“Det var ingen andre”

Nå er altså, som tidligere skrevet, bruktbutikken som vi/jeg har drevet med lagt ned.Men bare noen uker før den skulle legges ned fikk jeg spørsmål om å lage til et eller annet  juleinnslag som skulle filmes til jul.Noe kreativt der en skulle komme med noen juletips,altså noe man kunne gjøre på før jul og i romjulen.

Og hun som spurte har vært flere ganger i bruktbutikken og synes jeg er  så kreativ å lage til ulike settinger, derfor når hun fikk oppdraget å lage noe juleinnslag, så kom hun bare på å spørre meg.Det var liksom ikke andre.ha ha.

Men så hadde jeg og så mange barn at de kunne og ‘brukes’ i innslagene.

Vel dette hørtes jo veldig spennende og artig ut da.Og ikke minst midt i blinken for slikt som jeg liker.Det å skape og lage noe er veldig gøyt,og når man i tillegg kan ‘gjøre’ hva man vil, så er det ekstra interessant.Og jeg har absolutt mange gode ideer i hode,og i tillegg har jeg ting og tang som kan brukes.Jeg liker jo så godt gamle skatter og det er artig å få brukt i slike settinger.Men så var det er lite minus da, alle tingene våres er jo pakket ned.De står bortstuet både her og der.og det er et ‘hest arbeid’ å finne alt jeg har lyst å bruke.Så jeg fikk litt tid å tenke først.Men måtte si beklager det var praktisk vanskelig. Pga vi står midt i flyttepresset og at tingene som jeg vil bruke er pakket vekk, og det ligger både her og der.

Jaja det var jo klart dumt, men de forstod vår situasjon, jeg fikk heller tenke ut om det var noen andre aktuelle.Vel vi kjenner  ikke så mange her på østlandet, så jeg måtte melde pass der og.

Så gikk det noen dager og jeg synes det var litt vemodig å takke nei til et slikt flott  tilbud men,men det var ikke bare lett liksom å få det til heller. Uansett om det hadde blitt noe så hadde jeg hatt lyst å laget en koselig julestue på låven feks….Det synes jeg er så koselig…det får man virkelig julestemning av.

Så gikk det en uke, så ringer hun som hadde oppdraget igjen.

“Det er ingen andre, kan du gjøre det likevel, du kan jo lage en krok i bruktbutikken.Er jo mange fine kroker der…. og så kan man gjøre det enkelt…..”?????

Ha ha…jeg måtte le litt….vel jeg har sjølv gått noen dager å tenkte på at det var litt vemodig å gå glipp av det tilbudet…og at jeg takket nei. Og så hadde jeg tenkt at OM det skulle blitt noe, så ville jeg ha laget en koselig julestue på låven…

Åååå det synes hun hørtes både koselig og kreativt ut…men måtte igjen nevne at de hadde ingen andre som kunne gjøre det bedre enn jeg…så de hadde blitt så glad om jeg tok utfordringen.

Jaja da fikk jeg bare ‘ta’ den ‘heste jobben’ da, med å gå igjennom alle sekker og banankasser, leite både her og der for å finne de tingene jeg ville ha med.Jeg fikk ca 1 uke på meg og jeg satte igang.Så her kommer det et bilderas  fra den gamle ´jule stua´ på låven.

 

vel slik såg det ut etter steg 1….hoved møblene var på plass…

Og jeg ble ferdig i god tid, fant på ulike kreative ting jeg skulle gjøre med barna…lage kremmerhus,pakke inn gaver, bake stompekaker/natronkaker,dekke et nyttårs bord,lage blomsteroppsats m.m 

Og ikke minst lage en koselig stue, fant frem gamle møbler, gyngestol, rokk, juleting ig annet ulikt utstyr…og både store og små var aktiv med å hjalp.

Og så endelig, ble det en koselig jule stue slik jeg ville ha den.

Det ble faktisk en koselig julestue,mye finere i virkligheten faktisk…

Og de ble veldig fornøyd når de kom og fikk se ‘stuen’,og det var jo klart det aller viktigste.Jeg måtte liksom lage en ´utenfordøren´scene og…med gammel spark,ski m.m mangler bare snøen…ha ha

En gammel gyngestol og en rokk måtte jo klart være med i en gammel stue…og en gammel ovn…

Kjøkken kroken i julestua…

Det måtte liksom være en liten kjøkken krok,for der skulle jo bakes etterhvert og…

Detaljer…

Detaljer…

detaljer…

og så var det bare å kjøre på….Her driver vi å pakker inn julegaver. Kan gjøres fint på mange måter uten store kostnader…

man kan gjøre koselig innpakking med litt grønt,kongler,bånd og gamle boksider,eller avissider

så var det tid for baking,og ikke minst de populære ´stompekakene´ikke så mange som har hørt om de,men de er lette å lage.Og veldig kjekt sammen med barna

alltid koselig med baking. og stompekaker er så enkelt.

 

så skulle en vise noen tips ang borddekorasjon til evnt nyårsmiddag.Om en feks skal ha gjester i nyårshelgen Da er det jo klart koselig å pynte med noen fine blomster.

Det å dekke med et finere service er og mer eksklusivt…

å legge en side i en gammel bok under bestikket er en ekstra prikk over i én og er fint og dekorativt,og med flaskene likedann. Hell gjerne mozell,eller cider brus oppi gamle flasker og pynt med bånd,stoffbiter,merkelapp ,hyssing m.m på.Så går det i samme ´stil´

Blomster buketten ble fin den…jeg puttet ulike blomster oppi en gammel terinn skål…

Ellers er svibler fine å bruke å pynte med over alt, både på et jule og nyårs bord. 

Fine servietter er absolutt en viktig del i et dekket bord.her har jeg brukt to ulike typer tøyservietter,de kan vaskes og strykes og brukes oppigjen.Jeg har bare rullet de som en pølse,og bøyd de,funnet litt eingreiner og noen kongler å pynte med...vipps,en dekorativ tallerken…

et koselig gammelt kaffesett,og en liten julerose…

så da ble det en fin julestue tilslutt med mange fine innslag,og selv om det tok tid å finne alt frem angrer jeg ikke på at jeg gjorde det. Jeg hjalp noen andre med det,men fikk samtidig litt julestemning når jeg putlet på med å lage til alt. Og ikke minst så fikk jeg liksom ´pynta´til jul på en måte.ha ha  Når det ble dårlig med julepynting i år slik vi bor no,så fikk jeg liksom gjort det her i julestua i stede da. Så da ble konklusjonen på det hele at alle var godt fornøyd, og slikt kan jeg gjerne være med på å lage en annen gang.Det var veldig artig. 

 

FØLG OSS GJERNE PÅ FACEBOOK :  ‘Huset med de 11 Barna’

 

 

6 kommentarer
    1. Dette overgår alt jeg har sett fra denne fantastiske 11 barnsmoren som har et unikt kreativt talent!!!! Jeg kan ane hvor mye arbeid og glede som ligger i dette herlige stueprosjektet!! Fantastisk😍Håper bildene blir samlet i en egen fotobok💜

    2. Åååå tusen tusen hjertelig takk for hode ord Karianne: vel er nok bare en amatør ??ha ha , men synes absolutt at det er en artig hobby….??men mye fint å gjøre..og så liker jeg jo så godt gamle ting…??

    3. ååå tusen takk snille deg for gode ord MinsteBror: ja er kjekt med noen utfordringer av og til.Absolutt artig å få skape noe og se at det blir bra. ønsker deg og dine og et godt og velsignet nytt år. klem fra alle oss.

    4. åååå tusen tusen takk for alt for gode og varmende ord snille deg Rikke Kopperstad: vel synes nok selv at jeg ikke er så veldig kreativ da…ha ha er nok bare en amatør,men synes det er kjekt å ha som en hobby da.men synes absolutt det er artig å få slike prosjekt en kan lage,skape og ikke minst bestemme sjølv åssen en vil ha det. så det var veldig gøyt å gjøre. vel ligger noen bilder på instagram da,så har noen ‘lagret’ der sånn sett…og ikke minst noen her…bloggen har blitt en slags ‘minnebok ‘ for oss og. noe vi og barna liker å se på og tilbake på.
      godt nytt og velsignet år til deg og dine Rikke,og igjen tusen takk for gode ord. Mange klemmer herfra.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg