over all forventning

Her har det virkelig vært full fart og stormende jubel siste uken,all tid fra morgen til langt på kveld har gått til bruktbutikken..

Det har vært  sånn en utrolig respons på denne bruktbutikken som vi startet forrige onsdag og folk kommer og går hele tiden,de skryter og synes virkelig det er en utrolig koselig og fin butikk. Og det er jo veldig kjekt å høre.så det har absolutt gått over all forventning.

Og iallefall når man vet att alt er bygget opp av ingenting, man har lagt ned mye arbeid og ikke minst veldig mye tid. Og det å få igjen bare positiv respons er jo da stas. Og siden alle kvelder har gått med er fordi att folk har kjøpt så mye allerede,att vi må bare hente ting å fylle på og fylle på. Det er mange folk som gir fine ting,men det meste kommer fra nødhjelpssendinger som hentes rundt om i landet.Det er de som jobber  på nødlageret som henter.De har to Lastebiler som henter hjelpesendinger fra ulike innsamlingsmottak rundt i landet, både fra Trøndelag,Bergen, rundt her på østlandet og no sist kom det ett lass fra  Elverum. Vi får og tlf om å hente privat rundt om både her og der og t.o.m vil de att vi  skal og hente noe på sørlandet.

Det vi må då er å gå igjennom hele lastebilen,kasser,sekker m.m og plukke ut fine ting man kan selge i butikken,alt skal legges på plass i butikken etterpå og prises…og alt dette tar utrolig mye tid…og når dette med bruktbutikken er ett ‘enmanns’ jobb så er jo det bare en selv som kan gjøre det,og da tar det tid… vel enmanns og enmanns… faktisk så er hele familien inkludert her da, men må nok si att det er de største som har stått mest på. De hjelper å se igjennom kasser,finne ting,bære på plass og ikke minst de dagene butikken er åpen har størstejenta Caroline vært så grei brukt sin  tid  frivillig  og  sittet i kassen, slik att jeg kan hente,sitte på plass og prise m.m og nest største jenta Rebekka har passet de minste. Caroline har og flere ganger tatt med noen av de små til Oslo med toget på skolen sin.når hun har hatt kort skole dag , Og Rebekka har og tatt turen dit sammen med de og.Det kan fort bli kjedelig for de små å være hjemme ,og iallefall når det er så liten plass her.selv om  de er mye ute. Men uansett de har alle her vært utrolig flinke og stilt opp,og helt av seg selv for de ser og meningen med hele arbeidet.

 

Leah og Benjamin var så heldig å få være med storesøster til oslo…flere ganger…

å få kjøre tog er helt topp for denne karen…


Folk som besøker bruktbutikken setter og utrolig stor pris på en kopp kaffe og en vaffel en formiddag.og som oftes så er det noe annet kake i tillegg,og det har gått noen liter røre og den siste tiden,ha ha       og hver gang vi har hatt åpent har det kommet en jevn strøm av folk,og ingenting er bedre enn det.

mange sa på tull att de kom av lukten av nysteikte vafler…ha ha     og ei dame var der så lenge att hun var glad hun fikk noe å spise innimellom handlingen …ha ha

som regel er det og noe annet kake i tillegg til vaflene,som her banankake

Vi var og en dag på ett gårdstun og hentet mange gamle møbler ,for de hadde ett gammelt  hus som skulle rives,og da stiller gjengen opp her og blir med oss,og  vi henter gamle møbler , ting og tang  med både bilen og tilhengeren, så arbeidsinnsatsen er det ingenting å si på.

desverre skal dette sjarmerende gamle huset som er over 200 år gammelt rives…

 

Og allerede har det kommet mye penger i ‘nødhjelpskassen ‘ og det er fantastisk.og folk synes att det de støtter,nødhjelpsarbeid i østeuropa er veldig flott.

Men det er flere som synes att dette vi gjør er kanskje ‘dumsnillhet’- og det er siden det er frivillig,vi bruker mye av tiden fra morgen til kveld,og alt arbeid er uten noe betaling. Men da er svaret att dette er noe jeg frivillig sa JA til helt fra begynnelsen,jeg har selv valgt å være hjemme med de minste barna uten lønn,og når jeg fikk spørsmålet og hoppe på ett slikt ‘prosjekt’,så tenkte jeg…ja hvorfor ikke,jeg er jo hjemme likevel uten lønn, og har og en annledningen no,og ikke minst , er ikke bundet til noe annet jobb,og all forberedelsene kan jeg og kan fint ta barna med på.

Pappen kan og hjelpe til litt og være med siden han har vært sykemeldt m.m den siste tiden  og uansett jeg synes dette er bare  utrolig flott ,man blir utrolig priviligert å kunne få være med å ‘hjelpe i nødhjelps arbeidet’ det er en fantastisk meningsfylt jobb,og man kan være med å hjelpe iallefall noen. og hvorfor må man nødvendigvis alltid tenke ‘å tjene’,å ha,å få,…. hvorfor kan man ikke gjøre noe frivillig…man trenger ikke få betalt for alt i dag. Mange som hører att dette jeg gjør er frivillig så spør de alltid,jammen hva skal du leve for da ….vel jeg har jo i utgangspunktet ikke noe lønn når jeg har valgt å være hjemme med de minste,og da blir det liksom det samme…bare att jeg gjør noe annet… og uansett dette er og  ‘vår’ måte å gi på,det er mange ganger man kan gi penger og penge gaver til ulike ting,men om man ikke har så mye penger å gi av ,da kan man gi av andre ting som feks ‘tiden’ sin. vi har og  alle, to hender og to føtter ,og de kan man og bruke å ‘gi’ til andre,glede andre,gjøre en innsats for andre…for ved å gi,så blir man  glad. og ved å gi så får man og igjen…det er som en sprettball.

så att vi er ‘dum snill’…langt i fra… dette er fullt tenkt over på forhånd og dette er fullt bevisst handling,og det er noe jeg gjerne gjør no,det er ikke snakk om att dette er noe jeg nødvendigvis vil gjøre lenger frem,for dette er ikke noe jeg egentlig  ‘drømmer’ om å gjøre men no passer det  og da  går det veldig fint å gjøre det.Tid for alt heter det !! Og en dag kan det dukke opp andre som vil overta….For Egentlig så er butikk jobb ikke noe for meg i det hele tatt, jeg elsker gamle skatter,gamle ting,gjennbruk  og bruktbutikker,men å ‘stå’ i en butikk er absolutt for stillestående for meg…ha ha   Jeg må ‘liksom’ jobbe jeg,gjøre på noe…Og det er derfor det har vært så bra att noen dager har eldste jenta stillet opp,så kan jeg suse hit og dit og vært ‘aktiv’ sånn sett og det er topp …ha ha

 fra det gamle gårdstunet fikk vi og en pose med mange gamle aviser oppi …og alle er fra rundt 1940 tallet…det er slikt som Drammens tidende,Oslo nytt og Buskerud posten og aftenposten….kjæmpekoselig ,og de er helt fine og tørre og enda flott til å lese i til en kaffekopp. Men de skal selges til intresserte…har og fått gamle ukeblader og som  hjemmet,familien.allers,norsk ukeblad  m.m fra rundt 40- tallet,det og i avisform…arti for samlere og de sendes og gjerne om andre ønsker å kjøpe slike.så bare gi ett ord om noen ønsker å kjøpe…

de ligger på bordet i cafedelen om noen vil kjøpe de,eller gjerne lese i de.

 

Men uansett Jeg vil og heller være en som kan si i ettertid att,jeg er så glad for att jeg gjorde det, jeg er så glad for att jeg satset på det og gjorde dette…jeg angrer aldri,selv om det brukes mye tid til det,så er det absolutt ett stort privilegium og ikke minst givende. Jeg vil heller ikke være en som ikke gjorde noe,eller prøvde,eller våget. ..og ikke minst når man ser gode og positive resultater av det man gjør så er det absolutt verdt det. Det er og mange folk som har kommet i butikken som har synes dette er så flott og så stort,og bare det å sette seg ned og ta det med ro i all hverdagens mas og jag er bare sunt,og ikke minst ‘slå’ av en prat,noe mange ikke rekker i dagens samfunn,og iallefall ikke alltid på en butikk…og gjenbruk er fok blitt flinkere med,så bruktbutikk er ‘god’ butikk for tiden.og det er bra,for alt for mye kastes i samfunnet.

vi har vært så heldig denne mnd (og mnd før altså…) med super flott vær,og det hjelper og på med kunder til butikken…alltid kjekkere å gå ut når solen skinner… fantastisk høstvær.

 

og når solen skinner og det er flotte ute temperaturer,er det flere kunder som setter seg ut med en kopp kaffi…

 

Så igjen dette har gått over all forventning, tross att noen i begynnelsen sa att dette vil ikke gå,men brenner man for noe så får man det til. Det har vært veldig positivt og folk har vært veldig positive og ikke minst dette er virkelig meningsfylt å være med på.

 

 

 

 

Følg oss gjerne både på  facebook siden ; ‘ Huset med de 10 barna’

og bruktbutikken sin side   ‘ Brukt & gammelt ‘

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg