Å komme seg ut er bare bra det.

Det er et flott vintervær her om dagene.Og selv om det regnet litt bort her en dag,så er det mye igjen å ta av,og like etterpå ble det kaldt og minusgrader. Og det har vært t.o.m sol. Og når det er helg må klart et slikt vintervær nytes. Vel det er no ikke alle som er helt enig i det da. Klart været er fint,solen skinner,men det er jo helg,det er kaldt ute,flere minusgrader…”nei vi holder oss heller inne. Det er så mye bedre,og vi må jo slappe av litt og hente krefter i helgene…”

Vel her i huset er det annerledes,og stakkars barn…ha ha …Nei det er ikke synd på de altså,men her i huset bruker og ser vi helgene på en annen måte. Vi bruker helgene på å gjøre noe sammen,og det spiller ikke rolle hva da evnt. været sier. Det er bare å kle på seg det,om vi skal ut. Og som jeg nevnte tidligere,så var jeg mye ute på ski når jeg var barn,vi reiste ofte på fjellet på ski og det var veldig stas. Og jeg synes og at barna her kan se på vinter ,snø og kulde som noe positivt. At det er veldig kjekt og artig å være ute,ake,gå på ski m.m selv på denne årstid. Egentlig kunne jeg tenke meg å lagt i telt på vinteren,med primus,sovepose,bålfyring m.m synes slikt friluftsliv er veldig kjekt.

Uansett det å komme seg ut,bevege kroppen er bare bra og sunt det.Og når det i tillegg er fin sol,skinnende blank snø,skarp luft…nei da må en bare ut.

Og her er heller  ingen antall barn noe hindring på å komme seg ut,det tar nok litt tid før vi klarer å komme oss ut,og ofte er det en eller to som skal på do,eller minstemor trenger et bleieskift akuratt når vi skulle gå osv..ha ha

Og mat må vi klart ha med,drikke,ekstra sokker,og ikke minst x-antall barn skal ha på ull,klær.dresser,skibukser,skisko,votter,luer osv…og så må alle ski med og staver må finnes frem og legges i bilen…og etter mye att og frem så kan man sette seg i bilen å kjøre…

og mange tenker,for et styr…neida alt blir en vane,og langt i fra noe hinder for å dra noen plass

så vi fant ut at vi skulle ta turen oppi i høyden. En plass vi hadde vært noen ganger før,men ikke når det var så mye snø som no. Og her var det fine løyper mange plasser innover og om kvelden er det og lysløype. Så turen ble på ‘Spiralen’,med utsikt over Drammen by.

Solen skinte så fint på dagen,men det ble overskyet etterhvert,men friskt og fint likevel

her er så fantastisk fin utsikt…

og etter at alle er kommet ut av bilen,ski på,sekker med osv ,vei og retning bestemt,er det bare å labbe i vei….

på rekke og rad innover flotte løyper mot skogen.

Leah synes det er veldig kjekt å stå på ski,og har endelig knekt koden å komme seg ned bakker uten å falle….

“mamma,jeg bøyer bare knærne jeg……”

innover ski løypen er det satt opp ulike aktivitets apparat,og det jo klart kjekt,og måtte testes ut av både små og store…

Vi hadde ikke tenkt å gå så veldig langt innover,for mange begynte å bli sultne,så det var snart tid for litt mat,det brukes en del energi på skigåing altså…

og etter at vi hadde gått langt og lenge kom vi til en benk med tak,her kan vi slå oss ned…her var det koselig og fint.

Og gutta tente i grillen,for her blir det pølser…

og her ble det veldig enkelt, ferdig pizza deig og pølser…del pizzadeigen i 4,rull rundt pølsen,så blir det gode pinnebrød…veldig godt,enkelt og gjengen her veldig fornøyd…

og ikke  minst mat smaker alltid bedre ute i det fri…

og rett ved siden av benken gikk skiløypen,med en bratt bakke,så her koste de seg og hadde det veldig kjekt. Lillemor sov i vognen hele turen,vi gikk med vognen mellom skiløypene,og det gikk så fint så…bakken og løypene er så hard,selv om det er 1 meter snø på fjellet.

Ja lille mor sov som en stein under hele turen hun,og det passet perfekt det

men pappen synes det ble litt kaldt å stå /sitte i ro – noe ingen av barna gjør da, så han ville lage seg et bål,så han kunne varme seg på…så da ble det kvistesamling og båltenning…vel vel…han var ikke sånn super heldig med det bålet da…ha ha men det fungerte absolutt så lenge det varte da..

og på tur går det en del pølser kan en si…

Det er gøyt å gå på fjellet i skogen…

og kakao hadde vi klart med oss og,og det elsker Leah…

men klokken går,og etter mange pølser i magen,kakao og sjokolade så må en tilbake og

hei hvor det går…

det har vært en fin tur,og det var alle enig i,jaja minstemor fikk ikke helt med seg den turen hun da ha ha …men det blir mer enn nok turer fremover….