Ett nytt år,en skinnende Mulighet !!!!

Da har vi kommet inn i  ett nytt år,og  her i huset ble det ikke den store feiringen,men vi måtte jo klart markere att det er ett nytt år.

som tradisjon her i huset,så pleier vi ha en god middag,og det har etter barnas ønsker vært ofte kalkun…så kler barna seg ut, og de går nyttårsbukk. De pleier å synge fine julesanger,og litt gotteri blir det da…ha ha  Det er alltid stas.

og siden vi har mange små her i huset,som ikke kan være oppe til midtnatt,så pleier vi tenne noen stjerneskudd,og litt krutt og futt før de tar kvelden. da er de vel fornøyd. De største spiller gjerne ett brettspill sammen,eller ser en julefilm.

 

Bare ett stjerneskudd er stort…

 

happy new year…

 

 

Og ett nytt år er alltid like spennende. Det er som om man begynner på nytt liksom. Selv om det er ingen forskjell fra den siste dag i desember og den første dag  i januar. Men likevel, man vet att 1.januar er liksom startskuddet på noe nytt. Det er lov å både ha drømmer, tro og håp for det nye som ligger foran. det er som att det Gamle året er lagt bak, det er allerede glemt. Og bare en ny åpen vei ligger der klar. Så Egentlig er det helt fantastisk når ett nytt år starter.

Og alle slags folk lager seg ‘forsett’, noen skal trene mer, bli sunne, noen skal bli mer hjelpsomme, snille,de skal spare mer, de skal gjøre ditt og datt eller det og det….rett og slett forandre livsstilen sin…. Og det er jo ikke noe galt å ha gode positive mål, men man ser dessverre att de dabber av etter hvert som dager og mnd går,…. og mot vår og sommer er liksom alt glemt…ha ha  og så er det så mange som etter hvert ser att de misslykes, att de ikke klarte det likevel, eller att no ble det ett nederlag  igjen…

Her i huset har vi aldri hatt noe ‘forsett’ – og det er klart lov å sette seg mål, det er lov å tro,håpe,drømme osv…og det er klart viktig att ting må kanskje forberedes og planlegges, men att man har hovedfokuset her og nå….å leve i nuet,å la hver dag være en gave,å ta en dag om gangen,å gjøre det gode og positive hver dag både mot seg selv og barn,og familien tror jeg er viktigst. Det er noen bra ord i Bibelen om det der tingene.

 

 

 –  Bekymre deg ikke for Morgen dagen, ‘i DAG hjelper Herren ‘

 

 –  Dette er dagen som Herren har gjort, la oss glede og fryde oss 

 

 –  Dagen i går er forbi,morgendagen har ingen sett, I dag hjelper Herren…

 

   –  Herren er Nådig, vi går ikke til Grunne. Hans barmhjertighet tar ikke slutt, den er ny hver  morgen. Hans trofasthet er stor.

 

 –  Hver dag er en stor og rik gave fra Gud,med ny nåde og nye annledninger…

 

 

Og  bare les dette fantastiske Danske diktet….

 

‘Hver dag er en sjelden gave, en skinnende mulighet.
Hver dag er på ny en nåde som stiger fra himlen ned.

Hver dag er igjen et ansvar, et nytt og et hellig krav.
Hver aften står hvite stjerner og spør deg hva du gav.

Hver aften står hvite stjerner og blinker i himmeriks by.
Hver morgen går Gud over landet og vekker din vilje på ny.’

 

det som er så flott med å ‘ta’ hver dag, er att om man føler man ikke har gjort det bra nok den dagen, att man ikke har sagt eller gjort det man skulle,att man har dårlig samvittighet for noe .. osv osv…så kan man  og lese det flotte verset som står og i Bibelen…Glem det som er bak, strekk deg etter det som er foran.

att man kan glemme den dagen, og heller ta neste dag og man har fått en ny sjangse…og alt kan gjøres bedre….vi har valg hele tiden, noen ganger tar vi rette valg,andre ganger feile valg. vi har og lett for å se på ‘oss’ selv, hvordan ‘vi’ har det, hvor synd det er på ‘meg’-se hvor vanskelig ‘jeg’ har det, se på ‘mine’ problemer……osv

og vi er bare mennesker, vi gjør og sier feil hele tiden, både mot barna våres og mot hverandre. vi snubler og faller,men vi kan reise oss igjen….Man kan  få starte på nytt ,glemme, legge ting bak, og rett og slett prøve igjen, Det er noe vi alle kan, og det er noe vi alle klarer, det er det som er tøft,-vi må løfte våres øyner vekk fra ‘meg og mitt’

La årets nyårs forsett  bli, ta en dag av gangen, se på hver dag som en sjelden gave, ingenting er en selvfølge, la hver dag bli en skinnende mulighet. La oss heller søke etter å være gode, hjelpe hverandre- gi noen andre en glede, en oppmuntring uten noe overdrivelse, en hilsen, ett smil kan være nok ,og det kan bli en skinnende dag for noen…og livet blir som en sprettball…den returnerer til deg… sår man godhet,så høster man igjen godhet…det man gir det får man…

så la oss heller ‘streve’ og ‘brenne’ for  ett slikt nyårs forsett, det vil alle tjene på før eller seinere, det er heller ikke vanskelig, det går på ETT VALG…La det bli en livsstil….Og man kan klare det,om ikke alltid i seg selv, men ved å fokusere på att ‘ I dag Hjelper Herren….

ved hans hjelp er alt mulig !!!!

 

Kom og over ett annet veldig bra dikt skrevet av en ukjent…men som er så sant så sant….ønsker med dette alle ett godt ‘nyårs forsett’ uansett valg.

 

EN NY DAG.

Jeg har fått en vakker gave.En ny dag som kun er
min.Det er opp til meg å velge hva jeg bruker gaven
til.

Dagen står der i min dørsprekk,venter på å komme
inn.Full av blanke,rene sider med all verdens farger til.
Hvordan kan jeg best utnytte denne gaven jeg har fått.

Jeg må velge varme farger,ikke farge arket grått.
Jeg vil bruke dagens timer til å være positiv.

Glede mennesker jeg møter.Gi oppmuntring og smil.
Uansett så må jeg huske at når dagen er forbi,har de
ting jeg sa og gjorde,trukket opp en sti.

Det er opp til meg å styre hvor den stien fører hen.
Ønsket er at du som ser den kan se sporet av en
venn….

(ukjent)

 

 

 

 

FØLG OSS GJERNE PÅ FACEBOOK: ‘HUSET MED DE  10 BARNA’

6 kommentarer
    1. Så flott du skriver om så viktige ting. Selv har jeg gitt opp det med nyttårsforsetter for lenge siden. Men jeg har to ting jeg virkelig ønsker å gjøre i år: jeg skal gjøre helt ferdig håndarbeidsprosjektene mine. Også skal jeg ta en tur i butikken din og hilse på. Slå av en prat om du har tid. Handle litt. For jeg synes dere gjør så mye riktig og det vil jeg gjerne høre mer om. Godt nytt år til hele gjengen!

    2. ååå så koselig….Kjersti Eriksen: alltid hjertelig velkommen vætt du…ha ha og joda håndarbeid er absolutt ‘godkjente’ forsett…ha ha ha …og du er jo bare MEEEEGA flink på håndarbeid…elsker håndarbeid selv,men rekker det aldri…sikkert 18 år siden sist…ha ha og igjen tusen tusen takk for gode ord…selv føler vi ikke att vi gjør noe rett…alt går liksom i ‘dass’…og gubben er enig…ha ha …vel vi er alle mennesker…vi trenger nok alle en overnaturlig nåde hver dag…og igjen velkommen innom,…. vi prater vel mye vi…ha ha

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg