Hvorfor skal man absolutt ha så mange barn da ?

For en liten stund siden var det en sak i Media der det har blitt lovendring på de uføretrygdes  barnetillegg. Og dette rammet mange uføre med barn,og ikke minst alene mødre.Så kom det opp i Media en Famile med 7 barn og der mor var Ufør.og hva de ville misste  av inntekt no når denne støtten ble tatt vekk. Det trasige er att folk som komenterer på ett slikt innlegg som Tv2 nyhetene legger ut er mest om antallet barn…..Tenk de hadde 7 barn.!! .og hvorfor må de absolutt ha så mange barn ? har de ikke hørt om prevensjon,?? hun moren kan ikke være mye ufør når hun må ta seg av 7 barn..!! .de burde ikke få så mange barn om du ikke har økonomi for det… !! de burde ikke snylte på staten…!!! stakkars barn…!!! De burde tenke seg om før de setter 7 barn til verden….!!! osv osv osv….. det gikk igjen og igjen…antall barn og hvorfor de absolutt Måtte ha så mange barn…..osv…Det var de 7 barna som fikk all fokuset….ikke om selve lovendringen…..som var hele hoved saken….

Men dette er jo sååå typisk,de med mange barn får liksom  alltid høre det,de får liksom alltid skylda for å velge å få flere barn enn normalen.de får kritikk, nedsettende ord og sleng komentarer…dere er egoister og tenker kun på dere selv..skal dere befolke jorden, husk på kvalitetes tid med hver enkel…de er dyre, de skal følges opp…..Og det er faktisk skikkelig urett ferdig å kritisere de som velger å gjøre noe annet enn det som folk og samfunn skal mene er normalt….. Dette har vi og opplevet flere ganger. Og ikke minst folk som ikke kjenner til oss får totalt hakeslepp og ‘hoppendeutavhodeøyner’ når man forteller hvor mange barn man har…!!

Jeg bet meg virkelig merke i flere av komentarene til denne saken med den familien med 7 barn.Der mange spør…Hvorfor skal man  absolutt ha så mange barn da.?? hvorfor skal DE ha så mange barn…de burde tenke seg om før de fikk sååå mange….vel skal de liksom ‘kvitte’seg med ett par barn da liksom…utrolig lite gjennomtenkt komentar…nei for de med mange barn betyr alle like mye…hvert barn er en skatt og en verdifull gave…en glede i livet…

Vel det att Hvorfor skal man absolutt ha så mange barn  er nok ett spørsmål mange ikke helt  kan svare på,men de fleste storfamilier  med mange barn,de har iallefall ett svar på det. Og det svaret som går igjen mest er…rett og slett bare fordi man er Glad i Barn.!!  Og så har man rett og slett valgt å våge å satse å få mange barn og sprengt den naturlige  og normale rammen som er i samfunnet om antall barn.hjertet har kommer først. Og for vår del har vi samme svar – vi har valgt det,jeg har valgt det fordi jeg er glad i barn og har alltid siden jeg var tenåring ønsket meg mange barn.Og vi har hele veien valgt å gå mot strømmen,og mot folks meninger og mot det ‘normale ‘A4  familie livet.

 

– Våres 10 flotte barn –       (fra 17. mai 2015 )

 

Jammen MÅ MAN DA ABSOLUTT ha så mange barn.??? Holder det ikke med 3…det er så mye enklere alt med ferre barn…Ja,no kan jeg kun svare for oss ,eller  for meg. Jeg vil sammenligne det litt med en kjærlighet,en lidenskap,eller noe som betyr mye for en,noe verdifult,noe rikt,noe fantastisk stort….!!! Jeg kan absolutt sammenligne det med feks en som har stor lidenskap for gamle biler/ veteranbiler …eller noen som har lidenskap for golf… for de er det noe kjært,noe rikt,og noe som betyr mye for de å holde på med…og ikke minst de bruker all sin tid ,og penger ,energi m.m på en  slik lidenskap…Og det er bare noe de MÅ holde på med liksom….det kommer nesten først i livet…. Og tro meg…slike mennesker med ulike lidenskaper i sine liv ses på med ære omtrent..fra andres øyner…

For min del,kan ikke ett barn sammenlignes med verken golf,fotball eller gamle veteranbiler,barn er jo noe levende,ikke en ‘ting’. Det er så ufattelig mye mer verdifult og dyrebart en ‘ting’. Men jeg nevner og sammenligner  det for att man skal skjønne det lettere. Men faktisk så finnes det mennesker som har  barn men og  lidenskap til ‘ulike ting’  ,der ‘tingene” betyr mer enn sine barn .Og det er skummelt og det blir helt feil….

Så ja,jeg Må ha absolutt ha så mange barn..

for meg betyr barna alt,

for meg er barna dyrebare,

for meg er barna min lidenskap,

for meg er barna mitt alt

for meg er barna noe kjært

For meg er barna noe stort

for meg er barna nr 1,jeg bruker min tid,min energi og mine penger på de.

de er faktisk ‘noe jeg MÅ holde på med…De er mitt liv…

De er verdifulle for meg…min glede i hverdagen og ikke minst jeg er velsignet og Rik.

 

 

“Jammen man trenger ikke ha så MANGE barn da..” For dette kan fint en mor med 2-3 barn si…si det samme.!! ja så absolutt…..alle er ulike og heldigvis for det….noen er fornøyd med 3 og noen med 2….Men spør en som har lidenskap for gamle veteranbiler….Jeg tror absolutt han skjønner godt slike som oss som har mange barn…hvorfor har han gårdstunet sitt fullt av mange gamle biler,eller garasjen full…. Jo han bare MÅ ha så mange…for han er hver enkel veteranbil noe unikt,noe verdifult….noe kjært…for han…..Åja..han MÅ bare ha mange,og tro meg…når det har gått litt tid,så vil han ha enda en bil til…en annen modell,ett annet årsmerke m.m .OG Vi MÅ bare ha mange barn…..jammen HVORFOR…??? Det er nok en Lengsel etter ‘Noe’ som ‘gir’ deg Noe vil jeg si, og man må ha mer av det ‘Noe’ enn andre trenger..og det ‘Noe’ er ett Barn. Man føler seg ikke ‘mett’ eller ’tilfreds’med bare 2-3 barn. man trenger og ønsker flere – Og Det heter rett og slett en hjertens  ‘Lidenskap’…og la oss som velger å få mange barn ha denne lidenskapen….respekter den og gjerne ære oss att vi faktisk våger å velge å satse annerledes.

 

Barn gir en mening med Livet !!!!

 

Følg oss gjerne på facebook: ‘Huset med de 10 barna ‘

 

12 kommentarer
    1. Du er flink å forklare Esther.. og så reflekterer du så flott over problemet.. Savner deg og dine små og store .Hurra for deg.. Anne-Lise

    2. Ungene ser glade og tilfreds ut på bildene 🙂 Høres koselig og travelt ut, og sikkert fint å vokse opp med så mange søsken. Godt det er rom for å velge annerledes, selvom folk mener mye. Folk mener mye om det meste. Men er vel mye pjatt og vas på folk også.

    3. Bra skrevet!! Og helt enig i det du skriver. Barn blir ikke lenger verdsatt slik de skal, men sees ofte på noe som står i veien for andre ting, og da er det ulogisk å skulle få mange barn tenker mange. Å få barn er noe helt naturlig, noe vi er skapt til. Derimot er det IKKE naturlig å putte i seg massevis med tabletter for å unngå å bli gravid. Men det er desverre det som er normalen i dag og velger du å ikke gjøre det, ja da får du høre hvor uansvarlig og dum du er.
      Barn er en stor velsignelse, en gave som må taes godt vare på. God klem til deg og din fantastisk fine gjeng ♥

    4. ha ha fjellgeitbundingen: ja du har så rett så rett…tror mange buser ut med ting før de tenker..og mangen mener og de har skikkelig peiling på alt.og så aner de ikke helt hva det dreier seg om…men tror nok att de som har mange barn skjønner seg på hverandre….joda det er stor rikdom med mange barn…man har alltid noen å være med og snakke med,det blir dine bestevenner,man deler gleder og sorger og man står sammen…og når mange står sammen er det vanskelig å knekkes. barna selv er så glade for att de ikke er enebarn…’å det hadde vært kjedeli mamma ‘ sa ei her en dag…de har alltid nen å leke med og støtter hverandre Men absolutt noen skal mene alt mulig…men godt ingen er like…det hadde vært kjedelig da…

    5. ååå tusen takk snille deg Kristina: er sååå enig med deg og…det er iallefall godt att ‘vi’ som har mange barn skjønner hverandre ,selv om de’normale A4 familiene der ute har lett for å buse ut med lite gjennomtenkte komentarer uten å ha så mye aning på hva det går i….og samfunnest sier man har valgfrihet…ja kanskje i teorien,men praktisk sett så er det overhode ikke slik Ja det stort å være rikt velsignet med mange skatter,og det er heller ingen selvfølge ,så derfor har vi mye å takke for hver eneste dag…go klem tilbake din din flotte gjeng og 😉 😉

    6. Hei. Ja, jeg har nå 7 søsken og kan si at det dr kjempe koselig med så mange søsken iallefall. Tenker verkelig på å ha mange barn selv, vil at de også skal få ha mange søsken. Nå som jeg bor alene med samboer merker jeg hvor mye tommere det er enn når jeg bodde hjemme med en stor familie.
      Mvh Conny

    7. jaa det er så sant så sant…Conny: det er kjæmpekoselig å være mange tross att det blir både slåssing og krangling…ha ha og så kjekt å høre att flere ønsker mange barn…støtter den fuult ut,,, 🙂 🙂 så no venter vi på giftermål…ha ha

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg