Skal vi si det…eller skal vi ikke si det….????

Ja skal vi si det, eller skal vi ikke si det…..

Det har vært litt frem og tilbake ang. det spørsmålet.Noe privat skal man ha, og noen vil man gjerne fortelle og dele…

Men hvor går grensen?Hva skal man si og hva skal man ikke si.Vel det er en grense selv man må sette.Ett valg man selv må ta.Noen ting skal man bare holde for seg selv, men andre ting deler man.sånn er det bare.

Saken er det att igrunn er det ingen problem å dele dette private jeg vil dele, og det kan være litt på kanten for noen og men ofte er det alltid  noen som har meninger og synspunkter om alt.Klart man må ha meninger,det er fullt lov,men da må og respekten for andres valg følge med.Men tross for andres meninger så vil jeg dele det likevell.Det er godt noen gang å få dele ting man har på hjertet.

Vi kan gå nesten ett år tilbake i tid. Da  snakket vi om att vi ønsket oss flere barn.

 Vi hadde Jo vurdert  å si stopp etter minstemann og vi hadde jo fått 10 flotte barn,og i tillegg  var vi begge blitt 40,så dukket likevell tanken opp…

Vel bare de med mange barn skjønner egentlig en slik tanke.andre med 2-3 og sier seg fint ferdig med det skjønner ikke en slik tanke en gang ha ha😊 Og mange kan synes det er og en egoistisk tanke,dere har jo så mange allerede? Husk de skal tas vare på og følges opp.!…ikke minst, barn koster penger…osv osv… og ja vi vet alt det der… Men det er godt man ikke er lik….

Vi har ikke stresset med det,og vi vet att det er ikke alltid like enkelt  heller når man passerer 40 år å bare knipse med fingeren så blir man gravid…Men så  1.oktober viste det to streker på graviditetstesten….

Jippi…Helt fantastisk.Tenk att vi atter igjen skal  få det privilegiumet å få en ny liten skjønn skatt i huset,en ny velsignelse i vår familie.En ny lillesøster eller lillebror…eller kanskje vi er så heldig å få to….

 

Ett innpulsbilde fra i sommer som vi tok i ‘country land’ i Tusenfryd…(lurer litt på hvorfor folk såg så rart på oss…ha ha 😃)

Ja alle mødre kjenner denne følelsen…Gleden var stor , men som med alle andre ganger har valgte vi å ikke si noe til de andre barna…Enda…ikke før 12 uker iallefall.Og det er fordi vi vil ikke att de skal bli så glade først og så skuffet etterpå om det ender i spontanabort.Det har vi vært gjennom 2 ganger før.og det er så trist.

Men no var vi mitt i nedtellingen til vi skulle flytte og tiden gikk mye til det…pakking og nedvasking m.m og dagene og ukene gikk veldig fort.

Vi flyttet så etterhvert med alle banankassene våres på slep og julen kom med stormskritt…Det hadde vært lite fokus på graviditeten, men no nærmet det seg de gyldne12 uker og bare da føler jeg att man kan puste lettet ut….

Men så på bitte lille julaften begynte jeg å blø bittelitt.Og det trenger ikke å bety noe ,det kan være helt normalt for noen.Men jeg visste att det var ikke vanlig for meg og jeg likte det ikke.Det fortsatte på både lillejulaften,julaften og 1.juledag og jeg hadde en dårlig følelse.

Jeg var no 12 uker og tenkte att man skal jo være sikker no..

 

 så 2.juledag våknet jeg i 7 tiden  av att jeg styrtblødde…ÅÅÅÅ…NEEEI..og da bare visste jeg att no var det over….Jeg fikk kavet meg ned til do og der på badegulvet ble den ‘lille skatten’ vår liggende ….det var helt utrolig, hele beibien låg der , fullstendig fullkommen skapt , alt ferdig…to bein med ti tær, med legger og lår, rompen ,ryggen med alle ribbebeina,armene med ti fingrer,hode med ører,nese,munn,og morkaken Men…bare så liten…..men stor nok til att den hadde fått plass i hele hånden…

Det var virkelig facinerende….så fantastisk…men og nok til att hjertet bristet…bokstavelig talt…ikke nok med att styrtblødningen fortsatte og magesmertene intense…men smerten i hjerte akkuratt der og då var verre enn alt til sammen.

Å se sitt bitte lille ønskede barn ligge dø og livløs på badegulvet var helt uvirkelig …Det ønsker man ingen her i verden…det er ett bilde som har virkelig brennet seg fast i netthinnen…

Og ja jeg vet dette skjer daglig og mang tusenvis av andre har opplevet det samme , det er veldig vanlig med spontanabort,og jeg har jo og  gått igjennom dette 2 ganger før men ikke helt på samme måte.

Likevel,tanken på det gav meg likevell ikke denne så alt for’ lille skatten’ vår som låg der  tilbake….

Jeg vet ikke hvor lenge jeg ble på badet, men pga mye blødninger svartnet det nesten mange ganger,så jeg måtte bare legge meg ned.og bli liggende der.En ting var sikkert .Den’ lille skatten vår’  var iallefall i himmelen og vi treffest igjen…og jeg er sikker på att hun eller han traff mormor…

 mormor døde for 3 år siden og vi savner henne enda,men hun var  og så glad i barn og misstet selv 3 barn, 2 i dødfødsel og en spontanabort.så hun er sikkert så lykkelig  for å treffe ‘barnebarnet’sitt…..det er godt å ha en tro å holde seg til når man havner i slike situasjoner.Gud trøster og.

Heldigvis våknet pappen etterhvert og såg att sengen var full i blod og skjønte hva som hadde skjedd…

Hele formiddagen ble jeg liggende og blødningene fortsatte, men gav seg littegrann utpå dagen.Jeg er har blodtype rhesus minus og vet da att jeg må ha en sprøyte etter fødsler(innen 12 timer etter) så jeg måtte før eller siden avgårde på sykehuset.

Da de voldsomme blødningene fortsatte utover ettermiddagen og jeg holdt på å svime av flere ganger.  vi dro vi på legevakten rundt 6 tiden…og det blødde og blødde…det ble målet både blodtrykk,puls og blodprosent.Blodprosenten var selvfølgelig litt lav og pulsen høy…Så dro vi på akkutten på sykehuset.og etter litt venting kom det både lege og gynokolog.det måtte tas ultralyd og div undersøkelser vi var på ett annet rom og blødningene fortsatte…så svartnet alt…blodtrykksfall…jeg var visst krithvit i ansiktet,

Men våknet i en døs med att legen klapper meg på kinnene….hode lavt og beina høyt…måtte få to tabletter under tunga så blødningen stoppet og en liter intrevinøst saltvann.

Så ville jeg nok kvikne til etterhvert….

Jeg var lavere i både over og undertrykk enn hva som viser her og hadde sikkert misstet 1 1/2 liter blod i løpet av dagen..

så det var ikke rart att det holdt på å svartne x-antall ganger.

Etter en 5-6 timer så dro vi hjem igjen ,og følte meg litt kvikkere.

Det har gått no en ukes tid og det har vært null energi,svimmelbyer uansett hva jeg gjør og skallebank til tusen .

Men med jerntabeletter og store doser tålmodighet så kommer nok både energien og fargen igjen.

Det er iallefall vært flinke barn som har hjulpet til mye og en veldig flink pappa som har virkelig stått på,for i hu´mor har det vært svært lite hjelp.

Men en ting er iallefall sikkert,livet er så skjørt og man har så uendelig mye å være takknemlig for hver eneste dag.Att man må sette pris på ´de´ man har og ´det´ man har.Ingenting er en selvfølge.

Og selv om mange kan mene og synse att…jaja dere har no mange andre barn å ta dere av,og tiden leger alle sår,og dere kan jo få flere barn…..osv osv..

Ja det er helt rett,men alle barna her i huset er både ønsket og planlagt,og da får de alle en spesiell plass i hjertet,hver enkelt.Og det samme var og denne gangen,dette lille barnet var både ønsket og planlagt og har og fått en spesiell plass i vårt hjerte,selv om hun eller han ikke fikk vokse opp.

Så ingen i denne familien kan erstattes med noen,de er like verdifulle og unike.

Så vi alle trenger en oppvekker i ny å ne,å sette pris på hverandre og være takknemlig for hverandre,for vi vet aldri hvor lenge vi har hverandre.

og så får tiden vise om det kommer flere skatter i denne familien.❤

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Så utrolig tragisk å lese… stakkars stakkars deg <3 <3 Selv om vi har mange, har vi ingen å miste <3 Hadde helsen vært topp, hadde eg fått flere.. alltid ønsket meg maaaange barn. Men er selvsagt takknemlig for de 5 vi har. Så får eg vente med ny babykos til eg blir bestemor.. eldste er snart 19. . Men skulle det plutselig skje, at det var en liten på vei her så kommer eg selvsagt til å bli overlykkelig. En vet jo aldri 🙂
      Sender deg og engelen dine gode tanker. <3 <3

    2. Så trist å høra at den lille ikke klarte seg:/<3<3<3 har ingen barn selv, men det må ha vært helt forferdelig.. Jobber i barnehage, å opplever en del sorg å slikt der.. håper det går bra med deg etter hvert<3<3<3

    3. Klem til dere <3 Har selv ikke opplevd å miste, har fått beholde alle mine 5 jenter. Kjenner tankegangen om å ønske seg flere barn. Jeg ble alene med yngstejenta,så for min del blir det nok ikke flere barn,og jeg har bare noen år igjen til 40... Men ønsket er der fordet. Gode tanker til dere,håper det går bedre med mor nå <3

    4. Tusen takk Margrete: nei man unner ingen å misste.totalt meningsløst , men slikt skjer. Og gi aldri opp ønskene.plutselig en dag møter du en snill mann????

    5. Ååå tusen takk Anonym: ja det er såå sant .vi er rike .(men ikke på penger ??)og ingenting er mer verdifult.ønsker deg all Guds velsignelse tilbake???

    6. Tusen takk siriloveskamera: nei man unner ingen en slik opplevelse.har jobbet og mye i barnehage og ingenting er mer dyrebart enn små barn? godt slike snille som deg jobber der???og det går fint med meg , er og sant som ordtaket sier.Tiden leger alle sår.men det vil jo alltid være ett lite tomrom i hjertet??ønsker deg ett godt nyttår.

    7. Åååå tusen takk skjønne deg charlotte79: det er så sant som du sier…tross mange så kan man ikke misste noen.men slikt skjer og tiden leger alle sår .men det vil alltid være ett tomrom i hjertet. ?du er og velsignet med 5 skatter og ja jeg kommer nok jubelen om vi en gang blir så heldig å bli besteforeldre.men som du sier.vi blir nok overlykkelig om vi igjen skulle få oppleve å få en liten til.det er det som er rikedom??ønsker deg og dine ett godt år???

    8. Så utrolig trist å lese dette! Veldig synd å ha spontanabort, men det er dessverre ikke noe man kan gjøre med det. Sånn er livet dessverre 🙁 Ønsker deg og din familie alt godt i fremtiden <3

    9. Det er nok ett litt vanskelig spørsmål,anonym: men vi velger å tro att det er ikke ett tegn på det.men alle er ulike og alle ulike meninger og det må man respektere. Og det er og godt man ikke er lik.

    10. Tusen takk Becca Alexandra: ja det er helt sant.det er veldig vanlig med spontanabort og det skjer daglig.og man vet heller ikke hvorfor det skjer.og har og gått igjennom det to ganger før.men det var veldig spesielt denne gangen og det er trist når det skjer,og det er det og for alle som det skjer med,men tiden leger alle sår.heldigvis??ønsker deg og dine ett godt nytt år????

    11. Dette var trist. Har selv hatt en spontanabbort I uke 14, hele babyen kom ut. Glemmer det aldri. Det er trist å oppleve slikt. To ganger for min del og det er som du sier, alle har en spesiell plass, så et tomrom og et savn blir det uansett. Sender en stor klem!

    12. Åå takk Linda: go klem tilbake….ja kan faktisk huske att du har nevnt det en gang att du og har misstet.ja det er så utrolig kjipt og klart det er helt vanlig ,men for ‘deg/meg ‘ blir det likevell ‘ditt’ /mitt’ tap…man tenker heller ik om hva som har skjedd med andre …for dette var jo ‘mitt’ barn…og det var ønsket og planlagt og ikke minst man får det ikke igjen…så ja det er skikkelig trasig …men heldigvis…tiden leger alle sår…men likevell ett tomrom og ett ‘savn’ vil jo alltid være der..selv om den var liten…..gooo klem tilbake til deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg