Hvordan går det med Pappan vår?

 

 Mandagen er nettopp forbi  og dagen før  (søndag) var Mammen og nesten alle barna(- Rebekka) på Besøk til Pappen som ligger på Ullevåll sykehus på Kreftavdelingen. Hvorfor han er der kan dere lese tidligere innlegg. Iallefall kort igjen.Brystsmerter som var mistanke om hjerte- ble til blødende magesår-som no igjen er mistanke om magekreft.Han skulle etter planen ta både celleprøve og vevsprøve av de to store sårene som er funnet i magen som er blødende.Men det ble litt forandringer.De vil vente litt med det og det skal heller tas en grundig CT av magen.

 

 

overskrift:Hva er CT-scanning?

En CT-scanner er en spesiell type røntgenapparat. I stedet for å sende en enkel strålebunt gjennom kroppen ( som det blir gjort ved vanlig røntgen) sendes mange stråler fra forskjellige vinkler. Strålene registreres av sensorer som registrerer strålenes styrke og sender informasjonen videre til en datamaskin.

overskrift:Hva brukes CT-scanning til?

b.l.a oppdage svulster og andre prosesser i hele kroppen.

 

Så hvordan er det med Pappen vår? Vel for å si det rett ut som han sier selv  når jeg snakket med han på telefon. ,så er han veldig nedfor,trist og lei seg….(det ble litt snørr og tårer i den tlf ja…) for det første Han synes det var forferdelig når vi dro i går,han savnet alle så veldig mye etterpå. Sånn er det når man havner i  slike situasjoner. Man er mye alene,man har lite å gjøre på ,det er en stillhet som er til å ta og føle på….osv…..MEN ojoj for en stor  kontrast, for det er ikke mye stillhet i ett hus med 8-10 barn….og der er man sjelden alene,og man har alltid noen å snakke med og alltid noe å gjøre på…..Men akkuratt slik han vil ha det,liker og er vandt med…vår hverdag…..Men no er det en total motsettning….og selvfølgelig er det veldig mye tanker som surrer oppi hodet i en slik setting….Og desverre Pappen er ikke noe unntak !!! Tankene bare hagler mot meg – sier han -han er sikker på att han aldri før har tenkt så mye som han har gjort de siste 4 dagene….Han tenker på familien sin,hvor rik og heldig han er som har 10 flotte barn, hvor mye hver enkel betyr for han..hvor mye han savnet alle…han har tenkt på att små bagateller i livet og hverdagen betyr overhode ingen ting.Han tenker på hvordan vi har det… Han har knapt tenkt en tanke på seg selv…men tanken på oss ….!!! barna sine,mamman…han får mange meldinger fra Miriam hver dag med  100 hjerter og hvor glad hun er i han,Emilie sender meldinger fra Miriam sin tlf ‘ love you ‘vi savner deg pappa…! og stakkar pappen han blir så rørt att han klarer ikke å svare tilbake.og tenk att største jenta caroline ville ta fly ned for å besøke meg og hente hunden… Og han måtte innrømme att de fine pusekattene på nattbordet betydde så fryktelig mye…tenk att vi plukket de til han,tenk att Emilie ville gi han de,og skrive fin lapp…han vil ikke kaste papiret til sjokoladen,den og betyr noe for han….vi kom med den og..hver bit av eple tenkte han på oss….vi kom med frukten og…Ting er ikke lenger en selvfølge…alt betyr noe….og totalen av dette og mye mer gjør han skikkelig trist…trist å være i denne situasjonen vekke fra det kjæreste han eier og har..familien,barna……Det betyr ingen ting om de små bråker eller skriker,han skulle gjerne vært der og trøstet  og koset….han vil gjerne ta de med på butikken,på tur,eller spille fotball,spille ludo…bygge lego…samme er det…bare han får være sammen med de og nær de..’.Meg og Mitt’ betyr ikke noe lenger…det som betyr noe er ‘de’- barna- å få se de vokse opp…. Og så den største tanken….Jeg tror jo på deg Gud.-du er det beste i mitt liv-jeg hadde aldri klart meg uten deg..MEN .hvor er du ? jeg føler du er så langt vekke? så plutselig ser han ut vinduet…der midt på stolpen utenfor Hans vindu lander en nydelig ringdue og ser rett inn til han……hvorfor skulle den akkuratt lande der..no…??? den  kunne valgt ett anna vindu….???en anna stolpe,men han stolpe…??  plutselig kjenner han en fred…Takk Kjære Jesus,du er jo her med meg likevel….Takk !!

Stakkars gode pappen vår- han måtte bare innrømme att ,det er nok en mening med att han  ligger her, jeg er faktisk takknæmlig for att jeg havnet i denne situasjonen- Livet har fått en så ny mening…ett nytt perspektiv…kanskje vi trenger en vekker i ny og ne….for å sette pris på det man har,hvor dyrebart og verdifult det er…Han mente virkelig att dette trengte han….Dette hadde han godt av….

Og så midt i tårer ,tanker og refleksjoner  kommer Overlegen og sykepleier inn. Det er tid for Legevisitt…De har gått grundig gjennom hans situasjon .De var veldig bekymra for att de har funnet en større utposning /en klump nedi magen der de to magesårene er.Men blødningene har de stoppet. De lurer og på om både blødningene og den utposningen kan ha oppstått pga langvarig halsbrann. for det har Pappen her  hatt,i mange år. Han er til tider,spesielt når han spiser sterk mat fått halsbrann.tidliger fikk han noe medisin for det,men siste tidene har det ikke vært så ille,men han  har tatt natron, for det hjelper..Det lindrer….De tror att mulig det kan ha en årsak. Så til det brutale,og overlegen sa att ‘jeg må bare gi deg den brutale sannhet ‘ om det er en kreftsvull som vi tror det mulig er,så er det omtrent helt sikkert ondartet.Derfor vil vi ta en grundig CT først for å finne det ut. En dyptgående CT av buken og området rundt denne utposningen/klumpen..Ellers vil vi og se om det er noe spredning. er det ondarte blir det øyeblikkelig operasjon for å fjerne den. Og Stakkars pappen vår- han hadde jo allerede noen tårer på kinnet og en klump i halsen når de kom inn ,så etterhvert som de snakket,ble det litt hulke gråt innimellom..han måtte beklage flere ganger..’.dere skjønner,jeg er desverre ikke en hard mann..jeg er nok altfor følsom og  Myk…( å ja det er han….)’…. ÅÅÅ det går så fint så…det er bare å gråte  det….sier sykepleier og lege…..Det er ikke det att han er redd eller bekymret  for noe, eller att han har fått mulig kreft ,eller verste fall døden…nei overhode ikke..ingen av delene…Han frykter ingenting…..men det er bare ‘Alt liksom..’..det er være der alene vekke fra oss….

Han kunne og komme med spørsmål om alt han lurte på,og noen ble det angående  situasjonen , og noen kunne de svare på og noen ikke enda….Men så lurte overlegen på  hva han jobbet med….? hvor mange barn han hadde m.m  jeg jobber med nødhjelp…..han ble forskrekket den legen …sååå fantastisk da…tror ikke det er ofte de hører om slike yrker… og jeg har ti barn…ÅÅÅÅ ti barn…så fantastisk….det som var så artig var att selv om pappen snufset innimellom så  såg han att denne legen ble veldig berørt av ‘denne visitten’-

‘ååå om Leah vil ligge på skulderen min resten av livet skal hun glatt få lov til det ‘ sitat Trond Helge…

 


Så her Hjemme  har det vært fortsatt litt  ruskevær med regn…..’.ja det er så typisk’ sier Caroline som  går på skole i Bergen…” de sier østlandet har så fint vær -Men når jeg kommer ned hit,da kommer liksom regnet meg meg’ ha ha ….for no er det fint vær i Bergen næmlig….ha ha

Men de blå kule hanskene vi tok med oss fra sykehuset,ble fylt med vann  og tatt med ut i dag….Og de er jo bare kjæmpegøye…

De kan man  næmlig lage ‘ prumpe lyder med ..’..ha ha

 

Og det er visst hyyylende morsomt….ha ha

 

Og en liten spaser tur måtte vi ta og…..joho…her er jo søledammer vi kan hoppe i….

 

 

og det måtte jo begge prøve…



Da skole barna kom hjem fra skolen fikk jeg levert en tegning oppi hendene mine og ett spørsmål..når kan vi besøke pappa igjen???Jeg har en tegning,ett brev til han…næmlig…. Det betydde mye for de å få besøke han,og det fristet og til flere visitter…..

Men ellers så har jeg en Hilsen til alle fra Trond Helge. Om det er noen som bor i nærheten av Oslo er de hjertelig velkommen til å måtte ta en tur oppom til Ullevåll sykehus.blokk 11. 3 etasje…og hilse på Han…han trengte ikke kjenne deg en gang…ha ha- døren var åpen !!!!  han ville nok bli der enda flere dager ja…Ellers måtte han takke så hjertelig for alle gode hilsener…han setter pris på hver og en…og alle gode ord betyr mye for han.ellers alle som ber for han-det setter han stor stor pris på… Ellers må vi og si att noen kan reagere,og noen har reagert på att vi er ganske åpen og personlig på mange ting ,men vi har valgt å være det – og vi ønsker å være det – og barna er og klar over det og synes det er helt greit. En blogg er og som en Dagbok for oss -som vi selv og har stor nytte av seinere å se tilbake på. Men ellers for ikke å gjøre alt så trist denne gangen,så ble han mer oppmuntret og følte seg med ett litt ‘lettere’ til sinns etter en tlf samtale med mammen…det er det man lovet hverandre…’I gode og onde dager’- og vi er sikker på att dette er noen av de ‘onde dagene’.men da er det godt å stå sammen,holde sammen.oppmuntre hverandre ,å minne hverandre på att  Dette klarer vi-   Du-Gud og jeg !!!!

 

 

 

Følg oss gjerne på Facebook ; ‘Huset med de 10 barna ‘

 

28 kommentarer
    1. Hei kjære dere. Dette er veldig vondt å lese. Har vært i lignende situasjon selv med mannen min så jeg har kjent på de følelsene som kommer i en sånn situasjon. Tenker masse på dere, og krysser fingrene for at alt skal gå bra med pappaen i huset. Ikke vær redd for å spørre om du trenge hjelp til noe, er det noe jeg får til å bidra med så gjør jeg det med glede.

    2. Tusen hjertelig takk for deres åpenhet og ærlighet midt i all trengsel, usikkerheten, smerte, tårer. Takk for det DERE ER veldig glad i DERE ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ 🌈💞💒✌

    3. Masse god bedring igjen til Trond! Vi tenker mye på han og vi ber. <3
      Skulle hilse så mye fra Mamma og Pappa, og si fra Pappa at de ba for Trond på cellegruppen hos Olav i går.

    4. Hei. Sender dere masse gode tanker❤️ Jeg skal på Ullevål sykehus til søndag, så skal ikke se bort fra at jeg ser innom❤️ Tenker på dere alle. Masse god bedring ❤️

    5. Takk for at du deler så åpenhjertig fra en situasjon som er så vanskelig for deg/dere! Tenker på dere og håper på det beste for pappaen i huset!

    6. Dette var trist og sterk lesning. Men også godt å sjå at dåke setter dåkas lit til Herren og at Han får lede dåke igjennom denne tøffe tida. Vil huske på dåke i bønn. Takk for at du er åpen og deler. Trur det kan vere god terapi i det, pluss at det kan oppmuntre og hjelpe andre i lignende situasjoner. ♥♥♥ Mange klemmer dåkas veg, og Guds fred.

    7. Håper på det aller beste for pappa’n deres. Han er en kjempe flott pappa som jeg har hilst på et par ganger når jeg har møtt mammaen deres og noen av dere. Ta vare på hverandre også sender jeg mange varme tanker til dere alle sammen.

    8. ååå tusen takk Eva: ja jeg glemmer ALDRI ‘mormoren’ din…hun var veldig spesiell,og det er helt sikkert fordi hun lignet veldig på min egen Betsemor.utrolig snill…og god….Tusen takk Eva for gode ord- setter virkelig stor pris på det …klem til deg og dine skjønne to….<3 <3

    9. ååå tusen takk Kristina: for alle gode ord…ja vi hadde aldri klart oss uten Jesus..Og det er så godt å vite att selv om man vandrer i dødsskyggens dal er han med…vi er såååå priviligert som har Jesus !! og ja håper det kan være og til hjelp til andre…det er og tanken bak….er mye vondt i verden og det skjer mye vondt.Så det å høre jesus til oppi alt det vonde betyr ALT…Gud velsigne deg Kristina.god klem

    10. tusen tusen takk Tina: ja det er liksom typisk meg det….gå veldig rundt grøten,er veldig detaljert i alt jeg vi fortelle…ha ha men det er godt å få si ting som ligger på hjertet…og ikke minst håper det kan være til hjelp for andreklem til deg

    11. tusen takk Bente: ååå så stas da…men de mente han blir liggende der til helgen…fredag mulig…så mest sannsynlig er han ikke der på søndag…asj så dumt…det hadde vært stor stas om ett hode kom innom..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg