– Eplekake –

Har tidligere nevnt att å bruke det som har gått ut på dato eller kommer til å gå ut på dato fra div ‘butikker’ kan være like bra.

Vi har og en i familien til mannen  som  kjører bossbilen for matbutikker, og siden vi har div. dyr her så får vi en del frukt og grønnsaker som butikkene skal kaste eller gått ut på dato,til å gi dyrene.

noen ganger er det faktisk helt ok frukt/grønsaker som vi fint kan bruke sjøl.

Her en dag fikk vi mye epler til dyrene som butikkene skulle kaste.veldig mange av eplene hadde bare noen småflekker men  var fult brukenes.

jeg er en person som liker godt å både bake og tenkte att vi kan jo lage eplekake .det er jo enkelt og godt !

 

Mange like flotte epler,sunt og godt og kan brukes til mangt !

 

Eplekaker kan lages på ulike måter,men jeg har laget etter en oppskrift som jeg har hatt i mange mange år,og den er veldig enkel å lage.

 

 I følge forskerne bør man spise 2 epler for dagen, det inneholder mye c-vitaminer og er veldig bra både for ‘vekten’ og hjertet 🙂

 

 

Snart begynner eple trærne å blomstre og det er en fantastisk flott tid.

vi er så heldig å ha flere epletrær i hagen.

Likevell  klarte jeg ikke å vente på den blomstringen, så jeg tok inn her tidligere noen greiner og satte i vann og etter ca  1 1/2-2 uker begynte de å sprette ut…

det gir en flott vårfølelse inne.

 

Epleblomst

 

Eplekake smaker fortreffelig  både kald og lunka, kan godt serveres med is, krem ,vanilje kesam eller vaniljesaus

 

.Her er oppskriften som jeg bruker;

(Jeg pleier alltid å lage dobbel deig ,siden vi er så mange her.)

125 g smør

1 dl sukker

1 egg 

2 ss vann

3 1/2 mel

1 ts bakepulver

 

fyll;

4 epler,sukker /kanel

Rør smør og sukker sammen til en myk masse

Rør inn egg og vann 

Bland mel og bakepulver lett sammen

 

legg av litt deig om du vil ha på toppen

trykk deigen ned i en form,  ( 24 cm )  legg eplebåter ,sukker og kanel over

trill ut tynne strimler  og legg de på langs over eplene 

stekes  ca 200 grader i 30-35 min

 

  – ENJOY –

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg