Det er stort !

Da går sakte men sikkert årets morsdag mot sin slutt.Jeg husker fra da jeg var liten så var dette alltid en spesiell dag, jeg laget fine kort og tegninger til mamma og skrev fine ord om hvor glad jeg var i henne. Morsdag (og selvfølgelig farsdag) er egentlig en flott dag der man kan sette pris på sin mor eller far. For uten mor og far hadde man aldri vært til. så man må takke de for livet. Og ikke minst alt de gjør for barna sine. Og min mamma ofret alt for oss,og selv etter vi ble voksne og fikk egne familier og barn har hun stillet opp og gjort alt for oss,hun kom med sekker med toalettruller og matvarer m.m “dere er  så mange” sa hun alltid , så hun regnet med det gikk en del av slikt da…og hun husket på alle sine.gav både gaver og av seg selv.så en mamma er faktisk en mamma selv om man blir voksen og starter egne liv…

Jeg husker og vi laget alltid kake til mamma,eller vi hadde iallefall alltid kake og stort sett bløtekake. Og min mamma elsket blomster og faktisk det beste hun kunne få var blomster. jeg bestemte meg og i min ungdom att når jeg fikk egne barn skulle jeg holde på den tradisjonen. Og det ble sånn,men jeg engasjerte alltid barna her til å tegne og lage kort til mormor og farmor,gi blomster og gave m.m Men meg sjøl var ikke så viktig.Sånn er det og når det er farsdag. jeg engasjerer barna flere dager i forveien,vi lager kort og tegninger,kjøper gave og på farsdagen blir det frokost på sengen,kake  m.m Synest det er veldig viktig å holde på slike flotte tradisjoner.og gjøre det til en fin dag for alle som er en mamma eller en pappa.

Men jeg må si jeg har virkelig savnet mamma som døde for over 3 1/2 år siden,og tenker spesielt på det på  slike dager som dette…Det er noe spesielt med en mamma,for ett barn kan ingen kan måle seg med mamman…

Og det er stort å være mamma og,og for meg har det  vært en like fantastisk opplevelse for hver gang en ny liten skatt har blitt født. Og selv om dager kan gå opp og ned i mamma livet, så er det viktig å stoppe opp ett sekund eller to sånn innimellom og tenke på hvor rik man er faktisk,hvor heldig man er og hvor stort det er å få være mamma til sine barn.for det er faktisk ingen selvfølge å bli mamma.Og no er jeg ekstra heldig og da ,å har fått oppleve å bli mamma 10 ganger,og det er virkelig rikdom.og mammahjerte har, tross mange barn ,en plass til alle.selv om hver enkelt av de er noe eget og spesielt.

8 av mine skatter!!


Men jeg har ikke tatt meg selv så nøye på slike dager,og her i huset er det desverre en mann som overhode ikke gjør noe utav slike dager. så blir ikke barna engasjer på forhånd eller selve dagen,så blir det ikke noe. og sånn har det vært i alle år. så egentlig er morsdagen her i huset en helt vanlig søndag.fra morgen til kveld.men for min del går det helt fint,jeg er jo vandt med det,men litt dumt for barna da som jeg vil skal la en slik tradisjon være viktig. Men ikke viktig nok for pappen da. Så denne dagen har selvfølgelig vært slik som alle de andre morsdagene, ingen frokost på sengen,ingen blomster,eller gaver,heller ingen gratulasjoner eller kake.heler ingen gode ord eller oppvartning av noe form… Men jeg vet att iallefall noen av skole barna pleier å lage kort på skolen,men de ligger trygt i sekkene deres. Så skal jeg ha blomst må jeg kjøpe den selv,og skal jeg ha kake må jeg lage den selv. Så selv om mange der ute kan tro att om man har mange barn, så vil både de og pappen sette stor pris på henne.gi gode ord,gave,oppmerksomhet,fortelle att mamma er den beste,hvor glad de har mamma,alt hun gjør for de osv…  Men nei, da tar dere skikkelig feil… ikke i dette huset i allefall….  ( har lurt mange ganger på om det finnes ett kurs for menn som heter ‘ett spark bak’ kurs,så hadde jeg meldt han på…) ha ha

 

Men jeg måtte snike meg med i sekkene og hente 3 kort jeg fant og måtte iallefall ta bilder av de…


men jeg tenkte no att siden det er morsdag så får iallefall jeg lage en kake,og det liker jo alle her iallefall…kanskje de tar ett lite hint da….

 


 

Og marengskake /pavalova er jo alltid en favoritt her….

 Planen var å ha på jordbær og på kaken,men selvfølgelig hadde en eller to stk barn her, sneket seg inn i kjøleskapet og forsynt seg med jordbær,men noen var det igjen da..så jeg fikk tatt de på…

hm..hm en liten kar som …’skal bare smake’……

 

HEI… det er ikke lov å plukke på kaken,dere må vente til de andre kommer….hm hm noen ganger

kan man lure på om de har ‘sov i ro ‘ i ørene sine…

 Men faktisk rett før vi skulle spise kaken,klarte pappen å presse frem …vi kan jo synge ‘happy birthday’  til mamma da..       ….øhhh….. Vel rett før de skulle gjøre seg klar til legging kom plutselig William på att han hadde noe i sekken som han hadde laget,så han kom til meg…ÅÅÅ tusen takk..sa jeg…han hadde klippet ut bilde av vafler for han ville så gjerne att jeg skulle lage vafler en dag…ha ha

Men de andre to kortene ligger enda i sekken…jaja kanskje de ser det når de kommer på skolen…

Iallefall att de har  mer eller mindre glemt mamman sin i dag overlever jeg helt fint.

har jo tenkt mange ganger att ‘Det man sår-får man og høste, så jeg får bare fortsette å engasjere barna  til å gi og lage ting/kort,kjøpe gave både når det er bursdager,både til de andre her og til pappen  og ikke minst til  neste farsdag…så kan det hende en vakker dag att pappen våkner opp av dvalen….

noen av mine skatter !!

2 kommentarer
    1. Jeg som trodde at min mann var den eneste som trengte et kurs i diverse ting fruen i huset kunne satt pris på!!!! For min trenger det virkelig,virkelig!!!!! Han lever i sin egen verden og hjemme gjøres det null og nada,og blomster er det minst 12 år siden sist jeg fikk med han! Men – jeg er selvfølgelig like gladi han for det om ,- det er jo hverdagen som teller og det er jo litt trist på en måte å si det men man blir jo vant med at tingene er sånn! Ikke så godt å forandre på desse karene,jeg klarer det ihvertfall ikke. Prøver ihvertfall å lære ungene opp til å gjøre slike ting da…så får de det med seg videre i livet når de blir voksne forhåpentligvis.Men altså…av og til skjer det underverk og i går fikk jeg faktisk blomster så ikke gi opp du heller,helt sånn plutselig kan det skje et aldri så lite underverk :)))))
      TOveklem 🙂

    2. ha ha Toves Sammensurium:du e no bare go du…ja mannfolk er mannfolk…og kanskje vi skulle startet ett slikt kurs…vedder på vi hadde tjent oss søkk rike..ha ha h a,men tror faktisk att han fikk en vekker no når jeg la dette ut…likte det ikke,men måtte innrømme att det var sant…men skylder på att han glemmer det og att han er fattig som en kirkerotte…ha ha…men man kan være fantasifull og ting trenger ikke koste penger…bare ioppmerksomhet er en fin ting og er gratis…ja ja får si som du sier…ikke gi opp håpet…!! go klems tilbake!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg