No er vi skikkelig sure og leie….

Vel, hadde vel ikke trodd noen ganger att jeg ville komme til å skrive en slik overskrift… att ‘no er vi skikkelig sure og leie’, Vi har jo så mye å takke for og være glad for,og hver dag er en gave,en skinnende mulighet uansett hva omstendighetene sier. men klart vi lever i en verden,ikke i en luft boble og noen dager går det ned og noen dager går det opp. noen dager ser ting lysere ut ,men andre dager ser litt mørkere ut. noen dager er man i ekstra godt humør og noen ganger er dagen litt dårligere,men vi har alle selvfølgelig valg,vi kan bestemme og hvilken dag vi vil ha….. og slik er livet,slik er realiteten. ikke noe å skjule det altså,og slik er det no for alle. Men siden vi er ganske sur og lei no,og da sier jeg ‘vi’ for dette gjelder oss alle her..ikke bare noen….ja ja de minste barna ‘henger’ ikke helt med da…..men det er overhode ikke fordi vi har en dårlig dag,eller att ikke har det bra eller noe slikt. Men noe helt annet faktisk. 

vi er skikkelig sur og lei…

Og typisk meg,men vi må bare ta det fra begynnelsen,for å få hele sammenhengen med….Altså de som har fulgt oss kan nok huske att 29. juli kjøpte vi oss en ny svart minibuss,for det trengte vi,det har vi sett lenge etter,og alle her var kjæmpe glad for den flotte bilen. Endelig kunne vi alle kjøre sammen på turer,og vi hadde med den både på oslo tur,to sverige turer (bryllup) ,turer rundt om her,to turer mot geilo,campingtur m.m og den var til stor stor glede for oss alle. Vi var så fornøyd og glad etter vi fikk den bilen.  Den hadde gått veldig lite, knapt 15000 km og var da lite brukt. alt var strøkent på bilen,vi fikk og den beskjeden av selger att alt var i orden,og det var ingen ting å gjøre før den skulle på service. Vi dro på alle de nevnte plassene i de nærmeste mnd og alt var i orden.

 

en glad gjeng da vi fikk bilen

Men så kan de som og har fulgt oss kanskje huske att når vi var i Sverige 15. okt i ett bryllup til kusinen Sara,så kjørte vi hjem den 16.oktober og bare like uten for Drammen fikk vi motorstopp på motor veien,og vi måtte taues av bergingsbil,for bilen var total dø.Redningsbilen kjørte oss helt hjem,og bilen ble satt utenfor nærmeste verksted der motorstoppet hadde skjedd.og det var Ford Lier. For bilen måtte settes til nærmeste merke verksted Der ble bilen stående utenfor.



Redningsfolkene mente helt garantert att dette var en garanti sak,vi hadde bare hatt bilen i 2 1/2 mnd etter kjøp.og vi hadde 6 mnd garanti. Vi har heller ikke gjort noe for att noe skulle skje.og vi visste heller ikke hva som hadde skjedd. Dagene etter måtte bilselger/verksted der bilen ble kjøpt få beskjed om havariet .

Vi måtte ringe de og si i fra att de måtte komme å hente bilen.,men de kom aldri og hentet bilen… Igjen ringte de fra Ford Lier der bilen stod att vi måtte purre på bilselger. vi ringte å maste sikkert 5-6 ganger….ukene gikk og når det hadde gått vel 3 uker  fikk vi tlf igjen att bilen var enda ikke hentet og att om ikke bilen ble fjernet,ville den bli sendt hit med redningsbil på vår egen regning. Bilen skulle vekk…ja det var jo fullt forståelig. vi kontaktet bilselger for å gi de enda en sjangse,maste og maste…….joda de skulle komme de…. dagene gikk og ingen hentet den. Vi fikk igjen en siste sjangse,og vi kontaktet de igjen…. når det endelig hadde gått 1 mnd kom de til slutt å hentet bilen.Men vi måtte vente enda flere uker uten noe info eller tilbakemelding om hva som var galt.og hva som hadde skjedd. Igjen måtte vi ta kontakt med bilselger og  de hadde enda ikke sett på bilen en gang,men lovet å gjøre det. så gikk det flere uker og vi måtte ringe igjen. da hadde de sett på bilen og hele motoren måtte skiftes… Det var olje pumpen som hadde ryket,og i hele motoren var det lekket olje,så hele motoren var ødelagt…vel hva skal man si…det var jo ikke vår feil,vi har kjørt normalt vi…og vi kan heller ikke skjønne att oljepumpen skal ryke etter bare 2 1/2 mnd. Det må ha vært en svakhet fra før da,att den var slakk eller noe.  han som tauet oss hadde jo sagt att uansett når vi hadde hatt den i så kort tid var det garanti sak. Dette sa vi,og da sa bilselger att dette måtte de sjekke mer oppi. Han skulle ringe opp igjen seinere. …joda liksom…til no hadde all kommunikasjon vært enveis….

vi ventet enda flere uker…ingen livstegn fra den kanten…igjen måtte vi ta kontakt…hva skjer…det har gått over 2 mnd siden havariet…vi trenger bilen… Vel Bilselger  har sjekket ut.. motoren må skiftes,det vil koste 140 000. og det var de overhode ikke villig til å dekke….ja men hva med garantien..på 6 mnd…?? nei de hadde og sjekket forsikringselskap,der var det heller ikke noe som ble dekket…..hva no da??? jo de  kunne gå med på å dekke halvparten,70 000 og da måtte vi og dekke 70 000… 50/50…øh…det stod det ingen ting i kontrakten om,heller ikke garantien…det synes vi høres urimelig og urettferdig ut. Vi hadde jo hatt bilen så kort tid,og vi hadde ikke  gjort noe for att dette skulle skje… vi nektet og mente det var de som  måtte ta det på seg…. vi hadde ikke 70 000 på stående fot liksom…så ble det ikke mer med det…vi måtte tenke på det sa de…

igjen gikk det flere uker og ingen ting skjedde…igjen måtte vi ta kontakt…hallo hva skjer??? no hadde bilselger  funnet ut en annen ting..i kontrakten står det 6 mnd garanti/ 5000 km….. altså har det gått over 6 mnd etter kjøp og noe skjer,så går det ikke på garanti…eller har vi kjørt over 5000 km og noe skjer går det heller ikke på garanti….og no hadde bilselger funnet ut att vi hadde kjørt rett over de 5000 km da havariet skjedde…og da gikk det ikke på garantien…Men de var fortsatt villig å dele. Vi kunne da bare ta ett lån…på 70 000…Vi kunne bare ikke tro det…dette kunne ikke stemme…

uansett vi hadde mange brudd på bilselger

det gikk en mnd før bilen ble hentet

– vi har aldri blitt kontaktet,tross mange lovnader,det har kun gått på enveis komunikasjon,ingen info fra den kanten…

– de har fra dag en lovet tipp topp service…. (vel…vet ikke helt hva service de tenker på)

– de har ikke gitt oss noe form for leiebil,som vi har rett på,og vi har hatt problemer i hverdagen uten den bilen…

– det har gått no over 3 mnd uten noe som helst har skjedd….

 

ja det har gått 3 mnd og en uke sånn ca siden havariet og bilen står der enda,ikke noe skjer… De vil ikke gi seg,de dekker ikke noe,vi må ut med 70 000 før de begynner å fikse på bilen…

vel stemmer det att vi har kjørt over 5000 km og ikke garantien dekker noe…så skrev jeg en ny klage… da får vi ta det på reklamasjon… 

Reklamasjons rett på bil gjelder om den nyinnkjøpte bilen har feil eller mangler. og er bilen kjøpt av forhandler er det forbruker loven som gjelder.
det står og i forbrukerloven ved reklamasjon att 'Reparasjonen skal skje for selgers regning uten at kjøper blir påført noen kostnader'

det står og att 'Ved kjøp fra forhandler har man som hovedregel krav på en erstatningsgjenstand hvis reparasjonen vil ta mer enn en uke. Gjenstanden skal være tilnærmet lik den som er til reparasjon.

 

dette måtte vel være innlysende att det vil komme under.Det er 2 års reklamasjon på bruktbil og 5 år på nye biler. vi har og kontaktet forbrukerrådet om saken og de er enig med oss og sier vi har en god sak. det verste som kan skje for selger er att kjøpet kan heves og da taper de veldig mye…da er det og renter for den tiden vi har vært uten bil og hele kjøpesummen tilbake.

vel vi var spendt på svaret på klagen…utrolig nok .rett etter bilselger mottok klagen på e-post ringte han…første gang på 3 mnd….

nei de gav snart opp og,de nektet å gjøre noe som helst,og de visste snart ikke hva de skulle gjøre. vi nektet å ta skyld og betale 70 000 og de nektet å ta skyld og ta det på garanti først,men no og  på reklamasjon.

han hadde bare en ting igjen, att vi måtte snakke med bruktbilsjefen og høre hva han sa. vel han skulle ringe…gjorde de det…nei…og atter nei..I stedet ringte vi til Ford Norge ,der en i kundeservice i Ford service fikk  høre litt  om denne saken…Og han var rett og slett rystet over hele greien og han skjemest over dårlig kundebehandling av bilselselger og mente absolutt att det er greit med litt klage,men dette var langt over streken og det er garantert reklamasjon på kjøpet.vi hadde en veldig sterk sak.Slikt skulle bare ikke forekomme. Og dette var en av de dårligste sakene han hadde hørt på lenge.Og han skjønte godt att vi var lei no… Han anbefalte oss å skrive hele hendelse forløpet og sende til han,så skulle han ta saken videre,og iallefall prøve å se hva som har skjedd…og ta tak i det. så da får vi skrive ny e-post i helgen og håpe att ha kan få fart i tingene…

 

Så er det rart da att vi er skikkelig sure og leie no…over 3 mnd uten bilen som vi sårt trengte…det har vært utrolig kjedelig de her 3 mnd. det har alltid vært noen som er hjemme når vi skal noe,det synes de er dumt eller urettferdig…vi har ikke kunne dratt sammen noen plass. det har vært dobbel/ trippel kjøring,mye ekstra…vi sitter å betaler både på billån og forsikring på bil…men ingen bil… og att på til,det var ikke vår feil,det skal ikke skje slikt så kort tid etter…Men noen ganger kan man lure om det er fra egen lomme  de skulle legge ut og ikke fra selskapet…

 

Følg oss gjerne på Facebook . ‘Huset med de 10  barna’

 

 

4 kommentarer
    1. Dette hadde dere virkelig ikke fortjent! Håper dere finner en løsning på dette, til deres beste, og at dere snart har bil igjen, uten å bli flådd!

    2. når vi kontaktet Ford Norge så lovet han å ta det vider ,så vi satser på att de da vil måtte gi etter…så får bare håpe og tro på en løsning ja…tusen takk Bjørg:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg