Alltid noe kjekt sammen med Familien

Da er vi kommet godt uti en ny uke med sol og flott vær,ikke minst godt og varmt.

Men samtidig kan vi her i huset  legge bak oss en lang helg med også  noen fine dager,tross at det var kjølig og en del regn.Men det stopper ikke denne gjengen  i å ta noen  turer ut iallefall. Og det bel det altså i helgen. Angående regn  er det bare godt med det,naturen trenger det virkelig og vi trenger å være ute å få frisk og god luft i oss. Man ser og at barna trives på tur,det er godt å se og oppdage nye steder,nye tur områder. De får bedre apetitt,de blir mer opplagt og de blomstrer på en annen måte.

Men det er alltid noe å gjøre sammen og som familie når det er fridager. Brettspill er veldig kjekt,lage mat sammen og gjerne se en koselig familiefilm. Men som sagt og tur ut, både til vanns,i skog og til fjells.Og dette fikk vi gjort denne lang helgen. Allerede til helgen igjen,når det er pinse blir det også en ekstra fridag. Vi har også tenkt på tur  noe de dagene også  ,så får vi bare se hva det blir. Det som er så fint nå er at det er en så fin  årstid som nå ,der alt blomstrer og blir grønnere for hver dag,samtidig en fin temperatur i luften. Da er det ekstra fint å ta turer ut. Litt mat og drikke med i sekken er alt som skal til.Man slipper luer,votter,dresser og mye tøy under.

Det eneste minuset derimot er vel at det blir ofte mange bilder fra de ulike turer. ha-ha Men vi har sett i ettertid at gjengen her liker veldig godt å se tilbake på turer vi har hatt,opplevelser,reiser og hva vi har gjort på,Ikke minst hvordan de såg ut som mindre,nettopp på bilder.. Det er utrolig hvor de her barna forandrer seg,det skjer endringer for hvert år,de blir så fort store og vokser i rakett fart. Når i tillegg  de  ser dette selv,da blir det ekstra artig å følge med på utviklingen. Når vi er sammen, gjør ulike ting som familie,har det kjekt sammen så  er iallefall godt å ha mange gode minner og bilder å se tilbake på.

En av jentene her har maset noen ganger om at årets mai bad bør altså realiseres før mai måned er over. Og det er ikke så mange dager igjen før måneden er over,så da er det best å få gjort noe med det. Og denne helgen fikk altså hun og noen av de andre tøffe barna muligheten. Kan ikke si at det frister å hoppe uti vannet no,men noen her i huset innførte det som en ‘tradisjon ‘ hvert år å ha et mai bad som skulle altså bli ‘årets første bad’.

Derfor måtte vi avsted første fridag til et vann.Gutta ville og innvie strandlekene for i år,og hentet ned baljen med strandbiler/bøtter,spade m.m som har stått på lageret siden i fjor.

Så da ble det foreslått å dra dit vi mange ganger har reist før, både  på turer og bading. For å slippe å lage middag før vi dro,tok vi med noe å ha på grillen.

innvielse av strandlekene var veldig populært-

her kan man være i mange timer.

resultat av to stk barn som tar mor sitt kamera og knipser av hverandre…..

kan vel si at det ble et x-antall bilder i alle mulige fasonger fra de her to.

men så var det mai badet da- tre tøffinger hoppet uti og dukket under…

kan ikke si at det der  fristet sånn super mye,var ikke mange gradene i det vannet den dagen,men mai badet ble godkjent iallefall.

Godt å varme seg under teppet etterpå-

Det ble altså middag ute denne dagen…

mors prosjekt ,blomster,hund  og piknik kurven. 🙂

det blomstrer,spirer og gror,og mange fine blomstrer titter frem.

En dag ble det pizza til middag,alltid med god hjelp-

kjekt å gjøre ting sammen-etterpå ble det familiefilm. ‘Prinsen av egypt.’

en annen dag ble det laget smoothie , eplekake med is og sykkeltur

Men det er altså mer tur i vente. Selv om det regnet en del dager stoppet det ikke for enda en  tur med gjengen.

Og her er alltid tur gleden stor. De er ivrig på å gå,oppdage,utforske og bamsen er klart med. 🙂

Vi tok en annen tur løype/tur sti denne gangen som vi ikke hadde vært før..

Den gikk først ned til et tjern,men først forbi en gammel bygning ,der måtte det jo sjekkes om det var liv.

Ved tjernet  var gleden stor for der fikk vi hilse på en  grønn frosk som hoppet i gresset.Det var virkelig stor stas,og alle ville holde den,selv om den hoppet ut hele tiden. Og for minstemor var dette absolutt stort.Hun sa flere ganger.

‘Mamma,mamma,se en fjosk’ !!!

Og så gikk vi videre oppover i et ulendt,men flott terreng. Og her i huset er det alltid noen som vil bære lille søster på ryggen når hun blir sliten.

Etterhvert sluttet det å regne.Omsider kom vi til en topp,men samtidig et veiskille. Man kunne gå videre ned til et annet tjern,men der foregikk det noe arbeid,så det var en sperre der. Men man kunne og velge en annen sti rundt tjernet.

Men et pust i bakken ble det først på en liten benk som stor der. Det var fin utsikt og

før vi dro ble det baket en ladning med ostehorn som ble med i sekken. Ellers litt kjeks og drikke.

Valget ble å stoppe der litt ,

ned eller rundt tjernet kunne vi gå en annen gang.

Så da ble det lek og utforsking  i skogen i stedet,og denne gjengen har aldri noe problem å finne på ting. Her fanger storebror de yngre og binder de til en trestamme,så skal noe andre befri de. Å lage seg sofa av kvister og greiner var og en ide. Ja her kunne de vært lenge.Man må dra de med seg igjen,for de er så opptatt av alt mulig. De har det veldig kjekt sammen.

I skogen er det alltid mye å utforske,selv en liten snegle  på en pinne er interessant å studere.

Men klokken går og vi velger å gå tilbake samme veien.Heldige  lille søster som får sitte på storebrors rygg tilbake. Alle var enig at her måtte vi ta turen tilbake. Underveis såg vi flere turstier som og gikk både lenger oppe og på andre siden. Så det er nok å utforske her i området.

Det er alltid kjekt å gå på tur,alltid så mye å oppdage i naturen,godt  å komme seg ut. Er og  godt å kjenne på at man er frisk og har en kropp som fungere. Vi er heldig som har muligheten –

Alltid kjekt å gjøre ting sammen som familie.

Det er alltid noe å takke for og være glad for hver dag.