Brukt kan være like flott…

Jeg har i alle år vært vant å bruke og kjøpe brukte ting…og ikke minst arve kler og annet.men det har vært helt greit det.Man ser fort att brukte ting og gjennbruk er like fint og kanskje finere enn nye.og ikke minst man sparer miljøet,og lommeboka.Folk i dag kaster så mye fint,lite brukt og noen ganger nye ting att det er litt skremmende.Men det skyldes nok att folk har penger nok til å bare kjøpe nytt. Jeg har og vært vant til å gå på både bruktbutikker og loppemarkeder m.m for der finnes det mye fint og rimelig.og man får mye fint for penga.Desverre tidligere (og enda litt no,)så har det vært litt ‘lavmål’ å gå på slike plasser. for på bruktbutikker var det liksom de ‘fattige’ som gikk,de uføretrygdede,uteliggere,narkomane og utlendinger….så fintfolk gikk ikke på slike plasser.de ville ikke ha stempelet som en ‘svak’ i samfunnet. Men heldigvis har det endret seg siste årene og folk har fått øynene opp for brukt og gammelt og att det finnes mange fine skatter på bruktbutikker og loppemarkeder å finne.

ett gammelt sminkebord vi har til vanlig på soverommet som er fra slutten av 1800 tallet,men  med noen malingsstrøk er det  like flott som ett nytt sminkebord fra ikea…eller kanskje det er mye finere….



man trenger ikke kaste gamle hullete sko…de kan fint brukes som ‘vase’….

 



ulike flasker trenger ikke stå i en kjeller å støve ned…de kan fint brukes som vase…



Mugger,både store og små, og  fløte mugger trenger heller ikke bare brukes til saft,fløte eller kakao…de er like fine til blomster….Jeg samler på mugger og de blir ofte brukt til blomster.

Og folk er og mye flinkere å levere til gjennbruk og levere til bruktbutikker ting de ikke trenger lenger selv i håp att andre vil ha det.og det ser man klart på att det startes flere og flere bruktbutikker rundt om kring.Men klart det er enda en folkegruppe i samfunnet som aldri går på slike plasser. Men alle har valg. Jeg er iallefall stolt over å både eie å ha brukt og gjennbruk i hus og hjem,både møbler,senger og klær,og ting og tang der mye  er brukt. jeg liker gamle skatter og digger både finn.no bruktbutikker og loppemarkeder. Og om man har ett brukt møbel,kan det bli nytt og fint med bare ett nytt malingstrøk. Men og gamle skatter og gamle ting ,ting fra århundreskifte ,eller fra retro tiden er flotte ting som det er sjel og minner i ,og man kan og la ‘den’ tiden få ‘leve’ videre både til barn og unge. og fortelle om gamle dager og hvilke ting de hadde og brukte den gang . Og faktisk så har folk heldigvis blitt mer opplyst på gamle ting siste årene ,og derfor har gamle skatter blitt dyrt å få tak på, og man betaler nesten mer for ett hundre år gammelt skap enn ett nytt.men ofte er gamle ting både solide og god kvalitet på.de tok mye mer vare på ting før, de behandlet møbler og ting med respekt og varsom het, derfor varte ting så mye lenger. De hadde heller ikke råd til få tak på nytt heller, så de måtte ta vare på ting. De hadde nok gremmes hadde de sett hvordan kast og bruk mentaliteten er i dag !!!

Alt barna har på seg her fra topp til tå, er funnet på bruktbutikken jeg driver….

 

Her i huset har og barna mye brukte saker og ting og mye klær….Det er bra å lære barna att brukt og gjenbrukt er bra ting.

Leah synes hun er kjæmpefin,selv om alt er brukt,men er likevel like fint…

og ikke minst alt er til en veldig billig penge….og noe er omtrent helt nytt….

 

Alt Emilie har på seg fra topp til tå er og klær fra Bruktbutikken
 



og alt Aron og William har på seg, fra Topp til tå er fra Bruktbutikken….

og Alt Miriam har på seg fra topp til tå  er fra Bruktbutikken…

 

Man lærer og barna å spare miljøet når man kjøper og bruker brukte klær og se og att gamle ting er like fint i dag, att det har sjel og minner i seg. Men og att man kan spare penger på det, og att brukte ting er like fint som nytt. Det er ingen skam å gå med brukt. Det er kult faktisk. Det er mange andre skolebarn som har kommentert att barna har så fine klær, jakker m.m og da sier de stolt…’det og det’ har vi kjøpt på bruktbutikken. Synd å se att mange barn blir omtrent skånet av foreldrene for å gå på slike plasser. att det er fortsatt lavmål. barn trenger å innse att det er fine ting selv om det er brukt.og ikke noe å skamme seg over!!!  og ikke bare kjøpe nytt og nytt.Har og opplevet folk som har kommet inn i bruktbutikken  har leiter etter ulike ting, om kommer i butikkene…så finner de det de har leitet etter,og de er kjæmpeglad.Mange mødre er veldig glad for billige og fine barneklær,dresser jakker og luer til få kroner. Damer og menn ,eldre som unge finner fine ting,klær og utstyr og er så fornøyd. Det er veldig kjekt.  Flere har funnet gamle skatter og er så glad, for noen ting  gir de gode minner fra da de var små.eller kanskje en bestemor eller en bestefar hadde det… Men ellers kan man gjøre gode kjøp og gode kupp ved å kjøpe brukt. både sofaer, vaskemaskiner, kjøleskap, komoder og skap ….da slipper folk å kaste det og andre kan bruke fine ting i mange år videre fremover.

så oppfordrer virkelig alle om å ta turer innom både bruktbutikker,finn.no m.m og sjekke ut der om det er ting man trenger. man kan finne mye fint og ikke minst billig. Det er heller ikke lavmål, det er faktisk veldig smart  for man sparer både miljøet og lommeboken og man reduserer kast mentaliteten blant folk. og ikke minst man kan finne ting ikke alle har,eller ting som man kanskje har leitet etter som ikke er i salg i butikker lenger. Hurra for brukt !!!!

 

Er liksom ikke helt meg å posere da…men alt jeg har på meg fra Topp til tå er og klær fra bruktbutikken . Helt greie hverdagsklær, fine, hele og lite brukt  og ikke minst  til en rimelig peng. men i bruktbutikken er og flotte dresser til menn og fine klær og kjoler til dame. rett og slett noe for en hver smak til hverdags og fest !!! 

 

 

 

Følg oss gjerne på Facebook ; ‘ Huset med de 10 barna ‘

6 kommentarer
    1. Ingen skam å kjøpe/bruke brukt 🙂 Masse flott å få tak i. Handler selv mer klær på loppemarked enn nytt i butikk 🙂 Dessverre var det ingen loppemarkeder her hvor jeg bor, da ungene var små. Gratulerer med overstått fødselsdag!

    2. Er kjempe enig med deg! Nesten alt jeg har i leiligheten er fra finn.no , loppemarkeder og fra bruktmarkeder. Så og si alle klærne jeg eier har jeg byttet til meg på byttefester jeg har vert på i nærområdet mitt. Da kan andre bruke klær jeg er lei, og jeg kan få meg “nye” klær uten å måtte betale en krone! Jeg elsker interiørfornying og gjenbruk! Mye av møblene og tingene jeg eier i leiligheten min er nettop dette. Hurra for loppemarkeder,bruktbutikker,gjenbruk stasjoner, bruktmarkeder og finn.no! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg