Størstejenta er endelig ‘Myndig’

Oj hvor tiden går….tenk for 18 år siden meldte størstejenta her i huset  sin ankomst.

Jeg husker det som om det var i går…

Jeg gikk på hjelpepleien og var akkuratt ferdig denne fredagen med praksisen i hjemmesykepleien.

Det var enda 8-9 dager til termin,og jeg hadde jo hørt att med førstemann kunne man gå over tiden,

På mandag var det eksamens uke ,med både innleveringer og muntlig eksamen.så helgen etter det passet no godt med en fødsel  i grunnen. for da er det  bare noen uker igjen av hele skolegangen og vi kunne da  motta fagbrev.

Denne kvelden la vi oss litt seint ,men det var no lørdag dagen etter og fri ,så det gjorde ikke så mye.

jeg sov som en stein helt til kl 05,da våknet jeg sånn halvveis av litt ‘knip’ i magen…og følte jeg måtte på do,,,satt der en stund og følte litt press,men hadde jo hørt att man kunne ha treg mage…og uansett kunne det ikke være noe fødsel på gang for hadde hørt att førstegangs fødslene tok alt fra 14-20 timer….ja ja gikk å la meg igjen og sov videre gjennom alle ‘knip’.

men litt over halv 8 kjente jeg virkelig att det knep oftere og oftere….. vekket pappen og sa att jeg trodde noe virkelig var på gang…han skyndet seg til telefonen for å finne nr til vakthavende jordmor…stakkar,han var så trøtt og svimete att han

holdt både tlf katalogen og tlf oppned.. ha ha

jaja omsider fikk han kontakt med jordmoren og hun sa att knipene var nok rier og lurte på hvor ofte de kom… jeg tok tiden… 1 min ropte jeg…1 MINUTT ropte jordmor…JEG KOMMER I VILL FART,

hun visste ikke hvor vi bodde ,men pappen satte en krakk i veien.,og hun kom inn (hadde med seg en ambulanse med sjåfør..)

akkuratt tidsnok til att pressriene begynte og vannet gikk.

Maks 8 min etter kom jenta som ett skudd… og klokken viste 8.20 jeg husker det første jeg sa var. ..øh…var det alt??? då måtte de bare le…

vel jeg merket knip i 5 tiden…og hu kom 8.2o

er ikke 3,5 timer en gang det…hm det stemte no alldeles ikke med det alle hadde fortalt meg…

så bokstavelig talt så la vi oss to og våknet tre…ha ha

navnet Caroline hadde jeg egentlig klart.

bare ett halvår før, døde bestemor,hun var så god og snill,savnet henne virkelig og hun hetet karoline.

så jeg hadde bestemt att om det ble en jente skulle hun oppkalles etter Bestemor.

 

like etter dro vi  inn på sykehuset for veiing og måling  ,og sov der en natt til søndag.

og på mandag var det på skolen igjen med barnevogn.

Og du kan tro de slåss i klassen om å holde og kose m.m og læraren var omtrent verst ha ha

eksamens uken gikk fint og lille Caroline låg bare å sov så fint i bagen sin gjennom alt..

Att hun skulle få 9 søsken etterhvert hadde nok ikke hun trodd.men for hver som har kommet har hun vært så  stolt og glad i de ,tatt ansvar og vært så veslevoksen… ha ha

Caroline har alltid vært blid og det er hun fortsatt den dag i dag.

Og no er hun blitt 18 år…

utrolig hvor fort tiden går,plutselig er barna blitt voksne.

men hun har sagt att no når hun er liksom

blitt både ‘voksen ‘ og ‘myndig’ (noe hun ikke følte) så kommer hun aldri til å slutte å være barnslig…vel tror hun har rett der…ha ha

 

 

 Her hjemme pleier vi ikke å feire  bursdager så veldig med venner og familie for det har vi lite av her,men vi markerer i allefall att noen har bursdag og gjør det beste vi kan utav det.

det er jo og litt stas for barna her og når noen har bursdag,då blir jo det frokost på sengen ,pakke og kake m.m 

I dag begynte dagen med att Ruben fant frem flagget,for vi må alltid flagge når noen har bursdag.

 

og frokost på sengen er absolutt en tradisjon ,og det vet alle som har bursdag her så derfor er det like spennende hver gang…

og det er jo alltid arti å legge litt i maten og,så hver enkelt får akuratt det de liker best på maten…

 

Caroline liker veldig godt egge røre og ost/skinke…

 

 så må vi lage til gaven…og denne gangen har vi fylt en korg med mye som caroline liker….det er liksom ekstragaven siden hun blir 18 år.

men ellers har vi stort sett en hoved gave

 

åååå den såg god ut… en liten gutt som har sååå veldig lyst på den…

 


 

….så var det hovedgaven….

Gavekort på Fjordline til Danmark for inntil 4 personer…

så får vi se om hun blir glad for det…

 

så er vi klar…vi lister oss opp…..

og står klar utenfor soveromsdøren til caroline

 

‘HAPPY BIRTHDAY TO YOU’…la la la la la  GRATULERER MED DAGEN….

Litt trøtt ,men veldig glad og fornøyd for gaven ….

 

En liten sjokolade kake må jo til.


 litt seiner på dag blir det fårikål til middag,det liker alle veldig godt…og det lukter nesten litt jul i huset…

 så gleder alle seg til kake spisingen…

en av favorittkakene til caroline er oreokake,og det ble det og…

Morfar pleier alltid å bake kake til de som har bursdag her i huset,og ikke noe unntak denne gangen heller…

Han kom med en kjæmpefin bløtekake…

 

 

Då er det klart for å synge,Emilie  har fått kakebæreoppdraget…

 

 

og blåse…..

En liten gutt som virkelig koser seg…

…SMILE…..

 

the girls…

man kan bli  sliten av å spise kake altså…

Noen flere glade…

 

veldig greit å være mange.så kan man massere hverandre …ha ha

man kan ha mye morro sammen ja…

Vi er iallefall alle veldig glad i Caroline,hun er veldig flink med småsøskene sine,og det har hun alltid vært…

Ei lita tulle som plutselig har blitt stor…

Vi ønsker caroline hjertelig tillykke med dagen og ønsker deg alt godt fremover…

 

følg oss gjerne på facebook : https://www.facebook.com/vabofamilys/?ref=bookmarks

Huset med de 10 barna

 

 

 

2 kommentarer
    1. Gratulerer! Følger med her i alt du skriver. Dere virker som en veldig fin og koselig familie og du forteller så levende om alt. Klem til dere 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg