Kjæmpe gode Sveler/Lapper

 

Att jeg  liker å bake er jo ingen nyhet.

Det har jeg gjort så lenge jeg kan huske,og det er alltid arti’ å prøve noe nytt.

Men jeg er og en person som liker å variere på mat.

Att barna bare får brødskive til kveldsmat er litt for kjedelig i lengden.

Så det å variere på maten  gjør og att barna ikke blir matlei.

Noen ganger er det tomatsuppe eller blomkålsuppe.

Tortilla lefse og pitabrød fylt med mye godt er og populært.

og nysteikte runstykker med omelett eller egge røre eller boller smaker godt til kveldsmat

Og siden vi har egne egg så blir det og ofte  laget  pannekaker,vafler eller som no Lapper/sveler .

Det er bare noen år siden jeg fikk ‘Takke’,det hadde jeg ønsket meg i mange år.

Men å steike lappene på steikepannen går og om man ikke har ‘takke’. 

Noen kaller det og melkelapper. Det er vel og  alt etter hvor man bor i landet.

Men jeg synes det er viktig å ikke glemme gamle oppskrifter eller i hele tatt mat de laget før i gamle dager.

Sveler/ eller Lapper laget de mye før i tiden. Og det er  veldig typisk norsk .

 

Oppskriften på denne svele røren jeg bruker er super enkel og super go.

Jeg har brukt den i noen år  , og den kommer egentlig av en eldre dame som pleier å steike sveler /lapper i den ‘Åpne barnehagen *som jeg og de 3 minste pleier å gå  av og til i.

Det som er greit med denne oppskriften er att man kan kun bruke ‘kopper’ å måle med ,da slipper man’ gram’ og’ liter’ måling..

Dette er og en oppskrift som gir mange lapper,vil man ha mindre røre er det bare å halvere. 

 

OPPSKRIFT PÅ LAPPER-

 

6 kopper mel

6 kopper surmelk

1 kopp sukker

5 ts natron

4-5  egg 

1/2 kopp olje  (kanskje litt over halv og,men ikke så mye som en hel)

Steikes på takke.(steikepanne går og)

 

 

 

 

Begynn med 6 kopper mel

 

 

 

 

 

Ha så i en kopp Sukker

Det er ikke nødvendig med topp på koppen,kan gjerne redusere litt på sukkeret og,

det går kun på smak.Jeg pleier å ha mindre sukker i .

siden det er surmelk i røren så vil den virke sur på smak  om man ikke har sukker i.

 

Bland så i 5 ts natron

 


 

 

 

 

Ha så i 6 kopper surmelk,både kefir,surmelk,biola og skummet surmelk går fint å bruke.

 

 

 

 

 

En halv kopp olje tilsettes,kan gjerne ta litt over og,så blir ikke lappene så tørre.Men en hel kopp kan bli for mye.

 


 

 

Så tilsettes 4 store egg,5 om de er små

 

 

 

 

Så røres alt sammen til en røre.

Man kan synes att røren er vel Tjukk,men det skal denne røren være.

(Men om du likevell synes den er veldig tjukk så kan litt mer surmelk tilsettes.)

 

 

 

 

Steik de så på takke,ikke full varme med en gang for da kan de fort bli steik utenpå og ikke inni.

 


 

 

De hever seg flott på takken.

 

 

 

 

Her i huset pleier jeg og noen gang å lage dobbel røre for vi er så mange og ‘lappene ‘får virkelig bein å gå på.

Noen ganger er det og til overs så de får med seg på skolen i tillegg til nisten.

 

 

 

En Gutt som virkelig elsker Lapper

 


 

Lappene er like god å spise helt uten noe på,

men både smør og sukker er godt,

smør og brunost,

eller rømme og syltetøy

 


 

 

Har man i litt grovt mel eller litt havregryn blir lappene sunnere og man kan fint spise lapper til lunch eller mellommåltid

 

En jente som og liker veldig godt lapper

 


 

Lapper er og ypperlig kaffi mat en ettermiddag,det er sånn jeg husker det når jeg var med mamma når jeg var liten jente på besøk til tantenes hennes…

Hun fant frem de fine kaffi service sitt ,de drakk  te eller kaffi og hun hadde fløte i kaffien

og tanten til mamma hadde steiket Lapper før vi kom  og vi fikk rømme og syltetøy på.

Jeg fikk ett glass hjemmelaget rød saft.

Synes og att man kan viderføre slike gode og minne rike stunder til barna.

 

Dette porselenet har mamma hatt ,så det er veldig  gammelt .

 

 

No er det og så mange fine markblomster ute som man kan pynte inne med 

Her er ‘hundekjeks’ blomster,de er så søte med de hvite blomstrene

 


 

Her har jeg blandet ‘hundekjeks’ med noen ‘Fresia’ som er kjøpt. 

 

 

 

 


 

 

Da er det bare å si Vel bekomme

 

5 kommentarer
    1. Oh det må være de lekreste lappene jeg har sett, bare gjett at tenna løper i vann 😀 Jeg er en rev etter pannisser skjønner du 🙂 Flinka. Ha en fin kveld såklart 🙂

    2. Nam nam 🙂 disse så kjempegode ut og jeg skal definitivt prøve å lage disse 😛 har tittet litt på bloggen din og liker det jeg ser og leser så jeg tok likså godt å begynte og følge deg 🙂 gleder meg til videre innlegg,er helt ny her inne i bloggverdenen jeg,og foreløbig er dette noe jeg virkelig liker 🙂 Ha en fin dag videre 🙂

    3. ååå tusen takk hverdagslivogmat: for koselige ord. vel er ganske fersk på dette med blogging jeg og…så vet faktisk ikke helt hvordan alr foregår,men finner vel ut av ting og tang etterhvert…så koseligt iallefall att du liker bloggen…og velkommen skal du være… 🙂 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg