“Det nærmer vel seg no….?”

Det er mange som komenterer akkurat det….

Det nærmer vel seg no…?

og da tenker de som kommentere det at de mener ikke at det nærmer seg flytting,selv om det gjør det og her i huset..men og til en annen ting, næmlig til fødsel, termin eller til nestemann kommer her ….

 

vel……er ikke noe fotomodell akkurat,ha ha

men magen har vokset en del siden sist…så den får vi forevige kanskje…men no har den magen  vært der så lenge, at det har rett og slett blitt en vane…ha ha

men sånn er det hver gang..

Neida det er ikke så lenge til det altså…nærmer seg absolutt… skal en gå etter termin er det bare  ca 12 dager igjen…og er godt inni uke 38 no.og de kan gå fort altså…eller seint…alt etter hvordan en ser det…

så her vokser både magen og ikke minst pilen på vekta…ha ha 

ja for no sier mange og at de ser magen har seget godt ned…og da pleier det å tyde på at det nærmer seg…

joda riktig det…magen har seget godt ned den…og man merker godt at det blir en del ekstra turer på toalettet…haha…og det å bøye seg helt til gulvet hele tiden er liksom ikke helt det ideelle heller liksom…men det er jo bare slik det er det.Men det går så fint så.her er det i allefall full fart…

 

Er vel omtrent slik den lille har det inne i hulen sin no…begynner nok å bli litt trangt om plassen…

 

og her øst er folk veldig til å komentere…haha

det er omtrent ikke en butikk jeg ikke går inn i der en eller annen,spesielt i kassen da,om det er en kunde eller en ansatt… som komenterer den magen…og ikke minst litt eldre folk..

…’ååååå..jeg må bare ta på slike med stor mage”..sa en eldre dame en gang…hun elsket beibier…

og flere godt voksne menn kommenterer og…..

‘jaja du har ikke lenge igjen du… vel…???’

og mange ønsker lykke til… at en må komme tilbake å vise  resultatet..

men det er bare koselig det…for all del…synes derfor at øslendingene er mer ‘åpne’ enn vestlendingene…haha

 

Men her i huset er det desverre dårlig med forberedelse for den lille….der mange andre forbereder både babyklær og annet babyutstyr…og ikke minst pakker den berømte fødebagen…så er det langt i fra noe her som er funnet frem… ha ha

Nei her er det full fart hver dag og det vi holder på med er å pakker på helt andre ting ,her pakker vi ned ting heller……

og det er flyttelasset vi skal ha med oss som vi pakker på,og selv om mesteparten er i banan kasser og søppelsekker,så er det litt her og der som må ryddes og pakkes…som har vært oppe og ute på dette 1 1/2 året….

så den lille som snart kommer blir knapt tenkt på sånn utstyr messig sett enda iallefall… så det får vi bare ta som det kommer rett og slett. får se om det dukker opp noe beibi klær i en sekk…en plass ligger de i alle fall…

Og så blir det klart spennende å se om det blir flytting eller fødsel først da,hadde absolutt håpet på flytting først da,så vi kom oss i hus og fikk ordnet oss til,men det ser det litt dårlig ut for akkuratt no…men er jo lov å håpe..

 Så da  ble det en tur på Kongsberg sykehus,det er der fødselen vil skje. For det er noe nye regler nå at de som har blod type rhesus minus må ta en ekstra sprøyte. Det har jeg,og da ble jeg oppringt her en dag fra føden av en jordmor,at jeg måtte komme oppom for å ta denne sprøyten.

 

Kongsberg Sykehus

Ellers når man har denne blodtype,må en og ta ekstra blodprøver gjennom svangerskapet i ulike uker,men her nede på østlandet etter at vi fikk annen fastlege og annet legekontor,har de fulgt veldig dårlig opp ang de blodprøvene…..svarprøver har blitt bortevekk,alle opplysninger om de ukene som nye blodprøver skulle tas er det svikt i osv…..og legekontoret skjønte ingenting når jeg var der for noen uker siden,og de skyldet på sykehuset osv

jajaj etter mye om og men,og venting i over 1 1/2 time på legekontoret den gang ble det en ordning på det tilslutt og nye blodprøver ble tatt.

Etterpå at jeg hadde vært på legekontoret den dagen for noen uker siden,måtte jeg gå til rundkjøringen for pappen kom og hentet med bilen der….og det var bare sååååå fint der den dagen…så måtte ta noen bilder….

vårt vakre land…

Ellers blir det jo og spennende å se om det blir noe overtids kontroll denne gangen. 

Med de 4 siste barna her i huset, ble det nemlig overtidskontroll på Haukeland sykehus i Bergen. Og her i huset har det vært slik at når Gutta har vært på vei,så har de kommet over termin,så det skjedde altså med de 4 minste…og derfor var det litt rart når Leah som er nest minst kom,så trodde vi det ble gutt,siden hun kom over termin… så det stemmer ikke alltid det der med hvilket kjønn før og etter termin. Så det blir spennende denne gang,for selv om det kan gå over termin,så kan det like godt være en jente…som en gutt..vi vet ikke hva det er i alle fall. Men gjettekonkurransen er godt i gang her i huset…og ikke minst navne konkurransen…ha ha 

 

Iallefall jeg kom til Kongsberg sykehus og måtte vente litt på gangen,for det var vaktskifte. Omsider kommer en koselig jordmor og lurte på hva hun kunne hjelpe med. Jeg sa jeg ble oppringt derfra og måtte komme opp og ta den rhesus sprøyten…

vel hun stilte noen spørsmål og skrev ned litt opplysninger og lurte på om jeg var i uke 28 da, for det er i den uken en skal ta den sprøyten visst nok…

Ehhhh….nei jeg er i uke 38 jeg…

åååå,så pass….nei da kunne hun ikke skjønne at jeg måtte ha den,det var jo alt for seint det, jeg sa jeg har ikke visst det før, for det har vært mye rot med de blodprøve og de på legekontoret skjønte ikke noe når jeg var der…hmmm…

Jeg spurte og om det var noe nytt dette,for det har jeg ikke pleid å fått før med de andre….ja det var visst noe nytt, og så lurte hun på om dette var tredje barnet jeg ventet,siden jeg sa med ‘de andre’?

….nei….det ellevte sa jeg…

stakkars jordmor…hun fikk både omtrent hakeslepp og pustestopp og utstoppede øyner….ha ha

ELLEVTE ??? hadde jeg fødd 10 barna fra før???  

‘øhøhhh…jaaa……’sier jeg forsiktig…

hun bare måpte…er det mulig…wow..hun var mektig imponert…det var ikke noe dagligdags det nei….

Selv om jeg måtte forklare hvorfor vi har valgt å få så mange,og at for oss var det helt naturlig og normalt å være så mange,for det er vårt daglige liv… og ikke minst dette at en til er på vei…det virker absolutt så naturlig for oss liksom…..og hun gispet igjen når jeg sa på tull at ‘ vi har ikke prøvd tvillinger da…så… kanskje det blir neste gang ‘…ha ha ha    hun bare ristet på hode…

Joda det måtte hun bare skjønne at slik var det nok bare…..men langt i fra noe normalt i de her dager å være så mange,men det var det absolutt før i tiden…Nei dette synes hun var virkelig staselig…

Og etter å fordøyd inntrykkene så skulle hun ta en telefon til gynkologen på huset for å høre om jeg trengte den sprøyten eller ikke. …sånn for sikkerhets skyld….

Jeg ventet igjen på gangen…og så hørte jeg inne på vaktrommet at hun fortalte de andre kolleger at ute på gangen stod en dame som  var ellevtegangs fødende, og man kunne høre gispene fra de andre ,   ‘næææ’…….’åååå’…’er det sant’… ‘ojjj’…. HA HA HA jeg måtte bare le inni meg…huff dette var nesten litt flaut jo…

og det var sånn at etterpå måtte faktisk noen ut i gangen for å se…se på hvordan ei slik mor så ut…som hadde fødd SÅÅÅ mange barn,var så høygravid…sikkert totalt utslitt,diger og så ut som et nervevrak…ha ha  neida…de sa hei de og gikk igjen …

Det var nok iallefall ikke noe dagligdags med slike nyheter,og som hun her sa og etterpå at de hadde nok ikke hatt en ellevtegangs fødende der på sykehuset før…men både 5 gangs og 8 gangs hadde de hatt tidligere.

I alle fall jeg slapp å ta den sprøyten,for jeg var 10 uker for sein…ha ha  Men hun lurte jo på om jeg hadde fått gått til noe kontroll siste uken. Nei den jordmoren jeg går til har ferie,og da skulle jeg gå til fastlegen,men han hadde og ferie,og hele legekontoret der var stengt og hadde tatt ferie. 

Jammen då skulle hun ta samtidig en svangerskaps kontroll,så var det gjort….jammen det var jo flott…..

så da bar det inn på et rom..

 

der ble det måling av blodtrykk,måling av mage,høre hjertelyd m.m alt er så fint så… Og så ble det avtalt en neste time der om 12-13 dager om det ikke hadde skjedd en fødsel før da,og så skulle de vurdere da hva de gjorde. For her  på sykehuset ville de ikke at jeg skulle gå over termin i det hele tatt. ikke siden jeg var så flergangsfødende og var passert 40.

så da blir det ikke overtidskontroll,men kontroll på termindag…og kanskje jeg ikke kom hjem den dagen heller…

Ellers ble det mye prating om hvem vi var,for hun spurte om det, litt om resten av gjengen her,at vi hadde flyttet hit for halan år siden, om de ulike barna og fødslene, at jeg var en super kjedelig ‘pasient’ … for det feilet aldri meg noe liksom, at det var lite ‘jobb’ med meg som gravid,og etter på…at jeg fødde uten noe problem……

nei hun synes at slike som meg var akkurat slike som de virkelig ønsket å ha der faktisk……det var virkelig drømme kvinner det…ha ha 

neida alle er ulike,sånn er det bare,og godt er det…bare at jeg har vært veldig heldig som har sluppet under alt mulige plager som kan oppstå i et svangerskap og noe og som mange kan ha…

men hun lurte jo og på hva jeg / vi gjorde på, måtte fortelle hva vi gjorde før vi flyttet,men at no drev vi en bruktbutikk for nødhjelp,ellers at vi ønsker å kjøpe en eiendom der i området,et småbruk  for jeg har lyst å drive besøksgård m.m. Men ingen banker gir oss lån….

asj…det hun virkelig unnet oss,det var i alle fall den eiendommen…

Men  hun sa bare flere ganger at hun var bare mektig imponert…alt vi hadde av planer,energi,drømmer og i tillegg ha 10 barn…og enda en på vei…hun bare måpte…

Jeg måtte jo bare si til henne at jeg vil overhode ikke skryte av oss altså,vi var langt i fra perfekt,og det er mange stor familier i Norge som er imponerenes…men vi har mye stå på vilje i alle fall…vi elsker å gjøre noe,og ikke minst for andre…

Jeg ble der i nesten 2 timer, alt som skulle være kun en sprøyte. ha ha

men hun hadde iallefall hatt en flott vakt så langt…var ikke dagligdags å snakke med en ti barns,snart elleve barns mor i alle fall …ha ha Og så  ble vi ønsket hjertelig velkommen igjen,når som helst.

 

 

Så da er det bare å gå hjem og rydde,pakke og snart begynne på vaskingen…

så får den lille aktive krabaten bare holde seg der inne litt til….selv om flere her i huset maser om at ‘no må den beibien komme snart mamma’ og Leah gleder seg til å kose med den lille……..alt er i allefall bra på alle måter,og det er full fart på både mor og barn…og resten av gjengen her…

 

Følg oss gjerne på Facebook : ‘Huset med de 10 Barna’

 

8 kommentarer
    1. åååå næmmen tusen tusen takk elisebr: bel er overhode ikke komfortabel med å være foran fotoapparatet
      ..liker meg mye bedre bak…ha ha ..men men noen ganger blir det bare slik….

    2. Du ser strålende ut, masse lykke til med baby og bolig. Håper alt ordner seg for dere snart ❤️Klem fra Lisbeth

    3. åååå tusen takk snille deg…vel kan vel si jeg føler ikke akkurat det da…ha ha ,Lisbeth: men det er et stort mirakel…og like fantastisk hver eneste gang… og ja vi må bare holde fast i både troen og håpet…gode klemmer tilbake….

    4. Ja hold fast med tro,håp og kjærligheten. Det er det største! Hurra for en fantastisk familie og fotograf og blogger! Jeg digger de flotte bildene dine! Klem fra Mari

    5. ååå næmmen kjære snille deg mimremor/blogg.no: det er rett og slett alt for gode og varmende ord…er langt i fra vandt med slike ord…såå tusen tusen takk snille deg…men føler meg eller oss som noe mer fantastisk enn andre..ha ha men sier et rungende JA til TRO OG HÅP OG KJÆRLIGHET,,,, knuseklemmer herifra…i retur.. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg