Tenk at noe så lite kan være så dyrt….

Her i huset er vi opptatt av at barna pusser godt tennene sine,og alle andre,store som små. Generelt er jeg veldig pirkete på det,liker ikke noe slurvhet på det området.Er og nøye med å gå og møte til tannlege timer m.m  Og det gjelder både meg selv og barna. Synes og det er viktig at en bruker både fluor,fluortablett og tanntråd m.m  Tennene skal vi ha i mange,mange år og det er viktig å ta vare på de. Men likevel ser man forskjell på barna her,og tennene deres. Selv om de er veldig flinke å pusse seg,bruke fluor m.m så får noen hull likevel. Og andre igjen gjør det samme,men får aldri hull. Tror nok det kan være noe arvelig der. For min egen del har jeg alltid vært påpasselig med tannpuss,men tross god puss,så har det blitt noen hull siden 15-16 års alderen. Og pappen her i huset,han igjen har omtrent aldri hatt hull. Men samme kan jeg og se på mine foreldre,at det var forskjell der og.Så noe arvelig er det nok. 

Iallefall jeg hadde et hull for noen år siden i en tann,som den gang ble fikset og ble tettet igjen, og så tror jo man at da er liksom alt ok. Men der kan man faktisk ta feil. Da jeg sist var til tannlegen,som var i høst,så såg den tannlegen noe på røntgen. Hun såg at i den tannen som det for mange år siden var et hull,og var tettet igjen,så hadde det begynte å utvikle seg et hull nedover mot røttene inni tannen. Så hun sa at neste gang jeg skulle komme til tannlegen,skulle hun åpne opp den tannen og stoppe den utviklingen. Men selvfølgelig,fikk jeg noe vondt der,måtte jeg klart gi beskjed. 

Og selvfølgelig her i mars fikk jeg skikkelig tannverk i den tannen. Og jeg tåler en del,og bryr meg lite om slikt. Men det gav seg ikke,og det ble verre og verre. Så jeg måtte bare ringe tannlegen å få en time. Hun tannlegen som jeg pleier å gå til her var vekke på ferie,så jeg fikk komme inn til en annen tannlege. Hun åpnet opp tannen og så at, joda her måtte noe gjøres. Desverre,det hadde gått så langt at tannen var dø,så her måtte det til en rotfylling. Hun la bare noe dempende nedi,og toppet det hele med en midlertidig fylling. Jeg måtte få til en rotfylling så fort som mulig,men hun jeg gikk til var jo på ferie,så de kunne henvise meg til Drammen tannklinikk, til en spesialist innom rotfylling. Så var det bare å vente til jeg fikk en time. Og før påske kom det et brev i posten med time til rotfylling no i april.

Jadda det var jo staselig. Alle vet jo at rotfylling ikke er sånn super billig akkurat,men må man,så må man.Det blir liksom ikke fikset av seg selv heller akkurat.

Og hver kveld når barna pusser seg,og vi pusser de minste,noe de er veldig flinke til.Så pleier jeg å vise de den midlertidige fyllingen i munnen,og sier, Se her,denne tannen er dø,og no skal jeg snart til tannlegen,og de skal fylle nedi røttene noe greier,å tette igjen…

Å de kikker inni munnen med store øyner,ojjj ,ja det ser de…ojjjj…en dø tann…(den såg ikke mye dø ut altså…ha ha )

og no de siste dagen før jeg skulle til rotfylling timen,så sier de selv under pussingen, ‘mamma’ gap opp då,så vi kan se inni på den døde tannen din…

liksom at det er noe spesielt med en dø tann…ha ha 

men det er visst veldig spennende…

“få se,få se…”

Og slik ser de meg inni munnen hver dag….og er like imponert hver gang,tenk en dø tann….wow…

Og der kan dere se,den lille tannen der på hjørnet,den har sånn hvit midlertidig fylling på…Og den tannen med det hvite på,er tydeligvis veldig spennende å se på….Tenk at mamma har en dø tann.

Og så kom dagen for rotfylling,jeg dro av sted,og sa til barna at no skulle jeg inn til Drammen for å fikse den tannen. William mente at jeg kunne bare trekke den tanna,når den var død likevel. For han har trukket en tann en gang,og synes det gikk helt fint. Vel på barn som trekker tenner,så vokser nye opp igjen,verre med voksne.Så jeg velger heller å fikse tanna jeg da.trenger den til å tygge med næmlig…

Pappen og minste mor ble med og de satt i bilen og ventet. 

jaja Lillemor sovnet hun…

så da var det bare å sette seg ned å vente da. Omsider ble det min tur,og her gikk det fort kan man si. Men når det er spesialister som gjør jobben,så går det fort.Og vipps etter kun nøyaktig en halv time i tannlege stolen,var rotfyllingen ferdig. Igjen fikk jeg lagt på en midlertidig hvit fylling,så må jeg ringe tannlegen jeg går til for å få lagt på en permanent fylling. 

Og så var det regninga da….tenk at noe så lite som en tann kan koste såååå mye…og det er uten fyllingen på topp engang….og bare etter en halv time i tannlege stolen.

når jeg kom hjem måtte jo alle de små kikke inni munnen igjen,har du fikset tannen no då mamma, joda no er tanna fiksa,nesten, ja og litt fattigere på kontoen…ha ha 

Men no skal vi være takknemlig for at vi er så heldig å ha så bra tannlege system her i landet,det er langt i fra noe selvfølge.Og ikke minst at barn opp til 18 år for gratis.Det er alltid noe å takke for.

 

Å Her i huset lages det kake,for vi har igjen et nytt bursdags barn !!!!

 

Følg oss Gjerne på  Facebook : ‘Huset med de 11 barna’

6 kommentarer
    1. Ja, tannleger er alt for dyrt her. Håper alt blir bra nå da, så du slipper mere vondt. Jeg gruer meg og skulle vært der, men både pris og smerter gjør at jeg utsetter det. Bra at barna er opptatt av at det er viktig å passe godt på gebisset. God bakedag.😍👍

    2. Vanvittige priser hos tannlegen! Og enkelte tannleger tar ekstra mye, har jeg inntrykk av. Synd at ikke tenner går under behandling på lik linje med resten av kroppen, slik at vi bare kunne betalt en egenandel.

    3. jaaaa Bjørg: du har så rett,det er ekstremt for 30 minutter i en tannlegestol,tok heller ingen bedøvelse,men enda ble det så mye. I følge de på tannlege senteret var det fast pris. Dette var ikke så dyrt sa de. Inn mot Oslo lå det oppi 7000 kr bare på rotfyllingen.
      og i dette tilfellet kommer det i tillegg 1100 kr til en endelig fylling på toppen. så alt totalt nærmer seg fort 7000 kr likevel. Ja skulle absolutt vært en egenandel på slikt. eller kanskje få søket om å få dekket noe av nav. men der får man kun dekket om det er tannbehandling pga en diagnose. jaja ikke mye å gjøre med det. men skjønner godt at mange ikke har råd til å gå til tannlegen.

    4. det går bra no Bjørg Rønshaugen: har ikke hatt noe vondt,var kun verk den første gangen. ja det er et pengesluk,skulle vært kun egen andel som en annen Bjørg foreslo her. skjønner godt at folk ikke har råd til å gå til tannlege med de prisene. og alle pensjonister skulle fått redusert myyye. Husker mamma hadde mye styr med tennene sine,og måtte ofte til tannlegen,og det var så dyrt hver gang. husker hun hadde time dagen etter hun døde. De ringte da jeg var der og ryddet og lurte på om jeg var mamma. De måtte stryke henne da av listen. ja synes det er viktig å ta vare på gebisset…ha ha verre med husbonden,han har ikke vært til tannlege på mange år…minst 5-6…ber han går,men han sier han trenger ikke. er jo greit noen gang å sjekke tilstanden inni der…ha ha joda kake ble det vætt du…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg