Ja Dette blir spennende…!!!!

Altså da er tiden snart inne for at en lillebror eller en lillesøster, en liten prins,eller en prinsesse,en sønn eller en datter melder sin ankomst…her i dette huset…og snart kan vi forandre navnet med

‘Huset med de 11 barna…’  ha ha  

Iallefall denne lille jenta eller lille gutten, vil være så utrolig hjertelig velkommen inn i vår familie.

  Er nok mest sikker på at det blir en liten bror eller søster som kommer til å bli ganske bortskjemt..haha iallefall med det første….men det tar ingen slike små noe skade av…det er bare positivt…

Her vil alle favne den lille og det kan fort bli slåsskamp om å holde og kose… haha…snakker absolutt av erfaring..

Men det vil bli en liten en som vi ser på som like dyrebar og elsket som alle de andre her. Det er en like stor skatt, glede,velsignelse og rikdom,Så det lille nurket  vil nok få det veldig godt her i alle fall med alle de kjærlige søskena som hun eller han har. Alltid noen som vil passe på,leke og kose med,gi oppmerksomhet og mye godhet.

         VELKOMMEN HIT TIL OSS LILLE VENN  !!!!!

Familien Trond Helge og Esther Vabø. Og deres 10 barn.

 

og ikke minst det som er veldig spennende med den lille nye lillebroren eller lillesøsteren,er hvordan han eller hun er…

hvordan ser han/hun ut,

hvem ligner hun/han på…

er han/hun lys som de andre har vært,eller mørk…osv osv

og det blir virkelig spennende å bli kjent med et nytt lite mirakel,

for et lite barn er rett og slett et mirakel…tenk av bare fra en liten celle,så blir det skapt og formet et lite levende menneske med armer,bein,hjerte og lunger,øyner og øyner…og ikke minst alt fungerer på en unik måte…muskler,nerver…det er så utrolig og ufattelig stort.. At noen ikke tror på en Gud bør en bare studere et lite nyfødt barn…hvor fantastisk det er skapt…det er bare kun en stor Gud som kan stå bak noe slikt fantastisk…og det er virkelig en gave…!!!

 

Så da nærmer det seg snart,at har vi har et nytt lite under i våres armer…

og mange sier at en fødsel som kan være dramatisk for mange er fullstendig verdt det fordi resultatet er så overveldende at alt det vonde og smertefulle som en fødsel kan være blekner.

Vel her pleier det ikke å være noe smertefulle eller grusomme fødsler. 

ja ja litt dramatisk har det vært da….iallefall litt action..ha ha …både med en hjemmefødsel i full fart,en gutt som kom i ambulansen på broen og en setefødsel,der nesten ungen gikk på gulvet…ha ha

Men sånn ellers så har alle de andre vært stille,rolige og fredfulle…jaja 12 åringen her var litt treg å komme ut da når han ble født,for navlestrengen var surret to ganger rundt hode,så han var litt blå i ansiktet når han omsider kom ut stakkar liten… 

så denne fødselen vil nok bli like fredfull og rolig som alle de andre…det er omtrent helt sikkert…og nøkkelen er å faktisk beholde roen oppi alt… en fødsel går mest på det psykiske…at en fokuserer på andre ting enn det som kan være vondt. For kroppen er skapt på en slik fantastisk måte at den klarer fint å jobbe sjølv…og hele fødselprosessen blir styrt av muskler …så egentlig skal en bare la kroppen jobbe i eget tempo,så kan en fint gjøre på noe helt annet når den jobber på..ha ha som å sove, lese,gå på tur, prate med far,tenke på hva en skal ha til middag de neste dagene…tenke på hvordan den lille vil se ut…hva blir det..navneforslag osv osv… vel noen tror jo at man er virkelig sprø når en sier slikt,men no har jeg fødd 10 ganger før,og vet absolutt hvordan en fødsel er,og jeg har og alltid sagt at jeg har alltid ville blitt jordmor,men har rett og slett ikke giddet å gå de årene på skolen…ha ha så jeg har lest mye om  det,og ikke minst erfart…og det funker absolutt… Så akkurat det temaet ‘fødsel’ kan jeg iallefall litt om ialle fall ..

og selv om det står mye i teorien om det,så er praksisen enda viktigere…

Men klart ingen fødsler er like…men nøkkelen er samme uansett hvordan fødselen er…beholde roen…for det å beholde roen smitter og over på den lille…er mor stresset,blir barnet det og…

og tanken på at alle kvinner oppover tusener av år har klart å fødd små beibier, bør være nok motivasjon for dagens blivende mødre. …hallo har de klart det,skal no jammen santen jeg og klare det…ha ha 

men det artige oppi alt er jo at fedre hadde iallefall ALDRI overlevd en fødsel…ha ha 

 

Her ble det iallefall et oppmøte på Kongsberg Sykehus for kontroll i dag, og de skulle finne ut om hva som skulle skje videre….sist ble det sagt at de ville ikke at jeg skal gå over termin,fordi jeg var passert 40 år og fordi jeg var fleregangs fødende. så no er terminen her. Og da ble det  veldig spennende å høre hva som vil skjer videre…

Får jeg bli der,vil de ha meg der,setter de i gang noe fødsel…??eller sender de meg hjem igjen…???

Da jeg kom opp på avdeling ble jeg som sist godt mottatt av samme hyggelige jordmoren. 

‘Jaja det har enda ikke blitt noe fødsel på deg…’ sier hun og smiler…Jaja du skal i alle fall få snart komme inn til  fødsels/gynekolog legen , Men først skal vi ta en sparketest å se om den lille der inne har det fint…

så da var det å legge seg på en benk, sparketest maskinen ble koblet til …så var det bare å ligge der i 20 min og trykke når den lille sparker…Ja dette har jeg gjort veldig mange ganger før…ha ha

og resultatet var jo og som alle de andre ganger …alt fint og normalt den lille…

så ble det måling av blodtrykk,og så ville legen ta en ultralyd, for å se hvordan både hjerterytmen var, måling av både hode og lårbein.og ikke minst fostervanns mengde…og resultatet her og…..alt er bare så fint med den lille…den har det så bra der inne…

så da var alt helt perfekt,og jeg har det selvfølgelig veldig bra, ja ja litt kynnere er det oftere no,men det er helt normalt,og bare positivt…det er bare opptreningen som har begynt…!! ha ha 

så var det konklusjonen da…alt var så fint…men jeg var kommet til termin, jeg er flergangs fødene,og over 40…så da kunne jeg velge hva jeg ville… 

ville jeg absolutt bli værende der ,for da måtte de sette i gang fødselen,eller ville jeg dra hjem og ‘la naturen’ gå sin gang,komme igjen når noe var på gang…for de trodde at det ble ikke lenge til no…

Vel jeg har aldri blitt satt i gang, jeg har alltid fødd når fødselen selv har startet…så jeg sa rett og slett at jeg har det fint, den lille har det fint, så jeg tror rett og slett jeg bare drar hjem og kommer inn igjen når den lille selv finner ut at no skal den ut…ha ha 

Ja de var helt enig med det valget,men skjedde det ikke noe denne uka,skulle jeg komme igjen neste mandag…Men de var sikker på at no var det bare like før…

så da lurer vi litt på om det kan være en gutt der inne…for det er de som er litt trege med å komme seg ut…ha ha 

vakre Kongsberg…her er det bare så fint…

parken der med elven/fossen er bare så koselig og fin…

 

 

Så da var det bare å dra hjemover,og gjett om de ble skikkelig skuffa der,for no var de sikker på at neste gang mammen kom hjem hadde jeg med meg en helt fersk beibi…ha ha 

Men vi fikk vært litt på lager og i bruktbutikken for å ordne til,så helt forgjeves ble ikke denne dagen da, …ha ha  

så får vi bare stå på videre og bare vente til den lille der inne SELV melder sin ankomst…det er jo det som er det beste for alle parter…

 

 

Følg oss gjerne på Facebook ; ‘Huset med de 10 barna’

 

 

16 kommentarer
    1. tusen takk Tanja: javisst han eller hun kommer når alting er klart for det…men det går helt fint med meg vætt du…så gjør ingenting for min del å gå over…har gjort det 6 ganger før,så vet absolutt åssen det er…ha ha neida går så fint så…

    2. Lykke til med kommende fødsel 🙂 FÃ¥ sykehuset til Ã¥ sette den i gang om ingenting skjer av seg selv denne uka. Bare fordeler med Ã¥ ikke gÃ¥ lenge over tida. Tryggest er det ogsÃ¥. Og praktisk at fødselen er unnagjort nÃ¥r de andre begynner pÃ¥ skolen 🙂

    3. Lykke til💗 For en rikdom, snart himmelskatt nr.11 i armene. Her venter vi på vår 7. skatt i høst, gleder oss😄

    4. åååå så fantastisk Anonym: lykke til dere og…ja barn er en stor rikedom…en stor stor gave—
      så gøy med flere som satser på annet enn A4 familien…ha ha

    5. tusen hjertelig takk Bjørg: jeg skal inn igjen på mandag om ikke noe skjedde før. men jordmor trodde det skjedde noe før da…Men man vet aldri. uansett vil det bli nøye vurdert da på mandag, og da blir det mulig igangsetting…men klart vi håper på at skjer av seg selv

    6. ååå tusen takk Henriette Thorkildsen: for gode ord…vel…ikke alle stråler alltid…haha.Men vi er veldig takknemlig. og vi har alltid mye å takke for og være glad for….ønsker deg en fin helg

    7. Masse lykke til med fødsel! ☺️ Kongsberg er en veldig fin by. Jeg bodde rett til høyre for broa på det første Kongsberg-bildet. Nå har det allerede gått 5 år siden jeg flyttet hjem til Trøndelag derfra.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg