Det er tankeløst….

I dag er det så mange ulike meninger og synspunkter angående å legge ut bilder av barna sine,eller familien på ulike sosiale medier. Og i utgangspunktet går og politiet ut med å anbefale å ikke gjøre det. Grunnen er at det er så mange pedofile der ute som misbruker bilder av barn til egen vinning m.m Uansett kan ikke de minste barna,som ikke kan svare for seg selv, bestemme om de ønsker å bli tatt bilde av og bli lagt ut,så all offentligheten kan se de.Og dette er en evig debatt virker det som. Og noen gjør det,andre ikke. Og noen sier det direkte også hva de mener.Og klart alle har rett til å mene,det er tross alt ytringsfrihet her i landet. Så lenge man ikke bryter noen norske lover,så kan man faktisk mene ulike ting,og heldigvis kan man si det ut og.

Og vi er intet unntak. Det er flere  som har gitt tilbake melding til oss flere ganger også at det er rett og slett tankeløst og idioti at vi legger ut bilder av barna våres. Og at vi gjør det kun for egen vinning. Altså barna blir brukt,eller ‘misbrukt’. Tenk om barna våres ikke ville bli lagt ut på internett. Hva da? Og barn har og rett til person beskyttelse,personvern. Det er det iallefall en lov som sier det. Og ja store barn skjønner,men hva med de små.skjønner de?

Og tenker vi ikke over at barna kan bli ‘brukt’ på nett. Av syke mennesker der ute som kopierer bilder,limer og klipper til,og barn er ofte et offer. Og plutselig kan en se sitt barn igjen på helt andre sider på nettet,for noen har kopiert det. 

 

skjult identitet ????

Derfor mener da mange at de som legger ut bilder av sine barn er tankeløse.De er idioter,og ansvarsløse. De beskytter ikke sine barn mot mange syke mennesker,og da snakkes det spesielt om pedofile.

Og ja det er helt sant,det er mange syke mennesker der ute. Men vi har valgt likevel å legge ut bilder av barna her i huset.Og jeg mener, at selv om vi velger å gjør det,så er det ikke idiotisk eller tankeløst av den grunn. Klart følger man ikke visse retningslinjer,så tar man klart en risk. Men tar man forhåndsreglene er det ikke noe mer tankeløst enn mange andre ting i samfunnet.

 

jeg Synes det er mye mer koselig å se fronten enn bare ryggen hele tiden…

Men jeg begrunner det slik.

Jeg er ganske obs og på hva jeg legger ut av bilder og bilder av barna. At det ikke er bilder av barna som man selv ikke ville hatt liggende ute så alle ser. Og det kan være at de skriker,gråter,er lei seg,sur eller noe annet som er ydmykende. Og er det evnt slike bilder her inne,så er det bare skuespill eller tilgjort.

Barna skal heller ikke være lettkledd,der de ikke går bare i bleie,truse eller annen bevisst naken het m.m Klart det har vært noe bilder fra badeland m.m men de er gjennomtenkt de og.Men tanken er,hva ville en selv ønsket. Å legge ut bilder av andre barn,uten tillatelse  er heller ikke lov. Og noe som er viktig å følge.

mange legger ut bilder av barna sine bakfra,eller fra siden som her….

men jeg/vi synes det er såå mye koseligere å noen ganger å se et smil,eller et glimt i øyet…

Men det er absolutt opp til hver enkelt hva en velger.

– Uansett –

-For det første bruker vi denne bloggen som en ‘Minnebok’ for oss selv,som familie.En minnebok med bilder og tekst til om ulike ting vi gjør,om det er turer,opplevelser,livssituasjoner,om det er negativt eller positivt,tanker og hverdagsliv. Jaja litt kaker og blomster sniker seg innimellom og da. Heter vel ‘hobby’ det… ha ha 

-Men det er og en side der evnt familie som bor langt vekke kan følge oss. Hvordan det går med oss.Hvordan barna har det m.m

-Det er og en side der vi kan vise andre at det er positivt å ha mange barn. For i dag er flertallet i samfunnet i mot storfamilier og de som velger å få mange barn. De som har 2-3 barn får ikke samme kritikken for deres valg av antall barn. Men de som går over den A4 familen,velger å få flere barn,velger å gå mot strømmen,skille seg ut,være annerledes i prioriteringer m.m de får kritikk. ‘No må dere ikke få flere barn’-husk på at de skal følges opp,husk de koster penger,husk at det er vanskelig å ‘leve’ i samfunnet med så mange barn,alt er så mye problematisk,som bil,turer,reise,økonomi,hus,klær,mat,kvalitets tid osv osv. Og ikke minst noe kan og skje med barna,foreldrene osv. hHem står ansvarlig for alt,hvem blir den som lider osv osv. Og egentlig er en slik kritikk urettferdig. For alt det som de med mange barn kan utsettes for i noens øyner,kan like godt gjelde de med bare 2 barn.

-Derfor vil jeg vise med denne bloggsiden at det går helt fint å leve som alle andre,tross mange barn. At det er faktisk positivt å ha mange barn. Det er ikke problematisk,heller ikke er barna et problem,og vi har heller ikke et problem som velger å få så mange barn. Pappen her fikk beskjed av en sjef på en arbeidsplass en gang at han kunne ikke jobbe noe ekstra eller ta noe ekstra overtid for han hadde jo så mange barn han skulle ta seg av,så han måtte bare dra hjem. Og flere ganger opp over årene har vi og tilbudt oss på ulike plasser at vi kan være behjelpelig med alt mulig.likeså etter vi flyttet. Men vi blir sjelden valgt,og det er fordi vi har jo så mange barn,da kan vi liksom ikke gjøre noe.Vi må liksom ‘ta oss av de’ . Og joda vi tar oss av de,men barn må ikke ha tilsyn 24 timer i døgnet av samme person. Vi kan dele og fordel på oppgaver,lage løsninger. Så det er bare tull. Klart vi kan stille opp på ulike ting og tang selv om vi har mange barn. Barn er ingen hindring. Og bare for noen dager siden fikk pappen kjøre en hel ungdomsgjeng inkl. gutta her på 13 og 15 til skitrekket for de skulle stå på slalomski. Og klart det var for at vi hadde så stor bil at alle fikk plass. Klart pappen gjør det med glede.Han både kjørte de og hentet de,og mange foreldre ble glad for det.Vi hjelper gjerne til vi,tross mange barn i bagasjen. 

-jeg vil og på denne siden dele livets gode og dårlige sider,tro,håp,gleder,meninger,synspunkter og ting en brenner for og mye mer.Listen kan absolutt bli lang. Men ‘noe’ kan man være med å formidle til andre.

-jeg vil og legge vekt på familie og familie liv. For det er veldig viktig. Familien er viktig. Å ha familie og barn er en livsjobb,for selv om barna er 20 år og flyttet ut,så er de fortsatt avhengig av far og mor på ulike områder. Barn er og viktig,de er vår fremtid,de er våres etterfølgere. De er mennesker.Absolutt et viktig tema og noe å være opptatt av.

Og som en sa en gang, som var veldig i mot å publisere bilder av barn, at man kan klart skrive om ulike tema som kan være bra,skrive om ulike situasjoner,meninger m.m uten å bruke barna,og det kan være like bra for det.

Klar det kan det.Er mange, ‘uten’ barn som skriver mye bra.Og mange, ‘med’ barn som skriver bra uten å publisere bilder av barna.

Men her har jeg/vi,likevel valgt å publisere bilder av barna.Og mye er av de grunnene over. Barna her liker og veldig godt å se seg selv på bilder,se hvordan de vokser,så ut tidligere,og alt dette er stas å se i ettertid. Og ikke minst se hva vi gjorde på ‘den og ‘den gang – hvor vi reiste,osv Det er ofte så lett å glemme,men bilder og historier er gode minner å ta med seg. 

Men klart alle har valg. Man bestemmer over egne barn,man bestemmer hva man ønsker for barna. Det må være valgfrihet men med klart skjønn,og begge deler må respekteres.Og igjen man trenger ikke være tankeløse for å ta det valget. 

Og ja det er mange farer der ute. Men skal vi alltids måtte bli styrt av de som er en fare for samfunnet.Skal vi måtte trekke oss unna bare for det?Gjemme oss vekk. Da kan vi heller ikke kjøre bil,sykle eller gå langs veien m.m  Det er mange gale folk i trafikken,som er livsfarlige.Man vet ikke hva som kan møte i neste sving. Men vi lar ikke være å kjøre bil av den grunn,eller ferdes i trafikken selv om vi kan utsettes for fare.Egentlig er hele samfunnet en fare og hjemmet er og en fare. Selve livet er en fare,og farer er det over alt. 

Vi synes det er koselig å publisere bilder av barna,og spesielt i forbindelse med ulike tema en tar opp. Eller hva man gjør,om det er en opplevelse eller en tur…Og barna synes og det er kjekt å bli tatt bilder av,og ikke minst se seg selv etterpå. Og klart, de vet de største barna her at jeg skriver blogg,og at de ligger på nettet.Det er kun de minste som ikke skjønner så mye av det enda. Og de synes det er ok,ellers gir de beskjed om de ikke vil.

 

– minstemann-

 

Så her i huset vil vi fortsette å legge ut bilder av barna,og i ulike sammenhenger og tema en skriver om. Og det er et valg vi har tatt,selv om andre mener at det er totalt tankeløst.Men jeg sier  ‘alt med måte’.

 

FØLG  OSS GJERNE PÅ FACEBOOK; ‘ Huset med de 11 barna’

14 kommentarer
    1. Flotte bilder av nydelige barn. Verden har blitt riv ruskende gal. Alt er sååååå farlig NÅ!
      Jeg har selv postet bilder av mine barn, og noe kritikk har kommet. Det peller av meg.
      Jeg vil virkelig fortsette å se deres flotte barn på denne bloggen, og jeg er langt fra noen pedofil.
      Har barna klær på seg, så tror jeg at det vil gå helt fint. Det er litt ekkelt å tenke på at bilder kan bli misbrukt, men jeg tror at det skal en de til…..

    2. Hvis man skal planlegge og tilrettelegge og finne løsninger så en av foreldrene kan være med barna eller jobbe overtid ol. blir det jo ikke mye familietid med «hele» familien samlet…. Er enig i mye du skriver i innlegget her, men ikke alt..

    3. tusen takk snille deg due: ja det er så sant som du sier. er mye sykt i denne verden,og mye er riv ruskende gale.og ja alt er farlig i dag. egentlig skulle vi bare holdt oss under dyna resten av livet liksom…ha ha .Men så er jo det farlig og…nei,noe må vi overse,man kan ikke gå rundt å være redd for alt,for da har man ikke noe annet å gjøre på. nei jeg er jo en som ikke er så bekymret eller redd for alt mulig. men er heller ikke dum eller godtroende. tror sunn bondevett holder lenge. og ta ulike forhåndsregler sånn som med klær m.m . ja har kikka innom til deg i ny og ne. flotte barn du har og. du er og flott. og mye bra du skriver. tusen takk igjen for gode ord. og takk for at du kikker innom her og. klem til deg og fortsatt fin uke.

    4. joda er sant som du sier Anonym: men man må noen gang gjøre andre ting og barna har godt innimellom å bare være med en av foreldrenen,eller store søskene. Og foreldre har godt av å ‘ta pauser’ innimellom.og ‘lufte seg’ både fra hverandre og barna. det har alle parter godt av. Er ikke alltid like positivt å bare ‘gå oppi ‘ hverandre hele tiden heller. Og det er godt å få være til nytte,hjelpe m.m andre mennesker eller gjøre en tjeneste m.m er alltids behov. Vi har selv over mange år jobbet omennan,der en av oss foreldre var på jobb,og en hjemme,og man møttes i døren. Men det ble likevell tid både i helger og innimellom på dagtid/kveldstid til familien. vi slapp iallefall å ha barn i barnehage,stresse ut dører m.m og ha de på sfo,for en var alltid hjemme når de kom fra skolen.Og mange misunnet den situasjonen. og tidligere k sjefer av oss begge har ikke tenkt på at vi ikke kunne jobbe ekstra pga mange barn,for de visste vi kunne gjøre det innimellom. Men dette var noe vi opplevet etter vi flyttet, at ‘vi’ kunne jo ikke gjøre noe fordi vi har så mange barn. men klart vi kan det. både barna og foreldre trenger både en hobby og en fritid,eller i allefall noe å gjøre på enten i hverdagen,eller helger m.m det er bare sunt. Men alt med måte der og. ingen tjener på å slite seg ut på alle andre,og bruke opp all energi.

    5. kanskje dere ikke har kommet på rett plass.Kanskje dere kan vurdere å flytte nordover der er det billigere hus og ikke minst en stor misjonsmark der de setter pris på alle frivillige som stiller opp.Lykke til.Inspirerende blogg,dere er tøffe.

    6. Svar til vabøfamily kl.00.52… Ja er helt enig med at man trenger tid fra hverandre av og til og at en måte og gjøre det på er og jobbe overtid:) Også er det viktig at barna får tid til bare en av foreldrene innimellom også:) Helt enig med deg der;) Jeg har heller aldri hatt SFO til mine barn heller. Har jobbet redusert for og slippe det, og heller ha mye tid med barna mine nå når de er små:) Hadde litt barnehage til de for jeg jobbet et par ganger i uken. Men nå når de ikke går på sfo er det stadig mas fra kollegaer og bekjente om når jeg skal begynne i full jobb igjen.. jeg vil ikke det for vi har rett og slett mulighet til at jeg jobber lite, og med en mann i Nordsjøen er han 14 dager borte og en måned hjemme. Jeg er ferdig på jobb når barna er ferdig på skolen og har fri det dagene de er ferdig tidlig på skolen.. Vi har stort ganske nytt hus med utleieleilighet,2 ganske nye biler og lite i lån, så vi har rett og slett mulighet til og gjøre dette. Jeg kunne vært hjemme hele tiden om jeg ville, men det er greit og komme seg ut et par dager syns jeg. Men jeg er så evig lei mas om når jeg skal begynne og jobbe fullt igjen fra alle kanter. Virker som man er unormal viss men ikke gjør det, og at samfunnet krever det. Fikk du aldri høre det når du var hjemmeværende om når du skulle begynne og jobbe igjen?? Godt og høre at det er flere som ønsker og være mer hjemme med barna og ikke bare jeg.😉 Takk for svar:)

    7. ååå tusen tusen takk snille deg for gode ord Olga: tusen takk for at du følger oss. Ja du,jeg skal love deg at vi har gått mange runder ang ‘rett plass’ m.m og vi har vurdert alt mulig. og utlandet. Men vi kjenner begge ,og det gjorde vi for over 2 år siden at det var østlandet som hjertet sa. Men vi er åpen for alt vi. Den dør Gud åpner går vi inn i gjennom. Og det vet han. og de dører som stenges,skal være stengt. absolutt viktig å være på rett plass til rett tid. så det er absolutt spennende tider sånn sett. Vi får bare stole på at han har kontroll. så tar vi et steg om gangen. tusen takk igjen Gud velsigne deg og fin palme helg til deg og dine.

    8. litt treg her å svare Anonym: men et svar kommer…ha ha synes du beskriver alt såå godt. er så enig med deg. og ja desverre samfunnet bestemmer i dag. og folk skjønner ikke ,eller ser ikke det alltid. desverre. Men samfunnet skal bestemme over våre barn,oppdra de og forme de…barnehage. samfunnet bestemmer hva foreldre skal,de skal klart uti jobb med en gang,og det virker ja som de skal fylle opp barnehagene mest mulig fulle. Foreldre får ikke bestemme,og går man mot strømmen,ja då får en høre. samfunnet roper og høyt om likestilling. Det er ikke likestilling i en familie med barn. Der er mamma mest poppis blant barna,en mor har helt andre ‘stillinger’ enn pappen. sånn er det bare og sånn vil det alltid bli. men i arb. livet…ja til lik lønn…ha ha Nei vi har aldri brydd oss,selv om folk snakker,mener og synser. vi kjenner og gjør det hjertet sier ,og det vi ser og har erfart er best for barna. alt er kun en tidsepoke uansett. nei dere er jammen heldig som har den muligheten . fåtall har det. nei følg hjertet ditt. ignorer hva folk mener og synser, tenk på hva barna vil og liker. det er de som er viktigst. ikke jobb og karriere. vi har og hørt mye,og hører mye. Men jeg tok noen vakter innimellom,helg og natt m.m så jobbet noen prosent, men var ellers mest hjemme,Det var først for 4-5 år siden at jeg sa helt opp jobben,og ville ikke begynne igjen. Og det forstod folk egentlig….ja ja min arb plass. Men de var forståelse full.da hadde jeg jobbet de siste 10 årene. Og før det var jeg og full tid hjemme. Så ang. det sa ingen så mye egentlig. Men snakket en gang med noen på nav for 6 år siden,og de var veldig gira på at vi måtte få de 3 minste i barnehage og jeg i 100 % jobb. da var jeg i permisjon og hadde kun noen prosent arbeid,men det var slik jeg ville ha det. de mente heller motsatt…jadda snakk om samfunnet. de ble skikkelig sur. tror jeg skulle søke om å få dekket to rotfyllinger på over 10 000…ha ha noen som sa vi kunne prøve å søke.Men de skulle vite alt…å erre mulig. nei jeg har alltid likt å fokusere på hjemme mamma er. og som du sier litt små jobbing innimellom ,det merker knapt barna. O i allefall når jeg tok natt og kveld.Noen ganger helg. Nei stå på. digger deg og ditt syn… fin fin palme helg til deg og dine fine. klem herfra

    9. God påske til dere også.🐣🐣 Og tusen takk for langt og utfyllende svar, det setter jeg pris på. Er fullstendig enig med deg også.😊👍

    10. Eg vil berre sei at eg er veldig glad for at dåke velger å legge ut bilder av heile familien. Det er så fint å få eit innblikk i korleis ein storfamilie kan fungere og det er så koseleg å sjå alle barna. Trur kanskje ikkje eg hadde lest bloggen om det berre var tekst og bilder uten barn. Eg syns det kan bli litt hysteri rundt det med publisering av bilder på nett. Så lenge det er påkledde barn skal det mykje til at bildene blir misbrukt slik eg ser det. Men enig med deg, alt med måte 😉

    11. ååå tusen takk snille deg kristina johannesen: takk for alltid dine gode ord. er helt enig med deg. og ja alt med måte. men man kan ikke være redd for alt mulig i dag heller da har vi ikke annet å gjøre. så det har til tider blitt hysteri. og det er ikke nødvendig at det skal være. Tusen takk for at du følger oss. kikker snart innom til deg på instagram. vært lite der siste tidene. Men gleder oss over at 6.mann er på vei til dere. veldig koselig og digger det…heldiggris må jeg si…ha ha fortsatt god og velsigna påske til dere alle. klem herfra

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg