Håper dere alle 13 har det bra…..

Jeg har hatt instagram no i ca nøyaktig 3 år…Grunnen er nok at jeg har alltid likt å ta bilder,og liker godt å ta bilder av både dyr,natur,barn,hus og hjem…og ikke minst bakverk og blomster…ha ha  Og da jeg var hjemme i permisjon med minstemann, følte jeg at jeg hadde litt tid til å holde på med det. Men ser i dag at det går ikke så mye tid til det,og det er fordi jeg jobber innimellom med bruktbutikken som vi driver for nødhjelp. Men innimellom blir det et bilde lagt ut i ny og ne…

Men det var ikke før et år seinere da at jeg begynte å lage en blogg og begynte å skrive litt om gjengen her i huset. jeg hadde liksom mer tid til det da og, siden jeg var hjemme hele tiden med de minste. men ser og i dag at det er ikke så ofte og så mye som jeg hadde villet, siden tiden ikke alltid strekker til….Men,men det kommer jo et innlegg i ny og ne her og da …..ha ha 

Men så må vi jo komme til poenget da….instagram…ja…

Altså på instagram har jeg mange koselige følgere, en av de er faktisk en dame fra Drammen,som har vært noen ganger i Bruktbutikken. Hun har fulgt meg veldig lenge, og når vi bodde i Bergen..og synes det var så artig at vi flyttet hit østover og t.o.m treffest i bruktbutikken…(hun elsker nemlig gamle skatter og gjenbruk og, som jeg og gjør…..) Hun kommenterte her en dag et bilde jeg la ut på instagram av noen blomster jeg har hatt stående i faktisk 2 uker og de var like fine…

Hun skriver…: “Så vakkert bilde flinke deg…Håper det går bra med dere alle 13…klemmer fra meg…”

Det var da jeg tenkte at selvfølgelig må den ‘lille’ som enda ikke er født, er jo klart like mye inkludert i familien vår……for det…

Det er jo vanlig at folk spør…

‘går det bra med deg?”

går det bra med Pappen?

Går det bra med barna?

dere alle?..Caroline,hun eldste?….osv…

Men ingen spør om det går bra med den ‘lille’….der inne…!! den blir helt glemt…

Og når hun følgeren på instagram sier,håper det går bra med dere  alle ’13’, tenker hun på oss alle, men også på den ‘lille’… og det var jo koselig….og da må vi selvfølgelig ta en liten oppdatering på hvordan det går med den ‘lille’…han eller hun er jo klart like viktig som de andre 10 barna her og oss som foreldre….selv om vi ikke kan se den ‘lille’ enda……

Men altså jeg måtte jo si at,det går helt fint med både oss,den lille og de andre… altså alle oss 13….ha ha 🙂

Og hvordan jeg kan vite at den ‘lille’ har det bare fint, merkes både på aktiviteten og ikke minst pilen på vekten…ha ha  Pilen på vekten går opp,ikke alle bukser passer lenger, magen vokser, og det er en konstant fotballkamp ‘der inne’…. ( hm…jaja ikke rart faktisk …da blir vi jo like mange som et fotballag…ha ha   er nok en øvelse på gang…)

Og jeg var på kontroll hos jordmor og hjertelyden til den ‘lille’ var helt super…Jeg har det helt topp. Og da er jo konklusjonen enkel…Den ‘lille’ vokser og trives…og har det nok ikke bare bra, men helt utmerket der inne…ha ha

Jeg er i uke 26 no ,og det er 6 1/2 mnd  og det var tid for 2.kontroll hos jordmor. Jeg har aldri pleid eller hatt noe behov for å gå til noe ekstra kontroll enn de vanlige…for aldri lurer jeg på noe,aldri har jeg noe å spørre om,og alltid er alt helt fint,alltid har jeg det fint,og alltid har barnet det bra…så jeg er nok en kjedelig og lite utfordrende ‘pasient’…ha ha  og jordmødrene vet heller ikke hva de skal informere meg om…for jeg vet jo det meste liksom… så jeg er jo enkel å ha med å gjøre sånn sett…ha ha

og intet unntak her på Østlandet……jeg tar jo de kontroller man skal ta, men  ‘that’s it’ ….liksom…

Men skal absolutt innrømme at jeg savner litt forrige helsestasjon som vi flyttet i fra..der  jeg gikk til kontroll med alle de andre 10,både før og etter de var født…så hun sekretæren  på helsestasjonen  kommenterte her da vi opplyste at ett nytt ‘mirakel’ er på vei… at det ville bli rart å ikke følge ‘den nye babyen’…når de har fulgt de andre de siste 19 årene…og ja jeg er så enig…her føler jeg meg totalt fremmed i allefall….men men…blir litt langt å dra til Bergen for kontroll på 10 minutter liksom.ha ha

 

Da er jeg på vei…er ikke mange minutter å kjøre ned til helsestasjonen…men solen skinner i dag, etter flere dagers snøkaos, og vårstrålene er tilbake og mye av snøen er borte….

 

de vakreste solstråler….


 

og mye av snøen her har begynt å smelte vekk….



vel nede på venterommet, var det bare å sette seg ned å vente…

så ble det min tur….

joda her må det absolutt  være et jordmors’ kontor



så ble blodtrykket målet og blod prosenten,og det er alltid like fint….


og så var det å hoppe oppå benken for magemåling og høre hjertelyd..der alt og er like fint…

og før vi skal  bestemmer ny time, så skal  jordmor skriver inn målene hun har tatt  både i helsekortet og på dataen, så spør hun om både  min vekt, medisinbruk, hevelser m.m og hun krysser av etter hvert. Men første gang, altså forrige gang jeg var der  satte hun  et minus på ‘arbeid’…noe hun gjorde no og…. Selv om jeg sa forrige gang at jeg jobber i alle fall 50 % med en bruktbutikk som vi driver…og det er ikke alltid noe 8 timers jobb, men mye mer…Så skriver hun likevel minus på arbeid….hm.hm.. jammen jeg jobber jo…jeg hadde jo klart bestemt meg for å være hjemme med de tre minste etter minstemann sin permisjon fulltid,da vi bodde i Bergen.Men da jeg fikk spørsmål for snart 1 år siden her nede  om jeg ville hjelpe til å bygge opp en bruktbutikk for nødhjelp, frivillig, sa jeg ja,at det kunne jeg. Og det som har vært fint med den jobben er at jeg er ofte fri til å ta med barna både til butikken, men og når vi henter ting og tang hos folk rundt om…Det er kun i åpningstidene storesøster passer de minste.

Da måtte jeg bare spørre jordmor, hvorfor hun satte minus på arbeid, når jeg faktisk arbeidet og utenfor hjemmet i alle fall 50 % og til tider mer, selv om jeg da kan ha de minste med……Og svaret var at siden jeg kun jobber frivillig og ikke fikk lønn for arbeidet  jeg utførte uansett hva det var, så gjaldt ikke det som ‘arbeid’….. det synes jeg faktisk var skikkelig dårlig og  urettferdig…arbeid er no arbeid, med eller uten lønn……men sånn var det bare ikke……..mange rare regler….men det hadde noe med fødsels permisjonen å gjøre. noe man ikke har rett på når en jobber frivillig……joda vet det,men synes absolutt det blir feil å sette et minus…

jaja kontrollen var ferdig og jeg gikk derifra…

 

 

vel….dette synes jeg er faktisk temmelig teit, å ta bilde av seg selv…..og i alle fall av magen…ha ha….blæ…  men men…noen ganger får vi bare svelge noen kameler… gulp….Tro ikke jeg er noe sjølvdigger altså….ha ha    for det er jeg ikke….

Men det har i alle fall kommet en fin kul på magen,der den ‘lille’ ligger inni og har det veldig bra…

Og Leah er en av de her hjemme som er veldig glad og gleder seg masse over at det kommer en liten baby i Hus. Hun spør ofte,”går det bra med beibien i magen din mamma”…og så må hun hysje på minstemann om han skriker, for han kan vekke den lille beibien i magen…ha ha  så hun har veldig omsorg for den ‘lille’….


Må bare vise til slutt den fine blomster buketten som har stått like fin i over 2 uker….som hun instagram følgeren kommenterte på…



Artig med blomster som varer lenge…

 

 

Følg oss Gjerne på Facebook : ‘Huset med de 10 Barna’

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Så fin du er 🙂 sprek mamma:-) Har fulgt deg på blogg og Instagram lenge og syns du tar så fine bilder og har så positiv innstilling til det meste 🙂

    2. ååå nammen tusen tusen takk snille deg Lisbeth: for gode og varmende ord…jeg føler det ikke alltid slik selv i alle fall…ha ha men er jo arti å ha en hobby…da….selv om det ikke får all tiden den skulle hatt….men familie og hus og hjem er jo viktigst før media og internett… Tusen takk skjønne deg for at du følger…det setter jeg veldig stor pris på…god god klem herfra…

    3. Hvor er du smuk, og så fin og rund maven er blevet. Det er dejligt at høre I alle har det godt, og at lille baby trives. Det bliver så spændende når han/hun kommer til verden. Jeg ønsker hele Vabo familien en smuk og dejlig weekend.
      Knus Lone

    4. ååå tusen tusen hjertelig takk snille deg Lone Hall: for dine gode ord…ja vi har et bra alle..alltid mye å takke for og være glad for…gode klemmer til deg og dine…ønsker dere en fin helg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg