten. Jeg bråstoppet der datovarene lå. For der var det stappet med flott biff. Uhyre sjelden å se oksekjøtt på “dato”. Jeg plukket med meg flere pakker, og det lå likevel en haug igjen. Sånn for skams skyld lot jeg det ligge igjen til andre, for jeg hadde jo lyst til å grafse alt. Sånt kjøtt kjøper jeg ikke til vanlig pga lav inntekt.
      Det ble brukt opp en gang i romjulen. 🙂

    3. Enig med deg! Kjøper en del “datovarer” selv 🙂 Et tips til rører med egg. I alle fall gjelder det vafler og pannekaker. Vent med eggene helt til slutt. Visp de lett sammen, og tilsett i røra (som så vispes/røres bare litt). Konsistensen blir mye bedre, f.eks blir ikke vaflene så seige som de ville blitt om du pisker egg og sukker først.

    4. ååå så fantastisk da Yeah: elsker å høre slike historier…ja det har vi opplevet mange ganger og,’fin’ og ‘dyr’ mat blir nedsatt,da er det bare til å slå til altså… nei her er vi heldig å finne 5-6 ulike butikker i samme området og alle de butikkene har nedsatt,både spar,meny,rema 1000,kiwi,coop mfl.og det er bare å ta runden,så kommer man fort over nedpriset,og det er visse tider det er mest,men her har vi opplevet å finne på alle tider på døgnet. og mye å spare,ikke minst slippe at mat blir kastet. ja med lite inntekt må en og tenke litt annerledes. stå på videre,du gjør en god jobb,noe en selv og klart tjener på…fortsatt fin uke til deg og dine.

    5. ååå så flott da Bjørg: ja synes det er alt for mye mat som kasert,så det er så bra at en er med iallefall på at det unngås,og ikke minst at en tjener på det selv. Tusen takk for tips med eggene,har faktisk hørt det der en gang ang vaffelrøre. og noen ganger når jeg får noen små ‘hjelpere’ her i huset til å lage både pannekaker og vaffelrøra,blir ofte egga putta oppi til slutt…ha ha men ikke bevisst da…. stort sett når jeg lager sjølv pleier jeg ikke å gå etter oppskrift…den er liksom bare i hode, og da blir ofte vesken tatt oppi først …og slik er det egentlig på lapper/sveler og…men kan teste ut litt og prøve ‘bevisst å ta egga i til slutt og se forskjellen. alltid artig å få nye tips.

    6. ååå tusen takk snille deg Unni aaserud: tusen takk for gode ord……Ha ha ha vel …må bare le av deg da…du utdyper så artig…du er no bare skjønn du altså….vel med en så stor familie,mange barn og mange munner å mette,og ikke med de store inntektene så har vi alltid vært bevisst innom matveien,så jeg lager mye mat fra bunn,og vi klarer fint å spise middag alle for alt fra 50-70-80 kr og dette er noe som blir og har blitt en livsstil,men og artig å få benytte seg og utnytte seg av mange gode tilbud og ikke minst nedsatte varer.det er mye å tjene på sikt.og klart miljøet og unngå kasting av mat. tusen takk igjen for gode ord. vær velsignet du og dine også…god klem herfra…

    7. Ha ha Mimremor: du får det sagt du…vel en nok verken ekspert på å skrive eller noe flink og god husmor, ha ha men,men prøver no så godt jeg kan …jeg er nok bare en amatør, men tusen takk for gode ord.fin helg til deg og dine…????

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg