Hva har vi valgt….??

 

Vel to uker har passert siden Lillemor her i huset  kom til oss som en stor gave. Hun har og forandret seg på de to ukene. Er mer kontaktbar,kikker og lytter rundt seg. Er litt våken innimellom,lager fine lyder,nesten som hun ler,men ellers går det i søvn og mat.Og noen ganger er det litt mageknipe på den lille,det er ikke fullt så godt da.Men det går heldigvis over,med litt byssing,amming,stryking og klapping roer hun seg…

en liten rolig jente som er så blid og fornøyd….

 

 ” vi har en tulle med øyner blå…. “

hun lytter og kikker rundt seg,og strekker seg mot lyset og lydenen….

å det er noen ganger som hun ler og smiler,selv om hun ikke har begynt med det enda…

 

Men så er det en annen ting med den lille prinsessen vår her. Veldig mange som kikker og hilser på henne,lurere klart på hva den ‘lille’ skal hete, eller hva hun heter…

Og det er jo mange som lurer på,og det inkluderer og barna her hjemme.

 

‘Mamma,hva skal beibien hete? si det da….vær så snill…

 

Og her i huset har det vært mange artige stunder med mange artige navneforslag som gjengen her har kommet med. …faktisk både før og etter lillemor ble født. så her har vi ledd mange ganger av veldig god fantasi…siste var nok Kopphild…et gammelt norsk navn…har aldri hørt det før i allefall…ha ha 

skikkelig kult faktisk…

og det har ikke vært måte på hvilke andre rare navn de har kommet med…og ikke minst ulike kombinasjoner,for her i huset har barna to navn,og da må jo og denne lille tulla få det og.

Egentlig hadde jeg funnet et jente og guttenavn som jeg likte og vurderte før jeg visste hva det ville bli og før hun ble født. Men så skal jo en ‘prøve’ da å se om navnet passer…og det har blitt tygget litt på no i 14 dager….og så skal jo en finne et mellom navn som og passer,er fint og betyr noe… Så her er det flere ting som spiller inn. 

Det er ikke hvilket som helst navn jeg liker heller. Jeg har litt ulike navn på barna her,men synes mange bibelske navn er fine,og klassiske navn,litt sånn kongelig som feks William. og kanskje litt romantiske navn synes jeg er fint…ha ha

Så her i huset har de fleste en blanding av de to kategoriene.  Så når jeg skal leite eller finne et navn så leiter og kikker jeg først etter bibelske navn,for å se om det er noen fine der som en liker. Jeg tar heller ikke hva som helst navn

i bibelen,for en skal tenke det skal passe,ikke være alt for tungt,ikke noe veldig mange har,iallefall ikke så mange som vi kjenner,for er det noen en kjenner godt,vil en ofte sammenligne med den person liksom…

Og om det ikke er noe bibelske navn,går en videre til de klassiske…

men denne gangen fant jeg faktisk både et jente navn og et guttenavn som var bibelsk,bare det mellom navnet skulle passe…

Og faktisk etter 14 dager har jeg funnet ut at det jente navnet passer bra til Lillemor her. så da går vi for det-og når jeg viste det til Pappen synes han og at det var fint.

Var ellers to andre navn som vi var usikker på som mellomnavn,ville egentlig ha begge, men landet tilslutt på det første…

 

Så selv om lillemor,beibien,lillesøster,prinsessen m.m fått et navn endelig, vil hun nok gå for noen av  de andre  navnene enda..ha ha

Så da har vår lille Prinsesse fått navnet :

~  Talitha Amelia ~

her er betydningen av det første navnet.Dette står på Dansk,men det er ikke dansk altså….for i Norge er det ikke registrert for det er mindre enn 3 som heter det.derfor var det ikke registrert noen plass på nett….

Men det er et bibelsk jente navn ialle fall…

Mellomnavnets betydning…

 

så no er alle fornøyd her i huset at endelig

lillemor, prinsessen og lillesøster har fått et navn…og vi er godt fornøyd og..

men klart ikke alle er som jeg med en slik smak, noen liker gamle norske jentenavn og noen liker norrønne navn….eller moderne navn….det heter jo så fint… smaken er som baken og den er delt…haha

 

 

FØLG OSS GJERNE PÅ FACEBOOK: ‘ Huset med de 11 Barna’

 

 

 

16 kommentarer

Siste innlegg