De klarte over 2000 trappetrinn opp…..

Det er søndag og snart går turen hjemover.det er en ny uke i vente og skole og ‘arbeid’ venter….Vi er oppe på fjellet, nærmere bestemt Hallingskarvet  og campingvognen er med som ‘hytte’. Vi  har lagt bak oss en fjelltur  som gikk liksom retning  mot Bergen…(se forrige innlegg) Denne søndagen vil turen gå retning Oslo…. altså  vi skal hjemover og  retning Drammen…og da må vi passere b.l.a Hol. Der er nemlig en flott tur som anbefales som heter ‘ turen til Prestholtskarvet’. det er egentlig en tur  som går på ca 4 timer. Den starter ved Prestholtsetra,som ligger en mil oppi fjellet fra Hol.og går vider opp i 2000 trapper,laget av flat naturstein,og deretter går det sti opp mot toppen,der det er en boks med en bok man kan skrive i m.m turen går så forbi en bre,som heter ‘Eimefonni’,og enda videre mot en hytte…er nok en tur oppi 9 km….. Og gutta her hadde gjerne tatt hele den turen…og hadde veldig lyst til det . Men siden det er småunger med og vi skal og kjøre hjem etterpå ,så får vi utsette den turen til en annen gang.Så  vi nøyet oss  heller denne gangen med å gå alle de trappene opp.og bare det er jo en opplevelse i seg selv….

Vi parkerte campingvognen nede ved Hol, kjørte oppover de 10 km til Prestholtsetra. masse flotte hytter oppover,skitrekk og lange vidder så langt øye kan rekke…. ved Prestholt setra kan man parkere bilen og så gå innover og oppover….

Alle var utrolig spente…de hadde hørt om alle de flotte trappene og gledet seg til å gå de opp,men ingen visste hvordan de så ut heller ikke hvor de lå….så alle ‘hang’ i vinduene  de 10 km til Prestholtsetra…

masse flotte hytter underveis…

noen i bra stand og noen i ikke fult så bra…ha ha …men hver sin sjarm

åååå dette motivet gav mange gode minner fra min barndom der vi gikk mye og ofte på fjellet ,alle årstider. Vi bodde bare 15 min fra fjellet og mamma og pappa var kjæmpe flinke til å ta oss med på tur i fjellet…vi gikk  på ski om vinteren,blåbær,molte,og tyttebær turer om høsten….flotte vår og sommer turer…er så glad for å ha det som gode og minnerike  barndommsminner ,så jeg har alltid elsket friluftsliv. vil gjerne viderføre det her til gjengen….å oppleve fjell og natur er ett eventyr i seg selv…og det er foreldrene som lære barna det fra de er små…og man har sååå mye igjen for det…og ikke minst det er flott kvalitets tid med barna…og igjen minnerikt.

Da vi etter 1 mils kjøring inni fjellet kom  vi opp til Prestholtsetra,her kunne vi parkere og gå videre… vi måtte hilse på noen fine hester som stod der….

åååå her var det og masssse blåklokker over alt…og de stod i full blomst…

og vi såg noen fine geiter her …

og med en mor med blomster sans…måtte det selvfølgelig bli en fjellbukett…ha ha vel da startet vi oppstigningen på trappene…flott håndverk som hadde gått 4 år å lage

det er langt opp,men en gang må man starte…Denne turen ble ikke Pappen med på,det hadde blitt alt for ‘tungt’ for han siden det går bare oppover og oppover…

dette er absolutt meget god fottrim…ha ha

Altså Aron 1.klassingen ligger fremst…han gikk i ett enormt tempo og låg først hele tiden…Måtte jo si til han etterpå att han var jo super rask….gikk som en rakett oppover…neida han bare lo og glise han og sa att ‘nei- det var ikke noe slitsomt…’det her…var bare gøyt… Men alle , og både 2 1/2 åringen og 4 åringen gikk helt åleine både opp og ned…de tok det som en selvfølge de….ha ha

helt oppe ser man en del av den breen man kan gå forbi om man tar hele turen…

full fart på denne karen…

det gikk høyere og høyere opp… og gutten gikk og gikk…. sjekk den fantastiske utsikten…enda er vi ikke oppe…. nede ser man Prestholtsetra … de var bare enda vakrere i virkligheten…og t.o.m solen tittet frem etterhvert.

langs hele trappe stien var det spredt over alt med blåklokker….

flere plasser langs trappe stien var det små elver som kom rennende ned fra fjellet…og det er jo ikke noe som smaker så godt som fjellvann….

og etter en drikke pause var det bare å fortsette videre…langt der oppe ser vi Rebekka…de har kommet opp…..

.eh…eh…..nei igjen ble vi lurt,enda var det ett stykke å gå….Men de andre ventet på oss….  ‘ Mamma sjekk utsikten da…..

oj oj oj….no var vi enda lenger oppe…og vi såg enda lenger utover de fantastiske fjellene…her er det skikkelig bratt,men for en utsikt…og det er så arti når og barna ser det fantastiske…det ble veldig mye wow…og se,og gisp…underveis…!!!en fantastisk opplevelse…og så heldig vi var med været…flott sol og alt ble så lyst og fint …

og etter å gått enda ett stykke …ja da kom vi omsider opp……Men bare opp der trappene stoppet…..Enda er det en flott sti som fører videre oppover…..langt innover …manger km til…

wow sjekk no…hvilken utsikt….og se laaaangt der nede ligger setra….den ble som bitte små hus….

det ble en velfortjent pause her på toppen….man kunne se i panoramautsikt…omtrent til verdens ende…ha ha

vel….gutta skulle videre de….ååååå vi har såååå lyst å gå videre…oppover og oppover….     nei vi får ha det til gode en annen gang selv hvor fristende det er….

Vel da var det bare å ta beina fatt å begynne på alle trappene nedover igjen…

og nedover er jo og arti…og ikke minst det går så mye fortere.

Men klart for de små er det greit med en liten pust selv nedover…men de hadde ett veldig bra tempo både opp og ned….omtrent uten noe stopp….

vel nede igjen måtte vi bare bortom å hilse på de fine geitene….

det var noen benker der,og vi hadde tenkt å grille noen pølser før vi dro hjemover,men  da begynte det jammen santen å regne…så da ble det heller kjeks og bananer,så tok vi pølsene nedi vognen…. og igjen alle var veldig fornøyd med denne turen,det var bare utrolig fint her oppe på viddene,så her lovet vi barna att vi skulle ta turen en annen gang,og da satse på hele turen….Men bare det att de små klarte alle de over 2000 steintrappene opp var  veldig bra for denne gangen…