virkelig tankevekkende.

No nærmer det seg virkelig åpning av bruktbutikken vi holder på med. Eller rettere sagt jeg da…..Planen var allerede denne uken,men vi venter på kortautomat til kassa apparatet og det skal sendes fra sverige,så det tar noen dager. det er liksom ikke vits bare å åpne med kontant kasse….det er så mange i dag som betaler med kort,så det må vi bare vente på og få i orden. jeg har brukt flere dager på å prise alle varene,ryddet,settet på plass,og no gjenstår å skaffe kaffetrakter , ett vaffeljern har allerede kommet på plass. Slik att det kan bli kaffe og vafler til kundene. Etterhvert vil det og bli litt kaker m.m på dagene butikken er åpen.

 

kassa apparatet er på plass,så no mangler det kortautomat…

 

 

Jeg har og de her  dagene, gått igjennom mye klær og utstyr som har blitt hentet til nødlageret som skal sendes videre til øst Europa snart med Trailer. neste trailer som kommer skal gå til Albania.

Jeg går igjennom for å se om det er noe fint som kan selges i butikken.Og alltid er det fine skatter å finne. I denne leveransen var det mange kasser med mye flott strikket luer,gensere og Tjukkelabber/sokker.

 

 

Her er mange timer og dager og uker lagt ned av eldre som unge…for å gi de fattige i Moldova,Albania ,Romania,Estland m.fl. en varmere vinter. De blir virkelig en tankevekker,når man tenker over hvor heldige, priviligert og godt vi har det her i Norge. De  barna,mammaene ,bestemorene ,brødrene osv som er lik som oss, like verdifulle og unike, de har samme behov og utfordringer i en hverdag som oss…det er bare det  att de bor i ett annet  land….fattige land,ikke her i vakre og rike  Norge som vi bor…men att de er total avhengig av oss her i norden for rett og slett overleve. Alle klærne,skoene,matkassene,liter med suppe,tepper og ikke minst strikkede ullsokkene som sendes nedover redder hundrevis av liv hver eneste vinter. Familier som ikke ser noe annen utvei,har inget håp eller fremtid….ikke rart det er stort alkohol forbruk der nede for de vil drukne sorgene sine, om ikke annet enn for noen timer….og så kommer hjelpesendingene og redningen midt i  hverdagen  og de ser att her er det håp likevel,her er det framtid og livet ser så mye lysere ut.

 

De bor i elendige tilstander i østeuropa,likevel er dette er fint hus…

verre med dette…

 

Jeg kjenner på sokkene,tenk hver maske som er strikket her med strikkepinnene er det  en varmende hånd bak, En som sier jeg vil hjelpe ,men klarer ikke bidra med annet enn strikkepinnene og garnnøstet som de har liggende i kurven ved godstolen. Men de aner ikke hvor mye dette betyr for enten en liten jente eller en gammel bestefar. De mener de er ikke til så stor hjelp…jo ALT hjelper… jeg har plukket ut mange flotte par med ull sokker som jeg tenker selge i bruktbutikken når det nærmer seg vinter og jul.

 

masse flotte ,myke og gode sokker og fine gensere,alt håndstrikket


 

 

 

 

Men så får jeg litt dårlig samvittighet da ..att jeg tar i fra kanskje en bestemor,eller en liten gutt hver sitt par ull sokker. Men så må jeg bare tenke…alle vil få sokker uansett, de får heldigvis mye,med så mange flinke ildsjelser rundt omkring.Men og  ved att jeg selger noen her,kan det være med å  bidra til att de kan få penger og  enda flere matkasser og da vil iallefall en mamma bli glad.mange mødre…og ikke minst fedre…de jobber og sliter,men endene møtes ikke…det er ikke nok…Men når hjelpen kommer ,da kan barna få iallefall ett måltid mat hver dag.

 

mat kasse utdeling.

 

Det er ingen selvfølge att barna får mat hver dag.mange må legge seg med rumlende mage. og noen ganger opptil flere dager. Husker en av nødhjelperne fortalte en gang hun  kom til en fattig familie i Albania, Der stod mange barn og ba så inderlig moren…vær så snill mamma…jeg er så sulten…har du noe mat… De barna hadde ikke fått mat på flere dager. Nødhjelperen gråt da hun gikk deri fra. Gråt for situasjonen,gråt for det er så urettferdig,men gråt og for hun kunne være en hjelpende hånd den dagen,en reddende engel…som kom med mat,midt i det som var vondt og vanskelig.Barna gikk iallefall til sengs mett. men hun kunne aldri gjort det uten hjelpen fra Norge. Fra alle støttespillere.

Og da tenker man …

Det er en ære og ett privilegium å få starte og drive en slik nødhjelpsbutikk der jeg vet att inntekter går til de trengende og nødlidende gutter,jenter,mammaer og papper,bestemor og bestefar….att pengene går til matkasser,så de kan få mat hver dag uten å være bekymret for morgendagen…eller legge seg sultne….att de kan få iallefall  en lysere fremtid…ett håp og ett glimt i øyet…. att de eldre får komme og bo på det flotte aldershjemmet som er bygget for de,eller ett handicap senter. For slikt finnes ikke i øst europa generelt. men de her byggene er blitt bygget opp av midler fra Norge. og de er så takknemlig.

 

etter mange år boende i elendige hus,får de eldre komme på ett flott aldershjem….

 

 

Jeg fortsetter å lete i kasser og sekker…er det noe klær,barne,baby klær som kan være noe fint å selge . Jeg er ganske kresen.jeg vil ha skikkelige ting,det skal jo tross alt selges og tas penger for. Da må det være fint og skikkelig.Synes jeg iallefall. så da tar det tid. Derfor kommer jeg og til å ha det åpent annenhver dag for da kan jeg bruke de andre til å få hentet og få på plass. Jeg har og fått en del tlf på folk som har ulike ting som de vil att vi skal hente. Så vi var her en dag nærmere Oslo og hentet mye fint ,sofaer,klær,seng,spisebord,stoler m.m for de skulle flytte. Så flott att folk vil bidra på den måten.har og enda flere plasser skal vi hente. Det er en glede og en ære å ett privilegium å få være med på denne måte.

Noen gir og pengegaver,det er like flott,for ikke alle har ting og tang å gi.Men de har penger og da er jo det en flott måte å være med å bidra.

så vi har så mye å takke for å sette pris på.ingenting er en selvfølge. og det går virkelig opp for en når man står på nødlageret og ser att her er stablet kasser og sekker over alt som folk har gitt,for å være med i ‘gave-gjengen’ . og i gave-gjengen er alle hjertelig velkommen,her kan alle bli med. og tenk hvor mye glede barn og voksne får av  de her tingene som folk ikke vil ha mer,er lei av ,eller det er ‘ut’ – 

og ikke minst flotte leker,tegnesaker ,dukker og bamser  som vil glede mange barn. der har barn ingen leker,bare en liten slitt gammel lekebil med bare 3 hjul kan være en skatt for en liten 4 åring….For oss er det søppel,for oss kan det være utenkelig,men det er realiteten.

det finnes en ildsjel i Bergen som samler,pakker og sorterer klær og utstyr som skal hentes nedover her. jeg har ofte kikket i de kassene. Fra snille klara på 92 år…pakkene med klær som det står jente 4-6 år, 7-8 år på…9-10 år … oppi er det fine gensere,bukser, ett par sko, en jakke,men innimellom er det og puttet en pakke med fargeblyanter,en sprettball, hårklemmer,noen smådukker med klær,en bok ,noen truser,sokker med prinsesse på. og på toppen en rosa veske….jeg skal love deg…det vil bli  lykkelige jenter på 4-10 år som vil motta denne kassen….Og det flotte er att dette tenker Klara på rundt 90 år når hun pakker…att det må ikke bare være klær,men litt ‘leker innimellom og…Samme er det med med ‘gutte kassene’…. Hun gjør en fantastisk jobb..Desverre snakker hun om å gi seg,hun har holdt på i mange mange år. Så er det noen som overta i Bergen er det bare å gi ett ord. Ellers trenger man en nødhjelps stasjon i Oslo området,så er det noen der som vil ta i mot saker og ting i en garasje eller ett lager m.m er det bare å gi ett ord…for da kan en samle opp og man henter…

 

De lever i fattige kår i Østeuropa

 

Jeg ser virkelig frem til den dagen jeg kan få dra til de her landene,Albania Moldova,…gå oppleve og se ,ikke bare se det  via tv, men ‘live’ – den hjelpen de får,att ting og penger kommer frem og det nytter,det gjør en forskjell, att man får være med å levere både tykke sokker og matkasser,gi de en klem og si ‘hvilken ære’ – hvilket privilegium -å få bidra til att noen som er ‘som meg og deg’  kan få en bedre hverdag,en lysere fremtid….om man ikke  når alle ,er det iallefall noen som får hjelp.Og takknemligheten er stor.

ja dette er virkelig tankevekkende. Alle bør stoppe opp noen ganger og bare tenke hvor godt man har det,hvor heldige vi er som bor i dette landet….vi har virkelig så mye å være takknemlig for.Og igjen Ingen kan hjelpe alle,men alle kan hjelpe noen…..

 

selv om de er fattige og mangler mye,så er barna glade likevel,glade for hjelpen de får,gavene,matkassene og klærne…

 

 

 

 

Følg oss gjerne på Facebook ; ‘Huset med de 10 barna ‘

 

4 kommentarer
    1. Hei! Så flott og spennende med bruktbutikk 🙂 Hvor holder den til/adresse ? Ja det er virkelig mye elendighet i verden, vi er utrolig heldige som bor i Norge! Dessverre tar vi det som regel som en selvfølge. Men det kan komme vanskelige tider her også, det skulle vi tenke på. Men jeg lurer på en ting; skal all inntekt fra butikken gå til de fattige? Du er jo hjemmeværende du også, og det blir man jo ikke akkurat rik av, ikke på penger iallfall ;-P Jeg syns du skulle ta litt lønn til deg selv også jeg 🙂 LYKKE til! Kanskje jeg får til og komme innom engang, selv om jeg bor et stykke unna….

    2. hei Berit: ja dette blir spennende…og ikke minst om det blir noe bra greier av det….det kan jo gå begge veier,både bra og dårlig…. butikken ligger i Drammens veien 73 i Mjøndalen. om du har facebook kan man se og inn på siden til Brukt & Gammelt,der står det mye og der kan man se mange fine bilder. og ja det er sant som du sier…ingenting er en selvfølge…og plutselig en dag rammer elendigheten Norge og…men pr i dag har vi mye å takke for.
      ja alle penger går til
      nødhjelpen. og jeg har takket ja til denne jobben selv om jeg ikke får noe lønn for det. Får jeg ser på det som MIN måte å Gi på…gi av sin tid…resurser…. Men målet mitt er ikke å jobbe med dette…altså jeg kan gjerne drive butikken,men det å stå i butikken og i kasse vil bli altfor kjedelig i lengden…ha ha iallefall for jeg som liker å jobbe…så jeg ‘bygger’ gjerne opp grunnemuren på bruktbutikken,så kan gjerne noen som liker butikk jobb få gjøre det. Det er andre ting jeg ønsker å jobbe med,men først skulle vi fått oss hus…og det trenger vi no…Og jeg hadde vært hjemme uansett..(.tjener jo heller ikke på det da). men uansett…det hadde vært koselig ¨få ‘fint’ besøk…ha ha så hjertelig velkommen skal du være…

    3. He he 😉 Tusen takk 🙂 Fint og fint fru blom….;-) Ja høres ut som dere trenger et annet sted og bo, syns det er utrolig at dere har holdt ut i det lille huset så lenge jeg!! Håper det snart ordner seg for dere, lykke til med det! Og god bedring med mannen din også, må være slitsomt for dere alle at han er syk.

    4. ha ha Berit: du vet kjære deg att den som venter på noe godt venter ikke forgjeves…ha ha …så da takler man det mkeste… det er no uansett alltid noe å være takknemlig for…og med far i huset tar vi en dag om gangen…tor nok det er han som sliter mest…ha ha tusen takk snille deg …god klem >3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg