Dette var koselig….

Det er jo ikke noe nytt at jeg liker veldig godt gamle ting,gamle skatter og alt som har med gammel historie å gjøre. Synes det er veldig koselig,det er mye mer sjel i gamle ting og gamle skatter. Det er fine og unike ting,og ikke minst historie bak. Men klart alle har ulik smak,noen liker nytt og noen liker gammelt,og noen liker begge deler…

Og nå før jul er det jo julemarked over alt,der det selges mange ulike,selvlagede ting som håndarbeid m.m Og det er jo alltid koselig,men det er klart mange dyre ting,men og  mange fine ting,og ikke minst er det jo laget av en person som har brukt mye tid på det.Og da vil jo en klart ha litt igjen for det.  Siden vi flyttet hit til Østlandet,som nå snart er 2 år siden sist,så har jeg ikke vært på noe slike julemarkeder her nede,selv om jeg har sett det annonsert mange ulike plasser at det skal være et slikt julemarked. Altså ikke det at jeg er en slik som tråler de ulike julemarkeder rundt om kring til vanlig,men der vi bodde før,utenfor Bergen,var det et par julemarkeder vi kikket innom hvert eneste år. Og det var alltid like koselig, og vi fant og alt mulig småting man kunne gi i julegave  til noen,eller finne noe til en selv. Husker noen år kjøpte vi  alltid noen super gode hjemmelagede lefser,med smør og sukker,de var skikkelig gode. Ellers fant vi strikkede votter,luer m.m 

 

Men så for en uke siden,når vi hadde hentet barna på skolen,og vi kjørte hjemover,så såg jeg et skilt langs veien.Her skulle det være julemarked. Å på den plassen julemarkedet skulle være var på et tidligere gammelt småbruk ,som nå er et museum. Der har jeg alltid hatt lyst å stoppe innom og se

Bare det å se på vinduene som har gamle bestemorgardiner innenfor er bare så koselig,og ikke minst sjarmen med husene,stabbur,låve m.m Man kan undres hvem har bodd her,var det en stor familie,hadde de mange barn,noe de ofte hadde før. Tenk hva som er laget på det kjøkkenet som var der,hadde de mange dyr på tunet,i så fall hvilke dyr. osv osv

og her skulle de altså ha julemarked.Klart jeg ikke kunne gå glipp av noe slikt da…ha ha

Altså jeg gikk dit mest bare for å se på selve småbruket da.

Og vi har jo sagt før at vi ønsker å kjøpe oss et småbruk. Og alle de visningene vi har vært på her nede på Østlandet har og vært småbruk og veldig koselig hus og hjem.

koselige julenek stod som velkomst…

jeg troppet jo opp jeg da,og noen av gjengen her ville klart være med. Slike små visitter på slike plasser,er jo klart helt ubetydelige for mange,men dette er noe jeg er veldig interessert i,så dette er liksom slikt jeg liker veldig godt. 

Så beklager,men her kommer mange bilder…og det er bare fåtall i forhold til de jeg egentlig tok…ha ha Men det var en veldig koselig plass..og beklager at ordet koselig blir nevnt veldi ofte…men det var jo veldig koselig da…haha. 

Bare dette å liksom ‘komme’ tilbake 100 år i tid og se hvordan de bodde,hadde det,både i  hus og hjem er kjempe interessant,og ikke minst slike hus og hjem har en så veldig fin sjarm. Og ikke minst så synes jeg det er kjekt å vise barna hvordan de både levde,bodde og hadde det før i gamle dager. Det er viktig å ikke glemme slik gammel historie. Ikke minst hva de spiste av mat,hvilke senger,klær,leker m.m de hadde. 

Det første vi tittet innom var på hovedhuset,og et lite koselig kjøkken…

William måtte spørre hva den maskinen het…og det er en seperator til å skille fløten fra melken…noe de brukte før

gamle koselige ting som hang på veggen der…

det var en dame som stod på det kjøkkenet og solgte hjemmelaget økologisk saft og eplemost….

og så solgte hun hjemmelaget drops og brente mandler. Her kunne man få smake ….

like ved siden av kjøkkenet kom man inni en liten stue,her stod det flere og solgte bruksting…

og så måtte vi en tur ut.

 De barna som var med ville prøve å ri på både hesten og ponnien som stod der utenfor…

‘ååååå mamma se den fine ponnien…ååå slik vil jeg ha….” Leah var helt i hundre…

William fikk sitte på den store hesten…

og Leah hadde virkelig forelsket seg i den skjønne Ponnien….

…og så la de av gårde….

og så var det  Emilie som fikk prøve den store hesten…

minstemann Benjamin turde ikke helt å ri på verken hesten eller Ponnien,men å klappe Ponnien ‘det’ var koselig synes han…

og så måtte vi jo kikke videre,så vi gikk inn i bakshuset…

der stod det en gammel sjarmerende kjøpemanns disk…her stod en dame og solgte ovnsbakt brød og julebrød…for i rommer ved siden av var det en stor bakerovn som man kunne bake 30 brød i,ellers solgte hun hjemmelaget syltetøy….Men desverre alle julebrød og ovnsbakt brød var solgt ut for lengst

lurer virkelig på hvor gammel denne kjøpemanns disken er,og hvem har brukt den…skikkelig fin….

ellers i dette bakshuset stod et bord med tovede tøfler som en kunne kjøpe,og lys m.m  og barna her synes det var mange fine ting

En smilende gutt som synes det var kjekt å være med mammen her i dag…

så tok vi turen inn i stabburet….

og her inne satt det mange flinke utstillere…treskjærer,rosemaler,strikke,hekle,spinning med rokk m.m

Mange flotte treting..og det var noe som interesserte William veldig mye…

ellers var det en dame som solgte pulsvarmere i skinn og ull,det var en ny vri…og veldig fine og varme…

ellers skinn puter, heklede grytekluter m.m 

og så rommet innenfor  synes jeg var skikkelig koselig da…men så liker jeg sånn gammel stil og da…ha ha ..

..Og det var absolutt pappen og gutta enig i og…

ÅÅÅÅ mamma slikt rom ville jeg hatt….var no godt noen andre har samme smak som mora då…ha ha 

her var mange fine og flotte detaljer…b.la. en gammel unik kiste…

det kan være slitsomt å gå å se hvordan de hadde det før i tiden altså…ha ha Og denne senga var god å ligge i….

Men vi hadde ikke sett alt enda…så vi gikk videre opp i 2.etasje i stabburet,og der…..åååå næmmen se da….

ååå det var jo her de vasket tøyet sitt før…altså dette er vaske rommet…ååå så koselig og fint….og de fine klærne som hang der da… 

ååå dette måtte klart denne mamme’n forevige…med noen av gjengen som var med…

og like bortenfor i samme rommet var en kjæmpe koselig lekekrok….

altså mens damene på gården tok klesvasken lekte barna i andre enden av rommet….sukk så idyllisk da…ha ha 

Og denne leke kroken falt absolutt i smak hos de her to…

Det ble mye “se her da Mamma”,og “se her da Mamma..”

og inni et annet rom her i stabburet var liksom et slags verksteds rom…her laget nok gutta mange fine ting i lag med mannfolka…her var det dreiebenk og flere ulike typer verktøy m.m og ting de hadde laget,og flettede korger.

her likte William seg godt…

og så til slutt måtte vi oppom Låven,nede i låven var det smiing og treskjæring,men oppe var det utstilt mange flotte gamle hestevogner med ulike navn og årstall…veldig interessant…

og før vi dro videre satt vi igjen både store og små med mange fine og koselige opplevelser,og ikke minst mer inntrykk av hvordan de hadde det før i gamle dager på et slikt lite småbruk…(men akkuratt passe og)

så får vi drømme videre vi da at en dag så dukker det opp et kanskje et ganske likt småbruk så vi kan kjøpe oss….Dette var i alle fall noe som barna her har like mye sansen for, og det er klart veldig positivt

Ringspill kasting på gang….laget i smia…

 

 

Følg oss gjerne på Facebook : ” Huset med de 11 barna”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

4 kommentarer
    1. Så kjekt å se alt dette, bilder innvendig osv, vet godt hvor denne fine plassen ligger, men har aldri sett den innenfra. Fint forklart og fortalt som vanlig av deg😚💞

    2. Ååå takk foe gode ord…Anonym: er nok litt detaljert noen gang…haha
      Ja har så mange ganger lurt på åssen det såg ut i de her bygningene og det var på tide liksom…haha men absolutt interessant.

    3. ja, her var det mye flott og de har jo hatt en helt utrolig opplevelse. jeg har kjørt forbi der mange ganger, men jeg viste rett og slett ikke at det var et museum. jeg har egentlig ikke tenkt på det. jeg syns bare den hestestatuen er så nydelig. her har jeg virkelig gått glipp av mye ser jeg. jeg liker veldig godt at du forklarer for hvert bilde om hva som var der og hvordan ungene hadde det osv. utrolig flott innlegg. jeg tror nok jeg kommer til å ta meg en tur dit en gang. nydelige bilder!! kom gjerne innom min blogg også. 🙂

    4. Ååååå tusen takk snille deg Cathrine Ruth: for alt for gode og fine ord…tusen takk???. Typisk meg å må forklare alt så nøye…ha ha
      Vel må bare anbefale å kikke innom når du har slike ‘åpne dager” som de visst har i ny og ne. Jo jeg skjønte at det var noe slikt lignende utstillinger der, men det var så mye mer enn vi trodde.kjæmpe artig det er klart alltid en større opplevelse å være der ‘live’…
      Og klart jeg kikker innom deg..tusen takk igjen.ha en fortsatt fin adventsuke.?????

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg