En Mamma er og blir en Mamma uansett…

Hvert år de siste 4 årene når det nærmer seg Morsdag,så tenker jeg aldri på meg selv,att jeg er noe mor eller en  mamma. nei  da tenker jeg rett og slett  på min egen mamma.For no er det over 4 år siden hun døde og det som om det var i går….Men klart før hun døde,så var det og det vi så frem til på morsdagen, å lot barna få skrive kort til mormor,vi kjøpte en fin blomst,hun elsket blomster,og så stakk vi alltid en tur innom . Og da hadde ofte pappa laget en kake,noen ganger hadde vi det med og…Dette er mange gode minner å ta vare på. Og ingen visste att morsdagen før mamma døde skulle bli den siste. Men jeg er så glad att vi var der. Det var ingen andre som besøket de,alle andre i familien,av barn og barnebarn bodde langt vekke og det var ikke mulig for de å komme…Og jeg synes det er så utrolig dumt att de skulle bare være der åleine. nei det er egoistisk…klart vi måtte innom…Og en mamma er en mamma uansett, de stiller opp for sine barn,vil det beste for de og ofrer seg selv for sine. og mammaene skule bare hatt enda mer oppmerksomhet. og klart noen pappaer og barn er flinke, flinke å hedre en mamma,sette pris på henne og ikke minst takke henne for den hun er og det hun gjør. Og jeg tenkte og hver morsdag att i dag er det min mamma sin dag…og så er det like trist hver gang for mamma er ikke her lenger…hvem skal no få kort og blomst av meg…og oss .. Men no er vi flyttet og så er det morfar som må stelle graven og plante blomster. Noen ganger gjør størstejenta det når hun drar til Bergen…Men mamma skulle absolutt fått en fin blomst på graven i dag ,selv om hun ikke vet att den er der…Det er absolutt viktig å sette pris på og takke mammaene så lenge en har de. Når de er vekke hjelper det ikke mye lenger. gled de mens de lever. Ellers  får vi ha de gode minnene gjemt i hjerte. og en mamma blir en mamma uansett … 

 

det ble ikke noe blomster på meg i dag,men jeg hadde noen fine liljer stående her i flere dager ,men no er de visnet… 

 

liljer lukter så godt…

Så altså her i huset har jeg oppover årene ha måttet kjøpe blomst selv,om en skal ha det da…men det er ikke så nøye… eller lage sjølv en kake når det er morsdag,ellers har det ikke vært mye oppmerksomhet for denne dagen heller….ha ha og selvfølgelig intet unntak dette året…ironisk nok.Når mange tenker att…ja hun med så mange barn vil nok få mange kort,klemmer,gratulasjoner og gave/blomst fra alle de barna…..men nei det er faktisk ikke noe selvfølge…ha ha   Men det går helt fint. det er såå mye mer givende å glede andre.Bare det å få være en mamma,bli en mamma er stort. bare de som er mamma kan skjønne det. en pappa kan ikke forstå det i det hele tatt.Men det er garantert det største en kan oppleve å bli…og det er overhode ikke noe selvfølge.Det er stor rikdom og velsignelse….en mamma er og blir en mamma uansett….

litt av gjengen her…heldige meg som er mamma til de her…

the sunshine…

Smile..

Leah….

men kake måtte det jo bli….selv om jeg laget den selv…ha ha ….og det ble en helt vanlig bløtekake med jorbærkrem inni og masse friske bær på toppen…

 

 

men en kake er jo ikke nok her i huset…og ikke alle er like glad i bløtekake,så da ble det en saftig brownies med kjæmpegod sjokoladekrem…den forsvant fort iallefall…ha ha 



det har vært en superfint vintervær i dag…nesten litt påskestemning…

virkelig en dag å tilbringe på skitur på fjellet.Men pappen er ikke helt i form om dagene,og så er og noen av de små litt forkjøla..så det får vi ha tilgode.det kommer nok mange andre fine soldager…Men i morgen skal skolebarna her på skidag med skolen  og ski og skiutstyr er funnet frem.og det gleder de seg til….

 

Følg oss på Facebook :’ Huset med de 10 barna

 

6 kommentarer
    1. Lager ikke ungene kort til morsdagen på skolen og i barnehagen der dere bor da? De gjør de heldigvis her vi bor! Så jeg fikk kort av ungene og pappa’n i huset sørget for og kjøpe blomster som var fra alle sammen:)

    2. hei Anonym: denne uka før morsdag var alle lærere på kurs,så det var en uke med bare hjelpelærere og assistenter,så det har nok gått i glemmeboken,fpr ellers pleier i allefall småskolen å lage fredagen før…Og de gjør det og nok i barnehager,men ingen her i huset går i barnehage. og så har jeg dessverre ikke en mann som er god på sånn oppmerksomhet…han kan tenke å si noen ganger…jaja jeg skulle vel ha kjøpt noe… men så blir det aldri…han er alltid blakk…ha ha ..men klart gaver og oppmerksomhet trenger ikke koste noe…men det samme er alle bursdagene og …..så jeg er vant med det,og det går helt fint…ha ha men jeg elsker selv å varte opp og få ungene med på både frokost på sengen,gavekjøp,kort,lage det fint og bra på både farsdager,bursdager m.m og til alle her i huset……synes det er viktig att unger lærer å sette pris på andre,gi oppmerksomhet, glede og ikke minst gi…men de trenger jo ett puff,så puffer ikke jeg blir det ikke noe,for pappen puffer ikke…så da går alle slike dager forbi i stillhet. jeg er heller ikke en person som har vært verken skjemmet bort,brydd om sånn sett, eller fått noe oppmerksomhet så en tar ikke det så tungt det…ha ha men det kan være litt merkelig for mange utad…men egentlig er vel barna her sånn att de sier aldri de setter pris på mammaen,eller gir oppmerksomhet m.m men det kan jo skyldes og pappaen,om ikke han heller gir oppmerksomhet til mammaen,lærer de ikke så mye…men kan ikke tvinge han heller..ha ha hm hm ikke bare bare det der…

    3. Aha, ser den da ja:) Håper de ser det etterkvart da, så du kan bli satt litt pris på du og;) Det fortjener du. Er ikkje berre, berre og oppdra 10 barn heller:) Og i tillegg ha ein sjuk mann:) Du er råflink! Føler jeg har mer enn nok med 2 stk. jeg pluss ein bonussønn;)

    4. ååå tusen takk Anonym: vel synes du er super flink jeg…ikke ‘bare’ ‘bare’ med ‘tre’ heller…men her er vi så vandt å være så mange så det er jo det mest naturlige i verden liksom…ha ha det blir bare helt naturlig liksom…en tenker bare ikke på det.det er jo sånn vi har det hele tiden..og så er det slik vi ville ha det helt fra begynnelsen og,så tror nok att både holdninger og innstilling har veldig mye å si. og der igjen er heldigvis ikke alle like. her er de og flinke til å både hjelpe til og samarbeide. og gode rutiner har mye å si. så da går det veldig fint.:) og ang pappen instiller en seg på att ikke er bra,vi andre har det fint,synes heller mye synd på han…det er han som sliter liksom…og strever med den maten og kg’ene og no har han mye magevondt,er kvalm,svimmel m.m Men vi purrer på sykehuset for å få han innlagt på en sjekk…for noe er overhode ikke skal det skal være…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg