Her hos oss får Barn være Barn

 

Helt siden jeg selv var bare et barn, ca rundt 8-9 år begynte jeg med å passe andre barn. Jeg har alltid likt og vært interessert og glad i barn….og spesielt små barn,og helst beibier…. ha ha …vel, hver sin alder har sin sjarm, men den gang synes jeg slike små var så utrolig søte….

Bare jeg fikk høre at en nabo eller noen lenger oppi gata hadde fått beibi gikk det ikke mange dager før jeg ringte på døren og spurte om jeg kunne få ta en trille tur. ha ha  Men det var og stas å gå på trilletur med en 2-3 åring, for da kunne vi gå på lekeplass og leke der m.m  jeg pleide å få 5 kr for hvert pass, og det var stort den gang. I de seinere år og ungdomsår var jeg både praktikant, satt ofte fast barnevakt for ulike familier, begynte å ha søndagsskole,og jeg begynte etter ungdomsskolen å jobbe i barnehage, og siden ble det ulike barnehager. Og siden jeg alltid har vært opptatt av barn, bestemte jeg meg og tidlig,som tenåring, at jeg ville ha mange barn selv. Jeg skrev særoppgave på ungdomskolen om barn, jeg var stamgjest hos biblioteket og lånte bøker og las alt av bøker  som hadde med barn å gjøre.og barnebøker.  Jeg slukte alt av lærestoff, samtidig som jeg jobbet både i barnehage med barn og i fritiden var barnevakt m.m  så jeg fikk både praksis og teori. Jeg har alltid vært opptatt av at Barn skal få være barn når de er Barn.

Jeg vokset selv opp i et hjem med omsorg og trygghet, og jeg fikk selv være barn hele min barndom. Men likevel var mamma opptatt av at selv om vi var barn, måtte vi lære hverdagslivets realitet. Barn trenger og å vite at livet er ikke bare en ‘lek’. Livet består heller ikke av å bare være små ‘barn’. Barn vokser til og blir og store en dag. Da er det en veldig stor fordel å ha med seg litt lærdom og kunnskap hjemmefra om hverdagslivet. Det var helt normalt før i tiden at barn hjalp til hjemme, bidro med hverdagslige gjøremål. Mange hadde dyr og de dyrket frukt og grønsaker, og guttene var med Far og fikk lære alt om gårdsdrift, stell av dyr, dyrking av mat, verktøy og redskap osv osv. Og jentene var med mor og lærte både om matlaging, klesvask, husvask, oppvask og alt annet av husarbeid…  Hvorfor foreldrene gjorde det før var nok for at både barna en dag skulle ta over kanskje gårdsdriften, da måtte de læres opp, men og at de en dag fikk egne hjem og familier. Samtidig var det nok viktig for de at barn og unge ble inkludert i den daglige driften for at hverdagslivet skulle rett og slett  ‘gå rundt’ og det tjente alle på, både store og små, de måtte og lære å jobbe for det daglige brød.

Mamma hadde vokst opp på et småbruk utenfor Bergen og lærte de her tingene, Bestefar var i tillegg fisker og de livnærte seg av fisk, så hun kunne alt om fisk, og var veldig glad i det. Men ellers var de vant å bidra med alt fra matlaging, husarbeid og stell og drift av dyr. Derfor var mamma og opptatt av at da hun fikk egne barn,skulle de,Ja få være barn,hun elsket barn, men samtidig på en helt naturlig måte lære og viderføre både matlaging, og annet husarbeid. Og Pappa tok oss med når vi skulle hente ved, vi fikk lære å stable og sage ved, og fyre i ovnen. vi dro på fisketurer, teltturer, fikk lære både å bruke lommekniv, lage bål,ro båt osv osv. så for meg var det helt naturlig som en 9 åring å kunne vaske opp, lage og steike pannekaker, sette på klær og henge de opp osv Og jeg elsket det. Jeg synes det var utrolig artig å få lov å gjøre det mamma gjorde…men ikke minst å få ‘hjelpe’, men etterpå dro jeg på sykkeltur,leket med ball,jeg elsket og friidrett og like nedenfor der vi bodde den gang, var det en idrettsbane, der løp jeg mye, hoppet lengde og høydehopp.. og var en veldig glad jente. Allerede som 11 åring begynte jeg å jobbe på en gård der jeg plukket jordbær, der var jeg i 8 år på rad og fikk være med på all slags gårdsarbeid. Jeg tjente nok som 11 åring til å kjøpe min egen sykkel, rosa og hvit med 3 gir. Jeg var super stolt. og jeg kunne sykle til denne gården hver gang de trengte hjelp. jeg elsket å jobbe der. Jeg hjalp med glede mamma hjemme med husarbeid. Men samtidig har jeg fått være en jente, et barn som fikk leke med dukker og bamser, dukkehus, lego, jeg var mye ute,gikk på ski og vi laget snøhule og snømann,om sommeren syklet jeg mye, badet, og klatret høøyt i trær…jeg elsket å klatre. Jeg var t.o.m på epleslang…ha ha   

Og jeg tror de fleste som en dag blir egne foreldre viderfører automatisk mye av sine opplevelser, lærdommer, holdninger m.m fra sin barndom videre på sine egne barn. Har de selv opplevet en fin barndom vil de gjerne at sine egne barn får en slik barndom. Mange har mye trist de har opplevet og er 100 % sikre at slik skal ikke deres barn ha det…

Jeg er jo klart og en slik forelder som har ‘tatt’ med meg ‘min’ barndom videre til mine barn. OG da er jeg en en veldig ‘gammeldags mor’. For i dag er barn blitt veldig passiv, i forhold til den gang jeg var barn. I dag bruker barn mer tid på media, internett, spill og tv… Når jeg vokset opp ynglet det av liv i gaten, noen sparket fotball, noen leket  gjemmsel og spesielt når det var mørkt, for da kunne vi bruke lommelykt, vi leket ‘boksen går’, vi syklet, var på lekeplass,gikk tur med hund, barn …det var alltid noen å være med, og leke med… I dag er dessverre gatene stille og tomme….klart mange barn og unge går på både trening, fotball og kulturskole m.m  og de er med hverandre, men mye inne…Og sånn generelt har barnas hverdag stilnet ..og det er trist.

Men klart tidene har forandret seg, og man må selvfølgelig finne en rett og riktig balanse, en variasjon og alt med måte. Det er mye nyttig og lærerikt via media, internett, og barn liker å spille, det er og en form for lek…men man må aldri la barna glemme å klatre i trær, sykle, bygge lego, være ute…være i aktivitet…..sette pris på og lære naturen å kjenne…

Jeg bestemte meg fra dag en da jeg fikk største jenta at mine barn skulle få både lære og oppleve naturen, de skulle få vite hvor melken og egget kom i fra.  Å  Oppleve dyr og lek og turgåing ble førsteprioritet. Mine barn skulle få virkelig ‘være barn’. slik barn en gang var, for det er slik jeg mener barn er barn. Men igjen som min mamma lærte meg, så trenger og barn og få lære om hverdagslivet, at det blir ikke ikke rene klær uten at vi vasker dem, at middagen blir ikke til ved å ringe et catering byrå……vi må selv skrelle og kutte opp gulerøttene…det blir heller ikke rene tallerkener uten at vi vasker dem…..Og at barn kan og hjelpe til og både få og ta ansvar for ulike oppgaver. Det vokser barn på, de føler seg nyttiggjort, de lærer faktisk å ‘hjelpe’, gjøre noe for andre, ikke ha en lat holdning…. og ikke minst de får lærer nye ting om hverdagaslivet…Noe de kan igjen ta med seg videre i livet og inn i voksnes rekker. Og det har vi lært våres barn, og det ser man kommer godt med når de vokser til.

Største jenta som bor på hybel no kan og vet alt. hun lager all mat selv, vasker klær og rydder. Hun er ikke avhengig på noe måter av foreldrene, hun klarer seg selv. Og alle foreldre vil klart ha selvstendige barn.

Jeg har hørt mange barn og unge i dag som aldri gjør noe hjemme,hjelper aldri til,de sitter bare på rommene sine med tv,spill,data m.m Det er og mye barn ser som ikke alltid et barnesinn har godt av. Når gutta fortalte en gang for lenge siden at 2-3. klassinger kunne spille spill med 18 års grense, sier det seg selv at det er ikke bra.En far sa og en gang at hans barn skulle ikke jobbe hjemme,for de skulle få være barn lengst mulig…de fikk tidsnok jobbe….vel,men en gang må de jo lære,og da må en begynne tidlig..man kan ta skolelæring  feks, der begynner de allerede i barnehage med 4 og 5 åringer å øve på bokstaver og tall….Man kan fint begynne med barna når de er små å la de få bruke vaskefillen…

størstejenta her caroline fortalte og om en jente på 19 år visste ikke en gang hvordan man kokte poteter, hun hadde aldri fått lære det. Mange unge på 16-17 år har ikke reidd opp en seng, lagt på reint sengetøy m.m vasket gulv eller klær,og det burde en 16  åring klare og vite ,men  jeg tror ikke det er barnas skyld, det er foreldrenes.

Ja la barn få være barn, la de få leke og utfolde seg, men et barns liv består og av læring og mestring….og det å la de få hjelpe til i hjemmet kan og gjøres til en lek, en læring og en mestring. da kan man slå to fluer i en smekk….og alle tjener på det til slutt.

Siden det var vanlig å være så mange i familien  før i tiden, så måtte barn og unge bidra. Det var nok absolutt vel mye jobbing på barna, og de kunne få alt for mye ansvar som små, det er noe som ikke er rett. Barna fikk ikke være lenge nok barn før de ble kastet uti ‘den store verden’. Og enda er det noen som kan tro at storfamilier i dag med mange barn, misbruker barna sine til å gjøre mye hjemme, og ha for mye ansvar. Men det stemmer ikke her i alle fall, og jeg tror heller ikke det er tilfelle i andre storfamilier. Men at de lærer tidligere å få hjelpe til, ta del i gjøremål  m.m tor jeg absolutt,men det er bare et pluss.

 

 

Her i huset får våres barn leke og utfolde seg, men de må samarbeide og dele….

Lek er moro…

Våres barn får gjøre det barn elsker…å bade…

fast en gang i uken går barna på bading i svømmehallen…. det er høydepunkt…

Barna elsker å male og tegne, det å skape og lage noe, er kjempegøy…

våres barn får ta del i artige opplevelser…som her for noen mnd siden…de fikk hilse på gjengen i ‘Vennebyen…

APA er favoritt….

Ted er og kul…

Våres barn må ut uansett vær eller vind, regn eller sol…alle årstider skal oppleves……..MEN barna elsker snø, de elsker å ake….

…..og de elsker å stå på ski….men ta gjerne med søppelposen på vei ut….

Men barna her må og innimellom lek og moro lære å hjelpe til, og ta del i hverdagens gjøremål…Ikke for at de må, men for å lære, noe de kan ta med seg videre i livet.  Ruben er en skikkelig arbeidskar, han har alltid likt å hjelpe til, men og vært interessert i å lære ting, og han har lært seg mye selv …han mekker og skrur, han snekrer og fikser…og støvsuger

(fra gamlehuset)

Noe barna her elsker og å gjøre, er å hjelpe til med å handle.

Å få være med på butikken er stor stas, og på en butikk kan man lære mye. Vi drar inn både matte utregninger som  liter, kg, vekt, gram, prosent m.m   vi lærer og myyye om kalori innhold i matvarer….ha ha,  det er pga av Pappen…han skal ha mat med rikelig kalorier i…og barna har snappet det opp og regner kalorier på nesten all mat… barna lærer og å handle på tilbud eller salg,da får vi mer for pengene, de lærer  og hva som er viktig å kjøpe, hva trenger vi….middagsmat, frukt, melk, brød, og at impulskjøp ikke er så bra….

8 ass juice for 80 kr er jo rimelig…

Her lærer barna å lage mat og bake. Og de minste elsker å bake,og de største elsker å lage mat…. barna er med å skrelle og kutte grønsaker, bake boller og brød ..og kake…(kremt) det er fin måte å vise hvordan mat tilberedes og lages. For de er å kna på deig  absolutt en  lek….lek med maten..ha ha  (neida)

Leah elsker å vaske vinduer….klart hun kan det…for hun er det mestring, men og å få hjelpe mamma, men og å føle at mamma ,gir henne lov’ til å utføre et ‘voksenarbeid’…. det gjør hun stolt…

 

Men våres barn får  og leke….mye..

De får klatre i trær, uten at mamma står og biter negler…. jeg husker selv hvor gøyt det var…la de klatre i vei…


 

Her får barna leke med det de liker …Leah elsker å vaske vinduer, men like etterpå kan hun løpe ut å leke med dukkene sine…Leah elsker å være barn…og hun elsker sommeren…

 Minstemann elsker å bake…men å gå på tur med  ‘dukken’  er like arti…

Etter at lekser og støvtørking er gjort,får barna utfolde seg fysisk….og trampolinen her er veldig populær…for både store og små.

Jeg ønsker ikke å ha passive barn….det er det alt for mange av og det er ikke bra i lengden….Det er bedre å være ute først og så får de heller få en liten ‘spille tid’  på kvelden …

Her får Ruben tross at han både kan vasker klær, ta oppvask og støvsuger skru på sykler, og ikke minst ta lange sykkelturer,noe han synes er veldig arti…( flere ganger allerede har han syklet  til skolen) å få se på et flyprogram på kvelden er stas for denne karen…

Her elsker alle barna å sykle…

Så her i huset, og våres barn vet veldig  godt når mamma ‘sier’ … ‘No skal dere ut….!!!!’  Men det sukkes aldri for det, de er vant med å ha en ‘gammeldags mor’…ha ha  de vet at hennes barn ikke skal bli verke passive, tv eller spill avhengig.  Men være aktiv, få mye frisk luft, gå på turer, sykle,gå på ski, skøyter, bade … bli kjent med dyr og natur, vite hvor potetene kommer fra,eggene,melken… hvordan mat lages, hvordan sengetøy legges på, hvordan vinduer og klær vaskes og mye mer. Men de vet og at deres mamma er ingen høne mor, hun løper ikke etter de med andre ord…ha ha  barna her får utfolde seg, teste og prøve, hun er ikke redd for de. Her får barn være barn, her skal de være trygge og ha det godt.for trygge barn er glade barn.  Selv om mammen  er en smule ‘gammeldags’ da……ha ha    

 

Her kan de fritt få klatre i trær, sykle og hoppe, og gå med ulike sko og hansker…..ha ha  ( typisk Leah…)

 

 

Følg oss gjerne på Facebook ‘ Huset med de 10 Barna’
 

10 kommentarer
    1. Åå så fint innlegg! Og så mange flotte bilder! Jeg personlig liker barn, men ikke til den grad at jeg kunne brukt så mye tid og energi på dem. Jeg kunne ihvertfall ikke ha jobbet i barnehage! Men heldigvis er ikke alle som meg, for noen må jo ta av seg den jobben også 🙂
      Ha en strålende torsdag!

    2. ha ha Nora Piscopo: du får sagt det du…vel jeg jobbet i ulike barnehager før jeg fikk selv barn,siden har jeg vært hjelpepleier og jobbet på sykehjem i mange mange år.så i dag hadde jeg nok aldri jobbet i barnehage,har nok med min egen barnehage…haha men ‘tid for alt heter det’….så absolutt…

    3. Så flott! Viktig at born hjelper til både inne og ute! Samarbeid også at me treng kvarandre! Ser det på mine vakse born at dei har hatt god nytt av det! Og ikkje minst felleskapet i heimen når me er saman om oppgåvene😊💕

    4. Så utrolig flott innlegg. Det er så koselig å lese slike innlegg. Det er så fantastisk å kunne se gleden og lykkelighet i barna. Mange flotte bilder, jeg har selv en datter som jeg er så utrolig glad i. Ønsker dere en fantastisk kveld!

    5. åååå tusen takk Gina Elena: for gode ord.ja barna betyr så mye.og man vil gi de det beste.at de har gode minner og opplevelser fra sin barndom. heldige datteren din som har så snill og god mamma. ??ønsker dere og en flott helg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg