En koselig markering i høstmørket….

Noen ganger,innimellom all hus leiting og hus fokusering som pågår her om dagene,kan man fort glemme andre ting. Eller i alle fall nesten glemme andre ting.

Og slik var det og angående en e-mail vi fikk fra skolen for over en uke siden.

For siden de foreldre samtalene som har pågått de to siste ukene her,så blir man mer opptatt av de,når man skal komme og møte,enn andre skoleting. Men innimellom e-poster av foreldre samtaler på det ene,etter det andre skolebarnet her,så kom det en mail om at vi måtte huske ‘FN-Markeringen’-Hm.hm… kan ikke helt huske at det har blitt snakket om noe FN-markering,men det hadde det altså vært. Og i forbindelse med FN dagen så ville 1.og 2. klasse som består av barn fra ulike nasjoner,som det gjør på de fleste andre skoler for tiden, markere med en liten ‘frokost’ samling med foreldrene. Klasserommene skulle pyntes dagen før med ulike flagg fra ulike land,nasjonal drakter,ulike bilder eller noe annet typisk fra det landet,og ikke minst noen smaksprøver eller noe mat/matretter fra de ulike land. Og de håpet å få representert alle landene i de to klassene.

Og så håpet de klart at flest mulig ville komme og være med på en koselig markering i høstmørket i klasserommet.

Joda,mailen ble lest den,og vi pleier stort sett å møte opp på det meste som er,og jeg pleier å huske slike dager. Ikke minst pleier skolebarna i stor glede og entusiasme fortelle slike ting på forhånd.Men som sagt så oppi all hus jakten så holdt jeg nesten på å glemme hele markeringen.Eller egentlig glemte jeg ikke den,men jeg glemte å se hvilken dag det var. Så langt på kveld så kom jeg på den markeringen,og lurte veldig på hvilken dag det var,og ikke minst hvilken klokkeslett vi skulle møte.

Og når jeg sier langt på kveld,så er det natt…ha ha  for her i huset pleier jeg å legge meg langt på natt for det meste. For slik har jeg alltid vært. Det er på kvelden,når stillheten og roen senker seg at jeg ‘jobber’ litt, rydder og legger sammen klær,rydde kjøkkenet,vasker badet,vasker gulv osv…og der vi bodde før malte jeg alltid en vegg,et møbel,en trapp osv…hadde alltid et prosjekt på gang.

I alle fall så sjekket jeg e-posten og fant den mailen,og oppdaget at obs obs…det er jo i morga tidlig klokka 8.30 vi skal møte -og vi skal ha med oss en matrett fra ‘vårt’ land…. vel klokken var mye,og hva skal man lage på nattes tid for å ha med neste morgen,og ikke minst hva er typisk norsk.

Det ble klart ikke noe vanskelig å velge da.

Jeg fant frem den store ‘Takken’ – måtte leite i banankasser etter ingredienser,for her er det meste i skapene tømt og ligger i banan kasser… Jeg fant omsider alt jeg trengte og satte i gang å laget røren og fikk steiket en god del ‘lapper’.

Neste morgen,måtte jeg jo spørre både 1.og 2. klassingen her i huset om denne markeringen.De pleier jo alltid å fortelle om slike ting dagen før,og jeg hadde ikke hørt noe,det var liksom det merkligste.

‘ååååå ja Mamma’- vi har jo pyntet klasserommet,’

‘og jaaaa du skal jo komme på besøk til klassen vår…’

‘å vi skal jo ha mat…og  vi skal synge…ååå…vi skal…..’

Ja altså da ble det fart …..ha ha

da kom de på det…de hadde ikke glemt det,men hadde helt glemt å si det til meg. 

Men heldigvis at jeg hadde sjekket kvelden før,ellers hadde det blitt dårlig fremmøte herfra…ha ha 

 

 

Vi dro og kom til skolen,Leah ville bære fatet med ‘lappene’ og det skulle representere ‘vårt’ land Norge !! Og lapper,eller sveler er liksom typisk Norsk,noe som var og vanlig å lage før i tiden.

 Mange foreldre hadde møtt frem, og det ble både spennende og god mat fra forskjellige land ,flott sang som de hadde hadde øvd på og ble fremført.

Alt i alt en veldig koselig markering i høstmørket klokken 8.30 om morgenen.

 

Leah sitter klar på plassen sin…Velkommen til FN – Markeringen

mye spennende smaksprøver og mat fra ulike land

Der bak på fatet ligger lappene vi hadde med oss….og de forsvant fort…det er alltid noe barn liker.

noe artig fra Tyrkia…

skolebarna hadde pyntet så fint med flagg fra ulike land…

og de hadde laget fine høstbilder  

Aron synes det var god og spennende mat…artig å smake på noe nytt

De hadde og laget Fine høstblader som de måtte vise frem.Leah hadde laget den som er nærmest her…

Etterpå sang barna flere fine sanger på engelsk som de hadde øvet på,og før alt var slutt kunne de tegne på Tavlen.Det synes Aron er veldig kjekt.han skrev navnene over alle flaggene.Han er opptatt av flagg og kan mange av de.

Etterpå måtte Aron vise alle de fine fargeblyantene som de har i klassen som de kan låne når de vil. Han måtte tegne litt her og på et ark.

Og selvfølgelig måtte lillemor være med…

Og det synes Leah var staselig…hun måtte jo klart vise alle lillesøsteren sin…

De to 1.og.2 klassingene her i huset synes iallefall at det var stas å få besøk av foreldre i klassen en høstmorgen. Og det var veldig koselig også. For her ute blåser og regner det om dagene og det er surt og kaldt.Synes og at det er artig med slike markeringer,der en kan vise frem ulike mat og tradisjoner fra andre nasjonaliteter. Og ikke minst at barna kan lære det og i tidlig alder,både å smake og se.

 

Følg oss Gjerne på Facebook : ‘Huset med de 11 Barna’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Så koselig. Husker slikt som veldig gøy da mine gikk på skolen. Og akkurat nå kom jeg på hvor lenge siden det er … hjelp! Fine bilder. Ønsker dere en flott torsdagskveld.

    2. Hei igjen fra blomster piken 🌻🌻 dere har det travelt vabø fam..Ønsker bare guds fred og varme klemmer ❤🍁🍁i høsten oktober kveld….Stå på , GI ALDRI OPP …GUDS NÅDE ER STOR…ALT ER MULIG les LUKAS 1 : 37 v…dere er såååå go’ e 👍💃👍💃👍💃😊😊😊😊😊😊😊😊😊 takk JESUS for sånne som dere fins…amen !….ESTER OG TROND ..mfl..11stk..stort / smått..❤

    3. jaaa det var koselig.due: vel,jeg synes det er veldig kjekt å være med på slike ting.
      har vel alltid vært en sånn som går på alt mulig og ellers…ha ha og drar som regel med gjengen og.
      men klart i skolesamenhenger er det stas for skolebarna at mammen eller pappen kommer og å ser på hva de gjør. tror det er gode barndomsminner å ta med seg videre..

    4. jaaaa Marit: tror absolutt at det kan være gode barndoms minner å ta med seg videre. en ser at dette setter barna pris på og. ja barna vokser fort og plutselig er de stor. vi får henge med så godt vi kan…ha ha
      fin helg til deg og dine.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg