Vi respekterer henne fullt ut.

Den siste tiden har vi vært fulltallig i Familien her, altså alle 10 barna. Største jenta Caroline på 18, har som tidligere nevnt  kommet inn på sykepleier høyskolen i Oslo,og bor no hjemme. Nest største jenta Rebekka på 17 har og flyttet ned her fra Bergen der begge de to jentene det siste året har bodd hos Morfar i Bergen for å fullføre skolen. Caroline har fullført 3 årig vidergående,var russ i vår og no går hun på sykepleie høyskolen i Oslo.Der trives hun godt,og synes det er både spennende,kjekt og interessant å gå der.  Rebekka derimot har gått første året på vidergående og skulle no begynne på 2.året. Hun ønsket ikke å gå videre i Bergen og har søkt på ulike skoler her i området. Den ene skolen  som og hadde internat,men der trives hun ikke. Hun har og søkt på en annen skole, i Oslo men har bare  vurdert å ta ett fri år og kanskje bare jobbe. Hun er ganske skole lei og kjenner att det hadde vært godt å ta en skole pause. De har jo tross alt gått på skole siden de var 6 år…. så det har vært litt sånn ‘att og fram’ dager her. og oppi alt er det ulike meninger fra alle hold,noen mener det,og noen synes det…det kan bli fort ett press å gjøre hva alle andre mener og ikke hva en kjenner selv hva man ønsker. Det er ikke alltid like lett å være ungdom i dag. Det er mye påvirkninger fra alle hold,det er mange som mener og synser alt mulig…og sier en selv hva en ønsker ,kan det fort ‘trykkes’ ned ved å…jammen ditt og jammen datt…husk på dit og husk på datt…og hva med det…og det osv… Da er et viktig att iallefall foreldrene ikke bare kommer med gode råd og gode meninger for sitt barn…men kommer mye heller med en ‘forståelse’ …og rett og slett respektere valgene eller valget  barnet gjør.

 

det er ikke lett å være ungdom i dag…det er så mange veier å velge der ute i den store verden….

Om en og  gjør hva alle andre mener og synser,så blir det aldri helhjertet i det en gjør,og både interessen og motivasjonen kveles. Noen ganger kan det bare være godt å ta en ‘pause’ fra ulike ting…tenke og konsentrere  seg om å ikke tenke på ‘noe’ liksom. her er det ikke snakk om att ungdommen skal gå å sløve.En kan nemlig ‘slappe av’ uten å være sløv eller lat.  For det skjer dessverre ikke i dette huset…og iallefall ikke med denne moren…ha ha  Men det å bare gjøre noe annet,jobbe med noe annet,noe man kan trives med,koser seg med og liker…det får en til å både  slappe av og samle nye krefter og motivasjon til å fortsette videre ved en annen anledning. Hørte en gang om en som avsluttet 10.klasse og var skikkelig skolelei,men det var en type av karakteren lat,sløv…han gav klar beskjed til både foreldre,familie og venner att han skulle ta ett fri år…eller han sa ikke friår,men ett soveår….ha ha vel her i huset hadde ikke den ungdommen fått ha noe soveår…Att unge i dag går og ikke gjør på ‘noe’ er overhode ikke bra. Da må en iallefall gå noen kurs,søke på jobber ,hjelpe noen,være med på dugnader,m.m men å bare gå å slenge er ikke noe bra.

Jeg for min del ønsket ikke å gå på noe vidergående eller gymnas som det hette den gang etter ungdomskolen.Men jeg har alltid vært glad i å jobbe og begynte å tjene egne kroner som 8 åring,da passet jeg nabobarn og var trille pike. Da gikk jeg fra dør til dør og spurte alle med småbarn om å få ta de med på trille tur. Og det var aldri nei å få og noen ganger fikk jeg 5 kr og noen ganger 10 kr. men den gang var det no litt penger,og når de i tillegg var selvtjent så ble man ekstra stolt.

Med når jeg fylte 11 år fikk jeg min faste jobb på en bondegård,og der var det både jordbærplukking om sommeren, stå i silo, ripsbærplukking,luking av ugress m.m  (ble der i 8 år) og potet plukking og epleplukking  om høsten,eller tømmerjobb i skogen om vinteren.Og om våren var det og alltid noe,planting,luking,graving m.m dette gjorde jeg i 8 år og trivdes så godt med det. Jeg var og på andre gårder og plukket bringebær,jordbær epler m.m  Jeg husket jeg som 11 åring sparte til min egen rosa og hvite sykkel med 3 gir…det var stort på 80 tallet. Så seinere etter ungdomskolen fikk jeg tilbud fra en familie barnehage  om å være barnehage assistent….jeg trengte ikke å bes to ganger…siden det har det vært mange jobber innom ulike barnehager. Og etter den tid ble det både  butikkjobb,vaskejobb, stuepike på hotell,kjøkkenhjelp,og innimellom jobbet jeg på sykehjem og aldershjem…hadde i perioder tre ulike jobber og kunne etterhvert kjøpe meg en bil,da ble det lettere å komme seg rundt..men så fant jeg ut att det var hjelpepleier jeg ønsket å jobbe som og begynte så på skole og ble det etterhvert….

og selv om jeg var 20-21 år før jeg gikk på skole igjen tenkte jeg ikke over att det var dumt att jeg ikke gikk før. Jeg følte meg mye mer klar å motivert å gå i en alder av 20-21 enn som en 16 åring. men dette er selvfølgelig helt individuelt fra personer til personer…og heldigvis for det og Ingen er like . Så man må bare respektere hvilke valg ungdommer i dag velger.

 

så Rebekka her i huset ønsker heller å hjelpe meg fremover. Og det er tanke på att jeg skal snart åpne ‘bruktbutikk- prosjektet’ vi lenge har jobbet med.  Hjelpen hennes går ikke ut på å hjelpe spesifikt nede i butikken i første omgang ,selv om hun kan det,vil det og har allerede hjulpet masse der….men det blir å passe de to minste her Leah og Benjamin mens jeg er der nede.

 

De to luringene…..

men de kan være go’e de og…ha ha

Jeg tok jo i utgangspunktet en forlenget permisjon for 2 år siden da minstemann ble født  for å være mer hjemme med de 3-4  minste dengang. No er det bare to små igjen,for resten har begynt på skole ,og jeg ønsker ikke å ha de i barnehage – og når jeg fikk spørsmål om å være med å starte denne bruktbutikken,måtte jeg tenke mange ganger for jeg ville ikke det på bekostning av de minste.og gikk mange runder før jeg kunne svare…. Men etter att vi har funnet en løsning på barnepasset der,så kan man slappe mye bedre av. Butikken blir og bare åpen annen hver dag ,og da får man mer tid hjemme likevel.og det er og kanskje veldig greit att ikke mamma går der hele tiden.

Rebekka er og veldig glad for denne ‘jobben’ – hun er veldig flink med de minste og de liker henne veldig godt og. Og når hun kjenner de så godt , og de kjenner henne så godt så kan man fint la hun passe de,det blir bare helt naturlig og for vår del. De er hjemme og må ikke ut døren tidlig om morgenen,de kan ‘kose’ seg hjemme med storesøster.og ikke minst så slipper man å fortelle og forklare alt mulig.for hun vet alle rutiner.  

 

veldig greit å ha en storesøster med langt hår å få kamme på….eller veldig greit for en storesøster å ha en lillesøster som kammer en…. ha ha

Tror og att det er en fin anledning for Rebekka  til å ta ansvar på en annen måte. Hun er og disponibel for å være med å hjelpe  med saker og ting i bruktbutikken på kveldstid/helger m.m for hun har ikke lekser og oppgaver m.m i forbindelse med skolegang.

Alle barna her, og de minste har fra dag en vært inkludert i arbeidet i bruktbutikken,så de har vært forberedt lenge,så det att ‘mamma’ skal ned i bruktbutikken å jobbet litt ,har blitt ganske normalt her,så det vil ikke bli store overgangen,når jeg blir der fast.

Så vi er veldig glad for hennes valg, og respekterer det fullt ut, og jeg tror hun er glad for att vi er glad for hennes valg og …ha ha.  Hun ser att hun er til hjelp og nytte,selv om hun ikke jobber utad eller går på skole. og fremover når vi flytter vil vi og trenge hjelp både når vi flytter ,men og der vi flytter.!!

Men egentlig bør dette være ganske naturlig og egentlig. Før i tiden var det faktisk helt vanlig att større barn hjalp til og tok del i arbeidet i hjemmet,om en hadde gård eller generelt i familien.Og da hadde de og som oftest store familier. 

 

Leah koser seg  med å leke med dukker….i fineværet som vi har hatt her i mange dager….og pusen ser på….

 

En fantegutt…early in the morning…

De andre barna  her i huset er og veldig  glad for å ha Rebekka her.Rebekka er liksom så jordnær og enkel…og ikke minst oppofrende….hun er med de på sykkeltur,hun hjelper med lekser, hun spiller fotball,bader med de,er masse ute med de…gjør det de vil rett og slett,lager mat,dusjer og  legger de,tuller og tøyser,trøster og koser…..’Rebekka er gøy og snill ‘ er svaret når jeg spør

b.l.a Aron Og William,Ruben og Joachim…….

så tror ikke bare vi får glede av hennes hjelp,alle søskene er og veldig glad for å Ha Rebekka her.så får vi heller se hva som skjer fra neste høst.

 

Selv om denne kule  karen Aron har begynt på skole i 1.klasse synes han det er veldig gøyt å ha Rebekka her,hun tuller og leker med han,men og hjelper han med leksene….

Noen glade Tullebarn…!!!

 

 

 

Følg oss gjerne på Facebook : ‘ Huset med de 10 barna’

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg